عبید: کنکور را حذف کنید تا مشکل حل شود!
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۵    ۱۳۹۳/۲/۲ کد خبر: 70562 منبع: پرینت

عبیدالله عبید، وزیر تحصیلات عالی در پارلمان حضور یافت و به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

در کنکور گذشته، از میان 230 هزار تن، 120 هزار متقاضی، قبول نشدند و همین موضوع، سبب انتقاد نمایندگان مجلس از وزیر تحصیلات عالی شد.

آقای عبید در این جلسه، اظهار داشت که تنها گزینه ای که برای حل این معضل وجود دارد، حذف کنکور و قبولی متقاضیان ورود به دانشگاه از طریق نمرات سه ساله آنها می باشد.

وزیر تحصیلات عالی، برگزاری کنکور را سدی در برابر پذیرش قابل قبول متقاضیان برای ورود به دانشگاه خواند و گفت: توان پذیرش دانشگاه‌ها تا یک سال دیگر حد اکثر از 110 هزار به 140 هزار تن بالا خواهد رفت اما متقاضیان کنکور به چهارصد هزار تن خواهند رسید و این مشکل، بدلیل برگزاری کنکور پیش آمده است.

به گفته وی، من این طرح را مورد قبول دانسته و پیشنهاد می کنم کسانی که در سه سال آخر، نمرات بالا دریافت می کنند، پس از اعلام ظرفیت پذیرش دانشگاهها از سوی وزارت تحصیلات عالی، این افراد را به دانشگاههای مختلف معرفی کرده و از حداکثر ظرفیت در دانشگاهها استفاده نمایند.

برخی از نمایندگان مجلس با این طرح، مخالفت کرده و اظهار داشته اند که این امر، باعث افزایش فساد و خویشاوند سالاری در مکاتب خواهد شد و علاوه بر زیر سوال بردن نحوه ورود به دانشگاهها، مکاتب را نیز دپار هرج و مرج خواهد کرد.

در هر صورت، این طرح، به شورای وزیران فرستاده شد اما بنا به گفته های آقای عبید، این طرح از سوی این شورا نیز رد خواهد شد.

قابل ذکر است که در کنکور 1392، از مجموع 260 هزار داوطلب حدود 230 هزار تن شرکت کردند و از آن جمله، 110 هزار تن پذیرفته شدند که نیمی از آنها به دانشگاه‌ها و نیمی دیگر به موسسات آموزش نیمه عالی راه یافتند.

کد (12)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جالب است این هم وزیر تحصیلات ما

>>>   جناب عبید شنیده که دربعضی از کشور ها کنکور وجود ندارد وخواسته است از آن تقلید کندبدون درنظر داشت شرایط تعلیمی ، اجتماعی وآموزشی کشور چنین موضوعی را پیشنهاد میکند.ایشان یک آدم عصبانی ومستبد است ودرجلسه دیروز به سختی خود را کنترل میکرد فقط از ترس از دست دادن مقامش.
ایشان هیچ برنامه ای ندارد بجای اینکه ظرفیت پوهنتون هارا بالا ببرد ودانشگاه هارا انکشاف دهد ودانشگاه های جدید بسازد فرافکنی میکند ومیگوید من نمی توانم 400 هزار نفر را جذب کنم .این منطق یک وزیر است واقیعا از بکاربردن این سخن خجالت نمی شود وجای بسیارتاسف است.تو اگر برنامه داشته باشی چند برابراین را هم میتوانی جذب کنی درضمن به قول آقای بشردوست بودجه مصرفی تمام دانشگاه که درگزارش دیروز ارائه گردید صفر بود پس چطور جذب کنی .فردا اگر نفوس کشور 100 ملیون شد وتو وزیر بودی بازهم فقط همین ظرفیت پذیرش میکنی ؟!!!
محمد علی

