آیا با حذف کانکور تقلب کاهش می یابد؟
بشر دوست بدلیل ارایه آمارهایی از ناتوانی وزارت تحصیلات عالی در مصرف بودجه و همچنین بیان حقایقی پیرامون عدم قبولی متقاضیان کانکور در پارلمان، از این جلسه اخراج شد 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۱۴    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70611 منبع: پرینت

وزیر تحصیلات عالی در ارتباط با کانکور امسال مورد استجواب وکلای مردم در مجلس نمایندگان قرار گرفت و از این رو، وزیر تحصیلات عالی در این مجلس بر شفافیت برگزاری کانکور در سال جاری تاکید نموده است اما برخی از نمایندگان و ناظران، پاسخ های وزیر تحصیلات عالی را به هیچ وجه قناعت بخش نمی دانند.

کاملا روشن است که وزیر تحصیلات عالی برای تبرئه کردن خود از سوالات و حقایق پیش آمده آقای رمضان بشر دوست را که یک تن از اعضای پارلمان مجلس می باشد را اخراج نموده است.

در این جلسه، آقای بشر دوست بدلیل دادن آمارهایی از ناتوانی وزارت تحصیلات عالی در مصرف بودجه و همچنین بیان حقایقی پیرامون عدم قبولی متقاضیان کانکور در پارلمان، از این جلسه اخراج شد.

در حقیقت، این نماینده پارلمان در این جلسه اسنادی را افشا کرد که طبق آن تقلب هایی از سوی مقام های ارشد وزارت تحصیلات عالی انجام گرفته نه از سوی متقاضیان و یا ناظرین در کنکور...

یکی از مشکلات موجود در مساله کانکور این است که تعداد دانشگاه های موجود در افغانستان به حد کافی نمی باشد که افراد بعد از فارغ شدن از صنف دوازده بتوانند به آسانی و در زمان معین وارد دانشگاه شوند.

باید به صراحت بیان نمود که وزارت تحصیلات عالی در طول 10 سال حکومت قانونی بودجه کافی داشته است اما این وزارت نتوانست به حد نیاز ظرفیت سازی کند و همچنین هیچگونه دانشگاه جدیدی در این دوران ایجاد نشده و اگر هم ایجاد شده نیمه کاره باقی مانده و به مرحله بهره برداری نرسیده است.

یکی از مسایل دیگر که در چارچوب وزارت تحصیلات عالی تنظیم می شود اما رعایت نمی شود این است که به طور مثال هر فردی که در کانکور امتیاز کافی در رشته دلخواه خود را کسب می کند به آن رشته مورد نظر نمی رسد و همچنین از طرفی، افرادی که بر حسب امتیاز شرایط قبولی در ولایت های دیگر را دارند با رشوه دهی و پارتی بازی در ولایت خود زمینه برای تحصیل را کسب می کنند.

به وضوح می بینیم که شرایط افغانستان برای تحصیل نرمال به نظر نمی رسد آیا این جای حق است، دخترانی که محل سکونتشان در کنر می باشد برای تحصیل به بدخشان روانه شوند و بالعکس.

از سوی دیگر، این نکته قابل ذکر است که برای بسیاری از آزمایشگاه ها بودجه در نظر گرفته شده است اما این بودجه در این قسمت به مصرف نرسیده است.

بنابراین باید گفت که متاسفانه فساد نه تنها در ادارات به صورت گسترده و در ابعاد مختلف جاری می باشد بلکه در وزارت تحصیلات عالی همچنان فساد موجود است.

فراموش نشود افرادی که از این موضوع رنج دیده می باشند باید به صورت مداوم از این مرجع شکایت کنند و مجلس نیز وظیفه دارد که بررسی های لازم را در این مورد رسیدگی کند.

کد (16)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باد وکیل صاحب رمضان بشردوست وقعآ بشر دوست هستی بازهم زنده باد...

