سفارش 7 ماده ای عفو بین الملل به حکومت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۹    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70657 منبع: پرینت

سازمان جهانی عفو بین الملل برای پشتیبانی از حقوق بشر در افغانستان به رییس جمهور آینده سفارش 7 فقره کرده است و از وی خواسته تا کیفر مرگ را از فهرست مجازات ها در دادگاه‌های افغانستان بردارد.

به گزارش طلوع، عفو بین الملل در این سفارش از رییس جمهور آینده کشور می خواهد تا برای پشتیبانی از حقوق بشر پیمان های جهانی را عملی سازد و ناقضان حقوق بشری و جنایت کاران جنگی را به دادگاه بکشاند.

۱. حمایت از حقوق بشر: حقوق بشر به ویژه حقوق زنان باید در افغانستان حفظ شود. رییس جمهور آینده باید برای حضور فعال زنان در حکومت اش گام بردارد. رییس جمهور آینده باید قانون محو خشونت در برابر زنان را تصویب کند.

۲. کیفر مرگ از میان برداشته شود: چگونگی برگزاری دادگاه‌ها در افغانستان فراتر از معیارهای پذیرفته شده جهانی است. تا پایان سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۰۰ نفر در افغانستان به مرگ محکوم شده اند و از این میان برای ۱۷۴ تن کیفر مرگ درسال ۲۰۱۳ صادر شده است.

۳. عمل به عهدهای جهانی: رییس جمهور جدید باید اطمینان بدهد که از کار کمیسیون حقوق بشر افغانستان پشتیبانی می کند و اصول پیمان های جهانی حقوق بشر را رعایت می نماید.

۴. رسیدگی به اتهام‌ها بر نیروهای افغانستانی و خارجی: رییس جمهور آینده اطمنیان بدهد که تمامی اتهام های تلفات غیرنظامیان بر نیروهای افغانستان و خارجی به طورکامل بی طرفانه بررسی شود.

۵. کمک به بیجاشدگان داخلی: شش صد هزار نفر در افغانستان به علت جنگ از خانه های شان بیجا شده اند. رییس جمهور آینده باید برای برگشت آنان به خانه های شان گام های عملی بردارد.

۶. پایان معافیت به جنایت کاران جنگی: رییس جمهور جدید باید از بررسی های عادلانه درباره نقض حقوق بشری و جنایت های جنگی تضمین بدهد.

۷. محافظت از آزادی بیان: حدود ۴۵۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ها در ده سال گذشته کشته، زخمی، تهدید و بازداشت شده اند. رییس جمهور تازه برای حمایت از کار خبرنگاران تضمین بدهد.

مجتمع نهادهای جامعه مدنی نیز از این سفارش های عفو بین الملل به حکومت آینده استقبال می کند و از حکومت آینده می خواهد که این سفارش ها را عملی سازد.

سازمان عفو بین الملل جهانی برگزاری موفقانه انتخابات در افغانستان را نشانه آغاز یک دوره تازه برای این کشور می داند و پنج سال آینده را فرصت اساسی برای عملی سازی این سفارش ها می داند.

قرار است رییس جمهور آینده افغانستان تا دو ماه دیگر کارش را آغاز کند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خدا کند این معاهده 7فقره ای عملی گردد و مردم افغانستان طمع زندگی راحت، آسوده وامن را تجربه کنند ورییس جمهور جدید بتواند خواسته های مردم افغانستان را براورده کند.ودر اخیر تشکر ازشما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است