بررسی چالشهای پیش روی دولت آینده (3)
حمایت دولتی ها، باعث پیشرفت طالبان شده است
اما مهمترین قسمت قضیه کسانی هستند که از مواضع طالبان حمایت می کنند و تحت پوش دولت هم قرار دارند. آنچه روشن است اینکه عوامل ناامنی کشور دو گروه می باشند یک عده با اسلحه علیه مردم و نیروهای امنیتی می جنگند و یک عده در کابل نشسته و از آنها حمایت می کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۹    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70627 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، بیش از پنج سال است که کرزی و دوستانش در شورای عالی صلح به هر دری می زنند تا برادران ناراضی شان را به آغوش ملت باز گردانند ولی چنین امری محقق نشده است.

متاسفانه در این سالها حتی خود کرزی و اعضای شورای صلح هم نتوانستند راهکاری برای شناسایی مخالفان ناراضی افغانستانی از طالبان پاکستانی و عربستانی پیدا کنند و هرکس را که اسلحه به دوش می ببینند، طالب نام می گذارند و از وی دعوت به مذاکره و مصالحه می نمایند.

اینها حتی در همین امر هم موفق نبودند و نتوانستند حتی دکاندار پیشاوری را از افراد طالبان تشخیص دهند و وی را حاضر به مصالحه کنند که این نشان از بی برنامگی و عدم صلاحیت کافی مسوولان مربوطه دارد.

آنچه مسلم است اینکه دولت آینده باید موضع خود را در قبال این مخالفین مسلح مشخص کند تا معلوم شود کدام طالب قرار است به آغوش وطن بازگردد و از مزایای صلح برخوردار شود.

نکته دیگر اینکه قطعا اگر این مذاکرات در داخل افغانستان انجام شود، نتایج بیشتر و مثبتی خواهد داشت. پیش از این قرار بود مذاکرات صلح در خارج از این کشور برگزار شود، اما این مذاکرات از سوی برخی کشورهای همسایه و منطقه به چالش کشیده شد.

حال اگر در دولت جدید، شورای عالی صلح زمینه‌های لازم برای انجام مذاکرات در داخل را فراهم آورند، امکان مداخله کشورهای ثالث و بدخواه دولت و مردم افغانستان از بین خواهد رفت. هرچند که مذاکرات صلح دولت و طالبان زمانی نتیجه مثبت خواهد داشت که هر دو طرف آن را بپذیرند.

اما مهمترین قسمت قضیه کسانی هستند که از مواضع طالبان حمایت می کنند و تحت پوش دولت هم قرار دارند. آنچه روشن است اینکه عوامل ناامنی کشور دو گروه می باشند یک عده با اسلحه علیه مردم و نیروهای امنیتی می جنگند و یک عده در کابل نشسته و از آنها حمایت می کنند.

دولت آینده باید همانطور که یک انتحاری را مجرم می شناسد و دستگیر می کند باید حامیان آنها را نیز دستگیر کرده و از ادامه حمایت از طالبان منصرف شان نماید افرادی همچون معتصم آقاجان، مولوی متوکل، عبدالسلام ضعیف و دیگران که برای مردم ما شناخته شده هستند.

مسلما ملت ما که از ده‎ها سال به این طرف به خاطر جنگ‎های داخلی رنج‎های زیادی متحمل و اکنون از جنگ خسته شده اند، می‎خواهند که این عامل بدبختی خود را از کشور دور کنند نه آنکه تحت پوشش دولت از آنها حمایت کنند.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر دولت واقعی افغانی به وجود آید واین مار های آستین از حکومت دور شوند نابود ساختن طالب والقاعده از افغانستان دوماه کار دارد بعد از دوماه کسی جرات نخواهد کرد که از پاکستان دفاع کند ویا بخواهد کشور مارا به ایالت پنجم پاکستان تبدیل کند

>>>   بعضی هاازبرادران ناراضی شان حمایت میکننداین باعث عقب مانده گی دولت میشود.
نقوی

>>>   کسانیکه تحت پوشش دولت قرار دارند ودولت می کنند برعلاوه مولوی متوکل وعبدالسلام کریم خرم ، سعادت ، غنی ،حلال وسایر طرفداران شان باید دستگر وبه پنجه قانون سپرده شوند چون این ها همه قاتلین مردم که توسط انتحاری ها به شهادت میرسند میباشند وسلام

>>>   حمایت دولتی ها برای پیشرفت ادم خوران
وحمایت از واسگت انتحاری حما یت از ادم خوردند وکباب ادم
ها از جاهیلستان وحمایت از نوین دین جدید وهابی وحمایت
از چرس حمایت از بچه بازی حمایت از فروش در مله عام
دختران قبایل یازده ساله یا دوازده ساله این فرهنگ قاتلان
است از هند غربی بنام شیطانستان امد است
مسافر

>>>   بلی درست است حمایت کننده های طالبان در دولت قرار ذیل است کریم خرم بشکه،کوچی چوچه یهود،کرنیل یون،ذاخیل وال جاسوس،وووو غیره تمام این قوم جاسوس بیش نیستند و در 250 سال حکومت ملت را تباه و برباد کردند
اجمل(پنجشیری)