>>>   چیزیکه آقای بشردوست میگوید درست است.
نقوی

>>>   بشر دوست،را دوست دارم اما بعضی اوقات به مثل اطفال رویه میکند که بسیار آزار دهنده میباشد برایم،چون میگوید وزارت تحصیلات عالی باید 260000 را باید جذب کند اول اینکه دنشگاه ها گنجایش این فارغان را ندارد و دوم اینکه دولت حتی نمیتواند سالان 10000 نفر را جذب کند چه برسد به 250000 نفر،پس نتیجه میگیریم که بشر دوست بعضی اوقات زیاده روی میکنند
اجمل(پنجشیری)

>>>   وای به حال جاهلین پارلمان که گوش شنوا برای شنیدن حقایق ندارند ،جالبتراینکه یک شخص پاک نفس هم درپارلمان درمیان نمایندگان وجودنداشت که ازحقایق که آقای بشردوست اظهارداشت پشتیبانی نماید. چراکه 99،99% ازاعضای پارلمان هم کمیشنکار،قاچاقبر واختطاف گرها استند. وای به حال مردم که به این خائنین رای داده اند.

>>>   هرگاه امتحان کانکور از بین برود این کار در حقیقت معنی این را افاده میکند که بوجی فساد اداری از وزارت تحصیلات عالی به معارف انتقال پیدا میکند. زیرا در انصورت واسطه داران و پولداران به اسانی دختر و پسر های شانرا اول نمره دوم نمره و سوم نمره میسازند و باز پای بچه یی غریب لنگ است. کسانی به پوهنتون راه می ابند که واسطه شان مدیر مکتب سرمعلم و سایر اراکین بلند رتبه معارف باشند .به نظر من باید در سیستم امتحان کانکور تجدید نظر شود سوال ها طوری ساخته شود که مطابق کرکولم درسی و مطابق فهم اکثریت شاگردان مرکز و ولایات باشد . و پیشنهاد دگر این است که هر سال در ماه ختم همان سال در صنوف دهم تا دوازدهم تدریس رهنمایی امتحان کانکور در مکاتب براه افتد تا همه شاگردان بطور مساوی از ین رهنمایی برخوردار باشند نه اینکه صرف بچه های پولداران از طریق خواندن کورس های شخصی بتوانند کانکور را موفقانه سپری نمایند . اساسی ترین تبعیض و بی عدالتی هم همین است که باعث فساد گردیده . تنها کسانی به کانکور موفق میشوند که کورس های شخصی رهنمایی را سپری کرده باشند. اولاد غریب که در طول سال به پول کتابچه و قلم محتاج بوده و به شکم گرسنه به مکتب رفته هر گز به پوهنتون ها کامیاب نمی شوند . بچه دهقان دهقان میماند و بچه قومندان و ریس ووزیر و سایر... به بورس ها و پوهنتون ها میروند .

>>>   اجملک پنچرمین مه سری مسلمان بودن تو شک دارام تو ... هر دوغ هستی و صرف از قریه پنجشیر خوش هستی

>>>   درد اولاد غریب را بجز از خودش و خدایش کسی نمیفهمه خاصتآ این... آفرین بشر دوست حد اقل اگه از دستش چیزی بنام حمایت اولاد غریب صدایشانه خو بلند میکنه...... خیر بیبینی آقای بشر دوست

>>>   سلام به تمام دوستان .اول تبریک میگویم به آقای بشر دوست که خود را رسما از... داخل پارلمان جدا کرد دوم آقای بشر دوست شاید خبر ندارد هر دفعه که صدایت را خاموش میکند ویا از پارلمان اخراج میکندمیلون ها افغانی به جیب ریس پارلمان فعلی (ابراهیمی...ریخته میشود . اطلاعات دقیق دارم هر کسی که برای استجواب به پارلمان فرا خوانده میشود اول با ابراهیمی ... ملاقات میکند و اولین حرف شان این است که به بشر دوست یا وقت ندهید ویا از پارلمان اخراج کنید وبابت این هم میلون ها افغانی میپرازند. تیلفون کردن درد را دوا نمیکن بهترین رای حل ملت خواب رفته اگر بسیج شود واین ... وهابی هارا از ریاست پارلمان برکنار وریاست... را بدهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است