راه حل تازه برای نجات از بحران!؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۵    ۱۳۹۳/۴/۲۹ کد خبر: 75880 منبع: پرینت

پیرامون حکومت وحدت ملی، شفقنا با محمد ناطقی دیپلمات و کارشناس مسایل سیاسی گفتگویی را به شرح زیر انجام داده است.

حکومت وحدت ملی در شرایط غیر طبیعی معنا پیدا می کند. بحران در کشوری پیش می آید و اوضاع به سمت ترسناکی در حرکت و خطر تجزیه، کشور را تهدید می نماید در چنین حالات و شرایط بحث حکومت وحدت ملی طرح می شود. در خیلی از کشورها چنین تجربه ای تکرار شده است. آمریکا هم در تاریخ خود شاهد تجربه حکومت وحدت ملی بوده است. بنابراین تعریف حکومت وحدت ملی در شرایطی طرح می شود که کلیت و تمامیت جامعه به دلایل سیاسی و یا به دلایل دیگر در معرض تهدید قرار بگیرد در چنین وضعیتی نخبگان سیاسی کشور بخاطر نجات کشور وارد گفتگوهای سیاسی می شوند و برای نجات کشور از بحران راه حلی در نظر می گیرند و به توافق هایی دست می یازند.

این رویداد پس از انتخابات 93 در افغانستان پیش آمد دو کمیسیون به دلیل ضعف مدیریت و هم به دلیل بی طرف نبودن شان، بحران را خلق کردند و نزدیک بود که در پرتگاه واقع شویم و اوضاع به شدت ملتهب گردید. تیم اصلاحات منظومه از اسناد را منتشر کرد و نشان داده شد که عاملان و فاعلان در کمیسیون دست به تقلب گسترده ای زده و هرگز کار کمیسیون برای شان قابل قبول نبود و اگر کمیسیون نتایج نهایی را اعلام می کرد و به اعتراض تیم اصلاحات گوش نمی داد بدون شک تیم اصلاحات حکومت خود را اعلام می کرد و از طرف داران خود می خواست که از حکومت اصلاحات پشتیبانی نمایند که می کرد. نتیجه اینکه افغانستان وارد مناقشات ترسناک سیاسی و حتی در گیریهای خونین می شد در این صورت بحران و منازعه کل افغانستان را تهدید می کرد و درست در چنین حالتی حکومت وحدت ملی برای نجات از بحرن اجتناب ناپذیر می شد. حکومت وحدت مناسب ترین ساز و کار برای نجات از بحران و توافقنامه در واقع سند خروج از بحران بود. فکر می کنم با این ترسیم، معنی حکومت وحدت ملی دانسته شده باشد و این البته یک ضرورت اجتناب ناپذیر می نمود.

در پاسخ به این سوال که آیا امیدی هست که پس از شمارش آرا نتایج به نفع تیم اصلاحات تغییر نماید باید گفت: بدون شک در صورت بررسی و تفتیش، تیم اصلاحات برنده انتخابات است. تیم اصلاحالات در همان دور اول برنده بود کمیسیون سمع شکایات چیزی در حدود چهارصد و شصت هزار رای از تیم اصلاحات را به حساب نگرفت و آن را به گذشت زمان از سیستم برسی خارج کرد و به این صورت در حق تیم اصلاحات ظلم کرد.

در دور دوم تقلب بسیار گسترده است و از همین الان نشانه های انکارناپذیر در طی همین دو سه روز آشکار شده است. بنابر این با تفتیش درست با معیارهای بین المللی ما می توانیم به رای واقعی مردم دست پیدا نماییم. تفتیش به چند دلیل اهمیت دارد اول اینکه باید این روشن شود که مردم با تمام اخلاص و با قبول خطرات به پای صندوق های رای رفتند و انگشت شان قطع شد ولی ظالمی بیاید بیست هزار برگه را به داخل صندوق بریزد و آن برگه های تقلبی رای حساب شود و این کاری است که هیچ وجدانی آن را نمی پذیرد. تیم اصلاحات با داشتن آن همه مدارک هرگز زیر بار تقلب نمی رفت که نرفت. نکته دوم این است که دموکراسی در افغانستان کودک است و این کودک باید بزرگ شود و مردم و رای مردم است که دموکراسی را نهادینه و بزرگ می کند مردم باید انگیزه داشته باشند که در مراحل بعدی در انتخابات شرکت نمایند و این درصورتی امکان دارد که در این مرحله باید رای واقعی مردم حساب شود.

