جنرال قادر چهره کلیدی دو کودتا فوت کرد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70628 منبع: پرینت

جنرال عبدالقادر، چهره کلیدی در دو کودتای افغانستان به عمر 78 سالگي وفات نمود.

جنرال عبدالقادر از همکاران نزدیک سردار محمد داوود اولین رییس جمهور کشور، در جریان کودتای بدون خونریزی سال ۱۳۵۲ خورشیدی بود که این کودتا منجر به تغییر نظام از شاهی به جمهوری شد.

پنج سال پس از این تاریخ، جنرال عبدالقادر، به عنوان رهبر نظامی کودتای هفتم ثور ۱۳۵۷ در سقوط حکومت سردار محمد داوود و به قدرت رسیدن حزب دمكراتيك خلق افغانستان نقش عمده‌ای بازی کرد.

در اواخر دوران حکومت دوكتور نجيب الله در افغانستان جنرال قادر به عنوان سفیر این کشور در لهستان معرفی شد.

آقای قادر سال گذشته، پس از یک دوره طولانی زندگی در بلغارستان، به افغانستان بازگشت.

وزیر دفاع پیشین افغانستان، خاطرات سیاسی و روایت خود را از دو کودتایی که در آنها نقش کلیدی داشت، در کتابی به همین نام بیان کرده است.
از آقای قادر چهار پسر و یک دختر باقی مانده که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند.

جنازه جنرال عبدالقادر فردا روز پنجشنبه 4 ثور 1393 از شفاخانه چهار صد بستر كابل به هرات انتفال داده شده در قريه بر نا آباد ولايت هرات به خاك سپرده مي شود.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با عرض حرمت، شهر چغچران بیشتر از چهل سال میشود که مرکز ولایت غور میباشد و نام کاملا منطقی و دری پاک و ستره است. نمیدانم که وزیر فرهنگی دیگر کاری ندارد که باز تاریخ گذشته را تکرار میکند و باعث نفاق و تعصبات بیشتر میشود. برای ما چغچرانی ها قطعا این تغییر نام قابل پذیرش و قبول نیست و حتا تظاهرات میکنیم و حق خویش رفاع میکنیم و در ضمن این تغییر نام هیچ دردی را دوا نمیکند. چغچران به قلوب و زبان مردم نشسته است . ما برق، سرک، دانشگاه و دیگر حقوق میخواهیم. نمیدانم که چرا عده ی محدود به این کار نفاق آمیز دست میزنند و باعث جنجال و کشمکش میشوند. خدایا این ملت وحکومتت را هدایت کن. واقعا تصمیم مضحکی است. وزارت اطلاعات و فرهنگ تا این مددت بیشتر از 40 سال به کجا بوده که حالا از خاک فرورفته بیدار شده و میخواهد که تفرقه بیاندازد و حکومت کند.

>>>   قادر مسول مرگ و معیوبیت ملیونها افغان است. خداوند از اش حساب بگیرد.
فرزند مرد دهقان و بیگناه افغان که بدست روسهای متجاوز و... به شهادت رسیده است

>>>   خداوند ... کند که باعث ویرانی ، کشتار و فساد بی شماری در کشور شد. اگر کودتای او علیه داود نبود امروز کشور ما دچار این همه مصیبت نبود و حتی تروریست های وهابی هم معلول جنگ های افغانستان است

>>>   این ... جیرال قادرباید جواب قتل هزارهموطن که از اثرکودتا جنایتکارانه کمونستها شهید شده اند باید بدهد ...برکمونیزم و... بر حامیان شان

>>>   روحش شاد باد ،انسان خوبی بود
اجمل(پنجشیری)

>>>   خداوند عذابش را بیشتر کند تمام جنایاتیکه در افغانستان بعد کودتای ننگین ثور صورت گرفته مسولیتش به عهده همین انسان قدرت طلب ومزدور بوده چون در دوران داود مردم افغانستان تازه میخواستند طمع آرامش ورفاه را بچشند ولی همین مزدور اجنبی نگذاشت مردم آب خوش بخورند واین سی وپنج سال میشود که افغانها خواب راحت ندارند هر روز یک جنایت تازه ویک خونریزی تازه صورت میگیرد خداوندا ... بفرست برقادر و طرفدارانش

>>>   خدا این فرزانه تاریخ وظن مارا مغفرت نماید.
راضیه بدخشان

>>>   اجمل (پنجشیری) حالا شناختم ات که وطن فروش بیش نیستی. خدا جزا ات را بدهد.
غمخوار از تخار

>>>   خوب، حالا جواب جنایاتش را نزد خداوند خواهد داد.
خداوند فریب نمی خورد، خداوند عادل است.

