آمریکا تجهیزات نظامی به پاکستان می دهد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۷    ۱۳۹۳/۱/۳۱ کد خبر: 70441 منبع: پرینت

آمریکا دوباره تصمیم گرفته است تجهیزات نظامی اش را به پاکستان دهد. نمایندگان مجلس نمایندگان از سپردن تجهیزات به پاکستان ابراز نگرانی کردند و از دولت خواستند که مانع این کار شود. آمریکا قبلا تعهد کرده بود که نیروهای امنیتی افغانستانی را تجهیز می کند اما حالا آمریکا تغییر جهت داده و چراغ سبزی به پاکستان نشان می دهد.

جنرال صدیق ساحل در رابطه با سپردن تجهیزات آمریکا به پاکستان گفت: از کنفرانسهای متعددی که در افغانستان، بن اول و دوم، شیکاگو، توکیو تدویر یافته، مسایل مربوط به اکمال تجهیزات نظامی برای قوای مسلح افغانستان بارها یادآوری و حتی تصویب شده است. آمریکا همچنین تعهدات خود را نسبت به تسلیح و تجهیز قوای مسلح از نقطه نظر مدرنیزه ساختن تعهد کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت که موضع آمریکا بنابر نداشتن سیاست شفاف در قبال قضیه نیروهای مسلح افغانستان از نقطه نظر اسلحه خصوصا در عرصه رادار، هوایی و تانک قابل نگرانی است. این بار دوم است که مجلس نمایندگان نگرانی خود را نسبت به عدم تجهیز و تسلیح نیروهای قوای مسلح که در روشنی تعهدات از طریق کنفرانسها انجام شده، ابراز کرده اند. آمریکا نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده است بلکه تجهیزاتی را که بعد از خروجشان باید در دسترس نیروهای افغانستان قرار می دادند به پاکستان انتقال می دهند و یا با هزینه های هنگفت دوباره به آمریکا متنتقل می کنند.

این کارشناس امنیتی و دفاعی افزود: از دید داکترین و کارشناسان نظامی نیروهای قوای مسلح افغانستان نیرویی ثابت قدم و مجهز در منطقه بود که آمریکا به کمک آی. اس. آی پاکستان و برخی کشورهای خلیج نیروهای مسلح را تجزیه کرد. در کنار آن تسلیحات مدرن نیروهای قوای مسلح افغانستان تاراج و به پاکستان منتقل شد. پاکستان همواره یکی از همکاران قوی مهم آمریکا در منطقه بوده است. در دوران جنگ سرد بهترین تخته خیز آمریکا پاکستان بود که عامل اصلی رشد بنیادگرایی و افراط گرایی در جهان است و تا امروز هم همین سیاست را ادامه می دهد.

وی تاکید می کند که آمریکا یگانه عامل اصلی رشد هراس افکنان، افراطیت و تروریزم در منطقه و جهان بوده است که تا امروز نه تنها از طریق پاکستان بلکه کشورهای دیگری هم بنام کشورهای حافظ متحدین یا کشورهایی که علیه ناتو می جنگند از کشورهای اسلامی چچن، سودان، کشمیر، سودان و تاجیکستان و کشورهای خلیج نیروهایی چند ملیتی ایجاد کردند وعلیه منافع آمریکا با استفاده از تجهیزاتی که آمریکا در اختیارشان قرار داده بود می جنگند که ثبات و صلح آمریکا را زیر سوال قرار داده است.

