جنرال قادر که بود و چه کرد؟
از آنچه که انجام دادم پیشمان نیستم زیرا انقلاب هفت ثور تغییر بزرگی در جامعه ایجاد نمود ولی تندروی و قشری‌گرایی همرزمانم باعث شد که روند عمومی تحولات افغانستان به سمت دیگری برود 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۹    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70668 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، جنرال عبدالقادر، چهره کلیدی در دو کودتای کشور در عمر 78 سالگي وفات نمود.

جنرال عبدالقادر در تاریخ افغانستان چهره‌ای است آشنا و خیلی از کسانی که با سیاست سرو کار دارند نام و نقش او را در تاریخ سیاسی کشور می‌دانند. عبدالقادر در کودتای سردار محمد داود (۱۳۵۲ شمسی) فرد کلیدی بود و در کودتایی نیروهای کمونیستی در هفتم ثور سال ۱۳۵۷ شمسی نیز رهبری نظامی این کودتا را به عهده داشت. به قول خود او در کودتای هفت ثور او فرد پیشتاز بود و تلاش‌های او بود که کودتا به پیروزی رسید.

عبد القادر در اواخر دوران حکومت داكتر نجيب الله به عنوان سفیر در پولند معرفی شد و دو سال پیش پس از یک دوره طولانی زندگی در بلغارستان، به کشور بازگشت و در منطقه مکروریان کابل در خانه کرایی روزگار را به سختی گذارند.

به گفته جنرال قادر وی چوپان زاده ای از روستای ’برنا آباد’، منطقه میان ولسوالی غوریان و زنده جان در ولایت هرات بود که یک اشتباه او را در سال ۱۳۱۹به مکتبی که فقط دو کلاس درس داشته کشاند.

مرحوم قادر بعد از پایان صنف ششم برای ادامه تحصیل به کابل فرستاده می‌شودکه به لطف تغییر نظام بوده است زیرا قبل از آن تاریخ مردم عادی حق نداشتند به مراکز آموزش نظامی افغانستان راه یابند. ولی تغییر دیدگاه در کشور باعث شد که افراد طبقه پایین جامعه نیز شانس راهیابی به مراکز آموزش عالی افغانستان را بیابند.

او بعد از سپری کردن دوران مدرسه در کابل به کشور قیرقیزستان اعزام می شود و در رشته خلبانی درس می‌خواند و خلبان هواپیمای میگ روسی می‌شود. اما بعد از اتمام تحصیل و برگشت به کابل مدتها برای او و هم قطارانش اجازه پرواز در داخل افغانستان داده نمی‌شود.

تبعیض های موجود در جامعه و خفقان نظام شاهی باعث می شود وی با همکاری دوستانش زمینه ساز دو کودتا در تاریخ کشور شوند که وی خاطرات سیاسی و روایت خود را از دو کودتایی که در آنها نقش کلیدی داشت، در کتابی به همین نام بیان کرده است.

وزیر دفاع سابق افغانستان سال گذشته در گفتگویی اظهار داشت از آنچه که انجام دادم پیشمان نیستم زیرا انقلاب هفت ثور تغییر بزرگی در جامعه ایجاد نمود ولی تندروی و قشری‌گرایی همرزمانم باعث شد که روند عمومی تحولات افغانستان به سمت دیگری برود.

به هر حال هر روز در افغانستان یکی می آید و یکی می رود و این رفت و برگشت‌ها در سراسر خاطرات مشهود است و به آن لحن و بیانی داستانگونه می‌دهد. شاید جنرال قادر منتظر روزی بوده که کسی به سراغش برود و خاطرات سیاسی‌اش را از زبانش بشنود، کاری که آقای پرویز آرزو کرده است و خاطرات سیاسی جنرال قادر را در کتابی گرد آورده است.

این کتاب در حقیقت به سه دوره از زندگی آقای قادر می‌پردازد، دوران کودکی با همه فراز و فرود های آن در غوریان هرات، دوران تحصیل در نهادهای نظامی افغانستان و دوران فعالیت های سیاسی و حزبی.

دراین کتاب، جنرال قادر تلاش می‌کند که روایتی دیگر از اتفاق‌های سیاسی افغانستان در سه دهه گذشته ارایه کند روایتی که خود یکی از کنشگران آن بوده است.

روایت او، مانند بسیاری از روایات دیگر، اما و اگر های زیادی دارد ولی اکنون دیگر جناب جنرال قادر به تاریخ پیوسته و شب اول قبر مانند دیگران باید پاسخگو باشد که با جان و مال و ناموس این ملت چه ها کرده است؟

از آقای قادر چهار پسر و یک دختر باقی مانده که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند ولی جنازه ایشان در هرات محل تولدش دفن خواهد شد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روحش شاد باد ،انسان خوبی بود
اجمل(پنجشیری)

>>>   خداوند رحمت اش کند هیچ کس نمیداند که بعداز مرگ چه گپ میشود چون یک مسلمان بود از خداوند طالب آمرزش برایش هستم.

