برگزاری چهارمین و آخرین نشست پروسه ابوظبی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۳۹۳/۲/۲ کد خبر: 70568 منبع: پرینت

چهارمین و آخرین نشست پروسه ابوظبی توسط انستیتوت شرق غرب آمریکایی EastWest Institut با همکاری وزارت امور خارجه آلمان برای دریافت راه های صلح پایدار در افغانستان از طریق بررسی فرصت های اقتصادی در منطقه به تاریخ ۹ و ۱۰ آپریل در برلین دایر گردید.

به گزارش وزارت امور خارجه، در این نشست، مسوولین دولت، کارشناسان، فعالین جامعه مدنی، خبرنگاران، پژوهشگران عرصه اقتصاد سیاسی، نویسندگان و استادان دانشگاه از کشورهای منطقه و جهان از جمله افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، هند، ایران، قرغیزستان، چین، تاجیکستان، روسیه، قزاقستان، آلمان، امارات متحده عربی، آمریکا و انگلستان اشتراک داشتند.

چهار نشست قبلی این پروسه در شهرهای استانبول، اسلام آباد، دهلی جدید و برلین در یک سال گذشته دایر گردیده بود. در آخرین نشست مسیر ۱.۵ با اشتراک کارشناسان دولتی و غیر دولتی که در شورای روابط خارجی آلمان در برلین دایر گردید، اشتراک کنندگان بالای توسعه همکاری های اقتصادی در منطقه منحیث یکی از گزینه های اساسی برای تداوم صلح پایدار در افغانستان تاکید نمودند. اشتراک کنندگان پیشنهادات و طرح های خود را نیز ارایه دادند.

اوکراین، سوریه و تعاملات هسته ای در محراق توجه جهان قرار گرفته اند. افغانستان نیز از جمله مسایلی است که نباید فراموش گردد، این پیامی بود که در افتتاح این نشست توسط گردانندگان انستیتوت به حاضرین خطاب شد. خانم بیاتی میدرمتکاف، گرداننده این پروسه افزود که سال ۲۰۱۴ نه تنها برای افغانستان یک سال مهم است، بلکه برای کشورهای هم پیمان ناتو نیز سال با اهمیت است.

نشست با صحبت مایکل کوخ،‌ نماینده خاص آلمان برای افغانستان آغاز شد. وی‌ درباره اهمیت مسیر های دوم و ۱.۵ برای ایجاد طرح های بکر صحبت نمود و این گام را در روند تجانس و هماهنگی امور منطقوی موثر خواند.

این نشست در چهار بخش به مدت دو روز بالای فرصت ها و مشکل های تجارت، ترانزیت، انرژی و سرمایه گذاری بحث نمود و گزینه های بدیل را برای توسعه روابط منطقوی به خصوص میان افغانستان، پاکستان و هندوستان مورد بحث قرار داد.

آقای وحیدالله ویسی،‌ رییس همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه در جمع هیات افغانستانی که از وزارت های تجارت و صنایع و ترانسپورت و اتاق های تجارت و صنایع افغانستان اشتراک نموده بودند، در مورد چگونگی روابط اقتصادی میان افغانستان و کشورهای منطقه و به خصوص پاکستان و هند و استفاده از فرصتهای موجود صحبت نمود.

طرح های عمده که از جریان بحث های متذکره حاصل گردید، شامل موارد ذیل می شوند.
• توسعه توافقنامه ترانزیت تجارت بین افغانستان و پاکستان به کشورهای هندوستان و تاجکستان تا از مشکل های فرا راه توافقنامه موجود کاسته شوند.
• ایجاد پاسگاه های عبور مرزی بین افغانستان و همسایه ها، تا معضلات تجارتی و ترانزیتی را با سرعت حل و فصل نموده و از مشکلاتی که دامنگیر تجار افغانستان است و بالای امنیت مرزها نیز تاثیر گذاشته است را مرفوع نماید.
• ایجاد شبکه توزیع برق منطقوی تا انرژی برق آسیای مرکزی به جنوب آسیا وصل شود.
• مولفه های اقتصادی منطقوی مانند انرژی، ترانسپورت و تجارت به صورت یک بسته از هم ناگسسته معرفی شوند تا هماهنگی های لازم، مدیریت تطبیق و نظارت از پیشرفت پروژه های متذکره قابل لمس باشند.
• تقویت و حمایت از بخش خصوصی و ایجاد سهولت برای ارتباط آنها در منطقه توسط دولت ها و مقام های ذیربط، ایجاد شوراهای تجارتی و اتاق های تجارت مشترک میان همسایه ها
• شناسایی راهکارهای مناسب برای رفع بیکاری در میان مردم کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی و جنوبی و تقویت اقتصاد بازار برای ایجاد تجانس لازم میان کشورهای منطقه

افغانستان از یک دهه بدین سو طرح ها و برنامه های مشخصی را برای همسایه ها و منطقه پیش نموده است که خارج از سازمان های متداول منطقوی می باشند. اعلامیه حسن همجواری در سال ۲۰۰۲، روند کنفرانس همکاری های منطقوی اقتصادی برای افغانستان که تا به حال برای پنج بار دایر شده است و اخیراً هم پروسه استانبول با محور امنیت در حوزه قلب آسیا، در هر سه مورد با وجودی که ابتکار عمل در دست افغانستان بوده است، طرح ها و پروژه های منطقوی و فرا منطقوی را نیز در برداشته است.

پروژه های اقتصادی بلند مدت مانند کاسا یک هزار، انتقال گاز از ترکمنستان به جنوب آسیا تاپی، خطوط وصل آهن به آسیای مرکزی با دهلیزهای کریک، ترانزیت و ترانسپورت عبور مرزی و امثال آن، از جمله طرح های منطقوی افغانستان محور به شمار می روند.

اشتراک کنندگان این مجلس، عملگرایی و تطبیق این پروژه ها را از قدم های اعتمادسازی در منطقه خوانده و تطبیق آنها را منحیث گزینه های نابدیل برای کشورهای همسایه افغانستان قلمداد نمودند. این در حالی است که اکثر این پروژه ها در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مورد تطبیق قرار می گیرند.

آقای ویسی که در بحث های اولیه اشتراک و در ختم مجلس مسوولیت جمع بندی برنامه را به عهده داشت، با ارایه معلومات مفصل از روند همکاری های اقتصادی منطقوی، وضعیت تطبیق آنها، تاثیر امنیت بالای پیشرفت پروژه ها و برنامه های منطقوی، راهکار های جدید حکومت افغانستان برای همگرایی موثر و بیشتر، همکاری های اقتصادی با همسایه ها و کشورهای حمایت کننده، فرصت های بالقوه برای امنیت منطقه و بازیابی موقف افغانستان منحیث پل ترانزیتی، ترانسپورتی، انرژی، و تجارتی صحبت نمود.

قرار است گزارش مکمل پروسه ابوظبی با تحلیل وضعیت، دریافت ها و پیشنهادات عنقریب پس از نظرخواهی اشتراکنندگان آن به چاپ برسد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باش که غربیهای جنایتکار باز چه پلان شوم در قبال کشور ما دارد . حتما دوباره روی تجهیز و تقویت طالبان القایده و تروریستها تاکید مجدد میکنند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است