برنده و بازنده پنجاه درصدی آرای انتخابات 93
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۴    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70639 منبع: پرینت

هنوز وقت و زمان، برای شمارش پنجاه درصد آرا را داریم. تا به حال تنها نیمی از آرای مردم در شمارش ابتدایی، اعلام شده است ولی از هم اکنون می توان حدس زد که این انتخابات برنده و بازنده ای دارد که افق های آن تاحدی نمایان شده است. چند نکته اساسی در این خط مقاله مورد بررسی قرار می گیرد اولین مساله این است که جایگاه نامزدان چه وضعیتی را خواهند داشت؟

تعیین جایگاه و موقعیت به این معنا که حالا داکتر عبدالله نامزد اول جایگاه اول را گرفته است. آیا این اولیت، کماکان باقی می ماند؟ داکترعبدالله هم چنان دراین موقعیت باقی هست و یا این که تغییرات در تعیین موقعیت پیش می آید. شمارش دیروز و شمارش ده درصدی پیش از آن، ثابت ساخت که داکتر عبدالله کماکان دراین موقعیت باقی می ماند و هرگز، تغییر در جایگاه و موقعیت وی روی نمی دهد. داکتر عبدالله هم چنان پیشتاز می باشد. سوال اساسی که خبرنگاران طرح کرده اند این است و تحلیلگران هم نسبت به آن کنکاش و بررسی های خود را داشته اند، آن پرسش اساسی این است که داکترعبدالله، پیشتاز زیر پنجاه هست و یا این که در مراحل بعدی اعلان، پیشتاز بالای پنجاه و برنده انتخابات می باشد. پاسخ دادن به این مساله کمی دشوار است. در این مورد دو دیدگاه را با هم قرایت می کنیم دیدگاه اول این است که نامزد پیشتاز در مراحل نتایج قسمی پیشتازی بالای پنجاه را خواهد داشت.

دید گاه دوم این است که داکتر عبدالله هم پیشتاز در موقعیت خود هست ولی نه بالای پنجاه درصد، این نظریه را طرف داران داکتر صاحب اشرف غنی طرح کرده و خود آقای غنی هم دیشب پس از اعلام نتایج قسمی پنجاه درصدی به این نکته اشاره داشت که با بررسی شکایات، وضعیت تغییر می کند. یعنی این که ایشان پیشتازی بالای پنجاه درصد را قبول ندارد.

دیدگاه گروه پیشتاز انتخاباتی پنجاه درصدی
این گروه باوردارند که موقعیت داکترعبدالله هرگز تغییر نمی کند وی چنانچه در آرای قسمی پنجاه درصد، روند صعودی را طی کرده و تا به حال حایز آرا 44 اعشاری 4 درصد شده است. در حالی که رقیب وی آقای داکتر اشرف غنی حتی همان جایگاه ده درصدی خود را حفظ نتوانست و از رقم 37 درصدی به 33 درصدی تنزل کرد. این گروه گفته اند که بازنده دیروز هیچ کسی نبود، شمارش پنجاه درصدی آرا تنها یک بازنده داشت و آن آقای اشرف غنی احمدزی بود. البته این منطق درست است در شمارش دیروز که پنجاه درصد آرای مردم را اعلام کرد، هیچ کسی بازنده نبود، هریک از نامزدان که نام شان خوانده شد، هرکدام سیرصعودی داشت.

مثلا آقای زلمی رسول جایگاه هفت درصدی را تبدیل به جایگاه ده درصدی کرد. پرفسور سیاف هم به جای تنزل، پله های ترقی و صعودی را تجربه کرد. داکتر عبدالله از مو قعیت 41 اعشاری 9 درصدی، به جایگاه 44 اعشاری 4 درصدی را به دست آورد.

