مصالحه با طالبان، عزت ملت را درهم می شکند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۱    ۱۳۹۳/۲/۱ کد خبر: 70506 منبع: پرینت

گفتگوهای صلح از چندین سال به این طرف در دستور کار حکومت افغانستان بوده است. در این راستا شورای عالی صلح ایجاد شد و نشست های زیادی در کشورهای مختلف که خواستند در این موضوع میانجیگری کنند انجام شد. عده ای بر این باورند که گفتگوی صلح با گروه شورشی که همواره بر خشونت و جنگ تاکید می کند هیچ گاه به سرانجام نمی رسد در حالی که حکومت، یگانه راه پایان بخشیدن به این معضل را مصالحه می پندارد.

امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی در اینباره گفت: برای پایان بخشیدن به مشکل طالبان در افغانستان، سفیر سابق امریکا گفته بود که باید دو طرف به این نتیجه برسند که از راه جنگ به هدف خود نمی رسند. نسخه ی رولاند نومن نسخه ی بن بست استراتژیک است. در این نسخه دو طرف جنگ به این نتیجه می رسند که در مصالحه وزن مساوی دارند و می توانند مذاکره کنند.

به باور وی، این یک فاجعه است که ما طالبان را در جامعه ی بین الملل به عنوان یک «طرف» بشناسیم و منتظر بن بست استراتژیک باشیم تا زمینه برای مذاکرات مساعد شود. بن بست استراتژیک به مفهوم بوجود آمدن اداره ی موازی و تسلط بر ساحات جغرافی را در یک کشور نشان می دهد و اصطلاح دیگری که استفاده می شود «شورش پیشرفته» است که در آن، دولت محدود به جاده های بزرگ و مواصلاتی می شود و شورشگری می تواند از این طریق مناطقی را از آن خود کند و در نتیجه، بن بست بوجود می آید.

صالح افزود: به نظر من اجماع در موضوع صلح مهم نیست بلکه موضوع اصلی مذاکره با طالبان است. اکثریت مردم افغانستان خواستار شکست ابدی طالبان هستند و سیاست حکومت افغانستان برای مصالحه با طالبان، نشان دهنده ی ادبیات تضرع است که تطبیق آن در برابر یک گروه شورشی، عزت ملت را در هم می شکند.

امرالله صالح اکثریت مردم را خواستار شکست طالبان دانست و اظهار داشت: اکثریت ملت ما شامل جامعه ی مدنی، زنان، قشر بزرگی از جوانان که در این ده سال رشد کرده اند خواستار دموکراسی در کشور هستند. تجمع مردم هلمند، ننگرهار و خوست که تا چندی قبل، پایگاه طالبان به شمار می رفت برای شنیدن سخنرانی نامزدان ریاست جمهوری بیانگر این مساله است که مردم خواستار شکست طالبان و اراده ی سیاسی ملت بر پایه های دموکراسی هستند. در این راستا نیاز ما به اراده ی نرم که همانا اراده ی مردم است، وجود دارد ولی نیروهای سخت کشور که نیروهای امنیتی هستند از نظر توانایی و تجهیزات متکی به نیروهای خارجی است، بنابراین حمایت جامعه ی بین الملل از افغانستان به عنوان شریک استراتژیک نیاز ضروری است.

رییس پیشین امنیت ملی، برخورد امریکا در قبال طالبان افغانستانی و پاکستانی را دوگانه خواند و گفت: نفوذ مقامات دولتی و نیروهای سیاسی کشور که تا هنوز به کمک های اقتصادی بین المللی وابسته هستند، در سیاست های قدرت بزرگی مانند امریکا بسیار کوچک است و گاهی اصلاً وجود ندارد. من به شنیده شدن صدای اعتراض ما توسط مقامات امریکایی شک دارم. مطابق اطلاعاتی که در نیویارک تایمز نشر شده است شاخه ی کوچکی از آی اس آی پاکستان از محل زندگی بن لادن نه تنها آگاهی داشتند بلکه از آن حفاظت و همچنین زمینه ی ملاقات وی را با فرماندهان القاعده و طالبان در بیرون از شهرهای اسلام آباد و پاکستان فراهم می کردند.