مردم باید مطمین باشند که رای شان ضایع نمی شود. رییس جمهور، نمایندگان پارلمان با رای مردم تعیین می شوند. تیم اصلاحات دنبال این هدف است این کار بامعیارها و شاخص های بین المللی در امر تقلب بدست می آید. باشفافیت، تیم اصلاحات برنده انتخابات اعلام می شود این در واقع همان هدف سوم تیم است. تیم اصلاحات به دلایل احیای دموکراسی و رشد و توسعه آن و برای پیروزی تیم خود به دنبال شفافیت است.حالا تیم در این شرایط با مقاومت دلیرانه و شرافت مندانه برنده است از هم اکنون نشانه های پیروزی در طی همین شمارش اندک نشان داده شده است.

آیا داکتر عبدالله اشتباه کرده است؟ رای مردم با داکتر عبدالله بود و ایشان بنابود حکومت اصلاحات را اعلام نماید. در این باره باید گفت: نه ایشان اشتباه نکرده است. دولت اصلاحات هدف ایشان است پیش زمینه آن و یا شرایط اعلام آن باید از طریق مراجع قانونی با اصل شفافیت اعلام می شد هدف دو چیز یکی مراجع قانونی و دیگری شفافیت بود. دو کمیسیون با درک مسوولیت های تاریخی خود واقف نشد و به صورت جانب دارانه انتخابات را به دلیل تباری و یا سیاسی در جهت حمایت از نامزد خاصی رهبری کرد و همین مساله سبب گردید که تیم اصلاحلات با هردو کمیسیون قطع رابطه نماید.

مقاطعه به این معنا که کمیسیون به وظایف قانونی خود عمل و بی طرفی خود را حفظ نماید. حال که کمیسیون شروط بازگشت تیم اصلاحات را قبول کرده است و آرای مردم زیر نظر متخصصان ملی و بین المللی بررسی می شود معیاها و شاخص ها هم مد نظر گرفته می شود با این وصف تیم می خواهد پیروزی شان بارای مردم و شفافیت اعلام شود. اینکه تیم اصلاحات می خواست جدای از کمیسیون، حکومت شان را اعلان نماید دلیل آن تمرد کمیسیون ها بود اکنون که دو کمیسیون نظارت ملی و بین المللی را قبول کرده دیگر دلیلی برای مقاطعه نیست. تیم شرایط اش قبول شده و حالا می خواهد پیروزی شان از طریق مراجع قانونی اعلام شود که انشاالله به زودی می شود.

آقای محقق گفته است که تا دو سال آینده صدر اعظم خواهیم داشت آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: صحبت استاد محقق پس از حصول توافق ها صورت گرفته است. توافق ها در دو عرصه امور تکنیکی و سیاسی با وساطت وزیر خارجه آمریکا در هفته گذشته انجام شد و سند خروج از بحران مورد توافق طرفین واقع شد. در سند در بعد سیاسی آمده است که تیم اول رییس جمهور و نامزد دوم، سمت اجرایی را در حکومت وحدت ملی دارد.

سمت اجرایی در حکومت همان پست صدارت است در قانون اساسی، ما پست صدارت نداریم حکومت وحدت ملی سمت اجرایی را برای تیم دوم ایجاد می کند و تا دو سال شرایط را برای برگزاری قانون اساسی فراهم و در قانون اصلاحات و از جمله پست صدارت را پیشنهاد می کند. جرگه قانون اساسی با تایید پست صدارت در واقع به نظام صدارتی رای داده است.

هدف استاد محقق از بیان این مطلب اشاره به مندرجات توافقنامه است همان گونه که اشاره کردم در اصل سند به صراحت اعلام شده است که با روشن شدن موقعیت تیم اول و دوم بلافاصله یک پست اجرایی برای مدت دو سال در نظرگرفته می شود و به این ترتیب یک تغییر ساختاری عمده در نظام سیاسی افغانستان ایجاد می شود.

