در پیوند به لجام گسیختگی کمیسیون انتخابات
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70638 منبع: پرینت

زمانی که قانون تشکیل و صلاحیت کمیسیون انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی را در در سال 92 در دستور کار مجلس نمایندگان داشتیم، یکی از مسایلی که مطرح شد این بود که همانطور که در چندین انتخابات گذشته دو عضو بین المللی در کمیسیون شکایات انتخاباتی عضویت داشتند، دو عضو بین المللی در تشکیل کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی عضویت داشته باشند. این مساله مورد انتقاد قرار گرفت با این استدلال که حاکمیت ملی افغانستان زیر سوال می رود اما جانب ما چند دلیل زیر را برای دفاع از حضور دو عضو بین المللی مطرح کرد.

1. دو عضو بین المللی در کمیسیون شکایات اقلیت هستند و رای شان فیصله کمیسیون را متغیر نمی کند اما اگر همه اعضا افغانستانی باشند، این اعضا به شکلی از اشکال مانند تعلقات قومی، زبانی و مذهبی در روند انتخابات ذینفع هستند. حضور دو عضو بین المللی می تواند تا اندازه ای توازن در تصمیم گیری ایجاد کند و شفافیت تصمیم گیری در مورد فیصله ها را تامین نماید.

2. در زمانی که فساد در تار و پود تمام مناسبات رسمی افغانستان تنیده شده است، عدم شفافیت در نهادی که وظیفه قضاوت در مورد مهمترین روند ملی افغانستان را به دوش دارد، باور عمومی را نسبت به انتخابات زیر سوال می برد. ما باید با حضور دو عضو بین المللی به این قضاوت اعتبار ببخشیم.

3. فیصله کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در حکم یک قضاوت ساده نیست. اگر این حکم بر اساس واقعیت ها نباشد، می تواند تمام پروسه انتخابات را زیر سوال ببرد و کشور را به سوی بحران بکشاند. حضور دو عضو بین المللی می تواند این قضاوت را صبغه قانونی ببخشد.

4. فراموش نکنیم که دموکراسی نوپای افغانستان را باید جهان نیز تایید کند. در شرایطی که کشورهای خارجی انتخابات افغانستان را از لحاظ مالی تمویل می کنند، انتخابات باید حتی الامکان قناعت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و نهادهای دیگر بین المللی را نیز فراهم بسازد. کشورهای تمویل کننده باید برای مالیه دهندگان شان جوابگو باشند که پولی که به افغانستان فرستادند، روی ایجاد تغییرات مثبت در آینده سیاسی افغانستان تاثیر گذار بوده است. حضور دو عضو بین المللی در این مورد به خصوص به نفع دموکراسی جوان افغانستان می توانست باشد.

5. در چندین انتخابات گذشته، طبق فرمان رییس جمهور دو عضو بین المللی در کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی شامل بودند و هیچگاه حاکمیت ملی افغانستان زیر سوال نرفت. زمانی که دهها هزار خارجی امنیت ما را می گیرند، معاش معلم مان را خارجی می دهد، پول انتخابات ما را خارجی می دهد، این دو عضو پیشنهاد شده از سوی سازمان ملل متحد نهادی که خودمان عضویتش را داریم کوچکترین لطمه ای به حاکمیت ملی افغانستان وارد نخواهد کرد.

6. تاریخ قضاوت خواهد کرد که چه کسانی برای جلوگیری از بحران و ایجاد ثبات در روند سیاسی کشور چه تصامیمی گرفتند و مجلس نمایندگان باید مسوولیت خود را در این راستا ادا کند.

به دلیل دغدغه هایی که در مورد تشکیل این کمیسیون داشتم، این نگرانی ها را با چندین دلیل دیگر که از حوصله بحث خارج است، در جلسه مجلس نمایندگان مطرح کردم و جانب مقابل که بیشتر وکیل الدوله های طرفدار ارگ بودند نیز نظرات خود را مطرح کردند.

