کمیسیون انتخابات زنگ خطر را به صدا درآورد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۴    ۱۳۹۳/۴/۳۰ کد خبر: 75940 منبع: پرینت

در برگزاری هر دوره از انتخابات در افغانستان، اعتراض به چگونگی این پروسه بیشتر شده است. در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 به قدری اعتراض ها شدت یافت که داکتر عبدالله یکی از نامزدان در واکنش به تقلب گسترده در انتخابات از ادامه ی روند انصراف داد. با تجربه ی چندین انتخابات در افغانستان آیا می توان گفت که این پروسه، تجربه ی موفقی بوده است؟ با چنین پیامدهایی خصوصاً تقلب سازمان دهی شده در انتخابات آیا می توان به آینده ی خوب کشور امیدوار بود؟

فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در اینباره گفت: کمیسیون انتخابات 2014 کار خود را به گونه ای پیش برد که زنگ خطر در افغانستان به صدا درآمد. تعدادی از فرماندهان جهادی که از تیم داکتر عبدالله حمایت می کردند و مدتی بود در انزوا به سر می بردند احساس کردند که تیم داکتر عبدالله برنده ی انتخابات است ولی کمیسیون انتخابات حق آن ها را ضایع می کند. همچنین آن ها به این نتیجه رسیدند که صدای اعتراض آنان از سوی مرجع باصلاحیت شنیده نمی شود و چاره ای جز وارد شدن به عرصه ی عمل ندارند.

وی پادرمیانی امریکا و سازمان ملل در توافق اخیر نامزدان را اقدامی بجا دانست و گفت: اقدام امریکا احسان دیگری از سوی رییس جمهور امریکا در حق ملت افغانستان بود. اوباما با تماس تلفنی با داکتر عبدالله از وی خواست تا از هواداران تیم اصلاحات و همگرایی بخواهد خویشتن داری خودرا حفظ کنند تاوزیر خارجه ی امریکا به افغانستان بیاید و راه حلی را برای خروج از این بن بست ارایه دهد. این طرح فعلاً توانسته است به طور موقت مشکل را حل نماید.

به باور معنوی شرایط افغانستان به گونه ای است که نمی توان انتظار داشت انتخابات صددرصد با معیارهای درست در کشور برگزار گردد، احزاب مختلف و قوی به رقابت برخیرند و در نتیجه دو گروه پوزیسیون و اپوزیسیون ایجاد شود و رییس جمهوری نیز بتواند انتخابات دموکراتیک را مدیریت نماید. چنین شرایطی در افغانستان وجود ندارد و به همین علت برخی قبل از انتخابات نیز ایجاد حکومت فراگیر در کشور را یک ضرورت دانستند. رفتن انتخابات به دور دوم این ضرورت را عملی ساخت.

فضل احمد معنوی تصریح کرد: رییس جمهوری افغانستان می توانست در نزدیکی مواضع دو نامزد بسیار موثر واقع شود اما متاسفانه بازی به گونه ای انجام شد که تا لبه ی بحران پیش رفتیم. رییس جمهوری نیز طی 5 سال همواره شعار می داد که باید خارجی ها از انتخابات دور باشند و مشکلات افغانستان به دست شهروندان افغانستان حل گردد ولی دیدیم که همگی در این موضوع سکوت کردند تا باز هم یک خارجی بیاید و مشکل را حل بسازد. قهرمان این پروسه فعلاً جان کری وزیر خارجه ی امریکا است زیرا مردم افغانستان را از یک نگرانی بسیار جدی نجات داد.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات گفت: شاید اصطلاح وحدت ملی و ایتلافی و دولت سهامی هر کدام با هم تفاوت داشته باشند اما در اصل یکسان هستند. با در نظر داشت جزییات، ایتلاف در محور احزاب شکل می گیرد. متاسفانه در طی این 13 سال یک قصد عمدی از سوی رهبری نظام وجود داشته تا احزاب قوی در افغانستان نداشته باشیم. فقدان احزاب قوی در بخش انتخابات پارلمانی باعث مشکلات بیشتری خواهد شد زیرا داشتن حکومت دموکراتیک بدون احزاب ممکن نیست. در افغانستان چون احزاب نیست پس بحث حکومت ایتلافی مطرح نیست ولی چون اقوام تشکل یافته در کشور وجود دارد اصطلاح وحدت ملی می تواند بیشتر مصداق داشته باشد.