>>>   ما هنوز قبور شهیدان مان را نمی دانیم در کجاستند که بالای قبرشان یک دعا کنیم ولی با کدام وجدان با روح...این دعا کنم ، کسانیکه به روح چنین اشخاص دعا کنند وطن فروش بیش نیستند.
عقاب پامیر

>>>   خوب خیانت کرده بود نه.
نقوی

>>>   به نظردهنده اول برادرعزیز مرگ جنرال قادر به تغیرنام چغچران به فیروزکوه چه ارتباط داره نشوه که اینکار هم جنرال قادرکرده باشه .

>>>   خدا... اش کند قادر مسول مرگ و معیوبیت ملیونها افغان است. خداوند از اش حساب بگیرد.
فرزند مرد دهقان و بیگناه افغان که بدست روسهای متجاوز و... به شهادت رسیده است

>>>   آقای غمخوار ازتخار پشت مرده ها گپ زدن خوب نیست ولی وطن فروش مثل طالبان هستند که به دستوربیگانه ها هرچه که آبادی دروطن شده ویران ومیسوزانند وافراد این مملکت را به دستوراستخبارات پاکستان می کشند ولی شخصیت های مثل قادردلش به وطن میسوخت ویک تعهددربرابروطن داشتند.
نعیمی

>>>   او غمخوار بیخار!!!
مرده را همیشه به نیکی یاد کن ،چون این روز برسر همه آمدنیست،گریزی ازین روز نخواهد بود،پس دایم انسان باش
اجمل(پنجشیری)

>>>   وزير دفاع ملي بود عضو بيروي سياسي بود حالا سرمايه اش را ببينيد چقدر است؟؟ كدام است شهركش كدام است شيرپورش كدام است گارها و قصر هايش ؟؟

>>>   تا حال نمیفهمیدم که بانی و باعث تمام این بدبختیهای افغانستان و ملت مظلومش این ... بوده است. چرا کودتا؟

>>>   اگر کمونیستان را با ... ِ طالبان تروریست و افراطیون وهابی مقایسه کنیم آنهارا میتوان بهتر از آنها پیدا کرد. خداوند غریق رحمتش کند.گذشته از همه یک وطن دوست بود.

>>>   مسوول بد بختی افغانستان این آدم بود.

>>>   عامل همه بدبختی ها همین جنرال قادر وهمدستانش بود خدا... کند به حضور خدا جواب خواهید داد چقدر جوتنهای این وطن را نا مراد کردی دوزخ جایت خواهد بود

>>>   او که با پدرخوانده اش وفا نکرد و باعث این شد که دولت جمهوری داود را مهار ساخت وراه رابرای کمونیزم هموار ساخت تا اینکه از ان زمان تا بحال کشور و مردمش در خاک خون میتپند.خداوند جزاییش را سنگینتر سازد.و اتش دوزخ تصیبش باد.

>>>   خداوند جنت فردوس را نصیبش کند او یک مسلمان خوب بود
مرد قوی بود و هرگز به مردم خیانت ننمود و از دارایی ملی استفاده ننمود وحق هیچ بنده را نخورد .
او جنرال افغانستان بود افتخار افغانها بود با پاکستانی ها جنگید و هرگز خارجی ها را نگذاشت که در امور داخلی مداخله نماید
از همه ... بهتر ومسلمانتر بود خداوند مغفرت کند
متعصبین که میخواهند یک مسلمان را ناسزا بگید ، الهی آنها را راه نیک و اسلام را نشان بده الله واکبر
عبدالله پوپلزی از شهر اشرف البلاد

>>>   هزار و میلیارد ...بر جسد و روح... که در مواجه کردن افغا نستان به این حال و روز نقش اساسی داشت
خوشحال لغمانی

>>>   مسوول بد بختی افغانستان این آدم بود.
ASEF SHALİZİ
ISTANBUL

>>>   بــــه كامنت نويس اول :
هــــر سخن جــــــــائي وهــــــر نكته مــــــــكاني دارد !حالا من هم مجبورا جواب ترا درهمين جا بنويسم :
تبديلي نام خوب شد حتي بايد مركز از همان نقطه انتقال كند ودر يك جاي ديگر برود مثلا ساغر تيوره تا اين نام چغچران از خاطره ها فراموش گردد واين ها از تقصير شما باشندگان اصلي مركز چغچران هست ! كه مي خواهيد همه عمر را در گدائي زندگي كنيد من يك نكته نوشتم اما تو كتابها بخوان !

