معادن سنگ آهک و نفت در انتظار پایان لابی ها
معادن آلومینیوم، لیتیوم، نفت، سنگ آهک، گاز و... از جمله محرکه های هجوم سربازان ایتلاف جهانی از 57 کشور دنیا به خاک افغانستان هستند که همچنان بر ادامه ماندن خود در کشور ما و غارت ثروت ملی اصرار می ورزند و بر مردم ملکی نیز القا شده است تا حضور آنان را بر خروج شان ترجیح دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۲    ۱۳۹۳/۲/۲ کد خبر: 70583 منبع: پرینت

سالها است در کشوری که همه خوب حرف می زنند، ادعا می کنند و شعارهای طول و دراز می دهند؛ نظارت بر استخراج اصولی و محدود معادن و منابع طبیعی دست مایه امتیازهای سیاسی و لابی های چند لایه ای شده است که انتظار نمی رود در دولت آتی هم تغییری یابد.

هرچند که در کنفرانس توکیو، جامعه جهانی تداوم کمک های مالی خود را به افغانستان منوط به اعمال اصلاحات در حکومت و نیز تصویب قانون معادن نمود اما تاکنون این مسأله همچنان در بلاتکلیفی بسر می برد.

از آنجا که تمامی مسایل کشورمان با نگاهی سیاسی و اغماضی سنتی نگریسته و تحلیل می شود، منابع ملی و طبیعی و معادن سنگ آهک و حتی استخراج نفت نیز در پی بی مسوولیتی و فرصت طلبی سیاسی و اقتصادی نمایندگان همچنان بلا تکلیف و بدون تصویب مانده است و خانه ملت در حالت نیمه تعطیل می باشد.

خانه خالی ملت که هر دم به بهانه ای از رسیدن به حد نصاب باز می ماند، در صورت حضور نمایندگان نیز چندان که باید و شاید کاری از پیش نمی برد تا معادن سنگ اهک و منبع نفت در انتظار پایان لابی ها بمانند.

در آخرین گزارش های رسیده، نهاد ابتکار شفافیت صنایع استخراجی افغانستان تصمیم دارد از عواید سالانه معادن نظارت نماید تا استانداردهای جهانی از شفافیت در پرداخت های مربوط به معادن و منابع طبیعی تبیین گردد اما...

اما از آنجایی که افغانستان از 2009 تاکنون گامی از پیش نبرده است و عضو دائم سازمان شفافیت و نظارت و استاندارد معادن نیز نشده و در انتظار تعیین تکلیف سیاسی و انتقال قدرت قرار دارد؛ نمی توان انتظار تغییری اساسی و اصولی در استخراج بی رویه و بهره برداری های شخصی از معادن را داشت.

اتاق تجارت و صنایع با اعتراض به بلاتکلیفی قانون صنایع و معادن در خانه خلوت ملت که نمایندگان تاکنون آن را به تصویب نرسانیده اند؛ مدعی شد دو سال از ممانعت از هدر رفت سرمایه ملی کشور به هدر رفته است اما با تصویب هرچه زودتر این قانون می توان از ادامه بهره برداری های غیراصولی و شخصی جلوگیری کرد.

معادن آلومینیوم، لیتیوم، نفت، سنگ آهک، گاز و... از جمله محرکه های هجوم سربازان ایتلاف جهانی از 57 کشور دنیا به خاک افغانستان هستند که همچنان بر ادامه ماندن خود در کشور ما و غارت ثروت ملی اصرار می ورزند و بر مردم ملکی نیز القا شده است تا حضور آنان را بر خروج شان ترجیح دهند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جلوی دزدهای کافر بیدین غربی را بگیرید .

>>>   امریکاییها و اروپاییها در بین سیزده سال چهار صد میلیارد دالر از معادن افغانستان درامد داشته .
و صدو پنجا میلیارد هم از تولید تریاک درامد داشته

>>>   دزدهای غربی غربیها امریکاییها تا زمانکه معادن افغانستان را مشل قاره افریقا کاملا خالی و دزدی و چور کرده به کشورهای شان انتقال ندهد هیچ وقت از کشور ما بیرون نخواهد شد. وای از دولت بخواب رفته و ... و نوکر غرب کرزی این فاشیست بیدین طالب .

>>>   بلى هر جا که سنگ آهک و يا آهگ است گج و چونه و ا نديس فلزات مانند مس و زر و سيم مى باشد. کوه پاره هاى مانند حاجى گگ , آجه گگ , درباميان و يا کوه حاجى کشته در سمنگان , کوهاى حاجى کشته ويا حاجى مرده در خراسان ايران نمونه هاى انديسها و الاجى ها و يا الياژهاى سنگهاى فلزى مى باشد:
آهگ با آمدن الفباى عربى مدتى حاج (ى) کشته گفته شد. امروز به "حاجى کشته" گج شگفته گفته مى شود چونه کلسيم است که آب نخورده است وبا تماس به آب تف بسيار گرم توليد مى کند .در روى همين کوهها پته حاج که از ترانگبين اش ا لبيرونى شربت الحاگى ( الحاجى ) راساخت که در سپس به بته شترخار ويا خارشتر تبديل شد.معمارها در شهرهاى مانند کابل مى گفت گج را زود کار کن که نمرد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است