وی بعضی مسایلی را که امریکا مجبور است با نرمش با پاکستان برخورد کند، چنین توضیح داد: یک، امریکا با کشورهای منطقه ی آسیا با ایران و روسیه مشکلاتی دارد و افغانستان به عنوان صحنه ی جنگ آن ها به شمار می رود. افغانستان توانایی جنگ و درگیری چه از لحاظ سیاسی و نظامی با پاکستانی ها را ندارد. اکمال بیشتر از صدهزار قوای اکمالاتی در افغانستان بدون همکاری پاکستان امکان پذیر نبود. پاکستانی ها از موقعیت جغرافیایی خود بهره ی زیادی بردند. دوم، پاکستانی ها با ایجاد فضای ترس از این که در صورت ضعیف شدن دولت و نظامی های پاکستان، اسلامگراهای تندرو در منطقه قدرت می گیرند، امریکا را به طور ذهنی گروگان گرفته است. پاکستان این گونه وانمود کرده است با وجود بعضی تناقض ها در سیاست، گزینه ی بهتری نسبت به گروه های تندرو افراطی برای کنترل تسلیحات هسته ای و بمب هسته ای است.

امرالله صالح تصریح کرد: امریکا هیچ گاه در معادلات منطقه ای افغانستان را به پاکستان ترجیح نمی دهد زیرا یک، افغانستان موقعیت مهم جغرافیایی پاکستان را ندارد. دوم از نظر ساختار نظامی، مانند پاکستان قدرتمند نیست. سوم، افغانستان از لحاظ همکاری با غربی ها سابقه ی چندانی ندارد در حالی که پاکستان سابقه ی طولانی در این زمینه دارد. افغانستان برای فراهم کردن چنین شرایطی باید ثبات داشته باشد و پاکستان دقیقاً به همین علت، مانع امنیت و ثبات در کشور ما می شود.

صالح خاطرنشان ساخت: در موضوع صلح طالبان با پاکستانی ها باید گفت پاکستانی ها طالبان را به خوب و بد تقسیم کرده اند. از دید آن ها هر کس در غرب خط دیورند عملیات می کند و شهروندان افغانستان را می کشد و ثبات و حاکمیت دولت افغانستان را تضعیف می کند طالب خوب است. هر کس که در غرب خط دیورند بر علیه پاکستان عملیات می کند طالب بد شمرده می شود. ما با این تقسیم بندی از طالبان مخالف هستیم و می خواهیم طالبان به عنوان یک تفکر، دشمن بشریت شمرده شوند و ما به عنوان نیروهای متحد از لحاظ فکری آن ها را شکست بدهیم ولی متاسفانه پاکستان از لحاظ فکری مخالفتی با این گروه ندارد.
پاکستان در مقابل تحریک طالبان پاکستانی قرار دارد. تحریک طالبان پاکستانی از نظر جغرافیایی محدود می شوند به ساحاتی قبایلی که چندان اهمیتی ندارند. در صورت توافق پاکستان با طالبان، ساحات در اختیار طالبان محدود به ساحات قبایلی خواهد شد. افغانستان نمی تواند مانند پاکستان با طالبان چنین مصالحه ای داشته باشد زیرا کشور ما تفاوت های عمده ای با پاکستان و نوع اداره کردن حکومت و ساختار قدرت و نوع بافت جامعه دارد.

وی از دلایل ناچاری مصالحه ی دولت پاکستان با طالبان پاکستانی را عملیات های موفق و پیچیده و موثر طالبان پاکستان در سواد، کراچی، پنجاب و در سرحد دانست که توانسته است اردوی پاکستان را هدف قرار دهند. صالح، هدف قرار دادن اردوی پاکستان توسط طالبان را موجب استفاده ی پاکستان از قوای هوایی برای اهداف داخلی برای اولین بار پس از 1971 خواند و آن را برای کشوری که ادعا دارد شامل قدرت های اتمی دنیا می شود موجب شرم و بیچارگی دانست.