>>>   اگر چه حدیث شریف است که از مرده ها به نیکی یاد کنید، هر کی میداند و اعمالش خداوند(ج) بهترین قضاوت گر است حاجت به قضاوت ما نیست خود خداوند بهتر میداند که از نزدش چی قسم حساب بگیرد. نظر به آیات و احادیث عذاب قبر و دوزغ بسیار زیاد سخت است که انسان هر آیه را با ترجمه میخواند بکلی زندگی را فراموش میکند. باآنهم اگر خداوند مهربان لطف کند همه مردگان اسلام را خصوصاً مسلمانان افغان را که در زندگی بسیار رنج را کشیده اند ببخشد و این متوفا هر چه کرد بخود کرد و گذشت از روی لطف بالایش رحم کند و از عذاب قبر و آتش دوزغ نجاتش دهد چرا که بسیار سخت است.
همه مسلمانان باید دل رحم داشته باشد.
کابلی افسرده

>>>   درزندگی اش باوربه نمازودین ایمان عقاید نداشت یک کمینست
وقاتل مسلمانان بود ...... حیف نمازجنازه
انصارالله تاجک

>>>   آقای اجمل(پنجشیری) همه چیز را فراموش نکنید
ظالم بمرد و قاعدهٔ زشت از او بماند. عادل برفت و نام نکو یادگار کرد
برادران وخواهران هم وطن سلام!
عبدالله از هواده

>>>   خدا کند که بد ترین جای شان در جهنم باشد
درویش خوشحال خان

>>>   با خواندن نظرات دوستان وبرادران عزیز دوموضوع دستگیرم شد یکی اینکه ظلم پایدار نمی ماند اخرش همه باید از این دنیا برن شما ببینید یاد وخاطره قوماندان وقهرمان ملی ما شهید گرانمایه احمدشاه مسعودتاابد باقی میماند شهید عبدالعلی مزاری وشهید برهان الدین ربانی تاابد به نیکی یاد می شود واگر نامی از این متوفی(جنرال عبالقادر) هست با خیر یاد نمی شود.دیگر اینکه مرگ ای جنرال باید برای ما عبرت وپند باشد که بهمدیگر ظلم نکنیم یاد شعری از سعدی شیرازی افتادم که می گوید//شنیده ایم که محـــــــــــــمود غزنوی یک شب
شراب خورد و شبش جمله در ســمور گذشت
گدای گوشه نشــــــــــــــینی لب تنوری خفت
لب تنور بر آن بینوای عـــــــــــــــــــــور گذشت
علی الصباح یکی نــــــــــعره زد که ای محمود
« شب سمور» گذشت و« لب تنور » گذشت .
سمور: جانوري است که شبها جهت شکار از لانه اش خارج مي شود و به لانه هاي مرغان و کبوتران حمله مي کند و با بي رحمي شديد آنها را مي کشد (مشهور است اين جانور به قدري به کشتن حيوانات اهلي مي پردازد که از بوي خون آنها مست مي شود.)شب سمور =شب سرشار از مستی/عور =لخت
(عبدالرب)

>>>   مققصدشاعردرین شعرکه ګفته شده(شببش جمله درسمور ګذشت)یعنی تمام شب را دربستری از پوست سمور است که بسیار نرم است که شاهان سابق ازآن استفاده میکردندو ازأن پوستین هم میساختند .ومیشود(درسمورګزشت)رادرپوستین سمورګذشت،نیز تعبیر نمود.
م.م ازهرات

>>>   کسانیکه دور دوم را میخواهند حتمآیک کاسه زیر نیم کاسه دارند آخرین امید کسانیکه ویرانی وطن را میخواهند دور ردوم میباشد ولی ملت غیور افغانستان اوضاع را درک کرده است .

>>>   انصاراله :اول سعی کن نوشتن خواندن یاد بگیر بعد درباره دیگران قضاوت بکن* قادرخان تنها کسی بود که مردم وملت از خواب غفلت بیدار کرد

>>>   قادر کودتاگر می داند که الان با چه بلای مواجه هست , نه راه فرار دارد و نه راه برگشت را و نه راه نجات از عذاب را.
تمام کسانیکه در افغانستان در دوره کومیستها جان داده اند در خونش آقای کودتاگر شریک می باشد. وای از بدنامی در دنیا و آخرت

>>>   سلام.بالاخره ماهیت فکری وذهنی این اجمل نام افشاشد.وی که همیشه مطالبی در افروختن اتش خصومتهای نژادی وقومی وهتاکی به برخی اقوام ساکن کشور می نوشت اکنون با تائید قادر کمونیست وشادباش به روح دوزخی اش واینکه ادم خوبی بود معلوم میشود اجمل نام هم از همان خوبهای نوع تره کی وامین وکارمل وقادر است .وچون انسان مسلمان ومومن به خدا حق ندارد از برای یک کمونیست ومارکسیست لنینیست ملحد تقاضای شادی روح کند .کسیکه علاوه از کمونیست بودن باراه انداختن دو کودتا که منجر به تباهی افغانستان نابودی تمدن اقتصاد وویرانی وکشتار ملیونها انسان ومهاجرت چندین ملیون دیگر وپی امد هائی که اکنون نزدیک به نیم قرن کشور مارا در منجلاب بدبختی ووحشت وویرانی فروبرد میباشد.... بر قادر...بر اجمل طرفدار قادر.
مجاهد پنجشیری

>>>   قادردر دفعه اول داود خان را به قدرت میرساند وبعدا کوشش از بین رفتن وی را مینمایند این نماینده گی از خیانت وی با اشخاص است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است