با این همه تقلب در انتخابات چه کنیم؟
بازشماری آرای صدها صندوق رای دهی انتخابات که با هدف شفاف سازی صورت گرفته است به روشنی می بینیم که بیشتر همه چیز را غیر شفاف ساخته است 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۶    ۱۳۹۳/۱/۳۱ کد خبر: 70486 منبع: پرینت

مبارزه با این همه تقلب در افغانستان یکی از موضوعات بسیار جدی است که امروزه حکومت افغانستان با آن دست و پنجه نرم می کند اما تاکنون چیزی از پیش برده نشده است و حال که انتخابات به خوبی و خوشی به اتمام رسیده است در پس آن روز به روز آمار فساد و تقلبات اوج می گیرد.

حالا سوال این است که برای مقابله با تقلب های صورت گرفته واقعا اراده سیاسی محکم در سطوح بالای دولت وجود دارد؟ یا می تواند چنین اراده ای وجود داشته باشد؟

متاسفانه باید گفت که کمیسیون انتخابات افغانستان با دیدن شکایت ها و تقلب گسترده مجبور به ابطال یکصد هزار رای در انتخابات ریاست جمهوری شده است اما آیا این عملکرد کمیسیون به درستی ارجاع شده است؟

در حقیقت، آرای باطل شده متعلق به رای‌دهندگان در غرب کشور بوده است و این سنگین ترین گزارش اعلام شده می باشد البته این در حالی است که در این دوره از انتخابات هرات جز یکی از ولایت های بسیار آرام بوده است که اغتشاشی نیز در آن رخ نداده است و مسوولین نیز از این ولایت در برگزاری انتخابات رضایتمندی کامل را داشته اند اما هم اکنون سخن از تقلب گسترده در این ولایت به میان آمده است.

باید به صراحت بیان داشت که کمیسیون با ابطال این همه رای و قرنطینه ساختن بسیاری از آرا در ولایت های مختلف به جای اینکه نگرانی ها را کاهش بدهد، دامنه نگرانی ها را گسترده تر نموده است آخر یکی نیست که بگوید هنوز که آرا به طور کامل شمارش نشده است این همه رای ابطال شده وای از زمانیکه که نتایج به اتمام برسد البته گمان نمی رود با این روند کمیسیون دیگر چیزی از آرا باقی بماند.

بازشماری آرای صدها صندوق رای دهی انتخابات که با هدف شفاف سازی صورت گرفته است به روشنی می بینیم که بیشتر همه چیز را غیر شفاف ساخته است.

فراموش نشود که بیشترین شکایاتی که تاکنون در این کمیسیون به ثبت رسیده است، مربوط به کاندیدان پیشتاز ریاست جمهوری می باشد. ظاهرا چنین به نظر می رسد که تقلب در انتخابات ریشه ای بسیار قوی دارد که با ابطال آرا حل شدنی نخواهد بود.

کد (16)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی با این همه تقلب اراده ای کامل موجود است اینها این همه تقلبات را با اراده ای کامل وحساب شده ودقیق صورت گرفته همین کمیسیون ها از طرف حکمرانها تعیین وتنصیب میگردند خود زمینه ساز تقلب است اراده ای کامل ارگ نشینان برای تقلب از همانجا اغاز شده بودانتخابات شفاف وازاد وبدون تقاب بسیار در کمترجا ها صورت میگیرد واین عملیه در کشور جنگ زده وویران ما به ده ها سال وحتی نیم قرن کامل ویا بیشتر ازان را ضرورت دارد ما ودموکراسی .ما و زدودن فساد وتقلب ما وشفافیت بسیار فاصله داریم
ما از بیگانگان هر گز ننالیم
که باما هرچه کرد ان اشنا کرد
همانطوریکه در جانب مقابل اراده برایتقلب در انتخابات وغصب حقوق حقه ای ملت وجود دارد درین طرف اراده ای دادخواهی وباز پرسی واستادگی وجودندارد هر نوع ظلم را با معامله گری وبی ارادگی وضعف وعاجزی جواب میدهند گویا پروسه از اول تا اخیر زیر سئوال قرار میگیرد وچنان معلوم میشود که در پشت ااین پروسه کاملا بیگانگان واجانب قر ار دارند واراده ای اول نزد خارجی ها واراده ای دوم را ارگ نشینان وبی ارادگی کامل وبی خاصیتی وبی تفاوتی برتیم عبدالله مستولی میباشد اگر نصف اراده وقاطعیت گل اغا شیزی از اینها میبود ارای ملت را نه در هرات میتوانستند ارا را باطل اعلان کنند ونه هم در مزار شریف ونه در هیچ جای دیگر
نتیجه این که با مهندیسی کامل توانستند سیاه کاتران وسیاه پوشان را در اکثریت قرار دهند در واقع انها در پنجاه در صد ارا56 درصد ارا وعبدالله 44 در صد ار رای ها را بدست اورده است ومعلوم است که انچه تقلب ها که در روز انتخابات نا تکمیل مانده بود از سوی کمیسیون های انتخابات وکمیسیون باصطلاح سمع شکایات کمپلیت وکامل میگردد وغنی یهود ودوستم...را برنده اعلان خواهند کرد
ملا ترسن ااز شبرغان

>>>   داکترصاحب عبداله شماتخصص وماستری ندارید؟ وسوادتان به اندازه نیست که بتوانید27 میلیون افغانستانی رارهبری کنید؟ وشغل تان ایجاب می کند یگان شفاخانه چشم رهبری کنید وشماتاهنوز سخن گویان تان اصلاح نکردید مثل اجملک بی فرهنگ وچطورمیتوانید رهبرآینده شوید.

>>>   درتقلب رایدهی در ولایت هرات تیم شورای نصوار طرفدار داکتر قلابی یعنی عبدالله عبدالله دست دارد.
باید کمیسیون شکایات بر استناد این حقیقت کاندیدی عبدالله عبدالله راغیر قانونی اعلان کرده واورا به محکمه معرفی نماید.
حاتم بیگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است