صالح در جواب این سوال که چرا صحبت و گفتگو با طالبان پاکستانی راحت تر است تا گفتگوی صلح با طالبان افغانستانی، گفت: طالبان پاکستانی متاسفانه عقبه ی بیرونی ندارند یعنی کشور و دولتی از آن ها حمایت نمی کنند. از یک طرف افغانستان با ذهن طالبانی در تضاد هستند و از سوی دیگر آن ها در جغرافیای محاصره شده جنگ می کنند. به یقین اگر طالبان پاکستانی عقبه ی حمایتی بیرون از خط دیورند داشتند به سادگی حاضر به مصالحه با دولت پاکستان نمی شدند در حالی که هر گاه ما طالبان حاضر در افغانستان را در داخل شکست می دهیم این تروریست ها به پناهگاه های امن خود در پاکستان پناه می برند که از تیررس ناتو و دولت افغانستان خارج است. از این جهت، مذاکره با طالبان افغانستان بعد منطقوی را به خود می گیرد که در این قسمت هیچ موفقیتی نداشتیم.

امرالله صالح با این فرض که سیاست پاکستان در مقابل کشور ما تغییر نمی کند، گفت: در این صورت باید یک، برای کاهش اتکای افغانستان به بندر کراچی، از بندر زرنج دلارام و چابهار استفاده کنیم، اما تا وقتی روابط ایران و امریکا ترمیم نشده باشد نمی توان از این بنادر استفاده کرد. اگر یک گشایش بزرگ در روابط دو کشور آمریکا و ایران بوجود آید ما می توانیم جاده ی زرنج- کابل را جایگزین جاده ی کراچی- کابل بسازیم. هندوستان برای کاهش وابستگی افغانستان به بندر کراچی، جاده ی زرنج- کابل را ساخت. بنابراین با این که ما محصور در خشکی هستیم به طور مطلق به پاکستان وابسته نیستیم. دوم ما می توانیم حجم تجارت خود را با آسیای میانه افزایش دهیم، این بستگی به نوع نگاه دولت بعدی به آسیای میانه و منطقه دارد که چقدر معاملات خود را با پاکستان کاهش دهد.

رییس پیشین امنیت ملی افزود: از دید مسایل نظامی، افغانستان توانایی بیطرف ماندن را ندارد. در طول تاریخ، سیاست بیطرفی تبعاتی داشته است اول، افغانستان را لحاظ علمی، پیشرفت انسانی و اقتصادی در انزوا نگاه داشت تاجایی که برای افغانستان فاجعه ساز بود. دوم در روند سیاست بیطرفی، زمانی که خواستیم نیازمندی های خود را برطرف کنیم به یک کشور کاملاً وابسته تبدیل شدیم بدون این که قرارداد مساوی را با کسی امضا کنیم. برای ما یک شانس بزرگ بوجود آمده و ناتو می خواهد ما را از بیطرفی خارج سازد. این توانایی و موقعیت خوب در صورت امضای قرارداد امنیتی حاصل می شود.

وی در پایان گفت: موضوعی که جای خوشحالی دارد این است که حس ملی گرایی به شدت جریان یافته است. به طور مثال وقتی سربازان افغانستان در کنر به شهادت رسیدند، شهروندان افغانستان در سرتاسر کشور از اردوی ملی حمایت کردند. این موضوع در ده سال پیش وجود نداشت. تقویت روحیه ی ملی گرایی پاکستانی ها و طالبان را به انزوا می برد. پاکستان به عنوان یک مشکل برای کشور ما مطرح است ولی برای کشور ما هم افق های روشنی مانند جایگزین پیدا کردن برای بندر کراچی، متحد بودن با ساختارهای نظامی- امنیتی دنیا، تحکیم روحیه ی ملی گرایی و وحدت ملی وجود دارد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قسم بخداست که راست میگویی صالح صاحب ،واقعا که شیر پنجشیر هستی
اجمل(پنجشیری)

