روز جهانی زمین پاک با شعار شهرهای سبز
شهرهای مختلف افغانستان شاهد تغییرات اقلیمی بسیاری بوده است که در میان انبوهی از مشکلات و کاستی های موجود تاکنون توجه چندانی به مسایل محیط زیستی نشده است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۷    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70665 منبع: پرینت

از روز جهانی زمین پاک در کابل با شعار شهرهای سبز تجلیل به عمل آمد و البته این در حالی است که افغانستان با مشکلات متعددی در عرصه محیط زیست مواجه می باشد.

هم اکنون شهرهای مختلف افغانستان شاهد تغییرات اقلیمی بسیاری بوده است که در میان انبوهی از مشکلات و کاستی های موجود تاکنون توجه چندانی به مسایل محیط زیستی نشده است.

از آنجا که در نقاط مختلف کره زمین، آب، هوا، جنگل و حیاط وحش موجود می باشد، عناصر اکوسیستمی در روی زمین عواملی می باشند که اساس اقتصاد را تشکیل می دهند که باید این موارد به شکل طبیعی باشند که متاسفانه امرزوه در اکثر مناطق دنیا سیستم های اکولوژی از بین رفته است به طور مثال سالانه حدود نیم متر آب دریا بالا می آید و اگر این روند تا 25 سال دیگر ادامه یابد تقریبا به 12 متر می رسد که این حادثه موجب تخریب محیط زیست خواهد شد.

از طرفی در کل 3 درصد آب شیرین و 97 درصد دیگر آب شور در دنیا موجود می باشد که اکثر آب های شیرین نیز در قطب ها بسته است و در حالیکه تا هر اندازه از سوخت های فسیلی و گرم کننده ها استفاده شود باعث گرم شدن زمین می شود که این خود باعث تغییر شرایط اکولوژی خواهد شد و برای موجودات روی زمین تهدیدی محسوب می شود.

تغییرات اقلیمی در افغانستان آمارهای تکان دهنده ای دارد و اکثر ساحات و سیستم های اکولوژی و همچنین حیاط وحش موجود در قسمت های شمالی افغانستان در حال نابودی می باشد.

در واقع، آلودگی های بیش از حد، امراض ناشناخته و کمبود آب از جمله عواملی است که بر تغییرات اقلیمی در افغانستان تاثیر بسزایی گذاشته است.

از آنجا که شعار امسال روز جهانی زمین پاک، شهر های سبز می باشد اما به وضوح می بینیم که در شهرهای افغانستان فضاهای سبز کافی وجود ندارد و متاسفانه با وجود اینکه در برنامه های اولیه شهرسازی فضاهای مختلفی برای فضای سبز در نظر گرفته شده است اما در واقعیت زمانیکه پروژه ها به انجام می رسد، مکان های در نظر گرفته شده به فضای سبز تبدیل نمی شود و ساختمان ها و آپارتمان ها جای این فضاها را می گیرند.

در حقیقت باید گفت زمانی افغانستان دارای توسعه پایدار می شود که هم از لحاظ اقتصاد پیشرفت داشته باشد و هم از لحاظ محیط زیست متضرر نباشد.

متاسفانه در افغانستان فقط مساله پول مطرح می باشد و هر فردی با داشتن پول به ساخت آپارتمان های بلند دست می زند در صورتی که باید این مفکوره برای مردم فرهنگ سازی شود و دولت نیز محلاتی را که متناسب برای جنگل کاری می باشد را اختصاص دهد.

فراموش نشود با وجود اینکه نهادی تحت عنوان حفاظت از محیط زیست در افغانستان وجود دارد اما می بینیم که عملکرد این نهاد در حفاظت از محیط زیست چندان قابل ملاحظه و بسنده نمی باشد.

ناگفته نماند که برای حفاظت از محیط زیست قانونگذاری در اولویت قرار دارد و همچنین قانون محیط زیست باید فرهنگ سازی و غنی شود که امیدواریم با فرهنگ سازی خوب و توجه دولت در این زمینه بتوانیم افغانستانی سرسبز در آینده داشته باشیم.

کد (16)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای ملت!!!! از سیلاب خانه تو خراب میشود!!!! از خشکسالی تو حراس داری!!!!! اما سالانه به ارزش 2 میلیارد دولار آب ات را مفت و رایگان کثیفستان صاحب میشود،اگر این ... در 250 سال حکومت فکری بر تو میکرد حالا سرشار از زراعت و سر شار از اقتصاد قوی میبودی اما صد افسوس که قوم خاص به جز وطنفروشی (خط دیورند و بعضی جاه های دیگر) خیانت(معاهده گندمک و غلام انگلیس) کاری دیگری نکردند
اجمل(پنجشیری)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است