روسیه در چه اموری به افغانستان متعهد است؟
چرا روسیه اینقدر سعی می کند برای ما نقش همسایه مهربان را بازی نماید با وجود اینکه می داند در دوازده سال گذشته پنجاه کشور دیگر هرکار خواستند انجام داده و هرچه خواستند برده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۱۶    ۱۳۹۳/۲/۳ کد خبر: 70670 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری امروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نماینده ویژه روسیه برای افغانستان و پاکستان با محترم حامد کرزی در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرده است.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و پاکستان ضمن تشکر از مواضع دولت کرزی در خصوص بحران کریمه گفت: روسیه به ادامه کمک‌های خود به افغانستان در امور اقتصادی و نظامی متعهد است.

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و پاکستان در این دیدار اظهار داشته که کشورش متعهد به ادامه همکاری‎های اقتصادی و نظامی با افغانستان است و دولت کابل می تواند بر روی کمکهای روسیه حساب ویژه ای باز کند.

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور افغانستان و پاکستان در دیدار با حامد کرزی از موضع واقع‌بینانه و مستقل افغانستان در ارتباط با رویداد کریمه نیز تشکر کرد. پس از برگزاری همه‌پرسی در کریمه و پیوستن آن به روسیه، در اوایل حمل، حامد کرزی در دیدار با هیاتی از کنگره آمریکا در کابل گفت: افغانستان به رای و تصمیم مردم کریمه در پیوستن به روسیه احترام می‌گذارد.

هرچند این اظهارات کرزی، با واکنش منفی وزارت امور خارجه آمریکا، روبه‌رو شد اما رییس‌جمهور در این دیدار با نماینده روس دوباره خاطر نشان کرد که روسیه نقش بسیار مهمی در منطقه دارد و قدرت و استحکام اقتصادی و سیاسی آن باعث افزایش قدرت منطقه می‌شود.

کرزی در این جلسه از گسترش بیش‌ از پیش روابط کابل-مسکو اطمینان داد و گفت: رییس‌جمهور و حکومت آینده افغانستان نیز بر حفظ روابط دوستانه و نزدیک میان ۲ کشور متعهد خواهد بود و این روابط را بیش از پیش گسترش خواهد داد.

در این دو سال اخیر روسها بسیار تلاش کردند تا جای پای خود را در افغانستان بازتر کنند که باید دید دلیل این اشتیاق مسکو برای حضور در افغانستان چیست؟ خود روس ها مهمترین دلیل حضورشان در افغانستان را نگرانی در خصوص افزایش تهدید مشترک مواد مخدر و تروریزم عنوان کرده اند و می گویند ترجیح می دهند تا با این مشکل در مرزهای مشترک مقابله کنند یعنی نیروهای روس با حضور جدی در مرز تاجیکستان و ازبکستان با افغانستان جلوی این تهدیدها را بگیرند.

روس ها با درک نگرانی حضور دوام دار آمریکا در افغانستان، اکنون به فکر آن است که در دراز مدت جایگزین نیروهای غربی در کشور ما شوند به همین دلیل هم بارها آمادگی مسکو را برای هر گونه کمک به افغانستان در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی مطرح کرده و وعده داده است که این کمکها به محض ارایه پیشنهادات مشخص از سوی دولت افغانستان، از سوی طرف روسی قابل اجرا خواهد بود.

به گفته آگاهان مسایل سیاسی حربه روس ها برای نزدیک شدن به دولت افغانستان نیز این مطلب است که برای بهبود اوضاع منطقه و بخصوص افغانستان باید حتما قدرتهای منطقه ای تصمیم بگیرند و لازمه آن کاهش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان است که در صورت خروج آنها قدرتهای منطقه ای تامین تجهیزات و امکانات لازم برای افغانستان را فراهم خواهند کرد.

اما آیا روس ها بهتر از غربیها خواهند بود؟ تجربه ده ساله اخیر نشان می دهد که هر کشوری که سعی می نماید خود را دلسوز مردم افغانستان نشان دهد و وعده همکاری می دهد، بعدا مشخص می شود که برای رضای خدا نبوده و در پی رسیدن به اهداف و مقاصد خودش بوده است! لذا اکنون روسیه در افغانستان به دنبال چه منافعی می گردد که اینقدر سعی می کند برای ما نقش همسایه مهربان را بازی نماید با وجود اینکه می داند در دوازده سال گذشته پنجاه کشور دیگر هرکار خواستند انجام داده و هرچه خواستند برده اند و شاید چیز ارزشمند دیگری برای آنها باقی نمانده باشد؟

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روسیه همسایه خوبی افغانستان است . اقلآ مثل پاکستان...ضرراش به افغانستان نرسیده.

