اما و اگرهای انتخابات در گذشته حال
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۷    ۱۳۹۳/۱/۳۱ کد خبر: 70488 منبع: پرینت

باوجود اینکه مردم به طور گسترده در انتخابات 16 حمل 1393شرکت کردند و این موضوع امیدواری زیادی را برای برگزاری انتخابات بهتر ایجاد کرد، اما وضعیت سیاسی کشور و بازی های سیاسی نشان می دهد این انتخابات نیز بدون جنجال به پایان نمی رسد. انتخابات 2009 ریاست جمهوری با جنجال های زیادی روبرو بود. در آن دوره چه اتفاقاتی افتاد که انتخابات فعلی می توانست با استفاده از آن تجارب، مردم را به آینده ای بهتر راهنمایی کند؟

داکتر عزیزالله لودین رییس پیشین کمیسیون انتخابات در مورد تفاوت این انتخابات با دوره های قبل گفت: انتخابات 2009 به نسبت انتخابات 2014 جنجال کمتری داشت زیرا هماهنگی زیادی بین کارمندان و بین رییس کمیسیون وجود داشت. تفاوت دوم این است که مردم با گستردگی و شوق زیاد در انتخابات 20014 شرکت کردند. سوم این که کمیسیون انتخابات در این دوره با تجربه ای که از دوره های پیشین داشت، کار کرد.

در این انتخابات مردم بسیار با شور و شوق عجیبی شرکت کردند تا جایی که همگان را غافلگیر کرد. در انتخابات گذشته تقریباً 7هزار و چند صد سایت رای گیری و 27هزار محل وجود داشت ولی در این دوره حدود 6 هزار چندصد مرکز و 20 هزار و چندصد محل وجود داشت.

وی افزود: قانون مسوولیت هایی را به ما و کارهایی را به کمیسیون شکایات سپرده بود. در کمیسیون شکایات سه نفر خارجی حضور داشتند و دو نفر شهروند افغانستان. یکی از این افراد قاضی مصطفی بارکزی بود که بعداً از سمت خود استعفا داد زیرا به باور وی خارجی ها در انتخابات بسیار مداخله می کردند.

لودین تقلب در انتخابات 2009 را کمتر از این انتخابات این دوره می داند و می گوید: تقلبی که در انتخابات گذشته به ما نسبت دادند از طرف جنرال فیلیپ ماریون فرانسوی رییس نظارت جامعه ی اروپایی بود که خود نیز می خواست تا به نفع نامزد مورد نظر خود کارهایی را انجام بدهد. در انتخابات گذشته یک میلیون و 18 هزار تقلب بود و ما آن را جداسازی کرده بودیم. با مقایسه بین دو انتخابات در زمان ریاست من تقلب کمتر صورت گرفته بود.

در دور گذشته اگر خارجی ها در سطوح بالاتر مداخله کرده اند ولی در داخل کمیسیون این مداخله اصلاً وجود نداشت. من حتی بعضی از کارمندان کمیسیون را به علت وابستگی به بعضی نامزدها از کار برکنار کرده بودم و دخالت های خارجی ها را در محدوده ی وظایف خود نپذیرفتم.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات، گرایش خود به نفع حامد کرزی را در انتخابات گذشته رد کرد و اظهارداشت: در آن دوره کمیسیون سمع شکایات این طور حکم کرده بود که هیچ کدام از نامزدان بیش از 50 درصد رای را نیاورده اند بنابراین باید به دور دوم کشیده شود. در حالی که حامد کرزی این نتیجه را قبول نداشت و می گفت که بیش از 50 درصد رای را آورده است و ضرورت ندارد که انتخابات به دور دوم کشیده شود. من و تعدادی از شخصیت های سیاسی کشور از کسانی بودم که مطابق با قانون در این قضیه دخالت کردم و برخلاف خواست رییس جمهور خواستار برگزاری انتخابات در دور دوم شدم و در این مورد فقط شخصیت های سیاسی افغانستانی فیصله کردند و خارجی ها دخالت نداشتند.

وی تصریح کرد: در انتخابات دوره ی گذشته داکتر عبدالله بدون این که از جریانات انتخابات اطلاع کافی داشته باشد و از من سوال نماید اعلام کرد که لودین در نتیجه ی انتخابات دست برده است و من خواهان برکناری وی هستم. اگر من در نتیجه ی انتخابات گذشته دست داشتم بسیار کارها را انجام می دادم بدون این که لازم باشد انتخابات به دور دوم کشیده شود.

عزیزالله لودین در مورد کمبود اوراق رای دهی گفت: در انتخابات قبلی دچار کمبود اوراق رای دهی شدیم ولی بزودی با فرستادن اوراق رای دهی اضافی از نزدیک ترین محل آن مشکل را حل کردیم. رییس کمیسیون انتخابات جوزجان در چند روز پیش در یکی از شبکه های تلویزیونی تعریف کرد که مراکز رای گیری با کمبود ورق های رای دهی مواجه شده بود و چون وی صلاحیت دادن برگه های رای دهی را نداشت بنابراین با کابل در تماس شد ولی کسی جوابگوی این مساله نبود. در حالی که در دوره ی قبلی، من این صلاحیت را به رییس کمیسیون هر ولایت داده بودم که در صورت کمبودی، ورق های رای را در اختیار مردم بگذارد و حتی به هر مرکز در حدود 5درصد بیشتر ورق فرستاده بودم.

لودین شرکت گسترده ی مردم را از مهمترین موارد این انتخابات برشمرد و گفت: علاقه ی مردم به شرکت در انتخابات قابل باور برای من نبود و در این مورد، آگاهی دادن رسانه ها و جامعه ی مدنی نقش فعال داشته است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک متقلب درجه اول بود که نامش در لست خائنین تاریخی به یادگار میماند۰

>>>   نام این شخص منحیث یکی از مهم ترین طراحان و مجریان یکی از بدنام ترین و متقلب ترین انتخابات کشور در صفحات سیاه تاریخ کشور درج و ماندگار میماند۰

>>>   سلام :- طبیعتأ شما کسانیکه سالها تحت تأ ثیر کشور های بیگانه قرار داشتید به هیچ چیز باور ندارید و از حالت مردم نه اگاهی دارید و نه هم از درد ورنجی که مردم از دست شما ابر قدرت های دولت کرزی ودارودسته اش به سطوح امده اند خبر دارید بگذارید این مردم بیچار ه را که به هزار ارمان و قبول یک عالم مشکلات به پای صندوق های رای رفته اند سرنوشت خود را خود تعین کنند من اگر به عوض شما میبودم گوشه مسجد و یا خانه را نتخاب نموده وهیچگاهی اظهار نظر نمیکردم چون در طول دور ان حاکمیت شما در کمیسون انتخابات تقلب ها به مراتب گسترده تر و جانبدارانه تر صورت گرفت همچنان در اداره مبارزه با فساد طوری عمل نمدید که فساد بحد اعظمی گسترش پیدا کرد ومردم شاهد به دادگاه گشاندن یک مفسد هم نبودیم شاید بگوید که این وظیفه نهاد های عدلی وقضائی بود پس شما چه ...... ایا نباید تعقیب مینمودید نباید در مقابل مفسیدین قد اعلم میکردید وانها را تااخرین مرحله رها نمیکردید بس است مردم بیدار هستند دیگر خاک به چشم مردم نزنید وسلام

>>>   چی انسان بی شرم است این لودین... چوچه ای اس ای .پاسپورت سیاسی پاکستانی را به اساس خدمات خود گرفته یعنی به اساس لیاقت نه واسطه .
کتوازی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است