غرب در کوره راه کابل اسلام آباد
اقدام خودسرانه و مظنون به توطئه انتقال تجهیزات نظامی ایتلاف و ناتو به پاکستان در حالی که فرماندهان ناتو و مقام های آمریکایی بارها خواستار مقابله اسلام اباد با مخالفان مسلح و تسریع روند صلح شده بودند؛ معنایی ندارد جز تداوم منافع غرب در ناامنی و اشوب منطقه 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۵    ۱۳۹۳/۱/۳۱ کد خبر: 70490 منبع: پرینت

تنش ها میان دو کشور، از دیرباز تاکنون گاه بر سر مرز دیورند گاه مداخلات نظامی، گاه ممانعت از گمرک کالاهای تجاری و گاه تروریسم پروری بوده است اما اینک قاچاق روزنامه های پاکستانی به افغانستان در کانون توجه قرار گرفته تا در صلح و ثبات نسبی نیز همچنان مساله ای برای اصطکاک میان کابل اسلام اباد باشد.

کوره راه کابل اسلام آباد از همان ابتدای استقلال این کشور مستعمره انگلیس از افغانستان و هندوستان داغ بود و غرب همواره بر این تنور می دمید تا بیشتر شعله بگیرد؛ چندی قبل هم انعکاس خبر انتقال تجهیزات نظامی ناتو به پاکستان موج خشم و اعتراض نخبگان سیاسی و نهادهای مدنی افغانستان را برانگیخت.

در وضعیت استراتژیک و حساس کنونی افغانستان که کشورهای منطقه می توانند با تعامل و کمک به تعادل امنیت، اقتصاد و سیاست خارجی خود در روند مشروع و قانونی و مطلوب انتقال قدرت در کابل سهم بسزایی داشته باشند؛ روزنامه های قاچاق پاکستانی حاوی ضد تبلیغات حکومتی وارد خاک کشور ما می شوند.

گسترش و نفوذ این روزنامه ها با اهداف پلید و خرابکارانه در ننگرهار در حالی است که این ولایت دارای یکی از بیشترین مراکز رای دهی متخلف و متقلب در 16 حمل بوده است و همچنین مردم ننگرهار مطالبات خود را از حکومت اتی رسانه ای کرده بودند؛ چینش این قطعات پازل در کنار یکدیگر می تواند نگران کننده و هشدار دهنده باشد.

همانگونه که رواج خرید و فروش با کلدار بجای افغانی در ولایات جنوبی افغانستان رواج یافته و مسوولان بی توجهی حکومت را عامل این معضلات می دانند؛ در این خصوص هم مقامات اطلاعات و فرهنگ ننگرهار با تایید هدف روزنامه های کشور دوست و برادر در اغتشاش افکار عمومی، فقدان روزنامه های داخلی را عامل اصلی دانسته اند.

کشوری که مهد پرورش تروریسم و بنیادگرایی افراطی است و همواره مرز مشترکمان را در حالت اضطرار و ناامن نگاه داشته است و علاوه بر تمام اینها نسبت به هیچ یک از تعهدات پیشین خود در قبال شورای عالی صلح و حتی شخص حامد کرزی پای بند نبوده چطور می تواند از هجوم بر فرهنگ و نگرش جوانان افغانستانی چشم بپوشد؟

از سویی اقدام خودسرانه و مظنون به توطئه ی انتقال تجهیزات نظامی ایتلاف بین المللی ناتو از مرز دیورند به پاکستان در حالی که فرماندهان ناتو و مقامات امریکایی بارها خواستار مقابله اسلام اباد با مخالفان مسلح و تسریع روند صلح شده بودند؛ معنایی ندارد جز تداوم منافع غرب در ناامنی و اشوب منطقه.

آنچه که اساسا و اصولا از ذهن تحلیلگران مسایل سیاسی در خاورمیانه و جنوب اسیا بر می اید و منطقی بنظر می رسد بازیچه بودن پاکستان بدست انگلیس است؛ از آنجایی که واشنگتن و اسلام آباد بدنبال بهبود روابطه دوجانبه خود هستند می توان مدعی شد رسالت وجودی پاکستان تامین منافع غرب در شرق است و این به تغییر افراد و حکومت ها ارتباطی ندارد بنابراین نواز شریف سیاست های دیکته شده را بازخوانی می کند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آنها هرچه در اخبار خود مي خواهند بنويسند شكر مردم جلال آباد هم به مطالعه علاقه ندارند واز اخبارشان در توزيع نان نانوائي وشستن ظرف ها وسوزاندن استفاده ميكنند اگر كدام عكس دختر هندي داشت براي چند لحظه اورا مي بينند بعد همانرا هم ميسوزانند صرف اگر چند خبرنگار يا مامور بيكار دولتي اگر بخواند
گيلگمش

>>>   مردارخور های امریکای و غربی در سال 1000 جوره کفش را در راه کابل و اسلام اباد پاره پاره کردند

>>>   اقای کری این ادم مشل ...به تمام دنیا خیز میزند . معلوم نیست که پلان شوم جنایتکاران کاخ سفید چیست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است