صدیق ساحلی ابراز داشت: آمریکا باور دارد که دستگاه آی. اس. آی پاکستان تحت شعاع سی. آی. ای سازمان استخبارات آمریکا و اف. بی. آی و سایر شبکه های استخباراتی متحدین آمریکا و ام. آی. سیکس انگلستان قرار دارد. آمریکا با امکاناتی که در دسترس پاکستان قرار داده مطمئن است که اهداف سیاسی و استراتژیک خود را نه تنها در افغانستان که در منطقه از طریق پاکستان می تواند تامین کند. آمریکا با داشتن این سیاست دوگانه و غیرشفاف نتوانست مردم افغانستان را قناعت دهد و در مورد تعهدات خود چه در عرصه تسلیح و تجهیز نیروهای قوای مسلح و چه در قسمت عرضه خدمات اجتماعی نسبت به ملت مظلوم افغانستان عملکرد صادقانه ای نداشتند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر سپردن این تجهیزات به نیروهای امنیتی افغانستان و اینکه چقدر می تواند در امر مبارزه با تروریزم مثمر واقع شود گفت: ما از نقطه نظر ترکیب، کمیت و منابع بشری در نظام افغانستان نیروهایی کافی در اختیار داریم. در کنار این نیروهای مسلح چندین ملیتی ناتو در افغانستان موجود است. تاکنون متخصصین نظامی ما تعداد این نیروها و وسایط و تجهیزاتشان را مشخص نکردند. در موجودیت این نیروهای قابل توجه، هراس افکنی و افراطیت در طول سیزده سال و انفجار و انتحار و ناامنی و قاچاق مواد مخدر همچنان ادامه دارد.

به گفته این کارشناس مسایل نظامی، رییس جمهور کرزی اشاره کردند که خارجیها شصت درصد در فساد دست دارند. این مشخص می کند که خارجیها برای کمک به افغانستان نیامدند بلکه برای ترویج و گسترش فساد مالی و اداری و حتی عرصه انتقال مواد مخدر به این کشور آمدند. سازمان شفافیت بین المللی و سیگار، افغانستان را بعنوان کشور مواد مخدر شناختند بطوریکه 89 درصد اکمالات و نیازمندیهای اروپا و آمریکا را مواد مخدری تشکیل می دهد که در افغانستان تولید و قاچاق می شود.

صدیق ساحلی نکات ضعف دولت افغانستان را در تجهیز نیروهای امنیتی کشور بمنظور نیازمند نبودن به تجهیزات کشورهای دیگر، ایجاد اداره تنظیمی و قومی در افغانستان دانست و تصریح کرد: از بدو تاسیس اداره موقت تا به امروز وزیر، معین و رییس و قوماندان براساس سفارشات و ملاحظات سمتی و قومی بر پستهای کلیدی و رهبری دولت تکیه زده اند. یقینا تخصص، ظرفیتهای تعلیمی و تحصیلی و صداقت از معیارهای کفایت هستند.

وی با اشاره به سخنان رسول کریم (ص) گفت: در جایی که کار به اهل کار سپرده نشود ما باید انتظار قیامت را داشته باشیم. امروز در طول دوازده سال در افغانستان قیامت است. افراد متخصص و مسلکی در کارهای غیر مسلکی اشتغال دارند ولی افراد غیرمتخصص و غیر مسلکی و فاقد تعلیم و تربیت با اسناد جعلی تحصیلی وارد میدان شدند.

صدیق ساحلی عامل اصلی این وضعیت کشور را نبود شایسته سالاری در افغانستان دانست و افزود: مولود این وضعیت فساد و مفسدین است. نسبت به سالهای گذشته نیروهای امنیتی از آموزش نسبی تعلیم و تربیت برخوردار هستند. ما در حال حاضر بهترین متخصصین ورزیده را در افغانستان داریم و نیازی به آموزش نیروهای خارجی نیست. خارجیها صرفا زیر نام آموزش بودجه ها را به مصرف می رسانند و فساد می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با ابراز سلام وتمنیات نیک خدمت بینندگان عزیز
با ابراز تشکر ازنویسنده مطلب نظریه جالب است ولی به سرنوشت اسلحه ، مهمات وتجهیزات هنگفت که بنام پروسسه دی دی آر از بخش های مختلف افغانستان شامل تانک های غول پیکر روسی جمع آوری گردید اشاره نشده که فعلآ درکجا نگهداری میگردد.
احمد ازخوست

>>>   صدیق ساحلی عامل اصلی این وضعیت کشور را نبود شایسته سالاری در افغانستان دانست و افزود: مولود این وضعیت فساد و مفسدین است. نسبت به سالهای گذشته نیروهای امنیتی از آموزش نسبی تعلیم و تربیت برخوردار هستند. ما در حال حاضر بهترین متخصصین ورزیده را در افغانستان داریم و نیازی به آموزش نیروهای خارجی نیست. خارجیها صرفا زیر نام آموزش بودجه ها را به مصرف می رسانند و فساد می کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است