طرح وحدت دولت ملی، آغاز توسعه سیاسی
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۱    ۱۳۹۳/۲/۱ کد خبر: 70547 منبع: پرینت

مردم افغانستان یک بار دیگر با سپری نمودن آزمون بزرگ انتخاباتی ثابت کردند که برای افغانستانی با ثبات متعهد هستند. شانزده حمل روزی تاریخی برای مردم افغانستان بود. اشتراک گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری شانزده حمل نه تنها همایشی بزرگ برای مردم افغانستان بود بلکه به جهانیان هم ثابت شد که مردم افغانستان به آن شعور بالا و پختگی رسیده اند تا بتوانند خود آینده کشورشان را تعیین کنند.

احمد ولی مسعود در برنامه ارگ، شانزده حمل را روزی تاریخی برای ملت افغانستان خواند و گفت: اگر چه که کمبود اوراق رای دهی در برخی مناطق عمدا و یا سهوا وجود داشته است اما نیروهای امنیتی توانستند امنیت انتخابات را در سرتاسر افغانستان تامین کنند و باید به همه آنها این روز را تبریک گفت. بخش زیادی از مشروعیت سیاسی دولت آینده را انتخابات امروز تعیین کرد. بخش دیگر دولت آینده و چارچوب و برنامه این دولت است.

وی افزود: مردم رسالت خود را انجام دادند و با تمام تهدیدات بپای صندقهای رای رفتند. اکنون نوبت به رسالت نخبگان و رهبران سیاسی افغانستان است که نشان دهند آیا به حدی از پختگی سیاسی رسیده اند که بتوانند دولتی ایجاد کنند تا جوابگوی نیازمندی های مردم افغانستان باشد. افغانستان کشوری کثیرالاقوام است و ما با بحرانها و چالشهایی در تمامی عرصه ها روبرو هستیم. در این شرایط امکان ندارد کسی بتواند بتنهایی افغانستان را اداره و رهبری کند. برنده انتخابات این مسوولیت را دارد که به تمامی نیروها فراخوان دهد و چارچوب وحدت ملی را بسازد و تمامی اقوام و اقشار کشور باید خود را در آن ببینند.

رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود در ادامه تاکید کرد که اگر می خواهیم انتخابات را به فرصتی برای نجات کشور تبدیل کنیم رییس جمهور آینده باید با یک فراخوان از تمامی نیروها برای حل بحران افغانستان بهره ببرد. وی افزود: اگر نامزدان با چنین طرحی توافق نکنند مشکلات کلان افغانستان از عهده هیچ نامزدی بتنهایی برنمی آید. در دوازده سال اخیر دیدیم که با وجود تمام حمایتهای جامعه جهانی این دولت در آخر کار با عدم مشروعیت دچار است و دولت آنقدر ضعیف است که حتی نمی تواند پروسه انتقال را به شکل مسالمت آمیز اداره کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از نامزد مشخصی حمایت نکرده است اظهار داشت: ما از تمامی نامزدان و از پروسه ملی و طرح برنامه ملی حمایت می کنیم. هر یک از نامزدان که در پروسه انتخابات شامل شدند در واقع می خواهند پروسه دموکراسی در افغانستان موفق شود. در آخر باید تعدادی باشند که تفاهمی بین نیروهای سیاسی بوجود آورند. نه تنها مساله انتخابات که اتفاقات بعد از انتخابات هم مهم است. به همین نسبت ما خواستیم که بعد از انتخابات نیروهای مختلف سیاسی را در محور یک برنامه ملی جمع کنیم تا بتوانیم یک دولت وحدت ملی داشته باشیم.

احمد ولی مسعود همچنین تصریح کرد: مدت دو سال است که ما طرح آجندای ملی را شروع کردیم. این طرح پروسه ای دوامدار است تا بتوانیم به یک احساس مشترک ملی و یک تفکر ملی برسیم و به جای پیوندهای قومی و زبانی و مذهبی به سمت پیوندهای ارزشی و آرمانی و پیوندهایی رویم که می توانند ما را با دنیای نو پیوند دهند. باید دید که چگونه می شود در حالت تعادل و توازن کابینه نخبگان افغانستان را داشته باشیم و روی این مساله تمرکز کنیم که نخبگان مسلکی و با درایت در کابینه افغانستان شریک شوند و چطور می شود ساختارها را طوری تنظیم کرد که تمام مردم افغانستان خود را در آن ببینند و به جایی رسید که به اصلاحات گسترده و عمیق دست بزنیم و سیستمی بوجود آوریم که هم با خود زندگی کنیم و هم با دنیای بیرون.

وی با اشاره به اینکه این طرح مورد موافقت اکثریت نخبگان افغانستان بوده است ادامه داد: زمانی که ابتدا طرح دولت وحدت ملی پیشنهاد شده بود با شک و تردیدهایی از طرف نخبگان مواجه شدیم. افرادی می گفتند که دولت وحدت ملی تا زمانی که زمینه های هویت ملی مشترک نباشد چطور موفق می شود؟ نظر ما این بود که بخاطر نبود هویت ملی مشترک باید مشارکت سیاسی را از بالا شروع کنیم تا بتوانیم این هویت را در پایین بوجود آوریم. بتدریج نخبگان و اکثر نامزدان و نمایندگان دولت به این طرح توافق کردند و تفاهم نامه ای در این قسمت امضا شد. بر همین اساس می خواهیم مکانیسم هایی عملی برای تطبیق این تفاهم نامه را ایجاد کنیم. بعد از نتیجه انتخابات مذاکراتی را برای تطبیق این تفاهمنامه آغاز می کنیم.

احمد ولی مسعود بر این باور است که طرح ایجاد دولت وحدت ملی در افغانستان ضروری است و تا زمانی که این دولت را در افغانستان شکل ندهیم نمی توانیم به توسعه سیاسی و عدالت اجتماعی دست یابیم. طرح دولت وحدت ملی در افغانستان آغاز یک طرح و پروسه جدید و توسعه سیاسی است.

رییس بنیاد شهید احمد شاه مسعود اظهار داشت: حکومت و کمیسیون انتخابات می گویند آمادگی کامل رفتن به دور دوم انتخابات را دارند. طرح وحدت ملی روندی است که تفاهم و همگرایی و وحدت و هماهنگی را بین نیروهای مختلف سیاسی بوجود می آورد. رییس جمهور براساس دو ماده قانون اساسی می تواند نهاد دیگری را در کنار خود بنام نهاد ریاست جمهوری ایجاد کند تا تصمیم گیری ها را جمعی کنند. می توان تفکیک قوا را به شکل مشخص تنظیم کرد. می توان صلاحیتهای شوراهای ولایتی را مشخص ساخت و نوعی ارتباط بین مرکز و ولایت بوجود آورد. حتی می توان صدر اعظمی را بوجود آورد که کارهای اجرایی را انجام دهد و رییس جمهور بیشتر در قسمت تصمیم گیریها و پالسیها بحیث نماد وحدت ملی در بالا باشد.

وی در پایان گفت: امکان دارد در برنامه ها نظام صدارتی وجود نداشته باشد اما بیشترین نامزدان با آغاز روند انتخابات تمرکزشان بر گرفتن رای زیاد بوده است نه اینکه چطور می توانند در قسمت برنامه توجه مردم را جلب کنند. نیازمندی افغانستان بعد از انتخابات این است که باید اصلاحات گسترده ای صورت بگیرد تا مردم خود را در آن ببینند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است