درگیری لفظی وزیر خارجه آمریکا با سفیر آمریکا در افغانستان
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۵    ۱۳۹۳/۴/۱۹ کد خبر: 75328 منبع: پرینت

تماس تلفنی دوشنبه شب جان کری با سفیر آمریکا در کابل در خصوص چالش انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به درگیری لفظی میان این دو منجر شد.

جان کری در این تماس تلفنی، سفیر آمریکا را به کم کاری و عدم اشراف سیاسی در موضوع متهم نمود و تاکید کرد استمرار تنش ها به سود منافع آمریکا نیست و پروسه انتخابات بایستی تا پیش از اجلاس ناتو در ماه سپتامبر به پایان برسد.

وی در این تماس تلفنی گفت: اشرف غنی مطلوب است ولی نه به بهای از بین رفتن اعتبار سیاسی آمریکا نزد مردم افغانستان. ما به مشروعیت در این دور از انتخابات نیاز داریم.

جان کری در پایان به سفیر دستور داد شرایط کار را برای ورود و انجام مذاکرات موثر وی با طرف های درگیر در روز جمعه 11 جولای فراهم آورد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکایی، ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان
بابه جان

>>>   آیا این مشکل را حل شدی است ؟؟؟
پول کشور باید ملی شود یعنی به دو زبان نوشته شود سرود میلی باید ملی شود یعنی به دو زبان باشد بیشتر اسناد رسمی کشور به یک زبان آن هم پشتو نوشته شده است از جمله نام ادارات دولتی همه به یک زبان است

>>>   تشت رسوایی کلمرغک از بام به زمین افتید و رسوا شدند.
غلام علی روزه دار

>>>   بیشکت است که صدایشان شنیدی.

>>>   عملکرد بعضی ......ها درین ۱۳ سال آخر در قالب کرزی و اوغان ذلتی ها از یک سو، و طالبان خودفروخته از سوی دیگر، از این بیشتر قابل تحمل نیستند۰ غیر .....باید راه خودشانرا از این کتله قومگرا، افراطی، و متقلب برای همیشه جدا کنند۰ همین حالا بهترین موقع آن است۰ صرف چند خودفروخته و گمراه چون دوستم، ضیاه، و خلیلی بخاطر قدرت و پول که به ایشان وعده داده شده از این حالت شکایتی ندارد، ولی بقیه تمام کتله های غیر ....دیگر تحمل این وحشت و خیانت قومگرایان و متقلبین عقبگرا و فاشیست را ندارند۰ ما تجزیه میخواهیم۰ ....بخواهد تا نخواهد، امریکا بخواهد یا نخواهد.

>>>   اگر غنی مورد نظر امریکا میبود در صبح روز اول اعلان نتایج نمایند خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان نمیگفت که ما از این اعلان نتایج حمایت نمیکنیم بهز صورت غنی مورد حمایت امریکا نیست
شفق

>>>   نام اوغانان نبری که داغا میشی تجریه طلب خارجی پرست ګاو میش بانګ!!!!

>>>   به نظر من منافقت ها زیر پای ماکیاولی افغانستان است .

>>>   بهتر است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در آمریکا برگزار شود و مردم ایالت های مختلف امریکا از طریق انتخابات رئیس جمهور افغانستان را انتخاب کنند می ترسم با کنار رفتن جمهوری خواه هان در آمریکا رئیس جمهور منتخب این حزب در افغانستان نیز مورد بی مهری سیاست مداران این کشور قرار گیرند که نتیجه آن نابسامانی دوباره اوضاع داخلی افغانستان خواهد بود.
تبعه همیشه سرافراز حاکم پشتونان

>>>   شفق بچیم عقلت در سیاست کار نمیکنه و ضرور نیست نظر سیاسی بدهی .
جاوید بهرامی

