رای جمع کرده اید نه مفکوره!
بسیاری از زورمندان و شماری از سیاستمداران در مداخله به انتخابات ریاست جمهوری تلاش می کنند، آگاهان نیز نگران نفوذ این زورمندان در تصمیم گیری کمیسیون انتخابات می باشند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۳۹۳/۲/۲ کد خبر: 70572 منبع: پرینت

هر چند که در انتخابات 93 هشت نامزد به رقابت پرداخته اند اما بر بنیاد نتایج قسمی آرای انتخابات تنها دو نامزد یعنی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی نامزدان پیشتاز این انتخابات گفته شده اند.

در حالیکه یک هفته به نتایج انتخابات مانده، روز شماری ها از بحر اعلام این نتایج آغاز شده است و مردم نیز بی صبرانه در انتظار نتایج می باشند از طرفی نگرانی هایی درباره رسیدگی به تخلفات و تقلبات انتخاباتی همچنان معضل پایان نیافته رویداد 16 حمل و از کارهای مهم نهادهای انتخاباتی می باشد.

حال سوالی که در اذهان عموم گسترانیده شده این است که رسیدگی به تقلبات چگونه و با چه روشی صورت خواهد گرفت؟ آیا همسان و موازی و همچنین مطابق با نوع و اصول پیش خواهد رفت و یا طبق معمول همیشه علایق و سلیقه های شخصی در آن دخیل می باشد.

در حقیقت، جدا کردن رای پاک از رای ناپاک کار آسانی نمی باشد و مسوولین باید در این مورد نهایت تلاش خود را به کار گیرند تا بتوانند به صورت شفاف و عادلانه به این پروسه خاتمه بدهند.

اینکه بخواهیم هم اکنون درباره عملکرد کمیسیون انتخابات تصمیم بگیریم بسیار زود هنگام می باشد زیرا زمانیکه نتایج نهایی انتخابات اعلام شود، عملکرد واقعی کمیسیون نیز به روشنی معلوم خواهد شد.

در روز انتخابات تقلبات گسترده ای در بسیاری از ولایت های ناامن مشاهده شده است و در شماری از این مراکز در حالی که روند رای دهی انجام نشده است اما صندوق ها پر شده اند و به مراکز ولایت ها فرستاده شده است بنابراین این وظیفه کمیسیون انتخابات می باشد که شور و شوق شرکت مردم در انتخابات را نادیده نگیرد و انتخاباتی پاک مطابق با آرزوی مردم به نمایش بگذارند.

در حالیکه بسیاری از زورمندان و شماری از سیاستمداران در مداخله به انتخابات ریاست جمهوری تلاش می کنند، آگاهان نیز نگران نفوذ این زورمندان در تصمیم گیری کمیسیون انتخابات می باشند.

فراموش نشود که سیاسیتمداران در تلاش اند تا نفوذ خود را در داخل کمیسیون گسترده نمایند و اگر کمیسیون بتواند سد محکمی را در این میان ایجاد کند موفقیت بزرگی را از آن خود نموده است.

از آنجا که بیش از 14 میلیون برگه رای دهی برای روز انتخابات چاپ شده بود اما در روز رای دهی در بسیاری از مراکز برگه ها به اتمام رسید و بسیاری از مردم بدون آنکه از حق رای خود استفاده نمایند به خانه های خود بازگشته اند این در حالی است که کمیسیون در این مورد به گونه شفاف پاسخی نداده است.

باید به صراحت بیان نمود که با برنده شدن هر کدام از نامزدهای این دوره گمان نمی رود که وضع مملکت بهبود بیابد زیرا ترکیبات هیچکدام از نامزدان به درستی شناخته نشده است و در واقع برای خود بانکی از رای جمع نموده اند نه مفکوره!

ناگفته نماند نباید توقع زیادی از عملکرد شفاف حکومت افغانستان و مسوولان داشته باشیم زیرا در افغانستان آب به شفافیت وجود ندارد چه برسد به انتخاباتی شفاف از سوی دولتمردان.

حال که مردم با اراده ای نیرومند به تمامی تهدیدها پشت پا زده اند، هم اکنون نوبت کمیسیون است که زیر فشار قرار نگیرد و با بی طرفی کامل اعتماد مردم را نسبت به خود جلب کنند.

کد (16)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است