بررسی چالشهای پیش روی دولت آینده (1)
با کاهش شدید سرمایه گذاری در کشور چه می کنید؟
اگر حکومت آینده بخواهد موفق عمل کند باید از عملکرد دولت کرزی درس بگیرد و برای ثبات اقتصادی برنامه منظمی را روی دست گیرد تا نگرانی های پس از انتخابات از میان برداشته شود و دولت آینده با جذب سرمایه گذاری های کلان ملی اقتصاد کشور پس از سال 2014 میلادی را به نحوی تضمین کند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۱    ۱۳۹۳/۲/۱ کد خبر: 70544 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، آمارها حاکی از آن است که میزان سرمایه گذاری اقتصادی در کشور طی دو سال اخیر پنجاه درصد کاهش یافته است.

محترم رحمان الدین حاجی آقا رییس اداره مشورتی تاجران ملی کشور در یک نشست خبری گفت: ناامنی، فساد اداری، ربودن بازرگانان افغانستانی، بی اعتمادی مردم نسبت به دولت، نامشخص بودن اوضاع سیاسی از مهمترین عوامل کاهش سرمایه گذاری در کشور است.

محترم روح الله احمدزی رییس بخش روابط عمومی اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان نیز کاهش میزان سرمایه گذاری را تایید کرد و گفت: میزان سرمایه گذاری در ماههای اخیر 25 درصد کاهش یافته که علت آن برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

بانک توسعه آسیایی نیز در تازه ترین گزارش خود از کاهش هشت درصدی رشد اقتصادی افغانستان در سال 2013 خبر داده است که وجود فساد گسترده و عدم اعتماد بین دولت و بخش خصوصی عامل اصلی این کاهش میزان سرمایه گذاری در کشور می باشد.

عدم تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری از سوی دولت و موجودیت فساد گسترده ارگان های حکومتی یکی از چالش های بزرگ فرا راه سرمایه گذاری در داخل کشور می باشد زیرا طی چند سال اخیر حکومت نتوانسته است یک بستر مناسب را برای رشد و گسترش سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور فراهم سازد.

آگاهان مسایل اقتصادی بر این باورند که عدم اعتماد بین دولت و بخش خصوصی سبب شده است که در شرایط فعلی سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در کشور دست بردارند.

هرچند باید گفت: افزایش درآمدهای دولت از گمرک ها سبب افزایش واردات و در نتیجه کاهش سرمایه گذاری ها و نیز افزایش فساد در کشور شده است. در واقع مقامات دولت کرزی برای اینکه منبع درآمدی خود را افزایش دهند دست به واردات بی رویه ی کالاهای مختلف زدند تا همان میل و رغبت کمی هم که برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی وجود داشت، از بین برود.

قطعا اگر حکومت آینده بخواهد موفق عمل کند باید از عملکرد دولت کرزی درس بگیرد و برای ثبات اقتصادی برنامه منظمی را روی دست گیرد تا نگرانی های پس از انتخابات از میان برداشته شود و دولت آینده با جذب سرمایه گذاری های کلان ملی اقتصاد کشور پس از سال 2014 میلادی را به نحوی تضمین کند.

متاسفانه برنامه های اقتصادی نامزدها در دوران کمپاین تبلیغاتی شان بینهایت شعارگونه و به دور از واقعیت بود. با این توضیح که اگر نامزد پیروز بخواهند همین طور بی برنامه وارد عرصه ی به هم ریخته اقتصاد کشور شود، قطعا از پرداخت معاش کارکنان خود نیز عاجز می ماند.

پس اقتصاددانان کشور و آگاهان مربوطه باید از هم اکنون به فکر تدوین یک برنامه ی جامع و کامل برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور در دولت آینده باشند تا نابه سامانی های دولت کرزی تکرار نشود.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تولید نا خالص کشورهای جهان در حال حاضر .
1. امریکا 16 تریلون دالر
2. چین 8 تریلون دالر
3. جاپان 6 تریلون دالر
4. المان 3.5 تریلون دلر
5. فرانسه 2.6 تریلون دالر
6. بریتانیا 2.4 تریلون دالر
7. برازیل 2.2 تریلون دالر
8. روسیه 2 تریلون دالر
9. ایتالیا 2 تریلون دالر
10. هند 1.8 تریلون دالر
یک تریلون دالر هزار میلیارد دالر میشود .یک میلیارد دالر هزار میلیون دالر میشود .اگر ما دست به جنگ و قوم پرستی و کشتار نمیزدیم افغانستان یکی از این کشورها بود. به لحاظ خدا متحد شوید که وطن در خطر است. نیروهای اشغالگر غربی را بیرون کنیم و کشور خود را بسازیم . هرگونه قوم پرستی و جنگ برگشت به عقب است
سید محمد

>>>   اگر حكومت آينده داكتر صاحب عبدالله باشد ده مرتبه از حكومت كرزي صاحب فاسدتر بي كفايت تر خواهد بود چون آنها برنامه ندارند تنها چوكي در اشغال شان باشد همين همه چيز هست وبس !

>>>   ما باید درامد داخلی را بالا ببریم تا از چنگال غربیهای جنایتکار نجات داده شویم

>>>   تیم داکترصاحب عبدالله ازجمع کسانیست که مانند استادعطا از... به ملیاردری رسید.اکنون پیروزی جناب داکترصاحب عبدالله مردم رابه قیام ملی آماده خواهدساخت چون کنترول فسادذریعه فاسدامکانپذیرنیست.
ازفاریاب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است