>>>   مردم افغانستان هرگز حضور نظامیان هیچ کشور خارجی در افغانستان را تحمل نخواهد کرد . این مسله را باید دولتمردان ما جدی بگیرند . از نگاه تجهیز اردوی ملی و قوای هوای کشور ما . دولت افغانستان باید از روسیه کمک بخواهد . چرا که غربیها در طول سیزده سال ما را فریب دادند و بقول خود عمل نکردند و از این به بعد هم بقول خود وفا نخواهند کرد . بهترین گزینه برای افغانستان بیرون راندن نیروهای اشغالگر از افغانستان و پیوستن افغانستان به متحدان منطقوی مشل روسیه چین ایران و غیره میباشد .

>>>   ولادیمیر پوتین بر نقش قدم های تزار ها و حکمروای منفور
آخرین روس راه می رود ویک بار دیگر ملت روسیه را به
قهقرا می برد.این بار باید آمادگی بگیرد تا تاوان خسارات
را بدهـــد . ضعف حکومت داری کرزئ اورا تشویق کرده است
عبدالله سلیم بدخشان

>>>   ... افغانستان چيدارد كه آنها ببرند حتي آب خوردن را از خارج وارد ميكنند ازينجا چي ميبرند؟

>>>   کرزی یک انسان متزلزل و فاقد دور اندیشی سیاسی است، وی با این نوع موضعگیری های خام و ناعاقبت اندیش منافع کشور و مردم ما به بازی می گیرد. کشور اوکراین مانند گرجستان مورد تهاجم روس ها قرار گرفت و رهبران روسی اشتهای سیری ناپذیر برای الحاق کشور های همسایه دارند و در صدد احیای امپراتوری شوروی سابق اند. کرزی با کدام منطق و استدلال مهر تایید بر این ماجرا جویی های رهبران کرملین می گذارد؟ بنازم این دور اندیشی و منطق سیاسی کرزی خان را.
تیمور پویا

>>>   درمورد اینکه ازجاسوسان قبلی خود یک باردیګراستفاده کند که جاسوسان اش به همه ملت معلوم است که شورای نظاراست
(بهرام قل)

>>>   کشوری بنام افغانستان کی از چنگان اشغال رهایی یافته که اینبار بیابد گاهی انگلیس به این سرزمین هجوم آورد و گاهی شوروی وقت و حال باز همان استعمار پیر یعنی انگلیس و آمریکا پس به این اساس گفته می توانیم که افغانستان و مردم آن هیچگاهی مزه استقلال و خود ارادگی را نداشته اند زیرا کشور های استعماری نو کران و مزدوران زیادی را برای خود تربیه کرده اند و این مزدوران و نوکران در لباس های مختلف ظاهر شده و مردم بیچاره ما را گروگان خود گرفته اند. تا زمانیکه مردم از نگاه آگاهی به سطح بالای دست پیدا نکنند و عملا در مقابل این نوکران به نخزند بعید به نظر میرسد که به این زودی ها ما از چنگال کشور های خونخوار نجات یابیم.
سید محمد از بدخشان

>>>   آقای تیمور پویا ، تهاجم روس ها به گرجستان و اکراین در این سال ها ( پس از فروپاشی شوروی ) چه وقت صورت گرفت که ما چیزی از آن نشنیدیم .ما که هر چه اخبار گوش می کنیم از تهاجم آمریکا و متحدانش به عراق و افغانستان و لیبی و آفریقای مرکزی و تهاجم هواپیماهای بدون سر نشین آمریکائی به پاکستان و یمن و سودان و آرایش نظامی آمریکا برای حمله به سوریه و کره شمالی و تهدید ایران به حمله نظامی و حمله اسرائیل به لبنان و غزه و بمباران مناطقی از سوریه و لشکر کشی عربستان به یمن و فرستادن نیرو های سرکوبگر به بحرین به گوشمان می رسد . به جان خودم اگر قصد دفاع از روسیه داشته باشم که روس ها هم هر وقت فرصت یافته اند کمتر از این غربی ها جنایت نکرده اند اما این را که شما گفتید اتفاق نیفتاده است جریان اوستیای جنوبی ( گرجستان ) هم داستانی است که در مقوله مورد نظر شما نمی گنجد . موفق باشید
امیر - شیراز