وی راه حل درازمدت را تغییر نظام ریاستی خواند و گفت: نظام ریاستی در افغانستان نتیجه ی خوبی نداشته است. هر حکومتی که کمی بهتر از حکومت طالبان می بود گزینه ی خوبی از نظر مردم بشمار می رفت. دوم کشورهای بزرگ دنیا در افغانستان لنگر انداختند، پول های زیادی سرازیر و دسترخوان مردم رنگین شد در نتیجه برای مردم اهمیت نداشت چه نظامی حکومت می کند.
وقتی زندگی مردم تغییر می کند و سطح توقع مردم افزایش می یابد در نتیجه مردم می خواهند در حکومت سهیم باشند. حکومت متوسط می تواند مامورین خود را از احزاب و مناطق و اقوام مختلف انتخاب کند ولی برای مشارکت مردم در نظام تا جایی که هر شخص بداند در تصمیم گیری نظام به نحوی دخیل است، نظام متمرکز که تک محور است، نمی تواند ممثل اراده ی تمام مردم باشد. بنابراین باید نظام ریاستی به صدارتی تغییر پیدا کند. دوم، انتخابات بر محور احزاب می چرخد بنابراین باید احزاب تقویت گردد و این مسوولیت دولت است.

معنوی اظهار داشت: سوم، قانون انتخابات بسیار با عجله و در فرصت کم به تصویب رسید و بسیار ناقص است. قانون تشکیل صلاحیت به اندازه ای مزخرف و بی معنا است که هر رییس جمهوری می تواند کمیسیون های انتخاباتی را زیر کنترل داشته باشد و اهداف شخصی خود را بر آن تحمیل نماید. اعضای کمیسیون انتخاباتی بین احزاب و شخصیت های قدرتمند کشور تقسیم شده و این گونه است که یک فرد کل انتخابات را به چالش می کشد و نه تن دیگر به قدری در عیش خود غرق است که از اوضاع کشور بی خبرند.

فضل احمد معنوی با انتقاد از عملکرد نادرست کمیسیون های انتخاباتی گفت: اعضای کمیسیون به وظایف خود به خوبی عمل نکردند زیرا اگر روابط با دولت امریکا به گونه ای نبود که وزیر خارجه ی این کشور راه حلی برای ما بیابد بحران در کشور بوجود می آمد. بنابراین باید قانون تشکیل صلاحیت و قانون و سیستم انتخابات تغییر کند. با شرایط موجود هر انتخابات دیگری که برگزار گردد با چنین وضعیتی روبرو خواهیم بود.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات خاطرنشان ساخت: هر حکومتی که روی کار می آید باید با اراده ی قوی سیاسی و توانمندی در رفع مشکلات انتخابات افغانستان تلاش کند. در طول 13 سال قوه قضاییه حتی یک معاون یا وزیر را نتوانست به محکمه بکشاند در حالی که دهها وزیر فاسد در کشور وجود داشت. بنابراین بهتر است در راس قوه ی اجراییه شخص دیگری غیر از رییس جمهور باشد تا هر قوه ای بتواند با استقلال، کار خود را به انجام برساند. شخص رییس جمهور هم بر سه قوا نظارت داشته باشد و آن ها اداره کند. در این صورت سلسله مراتب و هماهنگی بین قوا وجود دارد و مشکلات و تضاد کمتری بین آن ها بوجود خواهد آمد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هموطنان محترم:تمام کمبودی های را که اقای معنوی به ان اشاره نموده است تهداب انرا خودش گذاشته اشت و امروز چطور با چهره حق به جانب نظر میدهد به هرصورت مردم همه چیزرا میداند که گپ از چه قرار است.
با احترام دوست.

