تیم دوم، قدرت دوم کشور می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۲    ۱۳۹۳/۴/۲۷ کد خبر: 75813 منبع: پرینت

با توافق دو نامزد ریاست جمهوری بر ایجاد حکومت وحدت ملی، برخی از آگاهان حکومت مورد توافق را ایتلاف و یا همان شرکت سهامی که اشرف غنی با تشکیل آن مخالفت کرده بود می خوانند. هرچند ستاد اشرف غنی احمدزی نیز همچنان حکومت وحدت ملی را غیر از شرکت سهامی می دانند. آیا جان مایه ی توافق صورت گرفته به معنای رفتن به سوی نظام صدارتی است؟

علی امیری عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله در برنامه فراخبر گفت: توافقی که صورت گرفت روی دو بخش بود یک بخش تکنیکی که باید کل آرا مورد بررسی قرار گیرد. بخش دیگر توافق سیاسی است. جوهر بخش سیاسی، توزیع قدرت است، به این معنا که اپوزیسیون نداریم. اگر ما بخواهیم شخص دوم جزوی از ساختار قدرت باشد پس باید ترتیبات حقوقی این مساله سنجیده شود. با داشتن رییس اجرایی ما ناگزیر خواهیم بود تا به سوی نظام صدارتی پیش برویم.

وی افزود: توافق دو نامزد به معنای ایتلاف نیست ولی جوهر آن همان تفکیک پالسی ها و رهبری سیاسی از کار اجرایی است. به این معنا که با ایجاد ریاست اجرایی در حکومت، مدیریت کابینه و اداره ی بخش اجرایی از یکدیگر تفکیک می شود.

امیری در مورد اختلاف دیدگاه های دو نامزد گفت: کمی تقابل منافع، سرشت فعالیت های سیاسی است. با وجود گروه های مختلف سیاسی در کشور تقابل منافع طبیعی است، ولی این مساله قابل مدیریت است. موضوعی که روی آن اجماع صورت گرفته این است که اوضاع کنونی بحران زا است، بنابراین باید ترتیباتی اندیشیده شود تا تغییرات لازم در ساختار بوجود آید. آن چه که اهمیت دارد این است که تیم دوم، قدرت دوم در افغانستان خواهد بود و این اختلاف دیدگاه ها در چارچوب منطقی مدیریت و به ساخت حقوقی با صلاحیت های تعریف شده تبدیل گردد. آهسته آهسته این زمینه در حال ایجاد شدن است تا ما وارد بحث ملی و ساختار سیاسی شویم و جایگاه آن را در نظام حقوقی مشخص کنیم.

علی امیری تصریح کرد: باید دو مساله را از یکدیگر تفکیک کنیم یک، توزیع ماموریت ها و دوم، توزیع قدرت. در حکومت وحدت ملی توزیع قدرت مطرح است یعنی قدرت و صلاحیت هایی که در دست شخص اول مملکت است توزیع گردد. فرد دوم بخشی از این صلاحیت ها را خواهد داشت بنابراین وی قدرت دوم در حکومت است نه این که مامور دولت با ماموریت های مشخص باشد.

به باور عضو ستاد اصلاحات و همگرایی، از لحاظ فنی حکومت مورد توافق، حکومت ایتلافی نیست و وحدت ملی تعبیر بهتری است. این کار توزیع قدرت است و شخص دوم شریک در قدرت می شود. زمانی که یک برنامه ی واحد توسط دو نامزد اندیشیده شود و بر اساس آن افراد و مقام ها را در بدنه ی نظام مشخص شود به نحوی توزیع قدرت انجام شده است. توزیع قدرت یک اصل اساسی در دموکراسی است پس نباید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم.

وی اظهار داشت: قدرت باید توزیع گردد و همه گروه های سیاسی باید در حکومت آینده شریک باشند. چیزی که حکومت را کارآمد می سازد اصول ثابتی است که رهبری حکومت آن را تطبیق کند. توزیع قدرت به ثبات و مشارکت سیاسی کشور کمک می کند. با این کار از لحاظ عاطفی نیز اقوام مختلف خود را در آیینه ی حکومت خواهند دید.