>>>   آمریکابایدافغانستان را به عراق ثانی مبدل نسازد.
عصمتیان

>>>   . تجزیه افغانستان برای بار اول در زمان ریاست دوکتور نجیب الله طرح شده است.
تجویز تجزیه افغانستان به شمال وجنوب
سوانح نگاران و مفسرین کارنامه های داکتر نجیب الله رییس جمهور، توضیح وتفسیری راکه درتجویز تجزیه افغانستان به شمال وجنوب در کتاب تاسیس وتخریب اولین جمهوری افغانستان داده شده است مردود شمرده و می نگارند که؛ واقعیت این است که دکتور نجیب الله برعکس ادعای دروغین حسن شرق، مخالف تشکیل حکومت شمال به مثابه بدیل حکومت مرکزی ومخالف به تحکیم مواضع احمدشاه مسعود درساحات وسیع از ولایات شمال بود واین اقدامات را پلانی درراستای سیاست های مسکو جهت تأمین وتضمین مصونیت سرحدات اتحادشوروی ومغایر منافع ملی کشور می خواند. او متعقد بود که تعمیل این پلان درنهایت به تجزیه افغانستان منتج می گردد.
بعداموصوف (داکتر نجیب الله ) با قاطعیت در یک جلسه هیئت اجراییه ح.د.خ.توأم باعصبانیت ادامه داد؛رفقا،دقیق وبا مسوولیت می گویم که این پلان تجزیه افغانستان است و من حاضر نیستم مسوولیت تاریخی آن را به عهده بگیرم. از همین حالا اگر کدامتان حاضر هستید بسم الله ، اما درصورت موافقت شما من حاضر هستم از تمام مقام ها استفعا بدهم. ختم.
ما هم باورداریم که مرحوم داکتر نجیب الله با فهم ودانشی که داشتندبخوبی می دانست که تعمیل پلان تشکیل حکومت خودمختار ولایات شمال هندوکش درنهایت تجزیه افغانستان منتج می گردد.
بنا جان ِ مطلب وسوال دراینجاست که چرا جناب شان شخصا درپیاده کردن چنین طرحی که به فرموده خودشان منافع شوروی وتجزیه افغانستان را دربرداشت درسال 1366هـ.ش بعداز رسیدن به مقام ریاست جمهوری به آن اقدام می کنند؟
وداکتر نجیب الله مسیر عضو کمیته مرکزی ح.د.خ از جناح پرچم که خود یکی از ستمی های تجزیه طلب بود به فرمان مبارک خویش به حیث کفیل صدراعظم 9 ولایت شمال هندوکش با 17 نفر اعضای کابینه آن مقرر مینمایند؟
وبه ولایات 9 گانه شمال کشور: مزارشریف،بدخشان،تخار،کندز،بغلان،شبرغان ، سرپل ،میمنه،وبامیان هدایت می دهند تا بجای حکومت مرکزی از اوامر حکومت خودمختار شمال پیروی نمایند.
مصیبت بارتراینکه؛ به فرمان ریاست جمهوری سمت شمال با قوای نیرومند نظامی،مجهز به جدید ترین اسلحه قرار ذیل تقویه وتحکیم می شود.
1. فرقه قومی ازبکها تحت قوماندانی دگرجنرال دوستم عضوکمیته مرکزی ح.د.خ.
2. فرقه قومی مردم اسماعیلیه به قوماندانی جنرال سید جعفر نواسه سید کیان.
3. یک غند قومی از دری زبان ها درولایت تازه تشکیل شده «سرپل».
4. یک غند از پشتو زبان ها درولایت بلخ (مزارشریف).
5. قول اردوی سمت شمال به قوماندانی دگرجنرال جمعه اڅک ومعاونیت دگرجنرال منوکی منگل اعضای کمیته مرکزی ح.د.خ.
6. قرار داد مخفیانه حفاطت سالنگ جنوبی به قوماندانی یکی از قوماندان های جمعیت اسلامی.
قوای گفته شده، دارای قطعات هوایی دافع هوا وچند غند زرهدار که مثل یک اردوی مستقل اند با حکومت شمال هندوکش ضمیمه شده بود.
