گلاویز شدن نامزدان بهای سنگینی دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۲    ۱۳۹۳/۴/۲۹ کد خبر: 75871 منبع: پرینت

بازرسی آرا شروع شد. دیدارهای نامزدان ریاست جمهوری با یکدیگر همچنان ادامه دارد. عبدالله میزبان اشرف غنی و اشرف غنی میزبان عبدالله. با آغاز گفتگوها و توافق نامزدان برای تفتیش کل آرا و ایجاد حکومت وحدت ملی می توان خوشبینی را از چهره ی بسیاری خواند. حکومت وحدت ملی یعنی چه و چه تفاوتی با حکومت فعلی افغانستان دارد؟

فیض الله ذکی عضو ستاد اشرف غنی احمدزی در برنامه انتخابات 93 گفت: پس از آغاز بازرسی آرا، تفاوت بنیادی در چگونگی دیدگاه دو نامزد نسبت به یکدیگر است. قبلاً دو نامزد نسبت به یکدیگر با سوءظن و تردید نگاه می کردند ولی در حال حاضر روحیه ی همکاری و تشریک مساعی فضای گفتگوی دو نامزد را تشکیل می دهد. دو نامزد با همکاری جامعه جهانی یکجا در پروسه ی تفتیش آرا همکاری می کنند. دیدارهای دو نامزد ریاست جمهوری با یکدیگر تا هر زمانی که لازم باشد همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تمام موارد تکنیکی پروسه مورد توافق دو ستاد است و ما هیچ مانعی را برای آغاز تفتیش آرا نمی بینیم. من از جزییات صحبت دو نامزد محترم اطلاع زیادی ندارم و علاقمند هم نیستم تا آن ها را بدانم. در این ملاقات ها چند چیز اهمیت دارد فضا به کلی تغییر کرده و از بی اعتمادی به فضای اعتماد تبدیل شده است. همچنین تصمیم های جداگانه نامزدان تبدیل به مشاوره با یکدیگر شده است. نامزدان توافق کرده اند که پس از بازرسی آرا، حکومت وحدت ملی ساخته می شود که مایه ی خوشحالی است.

ذکی در تعریف حکومت وحدت ملی گفت: معمولاً مسایل از ساده به سوی پیچیده پیش می رود و حقایق کشف می گردد. تا بحال چیزی که مشخص است دو اصل است یک، در دنیا در پایان هر انتخابات هر کسی بیشترین رای را داشته باشد رییس جمهور می گردد حتی اگر تفاوت آرا یک رای باشد. سوال اینجا است که بعد چه می شود. در افغانستان چه در نظام های شاهی و چه نظام دموکراسی هر کس به قدرت می رسد دیگران را به کلی از عرصه ی قدرت می راند. اولین ممیزه ی حکومت وحدت ملی این است که تیم برنده تیم بازنده را به همکاری در حکومت دعوت می کند و هر دو تیم کشور را می سازند. در حکومت وحدت ملی به عوض این که تیم های انتخاباتی نیروی خود را بر علیه یکدیگر مصرف کنند جمع نیروی دو تیم صرف حل مشکلات کشور خواهد شد.

فیض الله ذکی در ادامه گفت: دومین مشخصه ی آن این است که در دموکراسی ها به طور متداول تیم برنده حکومت را می سازد و تیم بازنده اپوزیسیون حکومت می شود. متاسفانه شرایط در کشور ما طوری است که ما هزاران مشکلات دیگر غیر از درگیری های سیاسی داریم که باید به آن بپردازیم. در حکومت توافقی اپوزیسیون برانداز در حکومت وجود نخواهد داشت. هرچند سوال های زیادی در چند و چون آن باقی است ولی فرصت کافی در اختیار است تا به این سوال ها پاسخ داده شود.