امیری بر اصل شایسته سالاری در مشخص ساختن جایگاه ها تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: صددرصد برای انتخاب اشخاص و مقام ها در سطوح پایین باید قانون لحاظ شود و بر اساس شایسته سالاری و تخصص انجام گردد. این موضوع هیچ گاه مخالف مشارکت ملی نیست.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جواب تیم اول و دوم به این سوال ها چی است همه چیز به یک قوم دادشده است نام کشور به پشتو پول میلی به پشتو سروده میلی پشتو نظام سربازی یا زبان ارتش ملی پشتو نام تمامی اداراد دولتی مثال ولسوال سرنوال جرگه مشران جرگه ولوسیجرگه همه پشتو است چی این کشور نشان از هویت دیگران است در قدرت اینها هستند در حمایت و کمک به طالبان این ها هستند همیشه هم در حکومت بود هند هم در خدمت مخلفین مسله حکومت خود این هویت نیست این ستم است
در این باره هم به نتیجه رسیداید ؟؟
گل شاد

>>>   قدرت باید توزیع گردد و همه گروه های سیاسی باید در حکومت آینده شریک باشند.بلی اگرچنین نباشد نتیجه این میشود که ترورستان کوچی پاکستانی نزدیک میدان هوایی کابل اسکا ن داده بشود ونتیجه را که دیدید.بااحترام

>>>   گل شاد : برادر عزیز ماوشما را همین مسله قوم وزبان متفرق ساخته دیگر ازین الفاظیکه باعث شکست وحدت ملی میگردد دوری جویم نظر به قانون اساسی که قانون مادر است لسان دری ولسان پشتو دو لسان رسمی مملکت است واحترام وارزش به سایر لسان های ساکن در کشور هم تاکید گردیده چه فرق میکند که نام این ویا ان چیز به پشتو نوشته شده ویا دری گتیم که هردو لسان رسمی مملکت است ما باید برای تحکیم وحدت ملی کار کنیم نه اینکه بر دوری وجدایی ملت خود . سید باسط

>>>   لطفاً تفرقه اندازی نکنید هیچ باسواد فارسی وپشتو دراین وطن خانه نشین نیست
هراتی

>>>   هر دو دوکتور نماد وحدت ملی استند ، چون این انتخابات بازی برد برد است و نامزد بازنده وجود ندارد , و هر دوی شان را دوست دارم چون میهن پرستان اصیل این سرزمین استند
اجمل(پنجشیری)

>>>   آقای امیری سیل کندبسیار داغ نخوریدکه دهن تانرا نسوزاند.
عصمتیان

>>>   آقای غنی به رای ملت معامله کردی دزدان .... را در قدرت سهیم ساختی حالی آنها را چگونه محاکمه می کنی

>>>   به جواب گل شاد نوش جان پشتون ها شما تاجک های پنچرمنی کی قدرت کرده میتوانید
قیوم از مزار

>>>   کسی از جدای صحبت نمیکند برابری عدالت فرق دارد به جداهی تفرقه نیست یک واقعیت تلخ است ما میگوهم به هر دو زبان باشد نه به یک زبان کجاهی این تفرقه است از نظر شما اگر به دوزبان باشد وحدت ملی بهتر نیست ؟ اگر پشتو باشد وحدات تمین است اگر به دو زبان باشد وحدات نیست ؟؟ برادری که خود را هراتی معرفی کرده که هراتی هم نیست مطلب شان ارتباتی به اصله مطلب ندارد
گل شاد از گلستان

>>>   خند دار ومسخره است برادری درباره وحدت نوشته میکند در کجاهی نوشته شده که وحدت نباشد ایشان یعنی گل شاد برعکس شما است وحدت ملی میخاهد یعنی حق همه دادشود اگر حق دیگران داده شود بهتر نیست ؟وحدت تمین نمیشود ؟؟ چرا خود را مسخره میکنید هر چی باید پشتو باشد که وحدت باشد در غیره آن وحدت نیست ؟؟
یلدا نوروزی

>>>   یک تعدادی فقط برای توجیه کاری خلق شده است مانند امیری در تیم عبدالله و مخمدی تمکی در تیم غنی و امثال ایشان که در دو تیم تقسیم شده اند تا ماموریت شان را انحام دهند و دلاری هم به جیب بزنند. حیف نام استادی و افسوس سرمایه گذاری هایی که انجام شده است. مردم موضع گیری های شما را هرگز فراموش نمی کنند و اگر مردم را فریب بدهید تاریخ همه و قایع را ثبت خواهد کرد.
حقیقت از ایزان

>>>   ری ریزی در انتخا بات افغا نستان معنا نداشت معا مله پشت صحنه انجام شد احترام به ری مردوم گذاشته نشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است