با تشکیلات ملکی ونظامی درسمت شمال،داکترنجیب الله حق بجانب بودند که دریک جلسه رفقا فرموده بودندکه رفقا؛دقیق وبا مسوولیت میگویم که این پلان ، پلان تجزیه افغانستان است.
بهر صورت هنوز شش ماه از حکومت خودمختار درمزارشریف ویا بفرموده مرحوم داکتر نجیب الله شهیدن«پلان تجزیه افغانستان» نگذشته بودکه؛به حیث صدراعظم قرعه فال بنام من پیچاره زدند.
قبولی صدارت درآن روز ها لکه بود که با مرگ هم زدوده نمی شد ، ولی من به امید اینکه تشکیلات منحوس شمال کشور واژگون گرددبا همه بدنامی هایش آن را پذیرفتم .و بایستی بعداز تشکیل کابینه جهت اخذ رأی اعتماد به ولسی جرگه می رفتم.ولسی جرگه ای که اکثریت اعضای آن گماشته گان دولت و تحت نظر مستقیم خادی ها پا به عرصه وجود گذاشته بود؛و زیر سلطه پنج عضو دفتر سیاسی ح.د.خ.صالح محمد زیری،غلام دستگیر پنجشیری،میر صاحب کاروال،نیاز محمد مومندونجم الدین کاویانی و چندین عضو دیگر کیمته مرکزی ح.د.خ. که به حیث وکیل در ولسی جرگه آورده شده بودندتشکیل جلسه می دادند، حاضر می شدم وخط مشی حکومت را که رییس جمهور توسط سرمشاور خویش فرستاده بود می خواندم واستدعا می کردم تا حکومت شمال افغانستان را بحیث یک واحد اداری خودمختار به تصویب برسانند.
درچنین فضای خفقان آوری که پشت انسان از دیدن آن می لرزید هرچه باداباد دل به دریا زدم، وآنچه را درخط مشی حکومت جدید که مبین تحکیم حکومت مرکزی ودرواقع نفی خودمختاری ها بود وبجای خط مشی یا هدایت ریاست جمهوری رقم زده وچاپ کرده بودم به اعضای ولسی جرگه توزیع ، وبنام خداوند بزرگ وسربلندی ووحدت مردم ویکپارچگی افغانستان به خواندن کردم.
هنوز بیانیه ادامه داشت که به سخن های نامأنوس وگفته های تهدید آمیز نجم الدین کاویانی عضودفترسیاسی ح.د.خ. و وکیل در ولسی جرگه وهیاهوی چندستمی دیگر که نادیده گرفتن حکومت خودمختار شمال را درخط مشی حکومت خیانت ملی می خواندند، مواجه شدم.
درختم بیانیه منتظر آن بودم که وکلاب ولسی جرگه خصوصا نمایندگان ح.د.خ. از دادن رأی اعتمادخودداری خواهند کرد.ولی برعکس آنچه پنداشته بودم با وجود داد وفریاد کاویانی وهای هوی ستمی ها اکثریت کامل وکلا چه حزبی وچه غیر حزبی ، به یکپارچگی افغانستان وتحکیم حکومت مرکزی رأی اعتماد دادند.
ولی باز هم تجزیه طلبان با نادیده گرفتن فیصله ولسی جرگه، همزمان با استعفای صدراعظم در جدی 1367 هـ.ش. با موافقه رییس جمهور مرحوم داکتر نجیب الله ، جنرال گرموف قوماندان اردوی متجاوز شوروی در افغانستان ، قرار داد نامطلوب ومعاهده ننگین را تحت نام ولایت تاجیکان در شمال هندوکش که بارها ننگین تر از معاهده گندمک وخط دیورند است بایکی ازقوماندانی های جمعیت اسلامی امضا می کند. اما ولسی جرگه برای اینکه موضوع ولایت تاجیکان بین وکلا تفرقه وجنجالی را ایجاد نکنند از حضور صدراعظم جدید در ولسی جرگه جهت اخذ رأی اعتماد تاختم،مامویت شان معذرت می خواهند.
بنا بیاد بود آن روزها، دست آن وکلای شریف و نجیب ولسی جرگه را می بوسم که با قبول هرنوع مخاطره، طرح تجویز تجزیه افغانستان را به شمال وجنوب مردانه وار نپذیرفتند.