>>>   قراریکه دیده میشود این قدر تلاشها بجای نرسیده به غیر از این که بیشتر تاثیر منفی خویشرا روز بروز بر زندگی مردم وارد نموده و مینماید بهتر است که هر چه زود تر دامنده انتخابات و نتایج ان حل گردد و قراریکه دیده میشود تقلب به حدی است که نتیجه باز هم به نفع یک کاندید انجام میشود بهتر است که در مورد ساختمام یک حکومت ملی باندیشند و هر چه زود تر لست اعضای حکومت را مرتب و برای مردم اعلان نمایند دیگر بس است این وقت گذرانی ها .
محمد اسلم از شهر نو کابل .

>>>   کی را وقت داد که خیانت نکرد؟
اقای معنوی شما که بالای کمسیون انتخابات انتقاد میکنید.حالا اگر از شما بپرسم دوموتر که زیر پایت است به پول شخصی خود خریداری کرده ای یا مال کمسیون سابقه است؟چرا هنوز هم در خدمت خودت است؟برو که تمام تان ... در کمین نشسته اید. خداوند این ملت مظلوم را از چنگ شما ... نجات بدهد.

>>>   ترسم نه رسی به کعبه ای اقای معنوی
این رهی که تومیروی به سرای شهزاده است
اقای معنوی به کدام وجدان مدیریت کمیسیونهای انتخابات وشکایات انتخاباتی را انتقاد میکند درحالیکه زمانیکه خودشان رییس کمیسیون انتخابات بود وانتخابات ولسی جرګه برګزارشد چوکی های وکلای ولسی جرګه درسرای شهزاده به فروش رسانده شد و اقای معنوی خرچ تمام عمر خودرا درهمان انتخابات تکمیل کرد
شغنانی از شهر فیض اباد

>>>   ای معنویگک...چهرهء ... تو را مردم از قبل میشناسند که یک شخس جنگ انداز... هستی چوکی های ولسی جرگه را به لک ها دالر فروختی و میگفتی که (خواب است و خیال است و محال است ) اخر هم تقلبات گسترده و پلان شده ات توسط محکمه فاش شد و تعدادی از وکلا به چوکی های ولسی جرگه راه یافتند و تو ...هنوز به تفنن ادامه میدهی و راه بغاوت را تبلیغ میکنی.

>>>   جناب معنوی از خود بگوید که صد ها وکیل را انتخاب کردید وجدان خود را قاضی قرار دهید

>>>   آقای معنوی از خدابترسد پروسه رابیش از این مختل نسازد.عقده های شخصی رادور سازد.مردم همه چیز را میدانند.تو بارر دیگر کاندید نمی شوی آزموده را آزمودن خطا است.
اجمل پنجشیری

>>>   ملامعنوی درس های دینی خوانده ولی هرګز به ان عمل نکرده فعلآ کدام سمت دولتی وحکومتی ندارد ولی از موترهای حکومتی استفاده میکند درحالیکه این کارشان مطلقآ ازنظر دین مبین اسلام حرام است ولی ملامعنوی هرګز به این مسایل توجه نکرده بلکه فقط وفقط زبان خودرا علیه کمیسیونهای انتخابات کشیده وازعملکرهای خود هرګز پشیمان نیست بلکه بالای کارکردهای غلط خود افتخار میکند
ولیزاده هراتی ازهرات باستان

>>>   بیرون کشیدن پیاپی مکالمات تلیفونی ( جعلی و بی سروته) برای کوبیدن بر طبل تقلب ، بهانه گیری های مضحک عبدالله عبدالله، به مسخره گرفتن مقررات دولتی و انتخاباتی بوسیله تیم عبدالله، تهدید، فحاشی، و حتی لت و کوب افراد تیم مقابل؛ خیمه گستردن و بیرق بالا کردن، توسط اجیران روز مزد ( روزانه ۸ دالر به هر مزدور)؛ تخریب کامل و منسجم پروسه انتخابات؛ مردم را گوسفند خواندن و نظایر آن، نشان میدهد که حامد کرزی یا اکنون یک ملی سرخک بی صلاحیت است و یا با اقدامات عبدالله همدست است!