>>>   صالح خود را مردک. مردک میکند حرف های بالا از صلاحیت خود میزند هنوز خبر ندارد که صلح از قران نشت کرده قران طالب و غیر طالب نگفته حتی در صورتیکه اسلام نفع ببرد با کفر هم صلح تاکتیکی جواز دارد ادم حیران می ماند که ادم های سیاست زده چطور زود گیج میشوند. گپ های خنده اور میزنند ازخود امر نهی صادر میکنند و یک متر زمین به مخالفین خود قایل نمیشوند که انها زندگی کنند شما صالح صاحب بگویید اخر طالبان کجا بروند.

>>>   صالح صاحب راست میگوید دردهه هفتاد ... نام ونشان حکومت را درهم شکست حاضری مامورین بالای کتاره مسجد گذاشته شد پشتونها به نام حزب اسلامی تاپه خورد سلاح ثقیله اردو مال شخصی شد ذخایر دولت تاراج واردوبه اعتراف خودشان عمدا متلاشی ساخته شد. صالح صاحب میترسد که باز چنان نشود . نی صالح صاحب به اشتبا نرو طالب هم افغان است هم مسلمان و اینبار مردم روشن ضمیر ما دیگر فریب ... طلاب را نخواهند خورد به هیچ کس حق افراط وسرکشی را نخواهند داد. فراموش نشود که زمین تنگ شده طالبان افغان جز وطن شان دیگر جای ندارند.لطفا نترسید ترسو هاسیاست نمیتوانند.
م.ا.کابل

>>>   کسانکه بنام اسلام به هرنام ونشان که باشدوبه هرلباس که به تن داشته باشدویارش دراز ویاکم داشته ویاتراشیده باشدتیشه به ریشه اسلام بزنداسلام نبوده بلکه دشمنان اسلام میباشد،چگونه میتوان کسانراکه هیج منطق انسانی واسلامی نداردمسلمان گفته وازنام ونشان ایشان دفاع نمودماازچنین انسانهاواسلام هامتنفرم وبه تمامی عمل کردها نظروخواست های شان نه می گویم وکسانکه به نام افغان ازهویت افغانی خوددفاع می کنندوبه دشمنان قسم خورده افغانها جواب سخت ودندان شکن میدهند حمایت کرده وخواهیم کرد
.س ح کابل

>>>   آقای صالح راست میگو.
نقوی

>>>   جناب صالح صاحب
سلام ادب خدمت تان تقدیم میکنم تحلیل شما را مطالعه کردم کاملآ با گفتار شما موافقیم در اخیر برای شما صحت کامیبابی در تمام عرصه های زندگی آروز دارم .
موفق کامگار باشید .

