اولین مرکز آموزش استادان تربیت معلم افتتاح شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۳/۱/۳۱ کد خبر: 70450 منبع: پرینت

اولین مرکز آموزش استادان مراکز تربیت معلم وزارت معارف از سوی فاروق وردک، وزیر معارف کشور در حالی که محترم اسماعیل آرمز سفیر کشور دوست ترکیه نیز حضور داشتند افتتاح گردیده و به بهره برداری سپرده شد.

به گزارش وزارت معارف، در محفل افتتاحیه مرکز آموزشی استادان تربیت معلم محترم فاروق وردک، وزیر معارف کشور گفت: در چوکات پروتکل منعقده مورخ 11/05/2009 میان حکومت جمهوری ترکیه و وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان اعمار پروژه مرکز تدریس دایمی دارالمعلمین تحقق یافته و این مرکز به منظور فراهم نمودن زمینه انکشاف تعلیم و تربیه در افغانستان اعمار گردیده و در این مرکز برنامه های آموزشی داخل خدمت جهت بالا بردن ظرفیت سازی معلمین کشور پیش برده می شود.

این مرکز با امکانات زیربنایی که دارد، در عین زمان تمامی احتیاج های لازمه برای 80 استادان در نظر گرفته شده است.

این مرکز مساحت 2928.4 متر مربع را احتوا نموده و دارای 4 تالار سمینار، 48 اتاق، سالون کنفرانس به ظرفیت 180 تن، طعام خانه برای 200 تن، کفتریا و آشپزخانه می باشد که به صورت عصری و اعمار شده است که هزینه مجموعی پروژه ساختمان با اخذ وسایل آن در حدود شش میلیون دالر تخمین گردیده است.

همچنان محترم وزیر معارف افغانستان در حالی که از کمک های بی شایبه کشور ترکیه در بخش معارف سپاس گذاری نمودند اذعان داشتند که با اعمار 82 مکتب زمینه محیط سالم برای تقریباً صد هزار شاگرد فراهم نموده است. آخرین مکاتب که تکمیل گردیده است، تسلیم دهی مکتب لیسه حامد کرزی به وزارت محترم معارف و تعمیر دپارتمنت زبان و ادبیات ترکی به دانشگاه کابل خواهد بود.

گفتنی است که دارالمعلمین ها، موسسات نیمه تحصیلات عالی در افغانستان بوده که معلمین موجود و آینده را در برنامه های دو ساله تربیت می کند و مانند سایر مراکز تعلیمی دارای نصاب، استادان و محیط آموزشی می باشد که خوشبختانه اکنون برای دارالمعلمین نصاب هم تهیه شده که در تاریخ معارف پیشینه نداشته است زیرا به اساس تحقیقات انجام شده کیفیت معلم مسلکی به ادامه تحصیل در رشته معلمی و آموزش های تعقیبی و ما بعد در رشد مسلک ممد واقع می شود.

قابل یادآوری است که در این مرکز بیش از سه هزار استاد دارالمعلمین ها و مسوولین اداری آنها که مشغول تربیت 74000 معلم موجود و آینده بوده منفعت خواهد برد که از سوی استادان داخلی و متخصصین خارجی تدریس می شوند.

بر وفق قرار داد موجود میان وزارت معارف و مراکز تعلیمی غیر دولتی یک تعداد معلمین و کارکنان، ترینران و ماستر ترینران نهاد های خصوصی نیز در این مرکز آموزش می بینند.

همچنان آقای اسماعیل آرمز سفیر کشور ترکیه نیز به تعهد کمک کشور متبوع اش به افغانستان تاکید نمود و افزود: در آینده نزدیک کار یک باب مکتب مجهز برای دختران افغانستان آغاز می شود.

کشور ترکیه تا حال غرض تقویت نظام معارف افغانستان کمک های مهم نموده است. هم چنان تا اکنون از مکاتب افغان-ترک 34 هزار تن فارغ شده اند که بیشتر در دانشگاه های داخلی و خارجی جذب شده اند. جمعاً کشور ترکیه تا حال 82 باب مکتب اعمار نموده که برای نزدیک به 100 هزار متعلم فضای سالم تدریسی مهیا شده است.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است