جلسه شورای وزیران در ارگ برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۳/۲/۲ کد خبر: 70571 منبع: پرینت

جلسه نوبتی شورای وزیران، با تلاوت آيات متبرکه كلام الله مجيد، تحت ریاست جلالتماب حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.

به گزارش ریاست اداره امور، ابتدا، وزیر مالیه تبلیغات به نشر رسیده واشنگتن پست را در مورد مشکلات مالی کشور عاری از حقیقت دانسته و در این مورد به جلسه معلومات مفصل ارایه و افزودند: بر عکس این شایعات، وزارت مالیه وجوه کافی مالی را غرض پرداخت معاشات و مصارف بودجه عادی در اختیار داشته و تخصیصات ارگان های دولتی را به منظور پرداخت وجوه معاشات و بودجه عادی آنها به موقع اجرا می گردد.

سپس، شورای وزیران، وزارت اطلاعات و فرهنگ را موظف نمود تا آثار گنجینه باختر را که همین اکنون در کشور استرالیا در معرض نمایش قرار دارد، بعد از ختم نمایش و قبل از آغاز کار حکومت جدید طور مصون دوباره به افغانستان انتقال دهد.

وزیر امور خارجه در حالی که معاون اداره جیودیزی (نقشه برداری)و کارتوگرافی به جلسه حضور داشتند، فیصله جلسه شماره 40 مورخ 11/10/1391 شورای وزیران مبنی بر اختصاص مبلغ 9 میلیون دالر غرض مدرنیزه سازی اسناد و علایم سرحدی بین جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد اداره جیودیزی و کارتوگرافی را به منظور انتقال مبلغ 1.6 یک اعشاریه شش میلیون دالر جهت تحقق فاز اول این پروژه، به جلسه مطرح نمود.

شورای وزیران وزارت مالیه را موظف نمود تا معادل مبلغ 1.6 یک اعشاریه شش میلیون دالر را غرض مدرنیزه سازی علایم سرحدی بین دو کشور از سرجمع بودجه ملی سال 1393 به بودجه انکشافی اداره جیودیزی و کارتوگرافی انتقال دهد.

طبق برنامه، وزیر معادن طرح قراردادهای اکتشاف و تقسیم تولید برای اکتشاف و تولید هیدروکربن ها در بلاک های احمد آباد – بلخ و محمد جان دگر حوزه نفتی افغان، تاجیک، طرح عقد قراردادهای معدن کاری مس بلخاب ولایت سرپل، مس و طلایی زرکشان ولایت غزنی، مس شیدایی ولایت هرات و طلای بدخشان را به جلسه مطرح نمود.

شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه فیصله به عمل آورد که بعد از انفاذ این مصوبه عقد قراردادهای بزرگ معادن، شهرسازی و خانه سازی غرض بحث و اتخاذ تصمیم به حکومت جدید محول گردد.

وزیر اطلاعات و فرهنگ پیشنهاد آن وزارت را مبنی بر تغییر نام مرکز ولایت غور از چغچران به فیروز کوه به جلسه مطرح و خاطر نشان نمودند که شهر فیروز کوه در زمان امپراطوری غوریان پایتخت آن ها بود و بر مبنای صبغه تاریخی نام فیروز کوه، اکنون بعضی از اعضای شورای ملی، نهادهای جامعه مدنی، فرهنگیان و جوانان ولایت غور نیز پیشنهاد تعدیل نام مرکز ولایت غور را مطرح نموده اند.

شورای وزیران با در نظر داشت صبغه تاریخی تغییر نام مرکز ولایت غور را از چغچران به فیروز کوه مورد تصویب قرار داد، وزارت های اطلاعات و فرهنگ و عدلیه را موظف نمود تا تعدیل نام مرکز ولایت غور از چغچران به فیروز کوه را با ارایه دلایل موجه در قانون ارگان های محل طی مراحل نماید.