>>>   دوکاندار اصلا ازجمله دوستان مقامات بود تحت همین افسانه به اودرپاکستان کمک مالی کردند دیگر هیچ گپ نبود.
م.ا.کابل

>>>   وقتیکه دولت افغانستان با دستگیری انتحاری و دست اندر کاران آنها، آنها را در سر چوک ها طبق شریعت اسلامی و قانون اساسی مردم افغانستان در محضر عام اعدام کند و جنازه شان 24 ساعت سر چوک بماند ، پندی میشود که این جیره خواران دیگر دست به این کارها نزند.وقتیکه دولت محترم حامد کرزی چنین افراد را با در نظر گرفتن امتیاز آزاد میکند ، معلوم دار است که این گروه زیاد تر تشویق میشوند، در حالیکه مردم بیچاره که با 200 افغانی مزد روزانه روز گار خودرا میگذراند هیچ نوع امتیازه در نظر گرفته نمیشود.یا بطور خلاصه عرض کنم دولت کرزی حامی خوبی برای برادران ناراضی اش بود
(غلامحسین احمدی) کابل

>>>   دولتداری طالبان اسلام حقیقی است نه فریبکاری . شروفساد در خدمت یهود و داد از اسلام دارد.
بینوا

>>>   دچهارکونج اطراف ارگ ریاست جمهوری مردم از گوشنگی مرده شد جلوانهارا نگرفت جلوطالبان راچی طوربگیرند
(حق برسن)

>>>   بلی اجمل خوب دیده هم پذیری داری، بدین معنی است اگر نفر دیگر در دولت کار کند و پشتون باشد حق کار و اندیشه عمل را ندارد وی جاسوس است و تمام دولت به شورای نصورا و جمعیت مردار بماند تا عدالت اجتماعی تامین شود مانند دوره ننگین حکومت ویرانی کابل. اما با رفتن بادران تان و انشا الله در ظرف یک ماه پوز تان به خاک مالیده خواهد همرا با کشور های اشغال گر که هم اکنون به زانو در آمدین در افغانستان. شمار دریک چهار سال حکومت چی گل را به آب دادید 160000 نفر را در کابل قتل نمودید و کابل را به یک شهر وحشت تبدیل نمودید چرا نمی گویی که تمام دزدی ها و اختطاف ها از طرف شما قوم دزد و معامله گربا امریکا صورت میگیرد، چرا نمی گویی که تمام بی بندباری در شهر از طرف کی صورت میگیرد. که حتی مردم نمی توانند به مکتب فرزندان خود را روان نماید.

>>>   نجات کشوربی شک با این اقدامات میسر میشه1-شایسته سالاری از طریق انتخاب افراد دلسوز وبدون قومگرایی ،که نگاهشان بیشتر بداخل کشور است ونه مجری اوامر بادران امریکایی واجانب 2-یکدست وخالص شدن بدنه حکومت از طریق عدم وابستگی به قدرتهای بزرگ وسرویس اطلاعاتی حامیان طالبان2-از کار انداختن ماشین مخرب طالبان که بنزینش از کشت کوکنار است3-اجتناب از هرگونه قوم گرایی وقوم پرستی وتفکرات افراطی ناشنالزم4-اعلام موضع شفاف ونه دوپهلوی مردان در دولت وولسی جرگه ووالیان در خصوص طالبان که بخش کلانی از ناامنی ومشکلات از خاطر انهاست.5-رساندن سطح زندکی افراد حکومتی در حد متوسط افراد ملکی ونه رقابت بر سر جمع اوری وانباشتن ثروت از هر راه وروش.6-توجه به داشته ها وثروت کشور که نیروی انسانی ذخایر طبیعی واب است که بر اثر بی تدبیری ها فنا می شود.7-تغییرروند فعلی مردسالاری وتوجه به نیمی از جمعیت کشور یعنی زنان وهمچنین جوانان8- فعالیت ومشوره گرفتن از علمای انقلابی وخداترس در جامعه که روحانیون هردو مذهب اهل سنت وشیعه است واعلام موضع قاطع انان نسبت به طالبان که دوپهلو عمل نکنند.9 -طرد وراندن تکنوکراتهای اجاره ای که از غرب وامریکه بهنگام انتخابات سرازیر می شوند ومجری اوامر بادرانشان هستند10 -انکشاف متوازن در تمامی ولایات از غرب تا شرق وازجنوب تا شمال11-کانترل وبازرسی دالرهاو پول اختصاص داده شده به وزارتخانه ها وعدم هزینه کرد خودسرانه وجلوگیری از حیف ومیل 12-پرداختن به اولویتها وبالابردن سطح بهداشت وتغذیه مردم 13-تعیین قوماندان مستقل ووطن پرست که در خصوص طالبان دوپهلو عمل نکند وبه منافع ملی وامنیت بیشتر بیاندیشد.14- تشویق واکرام فداکاران ودلسوزان که برای نجات وطن از جان می گذرند ومحاکمه سریع خاینین وجاسوسان وشفافیت شناساندن انان به مردم وعدم بکارگیری انان در پوستها.
عبدالرب