در این میان یگانه نامزدی که جایگاه اش به صورت منفی، تغییر کرد آقای اشرف غنی احمد زی بود. وی در اعلام ده درصدی جایگاه 37 درصدی را داشت اما در اعلام پنجاه درصدی دیروز، به صورت غیرمنتظره از جایگاه قبلی خود سقوط کرد. این تنزل برای داکتراشرف غنی بسیار سخت تمام شد وی مثل همیشه به هواداران خود با منطق دلداری و امید حرف زد و گفت: با بررسی شکایات، توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی، قطعا جایگاه وی تغییر می کند و جای نگرانی نیست. درحالی که واقعا جای نگرانی هست. وی در شمارش دیروز شکست خورد و جایگاه شان به صورت معکوسی تغییر کرد. دلایلی این تلخی و سقوط غیر مترقبه را در فاز بعدی این نوشته شرح خواهیم داد. حالا بحث سر تیم پشتاز و برنده شمارش دیروز است.

تیم اصلاحات و همگرایی در شمارش آرای دیروز، به آن توقعات که داشت، نرسید ولی باز هم در تقابل و جدال انتخاباتی، صعود در جایگاه برتر برای شان، اهمیت زیادی دارد. نخبگان تیم اصلاحات و همگرایی به این عقیده هستند که نشانه ها و علایمی و جود دارد که در هفده ولایت داکتر عبدالله بالاترین رای را دارد. در باقی ولایات هم ایشان، با فاصله بسیار اندکی در جایگاه دوم قرار گرفته است. از سه میلیون دوصد هزار رای شمارش شده، داکتر عبدالله عبدالله 44 اعشاری 4 را به دست آورده است. بدون شک در سه میلیون رای دیگر که شمارش می شود، شش درصد آرا برای کسب پیروزی به دست خواهد آورد. آنها استدلال می کنند که اسناد واوراق ناظرین شان در سراسر ولایات، نشان می دهد که داکتر عبدالله بالای پنجاه و پنج درصد را به دست آورده است.

یعنی این که انتخابات به دور دوم نمی رود و برنده انتخابات 93 داکتر عبدالله می باشد. گرچه در مقایسه ادعاهای دو نامزد رقیب، ادعاهای تیم اصلاحات و همگرایی، قرین به واقعیت بوده است. آنها نشان دادند که حرف های شان هوایی نیست و تاحدی واقعیت ها را گفته اند. این مساله یک دلیل دارد و آن این است که تیم نظارتی، ستاد انتخاباتی داکترعبدالله، نسبت به همه تیم ها برتری های خاص خود را داشته است. نظارت از انتخابات به معنی حفاظت از رای و حق شان می باشد این نظارت را دیگران نداشته است. یک دیپلمات خارجی به ما می گفت که مبارزات انتخاباتی تیم داکتر عبدالله عبدالله، ترجیحات زیادی نسبت به سایر نامزدان را داشت و نسبت به دیگر نامزدان، کمپین منظم و مسلکی را راه اندازی کرد.

دیدگاه گروه دوم که بازنده شمارش قسمی آرای پنجاه درصدی است.
شمارش دیروز پنجاه دصدی، همان گونه که برنده داشت، طبعا بازنده هم داشت. آقای اشرف غنی احمدزی، بازنده شمارش دیروز شد. البته گفته باشم که به گفته یکی از هواداران این تیم هنوز خیلی زود است که بحث برنده و بازنده را طرح کرد این حرف درست است، واقعا برنده و بازنده در دور اول معلوم نیست. آنچه که گفته می شود، براساس حدس و گمانه زنی های تخیلی و یا قرین به واقعیت است. نخبگان تیم اشرف غنی که عمدتا روشنفکران خیال پرداز می باشند، متاسفانه این تیم را تبدیل به تیم تخیل کرده اند. همه شان فیر هوایی داشته اند و دارند. آنها هنوز هم که هنوز است شمارش دیروز آرا را تاثیرگزار نمی داند و می گویند: جوجه را در آخر پاییز می شمارند. همه این حرف ها قبول است ولی ازسوی دیگر هم نمی شود رویدادهای انتخاباتی را نادیده گرفت و گفت که شمارش پنجاه درصدی، دلیل بر شکست نامزدی نیست. شمارش دیروز، پیروزی تیم اصلاحات و همگرایی را زیر پنجاه درصد تثبیت کرد و مانده که شمارش پنجاه درصدی بعدی چه تحولی را در انتخابات 93 خلق می کند.