>>>   صالح صاحب ،واقعاٌ سیاست مدار و جوان رشید و بیدار این سر زمین بوده ما به نظریات همه جانبه وی افتخار مینمایم.طالب و تمام هواداران شان جاسوس و مزدو دستگاه ها جهنمی ای اس ای اند٫ دولت آینده با این شیطان صفتان را وادار به قبول نمودن قانون اساسی افغانستان نماید در غیر آن باید این گروی جنایتکار نابود شوند.ننگت باد بر طالب آی سمبول جنا یت و وحشت ،آی ننگ عالم انسانیت. میدانی چکار ی کردی ؟ با این همه جنایتت جهان اسلام را شرمنده کردی !سحرگاهی که تو این جنایت انتحار را انحام دادی ملائکه ها ی مقرًب در کنار عرش الهی با خود شان این گفته ها را زیر زبانی زمزمه میکردند ، مگر نگفته بودیم که این موجود به نام انسان را در زمین میافرین که خون میریزند و زمین را پر از فساد میکنند !! ... ولی چه شد که این زریه بنام طالب از غربال خاک آدمی زاد فرو ریخت وشیطان قسم خورده .ملعون... را درآن خمیرم ابه گلین جازد و نتیجه کار پیدایش طالبان امروز در نقطه از زمین شد ... باد آی موجود ننگین در عالم آفرینش که همه موجودات هستی خدای شان را تسبح میگویند که از جنس تو نیستند مگرکدام ...در کدام قطب از سیاره ما جنین پستی را درحق وطن و هم نوع خودش روا داشته است، که تو داشتی ؟! ای طالب ...،نفرین خدا به تو و همه پیروان و هواداران داخلی و خارجی ات از موغوی سمیع الحق و موغوی فضل الرحمن پاکستانی ونصیرالله بابر و حمید گل پشاوری که... بنام بی نظیربوتو ی سندی پرورش دادند و در سرزمین خشن و بی آی و علف بلو جستان، در...کویته، زایاندند و موجود معیوب یک چشمه با نشان ابلیسانه بنام ملاعمر بدنیا آمد که خدا و بندگانش را در عالم انسانیت مایه شرمساریی وسرافگندگی گردید. پس مصالحه با طالبان، عزت ملت را در هم می شکند٫ سخنان جناب امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی کاملاً دقیق بوده این گروی مزدو و ویروس سرطانی باید نابود گردد.وسلام
صمیم از کابل

>>>   محمد داود هستم از ولایت کاپیسا حصه دوم کوهستان :اول سلام برای مردیکه بدون حراس حرف هائی راکه میداند بیان میکنند امرالله صالح یک قهرمان است چون همیشه بدون حراس وترس از دشمنان کشورخود حرف های خود را بیان میکنندما باید با لایش افتخار کنیم به نذر من تنهاامرالله است که با دشمنان خاک خود مبارزه میکنند

>>>   باتشکربسیار زیادازآقای امرالله صالح من هم به عنوان یک جوان وعضوجامعه ویک افغان گفته های شما راتايیدمینمایم ومیخواهم این غلامان وخودفروشان وطن عزیزمان راهرچه زود نابود نمايیم تادرس عبرت بردیگران شود . تادشمنان خارجی بدانن که ماافغانهادرمقابل خارجی ها همان افغانهای بودیم وهستیم. زنده بادافغانستان آذادوسربلند .
(احمدی ) ازولایت بادغیس

>>>   واقعا همه پجشيري ها نابغه هستند به شمول اجـــمـــل !!!

>>>   آقای صالح راست میگویند۰

>>>   آخر کدام آدم عاقل و سالم با دزد و آدم کش صلح می کند؟! هرکاری با این گروه بشود آنان دست از آدم کشی برنمی دارند. اعتنا کردن به این گروه منحط واقعا همانطوری که امرالله گفته به شأن و حیثیت کشور لطمه می زند.

>>>   اقای صالح اگر براستی صالح باشید به حال مردم بیچاره که درساحات جنگی زندگی میکنند فکر کنند اگر شما یک مدت کوتاه با فامیل ودوستان تان در ولسوالی سنگین با هزارها هموطن دیگر زندگی میکردید هرگز مخالف صلح با مخالفین نمیگردیدید میگوید زمین ان میسوزد که اتش بالایش روشن است مردم به صلح نیاز دارد ازیهودی کمک گرفته شد به اساس نیاز وضورت ،انها نتوانست صلح را به مردم فراهم کنند پس با این مسلمانان باید صلح کرد و شرایط را قبول نمود در غیر ان صحبت ها عملی نیست مملکت دربحران اقتصادی و مردم در فقر است گر چه اقایان صاحب نظر امکانات زیاد برای خود ذخیره کرده ولی اکثریت مردم درفقر به سر میبرند باید به مرد م کمک نمود ولو قوم مانباشد اما مردم افغانستان حتمآ هسنتد .

