رسانه ای ساختن اختلاف در کمیسیون، غیرقانونی است
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۰۷    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70610 منبع: پرینت

نتایج قسمی حدود 70 درصد آرا به دست ما رسید. یک منبع مطلع در کمیسیون انتخابات اعلام داشت که در پایان شمارش 5.361.000 از مجموع 7.200.000 آرای صندوق ها یعنی حدود 70 درصد کل آرا، داکتر عبدالله با کسب 3.034.118 رای توانسته 56.6 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

داکتر اشرف غنی احمدزی با کسب 1.470.772 رای 27.44 درصد،
داکتر زلمی رسول با 469.523 رای 8.7 درصد و عبدالرب رسول سیاف با 261.157 رای، 4 فیصد موفق به کسب مکان دوم تا چهارم گردیده اند.
سایر نامزدان هریک قطب الدین هلال با کسب 71.000 ،
گل آغا شیرزی نیز با اکتساب 31.000 ،
داوود سلطان زوی با 15.000 رای و داکتر امین ارسلا با کسب 6.500 رای در مکانهای بعدی جای دارند.

این منبع مطلع تاکید نمود با این توصیف، در صورت صیانت از آرای مردم، انتخابات در مرحله اول به اتمام خواهد رسید و محترم داکتر عبدالله به عنوان سومین رییس جمهور افغانستان پس از دوران اعمار نوین کشور عهده دار سکان هدایت کشور خواهد شد.

شاه گل رضایی عضو مجلس نمایندگان در برنامه جستار گفت: عملکرد نورستانی رییس کمیسیون انتخابات در روند شمارش آرا مطابق قانون بوده و شمارش آرا در دوره های قبلی نیز به همین شکل انجام شده است. ابتدا نتایج به شکل قسمی اعلام می شود، سپس نتایج ابتدایی که حاوی آرای صددرصدی است البته بدون در نظرداشت رسیدگی به شکایات انتخاباتی، سپس به شکایات انتخاباتی رسیدگی می شود و نتایج نهایی اعلام می گردد.

وی افزود: فاصله ی بین 16 حمل تا 4 ثور یک فاصله ی زمانی درازمدت است که در این مدت ابتدا آرا در محل های رای گیری شمرده و نتایج آرا در اطلاعات پایه ی کمیسیون ثبت می شود، آرای محلات و ولایات مختلف در کمیسیون دسته بندی و سپس بر اساس این دسته بندی، نتایج اعلام می گردد.

رضایی با اشاره به صحبت اشرف غنی احمدزی یکی از نامزدان ریاست جمهوری که خواهان توقف اعلام نتایج قسمی شده است گفت: نگرانی وی ممکن است به این علت باشد که50درصدی که اعلام شده از کل آرای 34 ولایت است ولی از هر ولایت، درصدهای متفاوتی شمارش شده است، به این معنی که ممکن است یک نامزد در یک ولایت اکثریت آرا را داشته باشد و در ولایت دیگر بیشترین آرا مربوط به نامزد دیگری باشد.
بنابراین در اعلام نتایج باید تناسب درصدی ولایات نیز درنظر گرفته شود، زیرا افغانستان در شرایط بحرانی قرار دارد و امکان این که در افکار عمومی یک نفر بازنده و یک نفر برنده جلوه کند بسیار است.

عضو مجلس نمایندگان از ناهماهنگی در بین مسوولین کمیسیون سمع شکایات اظهار تاسف کرد و گفت: مردم آرای خود را به صورت امانت در صندوق قرار دادند. صلاحیتی که به کمیسیون شکایات داده شده است در حقیقت امانت ملی است که مردم افغانستان در یک همایش ملی و حماسه ی بزرگ به این کمیسیون سپرده است. دو کمیسیون در زمان معین باید از این امانت پاسداری کنند.

وی اختلاف نظر بین دو مقام در یک کمیسیون را عادی دانست و افزود: مطابق پیش بینی قانون انتخابات، مبنای تصمیم گیری ها در کمیسیون ها رای اکثریت است. مساله وقتی مشکل ساز می شود که اختلاف در کمیسیون حل نشده و در رسانه ها اعلام و به این ترتیب اذهان مردم دچار تشویش گردد.

شاه گل رضایی در پایان تصریح کرد: مطابق قانون، در کمیسیون وقتی دو نفر اختلاف نظر پیدا می کنند باید فیصله ی اکثریت را بپذیرند. رسانه ای ساختن این اختلاف ها به این معنا است که کمیسیون نتوانسته است مطابق قانون عمل کند. پس باید هر چه زودتر کمیسیون شکایات اختلاف نظرهای بین خود را حل کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شاه جان شمابایددرکنارداکترعبدالله عبدالله استادمیشدید ولی شمااشتباه رامرتکب شدیدکه درکنار یک کوچی استاده گی کردیدممکین است درآینده محبوبیت که دربین مردم جاغوری داشتیداوازبین برود.
نقوی

>>>   این برای خانم رضای افتخار است که درکنارعبالله که دستش به خون مردم افشار آلوده است.نبوده فهم ... شماکجارفته که ...رای میدهد...امروزبه اوافتخارمیکنید.همین عبدالله توسط حزب وحدت در میدان جنگ اسیر نشد؟ غیرت شما کجا رفته؟ اشرف غنی بداست اماعبدالله بدتراست
احسان الله ازمجاهدین غرب کابل

>>>   آقای احسان الله ازمجاهدین غرب کابل: پس مردم بیچاره هزاره به کی رای میدادند ازبین این همه خائنین؟؟؟
نقوی

>>>   آقای نقوی مدت یکصدوبست بااین کوچی ها دربین ما معامله صورت گرفت هیچ نتجیه خوب در پی نداشت این بار باتا جیک ها هم یک معامله کنیم چی خواهد شد امتحان مفت است بیبنیم این بار آقای استاد محقیق چی خواهد کردواشرف غنی یک کوچی اما ظرفیت کاری خوبی دارد اگر آن شد بوله ما جناب ستر جنرال عبدالرشید دوستم در کنار شان است غم نخورید و آقای دانش هم یک سمبول است ودر حقیقت استاد خلیلی هاها

>>>   بله جناب دوستم ام درهرجایکه باشد اوهم ازمانماینده گی میتواند.
نقوی

>>>   احسان الله ازمجاهدین غرب کابل تو هم طرف دار کوچی سلار پاکستانی ... هستی

>>>   معلومه بیشترین رای را داکتر عبدالله برده تبریکش باشه

>>>   ما باید واقع بین باشیم. یک مسلمان نباید به ذیگران اتهام بزند نباید اشرف غنی را بخاطر کوچی بودنش بگوییم بد است. هیج عقل و منطق این تفکر را باور نمیکند پس باید همه هزارها تاجیک و ازبگ بد است. این اشتباه است. واقعیت ین است که از کوچی طالبان و پاکستان سو استفاده کردندکه استاد محقق گفت دربین کوچی کسانی بودندکه فقدزبان اردو بلد بودند
احسان الله

>>>   برویددرباره عبدلله واشرف غنی تحقیق کنید بعدازاوطرفداری کنید.سابقه عبدالله واشرف غنی چه بوده است؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است