>>>   از بس که بعضی مردم ما منفی گرای برقلب وضمیر شان حک گریده بر هر صاحب نظر خواسته وناخواسته بی موجب بدون کدام دلیل وبرهان انتقاد وارد میکنند وماهیت مطلب را مغشوش میدارند و خودشان هم کدام راه بیرون رفت را با شکل واشکال ان ارایه نمیکنند فقط انتقاد وانتقاد به هر شخص پیشه کردند وبس گذشته ها گذشت در باره اینده باید نگران بود به ان اندیشید انتقاد وانتقاد بازی چاره کار نیست راه بیرون رفت از معضل کنونی باید جستجوکرد .

>>>   آقای معنوی مردم افغانستان بسیار رنج کشیده ،بیچاره شده اند، از خدا بترس دیگر درین پروسه سنک اندازی نگو بکذار که ختم گردد.

>>>   نظریات اقایان هریک شغنانی از فیض اباد بدخشان وولیزاده ازهرات باستان درمورد ملامعنوی ۱۰۰ فیصد حقیقت دارد ولی کجاست عقل سلیم ویک وجدان زنده که درمورد همچو نظریات مردم فکربکند خصوصآ ملامعنوی هرګز ازعقل سلیم خود کارنمیګیرد وپیوسته ازوسایل حکومتی استفاده میکند درحالیکه استفاده ازوسایل حکومتی درحالیکه وظیفه دولتی نداشته باشی حرام است ولی هرچی باشد بازهم معنوی از پنجشیر است توقع همچو اعمال ناشایسته ازایشان توقع میرود
منیر کوهدامنی

>>>   معنوی ملا نیست ولی ... (۴۲۰) است .

>>>   نمي دانم موضوع وسائط بيت المال ( كميسيون انتخابات) كه اقاي معنوي ورئيس دفتر شان تسليم نمي دادند، به كجا رسيده است؟ سه عراده وسائط دولتي را غير قانوني با مقدار أجناس و وسائل قيمتي باخود برده بود اما با تقاضاهاي مكرر مسؤولين أمور تسليم نداد كه أين يك مهر ديًگ تأييد برصداقت شان ميباشد.
ازدوستان عزيز متوقعست درين مورد بنوسند

>>>   عجیب آدم های هستید ګپ خوب را هم قبول نمیکنید بمقابلش سد جور می کنید خداوند همه تان را هدایت کند.
غمدرون بیغم.

>>>   سلام. چیزیکه عیان است چه حاجت بیان است.ملا معنوی منن دیگر همرزمان وهمقطارانشاز هیچ نوع چور وچپاول یا بصورت مستقیم یا غیر مستقیم دریغ نکرده اند. قبلا احتیاج به نان خوردن خود بودند.
سالم خنجی

>>>   آقای معنوی آیا از دست آوردهای تو رئیس جمهوری تقلبی و پارلمان تقلبی نبود که تا حال ملت را درد سر میدهد و حالا این قانون مصونیت شان ... به این پارلمان قسم پارلمان ... پیشه

>>>   این ملا معنوی در واقعیت ملا نه ولی یک... است تمام این مشکلات انتخابات امروزی از دست این... بوجود امده است.