طبق اصول، موافقین و مخالفین در تالار نظرات خود را مطرح می کنند و پس از پایان نظرات، رای گیری صورت می گیرد. گویا دلایل ما کارساز افتاد و علیرغم مخالفت وکلای حکومتی تالار به نفع نظر بنده رای داد و دو عضو بین المللی شامل اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی شدند. در عصر همان روز پیام های مختلف از ارگ نشینان دریافت کردم که گویا آقای رییس جمهور با این مساله شدیداً مخالف اند و نباید هیچ عضوبین المللی، عضویت کمیسیون شکایات انتخاباتی را داشته باشد.

همه می دانیم که قانون مذکور باید در مرحله بعد از سنا می گذشت. مخالفت ارگ کارساز آمد و سنا نظر ما را رد کرد.
در مرحله بعدی کمیسیون مشترک بین مجلسین ایجاد شد و سناتوران نیز بعد از استدلال ما، موافقت خود را با این قضیه اعلان کردند و دو عضو بین المللی شامل تشکیل کمیسیون شکایات انتخاباتی شدند.
قانون به ارگ فرستاده شد. جناب رئیس جمهور اما باز مخالفت کردند و حضور دو عضو بین المللی کمیسیون شکایات انتخابات را قبول نکردند و در توشیح نیز درج کردند که قانون را قبول داریم این ماده اش را نه. در این مرحله حتی خواستیم تا دو عضو ناظر بدون حق رای در این ترکیب باشند اما باز هم گفتند اصلا و ابدا قبول نیست که نیست.

حالا درست زمانی است که پیش بینی که کرده بودم به حقیقت بپیوندد. جناب رییس جمهور با دو عضو بین المللی کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی مخالفت کردند تا:
1. امروز کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی بتواند بدون مزاحمت، رای صدها هزار هموطن ما را باطل کند.
2. اعضا و هیات اداری کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی را ارگ نشینان تعیین کنند.
3. کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی در دستبرد و مهندسی آرای مردم دست باز داشته باشد.
4. در نتیجه تا تنها امید مردم افغانستان که انتخابات 93 بود را ناامید کنند.


ناهید فرید


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار عالی فرمودید خانم فرید. ما به شما افتخار میکنیم.

>>>   درود بر خانم‏ فريد واقعا حضور شخصيت‏ هاى‏ فرزانه‏ همچون‏ ناهيد فريد در مراكز تصميم ‏گيرى‏ مايه‏ مباهات است ملت‏ ما امروز به‏ بلوغ ‏سياسى ‏رسيده‏ اند و افراد شايسته ‏و صادق را از افراد بى‏ لياقت ‏و مزدور مى‏ شناسد اگر چند نفر دلسوز و صادق‏ مانند خانم‏ فريد و بشر دوست‏ و شكريه باركزى وجود داشته‏ باشند مسير آينده ما دگرگون‏ خواهند
ش‏

>>>   سلام خانم ناهید البته نظرات قابل تامل ایراد فرمودید وقتی حکام وسیاست مداران ما وقتی قانون گذاران ما و.... فکر می کنند که ما نمی توانیم دیگر کشور در راه نا درست قرار گرفته در تاریخ معاصر ما دورانهایی گذشته خاصا در80 سال اخیر در بسیاری موارد ما بدون حضور خارجی ها کشور را درست اداره کردیم از هیچ کشوری درخواست کمک مالی نکردیم وکشور را به سمت پیشرفت سوق دادیم حضور خارجی یعنی تاثیر گذاری در معادلات افغانستان هر چند دو نفر باشد به مقدار خود تاثیر خواهند گذاشت چه طور شما در مورد این خارجی ها این قدر خوشبین هستید وبه انها ایمان دارید ولی به هم وطنان خودمان نه ایا افغانی جماعت توانایی ایجاد انتخابات صحیح را ندارد نگاه کنید به کشور هایی که الگو قرار دادید انها حاضرند کشورشان را خود خراب کنند ولی هرگز اجازه دخالت به خارجی ها نمی دهند راز موفقیتشان اعتماد به خود قانون ونظم سیاست صحیح است نه تکیه بر بیگانگان
سید علی گوهر محمودی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است