همان گونه که اشاره کردم شاخصه های بین المللی برای تفکیک آرای واقعی وجود دارد شانزده معیار در حال حاضر با نام" چک لیست" بکار گرفته می شود و با ملاحظه شاخص ها به خوبی می توان رای ناپاک را خارج کرد. بعنوان مثال یکی از معیارها 93 درصد است اگر چنانچه دانسته شود که در یک صندوق نود و سه در صد برگه به یک نامزد ریخته شده آن صندوق باطل است و اگر دیده شود که در محلات رای دهی تعداد زنان بیشتر از مردان و یا برابر با مردان در صندوق ها رای بنام شان رای، انداخته شده بخصوص اگر این محلات و حوزه ها ناامن بوده در این صورت آن صندوق ها تفتیش و باطل می شود.

آن عده از محلات که نامزد در دور قبلی صفر و یا پنج درصد رای داشته ولی حالا بالای 60 درصد رای گرفته است، این دسته از محلات نیز تفتیش و باطل می شود و یا محلاتی که آرا 595 و یا بشتر از آن باشد در این صورت نیز تفتیش می گردد و به دقت و با معیارهای قبول شده آرا جدا می شود. چند صندوق پیدا شد که 95 درصد برگه ها به نام یک نامزد و سه برگه به نام نامزد دیگر انداخته شده است، خوب این دسته از صندوق ها باطل می شود.

در توافقنامه، تصریح شده که وزارت خانه ها و نهادهای مستقل ولایات و نمایندگی های خارجی به صورت مساوی تقسیم می شود. در حکومت وحدت ملی اصولا برد و باخت وجود ندارد تیم اول و دوم به گونه مساوی شریک قدرت می شوند. البته برای رییس جمهور کرزی باید کافی باشد و فکر نمی کنم ایشان دنبال سهمی در حکومت وحدت ملی باشد.


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همه شاهد استیم که در دور اول انتخابات، وقتیکه کمیسیون انتخابات داکتر عبدالله را با 6 ر45 فیصد برنده اعلان کرد، ولو اینکه او 50 + ا راپوره نتوانسته بود، معهذا داکترعبدالله از طرز کارهر دو کمیسیون خوش و راضی بنظر میرسید و به بسیارخوشی و باطمراق زیاد دور دوم انتخابات را قبول کرد و تا یکروز پیش از آغازانتخابات خودرا برنده و نمبر اول میخواند. در مدت 20 روز کامپین دور دوم نیز هر روزخوشحال و مطمئن بنظر میرسید و خودرا صد فیصد برنده میخواند. اما وقتی ناظرین او نتایج انتخابات دور دوم را باساس ثبت رای محلات به اورساندند، و او خودرا بازنده یافت، فورآ خود را بالاتر از قانون قرار داد، باهر دو کمیسیون انتخابات که باساس قانون رویکارآمده و صلاحیتها و مسئولیتهای انها باساس قانون ثتثبیت گردیده، قطع رابطه کرد وتعجب آور اینکه تقاضا کرد تا شمارش آراء قطع و ختم شود، مگر به شرطی که کمیسیون ها داکترعبدالله رابرنده و رئیس جمهور بسازند... حالا داکترعبدالله نیزچنین موقف رااختیارکرده که یا کمیسیونهای انتخابات مرا رئیس حمهوربسازند، یا من آنها رابرسمیت نمیشناسم. امادرعین زمان معاون اول داکترعبدالله تقاضا کرده که انتخابات بدور سوم برود.

>>>   تا وقتكه فاضل سنچاركي جنگ انداز باشد هيچ چيزي جور نمي شود

>>>   از تاخت وتاز بی مورد وبی اساس بالای اشخاص چه سودی بدست خواهد امد جز کینه وکدورت بهتر است هم پذیری داشته باشیم ومنتظر نتیجه تفتیش ارا وجدا سازی رای های ناپاک از ارای پاک ملت باشیم سخنگوی تیم اصلاحات وهم گرایی اقای سنگچارکی از اتوریته وشخصیت خوب برخوردار است ودر تیم اصلاحات محبوبیت خاص خود را دارد واز دانش ودرک فهوای سخن از شهرت به سزای بر خوردار است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است