>>>   در خانه كرائي !!!وزير فاع مارا ببين وياد بگير قصرش را كه در شيرپور ساخته جورج بوش هم چنين قصري ندارد پولش را بلگيتس اگر داشته باشد !
اين كشوربراي همينطور مردم ساخته شده نه براي آنان !

>>>   قادر يک کمونست بود که وطن را به خاک و خون کشاند چون در افقانستان دولت امريکايي در قدرت است روي ندارند که ديگر جنايت کاران را محاکمه کنند در غير ان قادر بايد محکمه شده و به سزاي اعمال خود می‌ رسيد.
امنه سلجوقي

>>>   شخص پاک نفسی بود که در دیار غربت به کمترین امکاتات معیشتی زنده گی ابرومندانه را سپری نمود.

>>>   یادش بخیر یک آدم خدمت گاربوده ازاین ثابت است که هنوزهم یک یک کاخ هم ندارد درکابل .
عزیزالله رضایی

>>>   ... به کمونیست های آدمکش، تروریست و ویرانگر

>>>   اری جنرال قادر اشتباه بزرگ رامرتکب شد وخون هزاران هموطن ما به گریبان قادر وقادری هااست این یک حقیقت کامل است زیرا هرکه درین وطن به شهادت رسید تهداب گذاران قادر خائین ووطن فروش بود به بادار خود یعنی داود خان شهید خیانت کرد به ملت خودخیانت کرد وطن را به دامن شوری ها ان وقت انداخت وهزاران افغان مجاهد ودولتی ان وقت هرکه تا الحا ل شهید میشود خون ان به گردن قادر خائین است وخواهد بود زیرا تهداب گذارهمین نا امنی ها همین قادر است اگر کودتا نمیکرد افغان ها مردم ارام بود هرگزقیام نمیکرد وقتی قادر کودتا کرد خلقی ها بالای قدرت رسید انها بالای مردم ظلم نمود و مردم قیام کرد وهمه شوروغوغا را برپا کردند وهمه دشمن یک دیگر گردیدند حتی پدر بالای پسر رحم نکرد وپسر بالای پدر رحم نکرد کسی بنام خلقی وکسی بنام اخوانی به جان هم افتید این همه تخم نفاق را درافغانستان قادر...کاشت روحش به جهنم است وخواهد بود عذاب قبر برای دائیم ارزودارم

>>>   من یک چیز میګویم که وی شخصی بود که ... رهبران چور چپاول را از همه مردم بیشتر شناخته بودند که میګفتند که اینها وطن را به ویرانه و فروش میبرندروحش شاد باد و جنت فردوس
حقګو

>>>   خاک بر سر این پاک نفسی هر چه مردم افغانستان می کشد از دست این کمونیستان وطن فروش هست که با راه انداختن کودتا تمام سیستم های کشور را ویران کرد و نادانی ...هم این مساله را تکمیل کرد.
سرپلی

>>>   جنرال قادر کمونست دواتشه بود؛ در عمر 84 سالگی بلاخره به اتش دوزخ وصل شد حالا جزای جنایتش را مثل سردار دوود خان می بیند همانطور یک%:سردار داوود در اتش دوزخ است قادر هم در ان اتش با او یکجا خواهند بود .. فی در ک اسفله سافلین.. هر دو قاتل و مقتول هر در اتش است این است ..

>>>   تمام رهبران حزب دموکراتیک خلق افغانستان به خاطریکه به فساد وچورچپاول عادت نداشتند همین قسم بدون سرمایه وبدون سرپناه هستند وبه تعهد که به مردم ووطن داشتند هیچگاهی وجدان شان اجازه نمیداد که به وطن خیانت کنند . ولی وای به حال وزیران ورهبران فعلی که تلاش دارند که ملیادرشوند .

>>>   خداوند(ج) او را ... کند که این همه مردم را به کشتن داد...
مهاجر از ایران

>>>   مجاهد اصلی بودکه دربرابر وطن ازخودگذشت ونفس حریص خودرازیرپا گذاشت. دربرابر هیچ چیزی سر ذلت خم نکرد.
روانت شادباد، جنت برین نصیبت باد.
حاتم بیگ

>>>   کمونیست ها در وطن جنایات زیادی مرتکب شدند وتندروی بسیار کردند اما یک خسیسه ی خوب هم نسبت به دیگر حاکمان داشتند، تا حدودی از عزت نفس بهره مند بودند، مال ومنال دولتی را تاحدودی برای خودشان چپاول و تصرف نکردند چون آرمان داشتند ولی ندانسته به خاطر آن هدف بلند خلق راقربانی ساختند امازندگی اشرافی این آقایان ضربه ی به آسلام وخلق محروم است!!! به امید روزی که یک وطن پرست پیدا شود بیت المال وحق محرومین را ازحلقوم این خون آشامان بی رحم بیرون کشد.آمین یا رب العالمین!
فاضلی لومان

>>>   خداوند بیامرزدلااقل کار مثبت که کرده سرنگونی خاندان شاهی بوده وحکومت جمهوری را در افغانیستان بنیان نهاده ولی درزندگی کار هیچ کس خالی ازاشتباهات نیست
کریمی