>>>   از روسها پلیدتر در دنیا وجود ندارد.سگ امریکایی به قومندان روسی شرف دارد

>>>   محترم جناب امیر!
رسوبات وفاداری به منافع شوروی سابق در ذهن و فکر تان باقیست و به نمک شناسی و سر سپردگی تان تحسین می گویم . در مورد گرجستان اظهار بی خبری نموده اید، از شما می پرسم که کدام کشور ابخازی و چند اوستیای جنوبی را که متعلق به گرجستان است ، اداره می کند، فدارسیون روسیه به بهانه دفاع از اقلیت روس تبار به تحریک انها پرداخت و بعد تحت اشغال در آورد. اگر موضوع اراده اکثریت باشد، بایستی خیلی ها قبل به اراده چیچنی ها احترام می گذاشتند. هر سیاست مدار قبل از همه باید دور اندیش باشد، احساساتی و بی خرد عمل نکند، به منفعت کشوز و مردم خود بیندیشد، دانش سیاسی داشته باشد، نخست فکر کند و بعد سنجیده سخن گوید، متاسفانه جناب کرزی آلوده در فساد مبرا از این صفات است.
با عرض احترام تیمور پویا

>>>   ای مردم زجر کشیدۀ افغانستان
ای پارلمان کشور !
مگر در خوابید که یک رئیس جمهور ختم صلاحیت شده یعنی
کرزئ ...به حیات ما بازی کرده و می کند ما را و شما را چه بلا زده
کرزئ مانند داوود خان دیوانه و خود خواه و مستبد رفتار می کند
رفتار او خلاف قانون اساسی و بالا تر از صلاحیت اوست
روس همان روس دسیسه ساز و صاحب مطلب است .
آقای عبدالله سلیم از بدخشان در بالا درست گفته سیاست
پوتین همان توسعه طلبی است.
ما روابط دپلماتیک را با همه کشور های جهان از جمله روس
میخواهیم اما دیگر فریب او را باید نه خوریم تا انگونه که داوود
قدرب طلب را اغوا کردباز دوباره به دام او نه افتــیم .
موضوع پشتونستان پروژۀ روس است که داوود را استعمال کرد
پارلمان کشور و مردم باید کرزئ را جلو بزنند
صلاحیت های روابط خادجی او باید تا مه جوزا که رئیس جدید
قدرت را تسلیم میشود محدود گردد
م. نسیم بدخشان

>>>   افغانستان محور اتصال سه کشور از مجموعه BRIC است . آنها آینده را می خواهند . سیاست علم تبدیل فرصت است به تهدید . باید دید چه بازی های برد برد ی بین روسیه و افغانستان وجود دارد

>>>   دپلوماسی خوب روی علم و تجربه استوار است نه هرکه بینی
سیاه کرد زرگری داند.به جمله ختمیه پراگراف پایانی مقاله نویسنده محترم...
(هرچه خواستند برده اند و شاید چیز ارزشمند دیگری برای آنها نمانده باشد )
قصۀ ملا نصرالدین یادم آمد . در خانۀ او دزد داخل شد خانمش که
در بستر بودند به ملا خطاب کرد " او مردک دزد آمده برخیز ملا
گفت بگدار خانه رابپالد هرچه که پیدا کرد آنوقت بر می خیزم و از
دستش می گیرم " در افغانستان تنها معادن مهم است آنهم
روی تخمینات است که استخراج و استفاده ازان کار ساده نیست
و با قند گفتن دهن شیرین نه میشود. بودجه ، تخصص ، زیر بناهای
پرخرچ لازم دارد.
ما با همسایه هاو کشور های جهان به روی دپلوماسی فعال رابطه
میخواهــــیم. فراموش نه کنــید که روس از ریشه یک کشور و
قدرت استعماری است . روسیه بعد از فروپاشی دارد کم کم
بهبودی پیدا میکند که پوتین به حیث وارث تزارها و اخرین
رهبر نفرت آفرین آن بریژینف و دیگران باز میخواهد روسیه را
به سوی بحران ببرد.
واما کرزئ خصلت داوود خان را دارد حقیقت مهم اینکه او یک
امریکایی عضو حزب جمهوری خواه و رفیق بوش و مهرۀ سازمان
سیا است .دموکرات ها و جمهوری خواهان در تقابل اند.
سیاستها طوری است که باز خطر جنگ سرد دنیا را تهدید می کـــند
اضافه ازین عاقلان قضاوت کنند...
مخدوم بارز بدخشان

>>>   نه شرقی نه غربی فقط اتحاد ملی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است