انتخابات نوعی انزوای اجتماعی برای مخالفان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۱    ۱۳۹۳/۲/۱ کد خبر: 70530 منبع: پرینت

خبرها بیانگر آن است که عبدالله و اشرف غنی بیشترین آرا را از میان سایر نامزدهای ریاست‌جمهوری به دست آورده و به احتمال زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد.

برگزاری انتخابات نسبتا آرام و فراگیر در افغانستان در شرایطی که طالبان با برگزاری انتخابات مخالفت کرده بود، یک دستاورد مهم برای دولت و مردم افغانستان و منطقه به حساب می‌آید چرا که امنیت انتخابات بر عهده نیروهای افغانستانی بوده و نیروهای خارجی نقشی در آن نداشتند. این رخداد بیانگر آن است که اردوی ملی، پولیس ملی، نیروهای امنیتی و سیستم سیاسی توانایی اداره امور امنیتی و سیاسی افغانستان را دارند. این در حالی است که آمریکایی‌ها و بعضی دیگر از دولت‌ها تبلیغ می‌کردند که افغانستانی‌ها قادر به اداره امور خود نیستند و در صورت رها کردن افغانستان از سوی غرب، این کشور دستخوش گسترش ناامنی ها خواهد شد اما تحولات مرتبط با انتخابات، این انگاره را باطل کرد.

خروج نظامیان غربی آیساف از افغانستان که بر اساس قرارداد لیسبون طی 8 ماه آینده باید نهایی شود، پس از برگزاری انتخابات توسط افغانستانی ها تا حد زیادی تسهیل خواهد شد. اکثریت مردم افغانستان که با نگرانی از توسعه درگیری‌ها، نظر مثبتی نسبت به ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان داشتند جرگه که متشکل از 2500 نفراز ریش‌سفیدان و معتمدین افغانستان بودند، سال گذشته ادامه حضور نظامیان آمریکایی درسقف بین 12 تا 18 هزار نفر را به تصویب رساند که در بر گیرنده حق کاپیتولاسیون و حق بازرسی از منازل توسط این نظامیان نیز بود! البته حامد کرزی در نهایت زیر بار آن نرفت و واگذاری حق بازداشت و محاکمه خاطیان نظامیان آمریکایی از افغانستانی ها به آمریکا و بازرسی اعلام نشده آمریکایی‌ها از منازل مردم را ناقض استقلال کشور دانست.

هم‌ اینک و بعد از آن که ثابت شد مردم افغانستان توانایی اداره کشور خود بر مبنای استانداردهای پذیرفته شده را دارند، احتمال آن خواهد رفت که مخالفت با ادامه حضور آمریکا در افغانستان از سوی کسانی که مردد بودند نسبت به اداره کشور ازسوی خودشان، بیشتر ‌شود.

برگزاری انتخابات نشان‌دهنده نوعی انزوای اجتماعی مخالفان برگزاری انتخابات و بطور خاص طالبان می‌باشد. جنگ‌سالاران که تا چندی پیش حرف اول را در افغانستان می‌زدند، اینک در برابر برگزاری انتخابات، منفعل شده و آن را بعنوان یک واقعیت پذیرفته‌اند، برگزاری انتخابات و تحرک محدود طالبان در روز برگزاری انتخابات به خوبی نشان می‌دهد که شکل‌دهی به دولت با استفاده از آرا ریخته شده در صندوق جایگزین استفاده از مرمی و تهدید شده است.

برگزاری انتخابات در فضای نسبتا آرام به استراتژی طالبان لطمه اساسی می‌زند چرا که طالبان اعلام کرده بود که از یک سو برگزاری انتخابات را نمی‌پذیرد و از سوی دیگر دولت حامد کرزی را یک دولت ملی ندانسته و آن را بخشی از روند اشغالگری افغانستان به حساب می‌آورد. این انتخابات برگزار شد در حالی که آمریکایی‌ها به صورت پنهان طرفدار اشرف غنی و دولت کرزی از زلمی رسول حمایت می‌کردند و این به معنای نفی آمریکایی بودن دولت کرزی می‌باشد کما اینکه برگزاری انتخابات روندی را به وجود می‌ آورد که حداقل تحت تاثیر آن تا مدت‌ها امکان دست‌یافتن به ابتکار مسلحانه را از میان می‌برد. با این وصف می‌توانیم بگوییم افغانستان به احتمال زیاد پس از شکل‌گیری دولت و پارلمان جدید دوره تازه‌ای را تجربه خواهد کرد.


محمدنعیم احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است