کمیسیون شکایات بی طرفی خود را ثابت کند
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۵    ۱۳۹۳/۲/۱ کد خبر: 70548 منبع: پرینت

شهروندان در انتخابات افغانستان حضور گسترده ای داشتند. رهبران سیاسی داخلی و خارجی نیز نسبت به نتیجه ی انتخابات، ابراز امیدواری و خوشبینی کردند، اما تا هنوز فهرستی از مشکلات و چالش های انتخاباتی وجود دارد که قابل تامل و مکث است. از جمله نگرانی هایی که در این موضوع وجود دارد تقلب در نتیجه ی انتخابات است و این که کسانی که به پای صندوق های رای رفته اند می توانند از رای خود صیانت و حفاظت کنند یا خیر.

فضل الرحمان اوریا سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله گفت: در ماده ی 4 قانون اساسی آمده است که مردم اراده ی خود را توسط نماینده ها و یا به صورت مستقیم اعمال می کنند به این معنا که اراده ی مردم حاکمیت را بوجود می آورد. هرگاه ما قانون را در کشور تطبیق دهیم حاکمیت مشروعیت خود را از رای مردم و توسط انتخابات به دست می آورد. انتخابات بهترین ابزار دموکراتیک است که مردم در آن شرکت می کنند. تمام پروسه ی انتخابات باید در چوکات قانون حرکت کند زیرا در صورت خارج شدن از چوکات قانون، جامعه به سوی بحران می رود.

وی حضور مردم را در روز برگزاری انتخابات، انقلابی خواند و در توضیح آن گفت: انقلابی به این معنا بود که در کشور افغانستان همواره قدرت از طریق تفنگ انتقال می یافته است و در این دوره برای اولین بار قدرت از طریق انتخابات و رای مردم منتقل می شود.

سخنگوی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله اظهار داشت: پروسه ی انتخابات باید به صورت شفاف انجام شود و در این شفافیت عوامل بسیاری دخیل هستند و نقش مردم در صیانت از رای بسیار مهمتر از دیگر عوامل است. در حال حاضر در کمیسیون انتخابات شمارش آرا صورت می گیرد و نمایندگان مردم از جمله جامعه ی مدنی و احزاب سیاسی و نامزدان ریاست جمهوری از رای مردم در شمارش آرا حفاظت می کنند.

اوریا با انتقاد از عملکرد کمیسیون ها گفت: در پروسه ی انتخابات این دوره نیز کم کاری ها و مشکلاتی وجود داشته است از جمله موضوع به قرنطین کشاندن صدها صندوق رای و مراکز رای گیری. مقداری مسایل مجهول در کار کمیسیون انتخابات و شکایات وجود دارد مثلاً کدام مراکز و صندوق ها قرار است قرنطین شود. در مراکزی که صندوق ها مورد بازشماری قرار گرفته اند نیز مشکلات جدی وجود داشته است. به طور مثال در قندهار ده محل رای گیری مورد بازشماری قرار گرفت ناظرین جامعه ی مدنی در این بازشماری حضور نداشتند. ناظرین نامزدان نیز اجازه نداشتند از نزدیک این روند را مشاهده کنند یا در مورد دیگر، کمیسیون شکایات اعلام کرده است که محل های رای گیری تخار را بازشماری مجدد می کند در حالی که در این موضوع این کمیسیون تنها مرجع تصمیم گیرنده نیست.

وی با صراحت اعلام کرد: اکثر تقلب هایی که صورت گرفته به نفع تیم اشرف غنی احمدزی بوده است. این تیم، فشارهایی حتی بر کمیسیون انتخابات آورده است که رای بعضی مناطق را مورد بازشماری قرار ندهد. رییس کمیسیون شکایات تاکنون بیطرفی خود را ثابت نکرده است.

فضل الرحمان اوریا قرنطین کردن صندوق و مراکز مشکوک رای را رد نکرد و گفت: صندوق های مشکوک باید قرنطین شوند و رای پاک از ناپاک جدا شود، ولی این کار باید در حضور ناظران نامزدان و جامعه ی مدنی و بین المللی و رسانه های عمومی صورت بگیرد. در جوامع عقب مانده تقلب در انتخابات انجام می شود و امکان ندارد تقلب از سوی هواداران یک نامزد صورت بگیرد بدون این که نامزد مورد نظر از آن اطلاعی نداشته باشد. تقلب سازماندهی شده از سوی تیم اشرف غنی در ولایات صورت گرفته است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله با اشاره به رای های خوست و پکتیکا گفت: قسمت عمده ای از رای اشرف غنی در این مناطق از طرف خانم ها است. وقتی در این مناطق حدود 500 نفر زن در سخنرانی ها و گردهمایی انتخاباتی وی حضور نداشته است چطور ممکن است 5 هزار رای از سوی خانم های این ولایات به نفع وی در صندوق ها ریخته شده باشد. اشرف غنی در این ولایات به صورت سیستماتیک رای خانم ها را نیابتی استعمال کرده است. این تقلب جداً قابل نگرانی است که نامزدی به نام زن و در غیاب زن بر ضد زن رای را استعمال نماید.

اوریا ابراز امیدواری کرد که هیچ کس نتایج انتخابات را مهندسی نکند و کمیسیون انتخابات رسالت خود را در این شرایط دشواری که کشور دارد به خوبی انجام دهد و نتایج انتخابات را به شکل مشروع و شفاف اعلام کند. به باور وی مشروعیت نظام و حکومت بعدی در همین مرحله تامین می شود. در صورت مهندسی شدن و تقلب در نتیجه ی انتخابات، مشروعیت نظام بعدی زیر سوال رفته و جامعه نیز آهسته آهسته به سوی بحران می رود.

وی در پایان گفت: تیم اصلاحات و همگرایی معتقد به رییس جمهور و دولت منتخب مردم افغانستان است و این اصل را رعایت می کند. ظرفیت ها و استعدادهای زیادی در بین مردم وجود دارد که از آن ها دعوت به همکاری خواهیم کرد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این اقا همیشه شاکی بوده در انتخابات به هزاران نفر نظارت میکرد هرگاه نظارت کننده گان این گفته ها را تائید کرد درانصورت حق به شما خواهند بودورنه شک نکنید لذت شرین روز 16 حمل را دردهن ما بگذا رید شرین باقی بماند درغیران مردم چهره هار ا خوب شناخته اززمان امین وترکی تا امروز هرکه هرچه انجام داده شاهدان عینی ان زنده هستند پس قصاوت مردم ونتیجه انتخابات را لطفا شک نکنید که این یک تصمیم جدید مردم است تا رهبری کشوربدست اشخاص امانتدار قرار داده شود تمام مسئولین نامزدان کمیسیون ها دولت ودیگران ازعزم راسخ مردم باخبر باشندواراده شان احترام گذاشته شود وبس

>>>   این حناب عقل هم دارد؟؟؟ آنجا فیصله تنها به دست ریس نیست تنها ریس ګفته میتواند که این را هم باید تفتیش کرد شما آرینفر تان در آنجاست بګوید تا جایی که غنی دزدی کرده تفتیش نمایند دزدی های شما خوا دیده شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است