>>>   این پیشنهاد آقای عبیددرست است.
نقوی

>>>   نمیدانم چرا وزیر به سویه شاگرد مکتب فکر دارد، اصلا منطق قبول نمیکند که آزمون ملی و سراسری را حذف نمایند بهتر است بجای بیرون رفت از سوال راه حل برای ان سنجید.
ف.ب از کابل

>>>   ما در اویل بالای اقای وزیر حساب میکردیم مگر دیروز در پارلمان معلوم شد که چندان دست اورد و پلان توسعهء ندارد و در اینده نمیتواند که این وزرات اکادمیک را کنترول نماید، بس بهتر است که کنار برود... چرا که هر قدر نفوس زیاد میشود وزارت معارف و تحصیلات عالی باید برنامه های توسعهء بیشتر را پلان نمایند و پذیریش شان نسبت به سال گذشته بیشتر شود.اگر جناب وزیر در وزارت معارف بیاید شاید اطفال که هفت ساله میشود و باید به مکتب برود، انها را در مکاتب جذب نکند و دلیلش همین دلیلی کنونی وی خواهد بود که به پارلمان( کمیشن کاران) ارایه نموده است (که ما ظرفیت جذب اضافه 110 هزار را نداریم) باشد.
جناب وزیر خبر هستی شاید سالانه 5فیصد در فارغین صنفوف 12 افزایش بیاید و خودت بعوض که پیش بروی به عقب روان استی.
کابلی افسرده

>>>   اگر اين طرح وزير عملي شود شاگرداني که سه سال آخر به مکتب نرفته نمره قبولي مي گيرند آنوقت مکتب نرفته به پوهنتون خواهند رفت

>>>   پیشنهاد ساده و عملی بنده این است که در داخل دانشگاه های دولتی تعمیرات بلند منزل بیشتر اعمار گردد و استادان جوان و مسلکی استخدام گردیده و جذب محصلین باید در دانشگاه های دولتی در سراسر گشور دو و یا سه برابر گردد. بر علاوه لیلیه در تمامی دانشگاه های دولتی باید لغو گریده و از جای آن برای صنوف درسی بیشتر و بودیجه آن برای جذب استادان دانشگاه استفاده گردد. این کاملآ بی انصافی است که یک محصل از پول شخصی شان فیس دانشگاه را میپردازد تا درس بخوانند و یک تعداد زیاد محصلین برای شان هم دانشگاه دولتی رایگان است و هم نان و آب و هم جای خواب. تمنا دارم تا مسولین محترم وزارت تحصیلات عالی روی این موضوع غور جدی نمایند.
کابلی

>>>   ما به ناکامی هم نیازداریم چون ناکامی خودش محرک وجبردرسخوانی است .بررگترین مشکل ماشفافیت است.اگرامتحان کنکوررا درمرکزکابل گرفته تیلفون وسایرانواع نقالی رامحارکنندمحیط اکادیمیک واقعی ایجاد خواهدشد.مگرانداختن مسولیت بدوش معلم بیچاره مکتب کشوررا مطلق بیسوادوتباهی دیگری سوق خواهدداد.
معلم مکتب ازاندخوی

>>>   من کاملن با طرح اقای وزیر مخالف هستم. زیرا وزرات معارف نیز از جمله وزارت های است که فساد در ان داد میزند، و انگاه کسانیکه با مدیران و معلمین مکاتب شناخت دارند و یا هم توسط پول نمرات سه ساله خود را به حد اکثر تنظیم خواهند کرد و به دانشگاه راه پیدا میکنند.
فصل جدید وادی گرگ ها

>>>   اگر عبید نمی تواند تا مشکلات را حل کند بهترین گزینه استفعا است، بدون معطلی این کار را بکند اگر به فکر وطن است نه به فکر جیب خود.