>>>   دشمنان اصلی افغانستان آن... هستند که دربرابر فروش وطن در یک شب از پنچرمینی به ملیونر ها تبدیل شدند ومنافع خودرادرزیر چتردشمنان اسلام درادامه جنگ وبه حاشیه کشیدن دیگر اقوام وملیتها می بینند.
پنجشیری اصیل

>>>   هر قدر بگويم طالب أدم كش است مردم طالب را نمي خواهد گوش هاي كرزي كر است او قسم خورده تمام زنداني ها را رها ساخته و براي كشتار مردم بيگناه ما اماده انتحاري شوند چرا يك كار ديگر را فوري عاجل كه به نفع مردم باشد نمي كند براي طالب از جان خود تير است هر كار كه به نفع طالب بأشد در ظرف يكساعت براي شان انجام ميدهد خداوند اين طالب دشمن مردم را از افغانستان دور كند من خودم سخت از كرزي نفرت دارم هر خبر را در مورد طالب ميشنوم كه كرزي براي شان خدمت ميكند سخت متنفر ميشوم از كرزي ...

>>>   15-بازنگری وبررسی ارمانهای بزرگ شهدای مقاومت واستقلال کشور نظیر شهدایی چون شهید احمدشاه مسعود قوماندان شجاع وقهرمان ملی کشور وشهید عبدالعلی مزاری وشهید پروفیسوربرهان الدین ربانی ودیگر شهدای راه ازادی وطن وتوجه وادامه یابی راه وارمانشان16- کم کردن وقطع وابستگی به دالرهای خارجی با این فهم که گرفتن حتی یک دالر مارا وابسته وپروسه دستیابی به استقلال واقعی را مختل می سازه17-توجه به زیرساخت وافزایش تولید ملی با هدفهای افزایش شغل وثروت برای افراد ملکی و حذف کامل کشت کوکنار وکاشتن محصولات غذایی 18-دشمنان اسلام وقران واستقلال حقیقی کشور بشدت روی مسایل فرهنگی کارمی کنند وافراد مزدور وخودفروخته ان را نشر میدهندبناًبازگشت به فرهنگ خودی ،اخلاق اسلامی،یکدل شدن ،افزایش با کیفیت ظرفیت دانشگاه(پوهنتون)ودوری از غربزدگی. 18- مشخص ساختن سیاست خارجی از طریق شناخت دشمن ودوست متاسفانه بعضی از سیاستها در چند سال گذشته دشمنان را بیشتر نزدیک کرد وبادوستان کمتر گپ زده شد.19- کانترل مرزها بخصوص خط دیورند که بخشی از حمایه های از طالبان از این طریق بداخل کشور سلاح اوردند وتریاک حمل کردند تا با پولش جوانان ما را فاسد وبامب وانتحاری بسوی ولایات ما روانه کنند20-شراکت هرچه بیشتر افراد ملکی در پروسه تمامی انتخابات(ریاست جمهوری،ولسی جرگه،شورا ی ولایات) تا دیگر شاهد بحث تقلب ویا اعمال قدرت بیگانگان ومزدوران انها نباشیم.
عبدالرب

>>>   طالبان مردم دیندار کشور مسلمانان حقیقی و قهرمانان فداکار و میهن دوست که دشمنان وطن را به دریای امو انداخت وشهاد پاک را قبول کردند.
دیندار

>>>   بینوا جان اینقدر به اسلام طالبانی علاقه داری برو یک واسکت انتحاری بپوش و زودتر به جنت ملا عمر کور برو که مردم از ... شما نفرت دارند.
نینوا

>>>   به دیندار
این طالبان بیدین بود ظمینه سازی آمدن آمریکائی ها را به افعانستان اجراکردن آقای دین دیندار باید بفهمی
...کوچی ها از چند طرف مورد تجاوز قرار گرفتید
1رفتن به نیویورگ آمریکا
2دوم سرسپردن به خواسته های یهودی ها تحت نام اسلام تقلبی
3تسلیم شدن به خواسته های پنجابی ها که به قول مولوی مشرکین پاکستانی انتحاری در افغانستان حلال
است در ملتان حرام
4 خویشاوندی با اسامه بن لادن عضو سازمان سیا آمریکا
تمام این خودفروشی ها وطنفروشی ها که ضررش به تمام مردم افعانستان رسیده متاسفانه این اقدام اشتباه
بزرگ این قوم بد که امروز مورد تجاوز شبانه زنان بیگنا پسران نوجوان جنوب قرارمیگیرد ...
مورد سواستفاده اجنبی قرار گرفته اما ازسران طالبان وملاعمرکورخبری نیست این مردم نادان
جاهل... خرید وفروش میکنند بسیار جای شرم ننگ است برای افعانستان
عده آدم جاهل بخیال رفتن به بهشت با کلید چوبی پاکستانی خودشان را به قهر جهنم میبرن این عده ناقلین
اندک هستند به امید نابودی این مزدوران از افعانستان
با احترام سمیع نظیری از پنجشیر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است