کتاب انسان و خدا یا معنای زندگی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۰    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70642 منبع: پرینت

انسان و خدا یا معنای زندگی کتابی است تازه و پرفروش، لوک فری یکی از اعضای نسل جدید فیلسوفان فرانسوی است که مثل آندره کنت اسپونویل، مهارت های استاد دانشگاه را با قابلیت های رساله نویس همگان پسند در هم می آمیزد، موفقیت چشمگیر این کتاب در فرانسه، موید این دیدگاه است که امروز بیش از هر زمانی، مساله معنا و هدف و غایت در جوامع دموکراتیک و سکولار مدرن به امری حیاتی بدل شده است و غیبت معنا بحرانی جدی به شمار می رود.

این کتاب توسط لوک فری یکی از اعضای نسل جدید فیلسوفان فرانسه به نگارش درآمده است.

نویسنده کتاب به این باور است که مدرنیته و ظهور اومانیسم سکولار در اروپا، ایده خدا را از میان نبرده بل از راه دو فرایند آن ها را دگرگون ساخته است.

انسانی سازی امر الهی و الهی سازی امر انسانی. به عقیده لوک فری، کوشش های کلیسای کاتولیک برای ترک جزم اندیشی و ترجمه سنت دینی به زبان معاصر شاهدی بر انسانی سازی امر الهی به شمار می رود و زایش عشق مدرن و انسان گرایی، که مستلزم توجه دیگران و حتی ایثار در راه دفاع از ارزش های متعالی تر از خود زندگی هستند، شاهدی است بر الهی سازی امر انسانی. به باور فری، ارزش های همچو عشق و احترام به دیگران نه از بیرون بل از درون به انسان فرمان می دهند و دیگر وسیله نه بل هدف به شمار می روند.

وی می نویسد که فقدان معنا و غیبت استعلا و طرد دین به مرگ انسان می انجامد. چون کار دین تزکیه و اعتلای فضایل انسان و هماهنگ ساختن روابط اجتماعی اوست، در سراسر تاریخ بزرگ ترین و والاترین مرجعی بوده که توانسته به زندگی انسانی معنا ببخشد. فری خیلی زیبا می افزاید که، در تمام اعصار دین سبب ترویج خیر شده و منظری را بر هر ناظر مشتاقی عرضه کرده که در آن استعدادها و قابلیت های جدید و بی سابقه ای ظاهر شده است.

واپسین جمله که از این کتاب نقل می کنم این است: دین با راهنمایی های خود انسان را از قفس طبیعت آزاد ساخته و از محدودیت های این جهان فانی رهانیده و به سعادت ابدی رسانیده است.

یادداشت:
اگرچه با در نظر داشت باورمندی اسلامی با برخی موضوعات این کتاب اختلاف دارم اما اگر دین را به حیث کل بپذیریم قسمت بزرگ کتاب خیلی ارزشمند و مملو از داشته های آموزنده می باشد.


ازمری باهر


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلي درست است اگر دين درست درك شود اما اگر بعضي ... نا اهل با درك غلط خود مردم را بيراه سازند آنزمان نتيجه برعكس است چنانچه در زمان سلطان محمد خوارزمي وقتي چنگيز به آنها حمله كرد...چنين تعبير كردند كه به نسبت ظلم ونا بساماني حكومت خداوند چنگيز را مامورساخته تا جزاي شانرا بدهد كه درانزمان همه مردم به كشه شدن آماده بودند چنانچه يك سرباز چنگيزي صد نفر راكشت يكي مقابله نكرد چون...آنرا امر خداوندي اعلام كرده بودند وهمه به سرنوشت شان تسليم بودند...
گيلگمش

>>>   نام اصلی کتاب این است:
Man Made God: The Meaning of Life و نویسنده Luc Ferry شصت و سه ساله.کتاب در سال 1992 یعنی 22 سال پیش نشر شده و جدید نیست.
مهاجر جوان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است