>>>   محترم امرالله صالح قسمیکه ازنامت هویدااست یک شخص ازاده هستیددرسرزمین شیران متولدوزندګانی کرده ایدمطالب خیلی واضح ارایه نموده اید امامتاسفانه کجااست ان ګوش شنوا که حقیقت حرف شمارابداند ؛
تلاش؛پنحشیری

>>>   صالح هیچگاهی با صلح مخالفت نکرده، تنها این طالبان است که به صلح باور ندارند۰

>>>   امر الله خان کسی بود که برای خوش خدمتی برای گردانندگان سازمان استخباراتی امریکا سی آی ای, برای اولین بار بر خلاف دستور اکید رهبران پنجشیر, از شهادت احمد شاه مسعود, در کولاب تاجیکستان, خبر داد . در واقع سی آی ای اولین سازمان بیرونی بود که در همان چند دقیقه ای اول از شهادت مسعود خبر شد در حالیکه آکثر مردم دنیا و پنجشیر تا یک هفته اطلاعی نداشتند. امرالله خان با این کار خود, قبل از ١١ سپتامبر, خوش خدمتی اش را برای استخبارات آمریکایی ثابت ساخت.
در سال ٢٠٠٤ هم با ترجمانی برای مرحوم مارشال فهیم, در جلسات با آمریکایی ها میکوشید که خودرا خوب مخلص نشان دهد. از روی همین تلاش ها و سابقه اش, با پا درمیانی و در اثر فشار رییس منطقه ای سی آی ای ساکن در هتل آریانا, ریاست اش بر امنیت ملی بر کرزی تحمیل شد. در کارش در امنیت ملی موفق بود, یعنی از اسدالله خالد بهتر بود. درین اواخر به امید واهی ای اینکه اشرف غنی از طرف آمریکا حمایت میشود و اتمر از انگلیس, بازی "کجدار و مریز" ی را آغاز کرد و روی این حسابی که رابرت کارویل, از دلالان حزب دیموکرات امریکا پشتیبان اشرف غنی است, فریب خلیلزاد را خورد وخام بازی کرد. هرچه نباشد, بچه است و کم سواد و نا آگاه به سیاست و صحنه ی سیاسی آمریکا.
حالا یکدم سرش به سنگ واقعیت خورده و تازه متوجه شده که در اداره ای اوباما, اشرف غنی و خلیلزاد و جلالی به پشیزی نمی ارزند. آمریکا با کسی است که پشتیبانی مردم را داشته باشد. حالا که داکتر عبدالله برنده است, و غنی و خلیلزاد بازنده, امرالله خان هم مانند دوستم مثل ...بیرون مانده. جزای آدم فرصت طلب و پله بین همین است گرچه که از واقعیت نگذریم, امرالله خان به تناسب سن و سال و سطح سوادش, آدم با استعدادی است.
فردین بلوچ

>>>   فردین بلوچ، بیهوده گوئی را بس کن۰ کسی ... دیگر ارزش نمیدهد۰ دوری صالح با تیم اصلاحات و همگرائی بخاطر اختلافاتش با محقق بود۰
کابورا

>>>   آقای صالح: شما از کدام عزت سخن میگوئید؟ آیا همان عزت را که به امریکایی ها در مقابل ده میلیون دالر فروختید؟؟؟؟
مظلوم

>>>   به مظلوم، شما از کدام فروش حرف میزنید؟ آیا همان فروش عزت و ...همه چیز تان که به آی اس آی فروختید؟؟؟؟

>>>   اگر دولت فاسد کرزی طالبان بی فرهنگ را بزرگ نمی ساخت امروز ما پرابلم بنام طالب نمیداشتیم

>>>   تحلیل آقای صالح کاملا منطقی وبر پایه واقعیت های عینی شرایط کنونی کشور استوار است. طالب نه یک طرف بلکه به عنوان شهروند قانون اساسی را قبول کند واز کرده های خود پشیمان شود بیاید در پهلوی دیگر افغانها ارام بنشیند وبیشتر آله دست پاکستانی ها نشود.
بادغیسی از ولایت بادغیس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است