تحلیلگران تیم تحول و تداوم چند مشکل اساسی دارد یکی این که آنها بشترین دیدگاه شان، خارج از واقعیت می باشند آنها اعتقاد دارند که داکتر اشرف غنی برنده انتخابات هستند ما برنامه داریم. تیم ما، قوی ساخته شده است. مردم در ولایات به ما رای داده اند. افغانستان کابل نیست. در همان شمارش پنجاه در صدی و قبلش خود داکتر گفته بود که درست است که داکتر عبدالله در کابل در مواردی پیشی گرفته است ولی در ولایات ما بیشترین رای را داریم و ما برنده این انتخابات هستیم و صحبت های از این دست که بارها شنیده ایم. این حرف ها را همیشه شنیدیم و دیدیم که در ولایات هم داکتر عبدالله نسبت به داکتر اشرف غنی پیشی گرفته است. از 34 ولایت کشور، در 17 ولایت داکتر عبدالله جلو می باشد. شمارش دیروز هم نشان داد که مقام اشرف غنی از 37 به 33 تنزل یافت اینها واقعیت های انتخاباتی است.

این رویدادها نشان می دهد که دیدگاه این تیم چندان با واقعیت هم خوانی ندارد. مشکل دیگری این تیم گذشته از خیال پردازی زیبا در کنار واقعیت این است که این تیم اصولا جنبه ای نظارتی بسیار ضعیفی را ایجاد کرد. تیم تحول و تداوم نتوانست سیستم نظارتی فعالی را ایجاد نماید. درحالی که قوی ترین سیستم نظارتی را تیم اصلاحات و همگرایی با خود داشت. اشکالات ناشی از اختلالات نظارتی این است که گزارش های مستند میدانی ندارد. اکثر آنچه که به تیم تحول وتداوم گفته شده نه براساس یافته های تیم نظارتی این تیم بوده است بلکه بیشترین، یافته های میدانی شان از محلات انتخاباتی، برمی گردد به گزارش های سازمان های انجوی نظارت بر انتخابات. گفته شده که فیفا گزارش های زیادی به تیم تحول و تداوم داده است. آقای اسپنغر امروز به ابطال آرای مردم هرات به کمیسیون سمع شکایات خرده گرفت و گفت که آنها از گزارش ها، استفاده های غیرفنی کرده اند. معلوم می شود که مبنایی ابطال صد هزار رای مردم هرات، گزارش های فیفا بوده است.

این اشتباه بزرگی خواهد بود که تیم، تمامی تخم های گزارشی شان را در صندوق انجوها بگذارد و دلخوش نماید که ما برنده هستیم. اشکال دیگری که در بیان دیدگاه شان دیده می شود، ظاهرا این بود که آنها براساس گزارش های تلیفونی، آمار و ارقام شان را بیرون داد و بدون دلیل، فضای ذهنی کاذبی را برای هواداران شان خلق کرد. دیدگاه گروه دوم درانتخابات با چالش های روشنفکری و تخیلی رو برو بود، سیستم نظارتی ضعیفی را بکار انداخت و بیشتر به گزارش های سازمان های انجویی اهمیت داد و معلومات که به خورد مردم داد مطابق گزارش های تلفنی از محلات و ولایات کشور در پای صندوق های رای بوده است.

با همه این چالش ها، بازهم تیم تحول و تداوم قوی ترین تیمی انتخاباتی بود که نامزدان بسیارقوی و توانا مثل آقای زلمی رسول که گفته می شود حامی دولتی داشت و تیم استاد سیاف و گل آغا شیرزوی را ، پشت سرگذاشت.


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است