تفو به مردم حق ناشناس باد که داد بقیمت خم و خمخانه خلد وکوثر خویش
(محمد طاهرهاتف)
توضیح وتفسیر بیشتر درکتاب تأسیس وتخریب اولین جمهوری افغانستان
3. تحریف طرح نماینده سرمنشی ملل متحد از انتقال قدرت در تقسیم قدرت
مفسرین کارنامه های مرحوم داکترنجیب الله رییس جمهور،با گذشت بیست سال از زمامداری شان هنوزهم به جمله انتقال قدرت به غیراز خودشان به ناباوری می نگرندوآنرا نوعی اهانت به ح.د.خ وریاست جمهوری می پندارندو می نویسند.
که ادعای داکتر شرق مبنی بر اینکه گویا رییس جمهور(داکترنجیب الله ) حین توظیف اش به تشکیل حکومت به او گفته بود؛«این حکومت، حکومتی است انتقالی که درمرحله اول تقسیم قدرت ودرقدم دوم انتقال قدرت از ح.د.خ.به اشخاص غیر حزبی را در بردارد.» ادعایی است کاملا دروغ.حال آنکه اگر مقدرمی بودکه افتخاری بالای دوره نسبت داده میشد، همانا پایبندی به تعهد بود نه انکار از ان و توافق در انتقال قدرت مطابق پیشنهاد کوردو ویز نماینده ملل متحد از ح.د.خ به اشخاص غیر وابسته بود نه تلاش بیهوده برای مشارکت مجاهدین در قدرت با ح.د.خ. گویا خدا نخواسته بود که؛آن هم نشد میسر وسودای خام شد.
کوردوویز معاون سرمنشی ملل متحد به دورهء مأموریتش درافغانستان ، نه تنها به جناح های درگیر درجنگ افغانستان وکشور های ذیدخل گفتگو هایی داشتند،بلکه بسیاری از اشخاص با تجربه وصاحب نفوذ کشور هم دیدوآدید می کردند.
درنهایت او به این نتیجه رسیده بودکه توأم با برآمدن عساکر شوروی ، حکومت به اشخاص انتقال داده شود که،درجناح های درگیر درجنگ وابسته نبوده باشند تا به همکاری سازمان ملل انتخابات راجهت انتخاب حکومت مورد فبول مردم دایر نمایند.
بنا وی سی نفر ازاشخاص تعلیم یافته وبادانش را که واقعا در جنگ افغانستان میان جناح های درگیردر جنگ بی طرف مانده بودند،در نظر می گیرند ودر تلاش می شود تا رضایت جناح های متخاصم را درانتقال قدرت از ح.د.خ. به آنها جلب نمایند.
ازآن جاییکه تطبیق چنین پشنهاد سقوط زعامت ح.د.خ. را دربرداشت غربی ها خاموشی اختیار می کنند،واما شوروی ها وحکومت کابل در عین زمانی که بالای نعویض بعضی از اشخاص مورد نظر کوردو ویز با اشخاص مورد توجه خویش چنه می زدندجهت گمراهی مردم روش کمونیستی ح.د.خ. را هم چپ ورومی کردندوخط حال چهره اسلامی میدادندودر ضمن رییس جمهور را وادارمی کنند تا 9 ولایت شمال هندوکش را به حیث خودمختار شمال افغانستان از پیکرحکومت مرکزی جهت انتقال حکومت از کابل به مزارشریف جدا نمایند.
و به روز هایی که طرح تجزیه خاموشانه وبدون سرصدا مراحل خود را می پیمودپپ، سرصدا های انتقال قدرت از ح.د.خ. به اشخاص بیطرف وبا دنفوذ جهت تحت الشعاع قرار دادن طرح کوردو ویز سر به فلک می کشد و با تعدادی از اشخاص شناحته شده و سابقه دار در داخل وخارج از کشور آرزوی مذاکره و تفاهم را می کنند.
داکترنجیب الله هم یکی دوبار دراوایل 1367 هـ.ش. در بیانیه هایش گفت که؛ حاضر است برای ختم جنگ وآشتی ملی در صورت توافق از قدرت کناره گیری نماید.
اما هیچ کس به شمول مرحوم داکتر محمد یوسف وداکترعبدالصمد حامد وبسا شخصیت های شناخته دیگر به همکاری چه،که حتی به گفتگو هم حاضر نشدند
نوشته حسن شرق صدراعظم وقت

