استقبال ایران از طرح مصالحه با طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۰    ۱۳۸۸/۱۱/۱۲ کد خبر: 7456 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، مقامات سفارت ایران در کابل می گویند از طرح مصالحه دولت افغانستان با طالبان استقبال می کنند و این موضوع را مرتبط با برقراری صلح و ثبات در افغانستان می دانند.

داکتر فدا حسین مالکی، سفیر ایران روز دوشنبه در کابل گفت علاوه بر حمایت از طرح مصالحه با طالبان در عرصه های بازسازی و آموزش، به افغاستان نیز کمک خواهند کرد.

وی در رابطه به طرح مصالحه با طالبان گفت طبعی است که ما آرزوی صلح و ثبات در افغانستان بیشتر از آنچه است هستیم، کشور های همسایه هم به این نقطه توجو دارند. اما میکانیزم این که چگونه می توان صلح را آورد، دولت مردان افغان و مجلس افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

سفیر ایران در کابل می گوید دولت ایران تاکنون 350 میلیون دالر را در بخشهای راه سازی، خط آهن، پروژه های آب و برق، ایجاد مراکز حرفه وی و فنی و فرصت های تحصیلی، به افغانستان کمک نموده است.

اما کارشناسان مسایل سیاسی افغانستان می گویند، ایران به منظور عملی شدن اهداف خود در افغانستان کمک می کند. ودیر صافی یک استاد پوهنتون کابل می گوید، که به جز در ولایت هرات در ساحات دیگر توسط ایران در زمینه بازسازی کمکی صورت نگرفته است.

در عین حال ایران در سال های اخیر متهم شده است که با مخالفین مسلح دولت افغانستان همکاری می کند و از یافت شدن ماین های ساخت ایران در افغانستان نیز سخن زده شده است اما مقامات ایرانی این اتهامات را رد کرده اند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هرات مرکزهنر وعرفان است. هرات بیشتر از آن است که یک عده خایـینین نژاد پرست درباره آن تبصره کنند. هرات مهد علم وقلمروه سرزمین پرافتخار خراسان بودۀ > است وخواهد بود. نژادپرستان و مزدوران بی فرهنگ همیشه کوشش کردن که نفاق بیندازند بین ما, تاجیکستان وایران تاهویت خراسان را لکه دار بسازند اما نداستند که هویت خودشان , توسط خودشان آشکارا خواهد شد که ازنسل اسرا ییل بوده وبرده اسراییل هستند .

>>>   با سلام جمهوری اسلامی ایران چون آمریکا و متحدینش را دزد می داند روی همین جهت کمکهای خود را خود در افغانستان هزینه کرده است و در جاهایی هم هزینه کرده است که هم به نفع خودش باشد و هم به نفع ملت افغانستان. هر انسان عاقلی هم این کار را می پسندد. گذشته از آن ایران که مثل آل سعود وهابی نیست که از جیب ملتش هر طور که خواست خرج کند.
رضا - مشهد مقدس

>>>   جمهوري اسلامي ايران نه تنها در غرب افغانستان پروژه هاي بازسازي را اجرا نموده ، بلكه در كابل ، مزارشريف و قندهار ، سرپل ، تخار و ... نيز پروژه هاي مانند مركز فني و حرفه اي ، كتابخانه عمومي ، بهداشتي و درماني و ... را اجرا كرده است .

>>>   نمیدانم که این قومپرستان.... با ایران چه دشمنی دارند!؟ ایران و تاجیکستان دوستان واقعی مردم افغانستان هستند، این آمریکا و انگلیس... هستند که میخواهند نقش مثبت ایران را منفی نشان بدهند البته قومپرستان ... هم با انگلیس ها و آمریکائی ها هم مرام هستند.
ایران نیازی ندارد که پول های خود را در پکتیا و هلمند مصرف کند چون آن مردم هر گونه باز سازی هم که بشود دوباره ویرانش می کنند چون از تمدن و پیشرفت و دانش خوش شان نمی آید.
نژاد پرستان یهودالاصل شما هر بدی که بکنید نمیتوانید پیوند های فرهنگی، زبانی و نژادی مردم (ایران کهن)سه کشور ایران،افغانستان و تاجیکستان را نمیتوانید قطع کنید.
هراتی نیک اندیش

>>>   من خبر دارم که جمهوری اسلامی ایران از جان و دل هر جا که به او اجازت دادن کمک کرده است انشا الله به کوری چشم دشمنان باز هم کمک خواهد کرد یگانه کشوری که از روی خلوص نیت کمک میکند ایران است و بس امیدوارم که ایران کمکهای خود را به مردم افغانستان بیشتر کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است