عضو ستاد تحول و تداوم تصریح کرد: از ترکیب کابینه تا سطوح پایین حکومت از هر دو تیم حضور خواهند داشت. مشارکت دو تیم در حکومت اصل مساله است. وقتی روی اصول توافق صورت گرفته روی فرعیات که چگونگی آن باشد نیز به طور حتم توافق حاصل می گردد.
روزی که اشرف غنی برای ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری به کمیسیون انتخابات رفت اندیشه ی حکومت وحدت ملی را مطرح کرد. داکتر اشرف غنی مشکلات کشور را ناشی از سیاست حذف خواند و وعده داد که به این سیاست پایان می بخشد و در صورت برنده شدن تیم مقابل را در آغوش می گیرد.

وی اندیشه ی ایجاد پست صدراعظم اجرایی در کشور را مربوط به قبل دانست و افزود: باید در کشور تفکیک صلاحیت بوجود آید و نهادی به نام صدارت تشکیل شود. همچنان که بسیاری از نامزدان ریاست جمهوری این مساله را مطرح کردند. قبل از انتخابات، اجماع سیاسی کلان به نام شورای هماهنگی احزاب و ایتلاف های سیاسی ایجاد شد و روی یک برنامه ملی توافق صورت گرفت. در آن جا هم نیاز به اصلاح ساختار حکومت مطرح شد. ایجاد پست صدارت اجرایی از طریق لویه جرگه، فکری است بر اساس اجماع ملی که به پختگی رسیده است.

ذکی اظهار داشت: نخبگان سیاسی افغانستان بارها با یکدیگر گلاویز شده اند و طعم تلخ آن را چشیده اند و از این تجربیات درس گرفته اند. همچنان که جان کری با صراحت اعلام کرد که در صورتی که دو حکومت در افغانستان ایجاد شود افغانستان حمایت جامعه جهانی را از دست خواهد داد، گلاویز شدن بهای سنگینی دارد و کسی تمایل ندارد مسوولیت آن را به عهده بگیرد. خوشبختانه دو تیم در چنین شرایطی انتخاب عقلانی و درستی کردند.

به باور فیض الله ذکی، حکومت وحدت ملی صرف نشستن و تقسیم مکانیکی چوکی ها نیست این باید مانند ترکیب اکسیژن و هیدروژن باشد که محصول آن آب است و بدون آن حیات ممکن نیست. وحدت ملی یکی شدن و ملت شدن است. هدف حکومت وحدت ملی صرفاً تسهیل رسیدن شخصیت ها به پست ها و مقام های درآمدزا نیست بلکه ایجاد ظرفیت سازی از کل کشور برای خدمت رسانی به مردم است بنابراین در صدر برنامه ی ملی، اصلاحات خواهد بود. کادرهایی که برای تحقق اصلاحات از دو تیم چیده می شوند بر اساس اصل مشارکت و عدالت و هم بر اساس اصل شایسته سالاری انتخاب می شوند.

عضو ستاد اشرف غنی احمدزی خاطرنشان ساخت: در حکومت وحدت ملی هیچ کار فراقانونی انجام نخواهد شد. مطابق قانون اساسی رییس جمهور حق دارد برخی از صلاحیت های خود را به نهاد یا شخص تفویض کند. اصلاح قانون اساسی نیز به لویه جرگه افغانستان واگذار می گردد تا مشخص شود چه فیصله ای خواهند داشت.

