گزارشی از وضعیت ریاست عمومی گمرک کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۳    ۱۳۹۳/۱/۳۱ کد خبر: 70451 منبع: پرینت

ریاست عمومی گمرک افغانستان دومین تمویل کننده بزرگ بودجه ملی افغانستان به شمار می رود که 45-48 درصد از عواید ملی کشور را در چند سال گذشته همکاری نموده است.

به گزارش وزارت مالیه، به علاوه به منظور جمع آوری و اهمیت عواید ملی، ریاست عمومی گمرک افغانستان نقش اساسی در تامین امینت، مدیریت سرحدات، سهولت های تجاری، و حمایت از جامعه افغانستان داشته است.

در ربع اول سال مالی 1393، ریاست عمومی گمرک افغانستان، بخش مهمی از عواید که به ارزش 10.6 میلیارد افغانی است، را جمع آوری کرده که در مقایسه با ربع اول سال مالی گذشته 3.3 درصد کاهش را نشان می دهد. این درست است که عواید گمرک رابطه معکوس با کاهش تجارت دارد و به این معنا است که وقتی میزان تجارت کم شود، روی عواید گمرکات تاثیر می گذارد. این کاهش در عواید، نتیجه کاهش 5.5 درصد واردات است، که بیشتر توسط اجناس و موادی که تعرفه بالا دارد مانند موترها -55 درصد و تجهیزات برقی و ارتباطی-65 درصد، مواد سوختی -9 درصد و سگرت -27 درصد می باشد. همچنین تعداد اظهارنامه های وارداتی در این ربع، 15000 است که کمتر از ربع مشابه در سال گذشته است. البته با وجود افزایش موثریت 21 درصد گمرک در ربع اول می باشد.

در کنار آن، تخمین ها نشان می دهد که اگر مقدار واردات مساوی سال مالی گذشته می بود. ریاست عمومی گمرک افغانستان می توانست 25 درصد بیشتر از عواید ربع مشابه سال گذشته جمع آوری کند. برعلاوه در جریان ربع اول، میانگین تعرفه اجناس از 6.7 درصد به 6.5 درصد کاهش یافت که نشان دهنده آن است که واردات اجنانس با تعرفه بالا در جریان وضعیت های سیاسی و اقتصادی کشور کاهش یافته است. از توضیحات بالا می توان برداشت کرد که با وجود کاهش تجارت در واردات، عواید هنوز هم رو به افزایش است که نشان می دهد که قابلیت های گمرک افغانستان بهبود یافته است.

با وجود مشکلات زیاد، در سال گذشته، ریاست عمومی گمرک کشور، تدابیر اساسی برای عصری سازی و ترخیص اجناس گمرکی، سهولت های قانونی تجارت، برنامه های ساده، انکشاف زیربناهای اساسی، رشد مودل مدیریت سرحدات و اجرا و مدیریت بحران ها را معرفی کرد. یک سال انقلابی برای کامپیوتری کردن برنامه نویسی گمرکی با معرفی سیستم اسیکودا جهان ، مودل جدید EN-EX، مودل ارزیابی و مدیریت بحران و غیره بود که به هدف دوری از مداخله های افراد در فعالیت های گمرکی ایجاد شده است.

بنابراین، ریاست عمومی گمرک وزارت مالیه افغانستان تمام ادعاهای بی اساس را که اخیراً درباره فعالیت های این اداره نشر شده است را رد می کند، ریاست عمومی گمرک تعهد می کند که با تمامی ادارات ذیربط و همکاران دولت جمهوری اسلامی افغانستان کارکند و برای رشد تجارت و ترانزیت، انکشاف افغانستان، تقویت ثبات مالی حکومت کوشش نماید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است