>>>   به جواب نوشته آقای حسن شرق صدراعظم وقت ! من اگرچه درآنوقت هم منحیث یک معلم عادی کارمیکردم ازسیاست مرکزی چیزی دقیق بیاد ندارم . اما آنچه درحافظه مانده اینکه آقای حسن شرق سیلوی مرکزرا ازغلات تخلیه کرده اما به داکترنجیب راپورغلط غافلگیرکننده میداد تااینکه روزی یکدم نان درشهرکابل مواجه به قحطی شد . داکترنجیب بمجرداطلاع کاروان غلات را ازجانب شوروی سابق به حرکت درآورد تاآمدن غله شبانه ساعت دوبجه شب به نانوایی حاضرمیشدیم تاچندنان برای اولاد خودبگیریم درورودکاروان غلات تیم پنچشیر چند صد موتر ازین غله مربوط مردم را به غارت برد بلاخره بمشکل محار شد . گویا آقای شرق حاضر بودند بخاطر بقدرت رساندن امریکا و غرب مردم خود را به قتل رساند . این دیوانگان قدرت اگرحزب دموکراتیک را کمونیست و کافر میدانند نمیدانم خودشان کافراند یا مسلمان؟ عوامفریبی و دروغ هم نباید به این حد شاخدار باشد .مسله تجزیه افغانستان درطول 35 سال جنگ درذهن کسی خطور هم نکرده فقط جنرال دوستم درجریان جنگهای جهادی ... این طرح شایعه شد مگر دوستم هم نپذیرفت . ولی تیم پنجشیر منحیث حریصان درجه یک عارت آرزوی خراسان کبیرراتبلیغ دارند شایداین گروپ همچو هوس را داشته باشد چون بادارانشان هرجاکه رفته تجزیه کرده سیاست تفرقه انداز و حکومت کن سیاست حزب دموکراتیک نبود بلکه سیاست انگلیس بود . من فعلا مصروف کارشخصی بوده شامل سیاست نیستم مگرافسوس دارم که این .... کنونی هرقدرتهمت به حزب دموکراتیک روادارند وطنفروشی و ... پاک نمیشود . اگرفکرمیکنند که حالا رزیم بهترازآنرا ساخته اند مالک این رزیم کیست و جنابان درآن چه کاره اند ؟ اینکه گدا را از کوچه به زندان اندازند فقر پایان نمییابد بیا گداها را در قریه و قصبات تماشا کن ! اینکه فرزند افغان در زندان خارجی هلاک میشود پروا ندارند مگر بر سر غارتگری و دزدی سر یکدیگر را میشکنانند رهبر این دولت مردآنست که بدون اجازه به تشناب برود. اگرفکرمیکنند سیاست زورزنده باد درست است چارسبا بعد طغیان فقرا و قیام مردمان را هم بزورسوته اردو سرکوب میکنید یا سرکوب میشوید ؟ هنوزسروقت است برگردید به دموکراسی و اقتصاد باپلان که بجران کشورومنطقه گلم جمع نسازد.
وطندوست

>>>   اگر میخواهید از تروریست از مواد مخدر از غلامی پاکستان از چتلی نجات بابید بهتر است افغانستان تجزیه شود تامردم راحت گردند یک طرف تروریست ها قاچاقچیان مواد مخدر وغلامان پاکستان ویک طرف صلح آرامی ترقی وتعلیم ونظافت روی کار آید درغیر آن تاچه وقت زیر نام طالب زیرنام ملا واسلام یهودی مسلمان هارا قتل عام میکنید

>>>   او برادر تو چطور مکالمات تیلیفونی انها را شنیدی نی که در زیر میز پنهان شده بودی.
وای بر این مردم...که نمیتوانند صحت یک قضیه را معلوم کنند و بعدا نظر خود را نوشته کنند
الله نظر شوقی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است