وی در پایان گفت: ایجاد حکومت وحدت ملی هیچ تاثیری روی معاونین رییس جمهور نخواهند داشت. معاونان ریاست جمهوری مطابق قانون اساسی انتخاب شده اند و از حقوق و صلاحیت های معاونت برخوردار خواهند شد. تیم تحول و تداوم از اصل افزایش پست معاونت حمایت می کند. پروسه ی تفتیش آرا آغاز می شود و من امیدوارم که با موفقیت به پایان می رسد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ازنظر بنده این کار خلاف همه معیارات انتخابات وجهان است باید برنده وبازنده موجود باشد درغیر آن انتخابات دیگر درافغانستان مفهومی نخواهد داشت وکسی دیگر حاضر نخواهد شد تا پای صندوق رای دهی رفته انگشتان خودرا قطع کند ودرآینده مردم به همه کاندید ها میگویند که دردو تیم تنظیم شوند یک پول را گرفته شیر وخت بیندازند یکی رییس جمهور ودیگری صدراعظم شود نه خودرا آزار دهید ونه دیگر مردم افغانستان را ونه هم صد ها ملیون دالر پول مارا ناحق به مصرف برسانید
زیرا درتمام جهان این قانون است که اگر کسی نقل کند اگر تقلب کند بالای پارچه اش نوشته میکنند نقل وناکام میشود اما چرادرافغانستان برای متقلب برای نقال کدام جزایی داده نمیشود یک متقلب یک خاین یک دزد رای مردم ویک شخصی که میخواهد بواسطه فریب ودروغ وتقلب بر مردم حکومت کند زمانیکه درتقلب دردزدی ودرفریب گیر آمد باید به زندان معرفی شود نه اینکه رییس جمهور ویا صدراعظم شود بخاطریکه همه مردم فهمیدند وافشا شد که این شخص دزد است فریب کار است خاین ملی هست تقلب کار است وبه فریب ودزدی وراه های غیر قانونی خواسته تا قدرت را بدست بگیرد لازم نیست که تقلب کار شامل حکومت گردد تقلب کار باید درکنج زندان برود تا عبرتی باشد برای دیگران که با انتخابات وسرنوشت مردم بازی نکنند اینست نظر بنده
احسان

>>>   خداوند بزرگ(ج )به هردوتیم انتخابات ریاست جمهوری توفیق بیشتر ومزید عنایت فرمایند که یک حکومت وحدت ملی واقعی مبنی برعدالت اجتماعی ،مشارکت ملی،شایسته سالاری وانکشاف متوازن درتمام زمینه ها برای اولین مرتبه درتاریخ افغانستان بوجود آورند تا خون مبارک شهدای برحق وباافتخار ملت غمدیده ومظلوم افغانستان ضایع نشوند واین حکومت وحدت ملی الگو ونمونه برای حکومات آینده افغانستان باشد.انشالله
الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   فیض الله ذکی میداند که تا اعلان نهایی نتیجه انتخابات جنرال دوستم می میرد از حالا فیض ذکی بخاطر معاونیت بزکشی میکند مسخره است

>>>   مطلب خوبی است.

>>>   '" بسیارجدی خوبه ا

>>>   تیم...دزدان ۴ جرم را مرتکب شدند ۱ اینها تیلفون ها مردم و ریس جمهور را ثبت کرده که خلاف قانون اساسی و قانون مدنی است ۲ بی احترامی به پایان اوردن عکس ریس جمهور که این عمل ناشایسته خیانت به ملت افغانستان است بدون در نظر ګرفتن که ریس جمهور خوب و یا خراب است ۳ اعلان حکومت موازی خلاف قانون اساسی و قانون مدنی است ۴ امادګی کودتا تمام این ۴ عمل باعث عدم امنیت عمومی و قتل ږقتال مردم بی ګناه می توانست شود و جزای ان محکمه و اعدام است
بصیر نظری

>>>   اقاي بصير نظري !
ريس جمهور به قرا ن عظيم الشأن سوكند خورده است كه خيانت ملي نميكند وتعصب قومي رأ مرتكب نمي شود .درانتخابات شخص خاص رأ حمايت نميكند .وعامل بي ثباتي كشور نميكردد عليه تروريزم ومواد مخدره مي رزمد وبه حيث سر قوماندان اعلي قواي مسلح دسائس بيروني رأ قطع ميكند.درحاليكه درانتخابات سخت خيانت روشن نمود در تعصب با بي حيايي تفرقه رأ دامن زدبه نفع اشرف غني توسط وزرا ماليه خود وكميسونهاعملا تقلب بيشرمانه كرد تروريستان آدم كش رأ برادر خواند مواد مخدره رأ ترويج داد .وعليه راكت اندازيهاي باكستان سكوت مطلق اختيار كرد در و وز به صد ها دروغ بيشرمانه رأ كفت با هركي وعده كرد فريب داد لهذا عكس أين شخص قابل تف است ونير شما متقلب ها ي كوسفند جاق كر هارا برايت ورآه شفاف وباك تيم إصلاحات وهمكرايي رأ دزدان كفته أيد ًبحدا حيا نداريد ولي ملت اكاه است .
احمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است