پیام حُسن نیت پاکستان حقیقی یا پوشالی؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۳/۲/۲ کد خبر: 70586 منبع: پرینت

روابط کشور پاکستان از زمان بوجود آمدن تا به حال همواره با کشور افغانستان، دو بعد داشته است. بعد سیاسی که فراز و نشیب فراوانی داشته و بسیار پرتنش بوده است، بعد اقتصادی با روایات متفاوت. وزیر خارجه ی پاکستان اخیراً گفته است که مردم افغانستان، هر کسی را که به ریاست جمهوری برگزینند پاکستان روابطش را با حکومت وی گسترش خواهد داد. سوال مهم این جا است که چگونه می توان روابط را بر اساس منافع ملی برنامه ریزی کرد؟ چگونه می توان دوگانگی سیاسی بین افغانستان و پاکستان را بهبود بخشید؟

جاوید کوهستانی آگاه مسایل نظامی و سیاسی در «جستار» گفت: در عرف بین الملل معمول است که دولت های نزدیک و همسایه یا متحدین یا کشورهای متخاصم، پیام هایی را در جریان انتخابات یا با پایان یافتن نظام ها برای یکدیگر صادر می کنند. به طور مثال در جریان انتخابات ایران، رییس جمهور امریکا پیام های خوشبینانه ای در مورد رییس جمهوری حسن روحانی اعلام کرد مبنی بر این که رییس جمهوری جدید ایران افق های تازه ای را در برابر روابط بین دو کشور خواهد گشود. اعلام وزیر خارجه ی پاکستان بر گسترش همکاری با افغانستان مطابق با همین عرف بین المللی انجام شده است. پاکستان خواسته است با فرستادن این پیام، حُسن نیت خود را به افغانستان نشان بدهد.

وی وضعیت کشور پاکستان را با چند دهه ی قبل بسیار متفاوت دانست و افزود: بحران اجتماعی که فعلاً در پاکستان وجود دارد، شکل گیری بنیادگرایی که در گذشته در کنترل مقامات دولتی بود ولی اکنون به ابزار ضد پاکستان عمل می کند، از سوی دیگر مشکلاتی که با بلوچ ها دارد و موضوع انرژی که برای این کشور بسیار مشکل ساز شده است مانع بزرگی برای صنعتی شدن این کشور خواهد بود.

کوهستانی اظهار داشت: حکومت رییس جمهور کرزی در 12 سال اخیر تعریف روشنی از سیاست خارجی، منافع ملی و سیاست با پاکستان نداشت. در سیاست خارجی کرزی یک خط منحنی بسیار منکثر وجود داشت. وی گاهی بسیار خوشبینانه و گاهی هم بسیار دشمنانه در قبال پاکستان موضوع گیری کرد. این بسیار مهم است که حکومت بعدی با وجاهت و مشروعیت یا حمایت مردمی شکل بگیرد. هر قدر که رای و حمایت مردم از رییس جمهور آینده بیشتر باشد به همان اندازه اقتدار حکومت افزایش می یابد.

به باور آگاه مسایل نظامی و سیاسی، افراطی گری یا نارسیسم و قدسیت گرایی دینی که مرکز آن در وزیرستان شمالی و جنوبی و برخی دیگر از جغرافیای پاکستان است، امروز به یک جریان قدرتمند تبدیل شده است. حداقل 5 میلیون نفوس پاکستان زیر نفوذ مداوم افراد مسلح اسلامگرا هستند. حکومت پاکستان قبلاً از ابزار افراطیت بر علیه هند و افغانستان در دوران جنگ سرد استفاده می کرد ولی اکنون این ابزار با فعال شدن سازمان استخبارات در سطح منطقه و مطرح شدن افغانستان به عنوان یک کشور باز، تهدیدی بر ضد دولت پاکستان به شمار می رود. این تهدید آنقدر جدی شده است که حکومت پاکستان با سران گروه های مسلح شورشی وارد گفتگوی صلح شده است.

جاوید کوهستانی خاطرنشان ساخت: افزایش نفوس پاکستان و رو به پایان بودن انرژی این کشور، مساله ی آب و گاز و انتقال انرژی آسیای میانه بسیار مهم و اساسی برای پاکستان است. احزاب ملکی پاکستان همواره در تلاش برای ایجاد روابط بهتر با همسایگان خود از جمله با افغانستان حتی با هندوستان هستند اما نظامی های پاکستان که همانند سپاه در ایران نفوذ زیادی در کشور دارند و حکومت ملکی را کنترل می کنند، سیاست پیشروانه و مداخله جویانه ای که از گذشته اعمال می کردند را ادامه می دهند. بنابراین انعطاف در احزاب و حکومت ملکی وجود دارد اما توان پیشبرد و قدرت اجرایی آن وجود ندارد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت افغانستان در قبال مشکلات با پاکستان گفت: در نشست سه جانبه ی پاکستان، افغانستان و امریکا بعد از 2002و 2003 قراردادی به امضا رسید که به بخشی از پوسته های سرحدی و قوای امنیتی این منطقه حدود 900 میلیون دالر توسط امریکا پرداخت شود تا آن ها مانع تردد افراطیون شوند. قبلاً حدود 900 پوسته در طول مرز با پاکستان وجود داشت که تحت حمایت امریکا بود.

از سوی دیگر در طول 67 سال، ما هیچ گونه ادعایی مبنی بر حاکمیت آن سوی خط دیورند نداشتیم و حتی در این موضوع به حکمیت بین المللی مراجعه نکردیم زیرا از نظر حقوقی هیچ گونه اسنادی که ما را در محاکم بین المللی ارجحیت بدهد نداریم. یکی از بحث هایی که تاریک مانده است و همواره سرزمین ما را قربانی تروریزم و بنیادگرایی و اسلحه کرده عملکرد برادران ما در وزیرستان شمالی و جنوبی است. حکومت های افغانستان خود را همواره درگیر جنگ ناخوداگاه و غیرمنطقی کرده است که بر اساس فیصله هایی که در شورای امنیت شد این روند ادامه دارد.

کوهستانی تصریح کرد: 67 سال است که بیرق پاکستان در مناطق مرزی بالا است و ما هیچ گاه یک واکنش منطقی نشان ندادیم. در زمان هایی که ارتش افغانستان توانمندی خوبی داشته مانند دوره محمدداوود خان و داکتر نجیب الله ما نتوانستیم بر مشکلات مرزی چیره شویم. در این ده سال نیز کسانی که در راس وزارت خارجه ی افغانستان بودند چه اسپنتا و یا زلمی رسول در این مساله تصمیم گیرنده نبوده و زیر نفوذ ارگ عمل می کرده اند. افغانستان درگیری بیجایی را در موضوع مرز ایجاد کرده است که یکی از عوامل پرورش و صدور تروریزم از سوی پاکستان به افغانستان بوده است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام خود را خدمت کوهستانی صاحب به عرض میرسانم همه حرف های شما حقیقت دارد و ما هم دعا میکینیم که نقشه چتلستان را خدوند از کره زمین محوه نیست نابود کند به دعاه مردم مظلوم افغانستان .

>>>   آقای کوهستانی اگروظیفه دولتی داشته باشداین حرف هارانمیگوید.
نقوی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است