>>>   اګر زره از شرم وحیا دروجود ملامعنوی موجود میبود اصلآ باید چهره ... خودرا درمطبوعات ظاهر نمیکرد ای... تاهنوز ازموتر های زری کمیسیون مستقل انتخابات استفاده میکند مردم باید درمورد شخصیت ملامعنوی قضاوت بکنند
سیاوشانی ازشهرک جبرییلی هرات باستان

>>>   ایکاش مانند معنوی دو نفر افغان دانشمند ودلسوز دیگری هم درین سرزمین میداشتیم تا چهره ابلیسان زمان (امرخیل) ودیگر متقلبین را ازین بیشتر به مردم افغانستان فاش وبرملا میساختند وما به وجود شخصیت جناب معنوی صاحب افتخار میکنیم که بادانش وعلمیت شان توانستند پلان های چند ساله یهود ونصارا وانگلیس واسراییل را همراه با تیم ارگ وکرزی افشا سازند ونزد ملت ومردم جهان شرمنده وروی سیاه شوند تشکر معنوی عزیز که توانستی این منافقان این متقلبین واین دزدان رای مردم را افشا ورسوا نمایی

>>>   اقای سیاوشانی نظر شما دقیق است زمانیکه شرم وحیا ازوجود انسان فرار میکند درانصورت انسان به هر کار پست تن درمیدهد که اقای معنوی به همچو یک سرنوشت ګرفتار شده است وکسانیکه به وجود ملامعنوی افتخار میکنند خودشان هم فاقد شرم وحیا میباشند
ولیزاده هراتی ازهرات باستان

>>>   عجب زمانه شد این... که تاحال اسناد تحصیلات وی در وزارت تحصیلات عالی مدار اعتبار نیست، روزی رئیس کمیسیون بود کهی نتیجه انتخابات وی در محکمه فیصله شد، افراد دستگی وی از سرای شاهزاد دستگیر شده که برای بست وکلالت پارلمان پول جمع آور میکرد، و بعدا منحیث یک کارشناس نظر میداد حالی کله... از یخن عبدالله بیرون برآمد...

>>>   افغانستان مردمان بسیار دانشمند وکدر های بزرگی مانند علوی دارد که میتواند ورق های رای دهی تقلبی را ازفاصله یک متر دورتر تشخیص دهد حالا که معنوی تشت رسوایی تیم اشرفغنی را برزمین زده وهرروز ده ها وصدها هزار رای تقلبی تیم اشرفغنی درمحضر متخصصین بین المللی باطل میشود فغان این تیم ازدست معنوی به آسمان ها بالا شده اگر امر میتواند تقلب کند بلی معنوی هم میتواند رای های گوسفندی وتقلبی را به بسیار راحتی شناخت وباطل کند زنده باد جناب دانشمند محترم آقای معنوی

>>>   معنوی خان اگر شما حق اظهار نظر درباره انتخابات دارید پس بیطرف باشید وقتی درصحبت ها تیم تحول وتداوم را تیم مقابل میگوئید درین صورت شما ازقبل طرف بودید نباید درکمیسیون میبودید حال هم عناصر که توسط شما درکمیسیون جا بجا شده این حالت را به وجود اورده ای کاش میگفتید از الف تا یا افراد کمیسیون تعویض گردد تا دست نشانده ها دست شان کوتا گردد و از جانب دیگزدرمقابل شماحساسیت وجود دارد تا اعلان نتایج لطفا خاموش باشید .

>>>   جناب معنوی افغانستان به وجود تو اشد ضرورت دارد تا بتوانی دست تقلب کاران وفریب کاران را از سرما کوتاه کنی یک جهان تشکر جناب معنوی که توانستی صد ها هزار رای تقلبی را برملا کنی وروی تقلب کاران را سیاه

>>>   این چهره ... دیګر دربین افغانها جای ندارد حیف این تخلص که بالای همچو یک شخص ... ګذاشته شده است عوض معنوی باید تخلص شان ماده پرست میبود
سیاوشانی ازهرات باستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است