>>>   جنرال عبدالقادر آنقدر خیانت نکرده شرمسار تاریخ باشد با مقایسه با مارشال... شورای نظار هزار بار باشرف وخدمت های زیادی کرده وقابل احترام است.
تقوی

>>>   همه جنرال را می شناسد جناب عالی یک شخص بی دین وطن فروش وملت ما را دربدر کرد جایش دوزخ است زیرا به اسلام عقیده نداشت او را با مجاهد نستوه کشور مار شال صاحب فهیم مقایسه نکنید فهیم به خاطر مملکت دست به چهاد زد به حکم خداوند اما کمونست به حکم بادار خود روس دست به کشتار مردم زد خدا روحش را به دوزخ ملحق کند انشالله چنین خواهد شد زنده باد مجاهدین قهر مان کشور

>>>   عجب افغانستان است، وقتی رهبران ... میمیرند برای شان تمام مردم شهید میگویند حالانکه آنها نسبت به کمونست ها مردم بیشتر را به قتل رسانده و زمین های مردم زیاد را غصب کرده اند و وطن را گاه به پاکستان در وقت... گاه به دیگری بنام از بین بردن ترورست .... فروختند هیچ کس به آنها وطن فروش خطاب نمیکند. اگر ... با برنامه مصالحه ملی داکتر صاحب نجیب الله یکجا میشد همه ما حالا در زندگی با صلح بدون انتحاری زندگی میکردیم ولی آنها رفتند و در شهر پندی پاکستان کابینه حکومت خود را به کمک جنرالان پاکستانی جور کرده و زعیم شان توسط پاکستان تعین شد
حقیقت بین

>>>   یعنی معلو م میشود جنرال قادرهم درکشتارمردم ودرسرنګونینی حکومت های قبلی سهم داشته است ماوشما که امروزبه این بدبختی رسیدیم ازدست قادرجان مرحوم وهمسنګران شان است
(بهرام قل)

>>>   جنرال قادر وهمرزمانش پاکستان و سازمان جاسوسی انرا دشمن افغانستان میگفتند. واینهایی که امروز دهن شان کف میکند ولاف خدمت به وطن وآزادی را میزنند وعمر خودرا در نوکری پاکستانی هاگذراندند ، بعد از سالها میگویند که عامل بدبختی افغانستان پاکستانی ها است ، واقعیتی که همه روزه شاهد انتحار وانفجار وصد ها بدبختی دیگر هستیم. پس داعیه او برحق بود ومانند دیگران ... قصر وسر مایه برای خود نساخت.
بادغیسی از بادغیس

>>>   در اخیر اگر توبه می کرد برایش بهتر بود ازینکه پشیمان نیست که نظام کمونیستی را در کشور بنانهاده وهزاران هزاران جوان این وطن را به خاک وخون کشانیده وباعث سرگردانی ملیون ها بیوه وبیچاره گردیده ونیز باعث آمدن قشون سرخ گردیده جای افسوس برایش است فرصت خوبی داشت تا از گذشته هایش پشیمان می شد وار خالق بی همتا طلب مغفرت می کرد حال که نکرده الله همه را ازش حساب خواهد گرفت وبه جهنم سوق اش خوهد داد.

>>>   کمونیست ها همیشه گذشته های رنگینی برای خود میتراشند. کدام چوپان پسر خودرا به مدرسه نظامی کابل میفرستد؟ وی فلا در قعر دوزخ با دگر هرزمان خود مثل ببرک ،ترکی ،امین، نجیب ،و امثالهم مشغول غوته خوردن در لا وای سوزان خواهد بود تا جواب انهمه ظلم و وحشت افرینی را بدهند.
کارته وال

>>>   من از جمله کسان هستم که سخت از کودتای هفت ثور متنفرم زیرا آغاز کشتار غیر انسانی و ادامه اش تا امروز جنایت و وحشت است و از جانب هم فامیلم مشکلات فراانی را از این رژیم دیده اند ولی بآنهم اگر صادقانه قضاوت شود ، تمام انتقاد مردم از آنها این بود که آنها با حق تقدم بخود از اپارتمانهای مکروریان یک اپارتمان میگیرفتند ولی آنها بعد سقوط رژیم شان توان پولی سفر بولایت دیگر را اکثریت شان نداشتند ، مثلا همین جنرال قادر با وجود قدرت در دو رژیم مالک یک اپارتمان در مایکروریانها نبود و همچنان در چندین رژیم که در آنوقت تبدیل شد حتا یک چوکی از بیت المال و دارائی دولتی بیجای نشد و آنرا مقایسه کنید با دوره بعد از آنها و عادلانه قضاوت کنیدپس به اساس گفته ها : خدا بیامرزد کفن کش قدیم را
نسیم

>>>   فی النار والسقر جواب این همه جنایت وآدم کشی را بامالک جهنم بده چه ظلمی که انجام داده نشد؟ ورودروسها، کشتار میلیونی انسانها، آواره نمودن میلیونها انسان، خرابی 80% شهرها وروستاها و...... ازدست کمونیستهاست.

>>>   هرچی بوده رشوت خور نبوده
اگر می بود در خانه کرایی زندگی نمی کرد باید مثل دیگران قصر و بلدینگ میداشت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است