همچنان، شورای وزیران به تقاضای وزیر اطلاعات و فرهنگ، وزارت مالیه را موظف نمود تا معادل مبلغ یک میلیون دالر را غرض اکمال پروژه موزیم ملی به بودجه انکشافی وزارت اطلاعات و فرهنگ انتقال دهد.

متعاقباً، معاون و سرپرست وزارت عدلیه طرح مقرره کنترل وسایط نقلیه باربری تناژ بالا را که مورد تایید کمیته قوانین قرار گرفته به جلسه پیشکش و اضافه نمود: این مقرره با هدف کنترل وزن و بار وسایط نقلیه باربری با تناژ بالا، جلوگیری از تخریب سرک ها و سایر تاسیسات و ایجاد سیستم عصری کنترل وسایط نقلیه باربری با تناژ بالا به داخل 3 فصل و 16 ماده و دو ضمیمه ترتیب گردیده است که در صورت تصویب ضرورت است تا مواد سی و هفتم و سی و هشتم مقرره جواز سیر وسایط نقلیه زمینی تعدیل و فقره 6 ماده هجدهم و شماره 75 جدول مقرره سیر و حرکت منتشره جریده رسمی شماره 484 سال 1360 نیز لغو گردد.

شورای وزیران بعد از بحث مفصل مقرره کنترل وسایط نقلیه باربری با تناژ بالا را به اضافه طرح تعدیل مواد سی و هفتم و سی و هشتم مقرره جواز سیر وسایط نقلیه زمینی و طرح الغای فقره 6 ماده هجدهم و شماره 75 جدول منضمه مقرره سیر و حرکت را مورد تصویب قرارداده وزارت عدلیه را موظف نمود تا در طی مراحل آن اقدام نماید.

در ادامه، معاون و سرپرست وزارت عدلیه طرح تعدیل ماده دوم قانون صحت عامه را به جلسه ارایه که بعد از بحث مفصل فیصله به عمل آمد تا وزارت های عدلیه و صحت عامه با در نظر داشت تذکر جلسه تعدیل متذکره را بازنگری نموده طرح توافق شده را به کمیته قوانین شورای وزیران رجعت دهند.

سپس شورای وزیران وزارت اطلاعات و فرهنگ و اداره مستقل ارگان های محل را موظف نمود تا طبق فیصله های قبلی آن شورا پروسه استملاک منزل احمد شاه بابا درانی را در ولایت قندهار در مدت دو هفته طی مراحل نموده به شورای وزیران ارایه نمایند.

متعاقباً، وزیر احیا و انکشاف دهات از پیشرفت حدود 80 درصد کار پروژه آب آشامیدنی ولایت نیمروز به جلسه معلومات ارایه و افزودند که اخیراً کار این پروژه توسط مسوولین ارگان های محل آن ولایت متوقف گردیده است.

شورای وزیران وزارت احیا و انکشاف دهات و اداره مستقل ارگان های محل را موظف نمود تا هر چه عاجل چگونگی کار این پروژه را از نزدیک بررسی و کار پروژه متذکره را توسط شرکت قراردادی مجدداً آغاز نمایند.

در آخر جلسه دو مورد معاهدات بین المللی ذیل توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح که مورد تایید قرار گرفت.
• پروتوکول الحاقیه جمهوری اسلامی افغانستان به موافقتنامه عقد شده ترانسپورت عبور مرزی اشخاص، وسایط و اموال CBTA در چارچوب همکاری های منطقه ای آسیای مرکزی فی مابین تاجکستان و جمهوری قرغیزستان
• موافقتنامه همکاری میان وزارت امور داخله جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت امور خارجه ناروی در عرصه اعمار تاسیسات آموزشی پولیس قطعه 222 رسیدگی به حالت بحرانی ریاست عمومی قطعات خاص

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به طور عموم موضوعات و نتایج جلسه بسیار خوب و مثبت بوده و به خیر مردم افغانستان است، کرزی صاحب در ماه آخر حکومت شان یک اندازه فعال شده است.
کابلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است