>>>   حذف کانکور َ معامله جدید به سرنوشت آولات غریب این سرزمین است اصلا حذف کانکور قابل پذیرش نیست به هیج صورت باید کانکور باشد تا لایق ونالایق از هم تفکیک شود َ ورنه غیراز وابستګان مکاتب دیګر اصلا کسی به تحصیلات عالی راه پیداکرده نمیتوان
غوری

>>>   حذف کانکور نه بلکه حذف وزیر ضرور است!!!!
کوهستانی

>>>   در کشور آلمان نمره کانکور از مجموع سه نوع نمرات مشخص میشود:
اول: نمره اخذ شده در جریان خود کانکور که ضرب یک میشود.
دوم: مجموع نمرات سه سال اخیر یعنی صنف ده،یازده و دوازده که ضرب دو میشود.
سوم: مضامین اختصاصی سه سال اخیر که توسط خود شاگرد انتخاب میشود و تعدادش
در هرسال دو و یا سه مضمون میباشد و ضرب سه میشود. قسمی که معلوم میشود
در مجموع هم خواهش شاگردان مورد نظر گرفته میشود که به کدام مضمون زیاد مهارت
و یا علاقه دارند و هم پلان تدریسی مکتب و هم امتحان کنکور.

>>>   کنکورمهمترین فیلترینگ ورود ادم های بی سواد دردانشگاه های کشورمی باشد وکنکوریک رقابت بین انسانهای شایسته وتنبل می باشد اگرکنکورحذف شود واین فلتربرداشته شود دانشگاه ها می شود اسایشگاه . انوقت بجای اینکه انسان های شایسته ونخبه تحویل جامعه شود یک مشت انسان های نالایق وبی سواد که بازدوبند های دوران سه سال مکتب وارید دانشگاه شده تحویل جامعه خواهد شد

>>>   حذف کانکور به معنی انتقال خیانت از وزارت تحصیلات به وزارت معارف ..،..
وحید ازترکیه

>>>   سلام بر فرزندان پر تلاش که باتلاشش به دانشگاه راه پیدا می کند ... که وزیر با این طرحش افراد بیسواد را جای گزین ان تلاش ها می کند

>>>   بهترین راه حل امید وار بودن به کابینه داکتر صاحب عبدالله می باشد که این...ها کرزی را از میان بردارد

>>>   جناب وزیر صاحب دقیقأ کامل فکر نموده است البته اعتراض نماینده گان بخاطر ملت مظلوم بچاری افعانستان نیست شاید بخاطر باشد که نفرهای مورد نظرشان پزیرفته نشده باشد وکیل صاحبان محترم از وقت استفاده نموده کمپاین انتخاباتی خود را در روز امتحان کانکور توسط دزدی نمودن و یار شوط دادن و یا از صلاحیت خود استفاده نمود با تقسیم کلیدجوابات بر پا میکنند او در غم تلف شدن حق مظلومین چه باشد البته که بنده از روی کدام کینه و عداوت سخن نمی زنم قسم بخدا که شما دوستان باور با حرفهای من نکنید باور با خدای خود بکنید که بنده شاید سنیه هستم که از مدیر گرفته تا عضو نظارت مدیر معارف استادان گردن بسته معاون ریس معارف که از فردی که با استاد خبیث بچه عمه با مدیر... از طرف مدیر که بچه خاله اش میشود حمایت از طرف عضو نظارت بچه کاکا به مدیر معارف قومیش با معاون ریس معارف همچنین پس نظام از کجا جور شود زمانکه امتحان شفاف کانکور برگزار میشود محترم سناتور یک معاون ریس معارف دو مدیر معارف سه استاد ناظر چهار استاد ناظر پنج شخص بالا رتبه از سه شخص غبی که اینها طرفداری میکردن اما خداوند متعالی کار خود را میکند اشخاصهای غبی تمامأ ناکام میشود پس اینها اعتضراض نکند چه کنند در بین مردم رسوا شدند از این مردن خوب نیست قضاوت با شما باشد سخن خوب طرف مردمان خوب و سخن خراب طرف مردمان خراب میرود و سلام احترام
کوهساری

>>>   این وزیر اصلا فکرندارد.

>>>   بـــجـــاي كانكور اگر ترا لغو كنند ويك وزير مبتكر وبا داتنش را تعيين كنند بهتر باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است