متن توافق، کتبی ولی امضا ناشده
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۸    ۱۳۹۳/۴/۳۱ کد خبر: 76073 منبع: پرینت

پس از پایان بن‌بست انتخاباتی در افغانستان، متن توافق نامزدان به رسانه‌ها نفوذ کرده‌ است. قرار است بر بنیاد این توافق، نامزد برنده به عنوان رییس جمهور در نخست مقام ریاست اجرایی، در مدت دوسال لوی ‌جرگه‌ را دایر نموده و جایگاه نخست‌وزیری ایجاد شود. تا زمانی که مقام نخست‌وزیری بر بنیاد قانون اساسی ایجاد می‌شود تمامی وظایف مقام نخست‌وزیر را ریاست اجرایی انجام خواهد داد. این مقام به فرمان رییس جمهور ایجاد خواهد شد و رییس اجرایی هم به انتخاب نامزد دوم انتخاب خواهد شد.

سید حسن عالمی بلخی عضو مجلس نمایندگان و از حامیان داکتر عبدالله در برنامه انتخابات 93 گفت: توافق مکتوب بین نامزدان وجود دارد ولی هنوز امضا نشده است. در دو نشستی که بین داکتر عبدالله و اشرف غنی صورت گرفت این موضوع به صراحت گفته شد که توافق مکتوب باید امضا گردد. در این مکتوب چند موضوع وجود دارد یک بخش تکنیکی است که سازوکار مشخص و نیاز به توافق و تایید دو طرف دارد.
بخش دیگر، سیاسی است. در بخش سیاسی آمده است که بعد از دوسال با دایرشدن لویه جرگه، تغییراتی در قانون اساسی بوجود می آید و تا زمانی که چارچوب اصلی این قانون مسجل شود، ریاست اجرایی کشور وظایف صدراعظم اجرایی را انجام می دهد.

وی افزود: در متن توافق مقام اپوزیسیون نیز مشخص شده است. بعد از اعلام نتیجه ی انتخابات، رییس جمهور منتخب مقام اپوزیسیون را طی فرمانی ایجاد می کند. نامزدی که میزان رای وی در درجه دوم قرار گرفته مقام اپوزیسیون و ریاست اجرایی را به عهده خواهد داشت. تعدادی مقام های قدرت اجرایی در بخش های امنیتی، اقتصادی و سیاسی به طور مساوی در بین دو تیم انتخاباتی تقسیم می گردد و تعدادی مقام های حکومتی با در نظرداشت عدالت اجتماعی بین رییس جمهور منتخب و رییس اپوزیسیون در مشورت با یکدیگر تعیین می شود.

عالمی بلخی گزینه ی توافق سیاسی را مطرح شده از جانب اصلاحات و همگرایی ندانست و گفت: در طرح تیم اصلاحات و همگرایی گزینه ی توافق سیاسی وجود نداشت و فقط روی شفاف ساختن و تفتیش رای ها تاکید شد. بخش توافق سیاسی توسط جان کری مطرح شد اما نمی دانیم آیا ابتکار از جناب جان کری وزیرخارجه امریکا و یا از تیم تحول و تداوم بوده است.

به باور عضو مجلس نمایندگان هر چند که طرح توافق دو نامزد امضا نشده ولی توافق نهایی روی آن صورت گرفته و روی جزییات آن باید مذاکراتی صورت گیرد. اگر قبل از اعلام نتیجه ی انتخابات روی جزییات به توافق نرسیم بعد از اعلام نتیجه با مشکل روبرو خواهیم شد. این طرح در واقع حکومت پنج سال آینده را در دو مرحله قرار داده اول، مرحله ی گذار است. دوم، مرحله ی ثبات و ایجاد نظام سیاسی جدید است.

بلخی در مورد مرحله ی گذار بیان داشت: در این مرحله، حکومت وحدت ملی یک رییس اجراییه دارد که وظایف و صلاحیت های صدراعظم اجرایی را دارد. عین این مورد در فرانسه موجود است. دارای رییس جمهور و صدراعظم اجرایی است و معمولاً این مقام از اپوزیسیون سیاسی انتخاب می شود. صدراعظم مطابق قانون فرانسه، ریاست کابینه، معرفی وزرا، ارتباطات با پارلمان، اداره ی کابینه، تهیه طرح ها، مشورت با رییس جمهور برای انحلال پارلمان را در اختیار دارد. چیزی که واضح است این است در صدارت اجرایی که با فیصله ی لویه جرگه بوجود می آید رییس اجرایی وظایف صدراعظم را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: بعید می دانم اشرف غنی به عنوان متفکر دوم دنیا و جناب دانش به عنوان معاون وی در مذاکرات روی چیزی توافق کنند که مخالف سه ماده ی قانونی باشد. من اطمینان دارم که دوستان حاضر در مذاکره تمام زوایای قانونی این توافق را در نظر داشته اند.

عالمی بلخی یکی از حامیان داکتر عبدالله اظهار داشت: در این روزها قبل از مشخص شدن نتیجه ی آرا لازم است در مورد جزییات این توافق صحبت هایی انجام گردد.
باید توجه داشت که این توافقنامه طرح در حال گذار را برای دولت ترسیم می کند. دو سال اولیه حکومت، سال های در حال گذار هستند که به جای صدراعظم اجرایی، رییس اجرایی حکومت کار می کند و بعد این مقام نهادینه می گردد و شکل جدیدی خواهد گرفت.

حسن عالمی بلخی مقام اپوزیسیون در همه ی کشورها را دارای حیثیت حقوقی و سیاسی دانست و گفت: اپوزیسیون در کشورها در مسایل کلان ملی و در سیاست خارجی طرف مشوره دولت قرار می گیرد و در مجالس رسمی جایگاه خاصی دارد. هیات های بیرونی نیز برنامه ی خاصی را برای دیدار و گفتگو با این مقام دارند. حتی اپوزیسیون بودجه و تامین مالی مشخص دارد. اگر اپوزیسیون مشخصی شکل نگیرد ممکن است دهها حزب ادعا کنند که اپوزیسیون حکومت هستند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلخی صاحب متله عامیانه است که مردان را فول است اگر صدافت- خود گزری و منافع ملی مطرح باشد امضا مهم نیست زیرا نادرخان در قران مهر و امضا کرد اما صادق نبود حبیب الله را اعدام کرد بنا باید توافق مراعات شود جبهه گیری نشود و ما به ترمیم ضرورت داریم نه ایجاد جبهه مخالف زیرا یک مخالف است.
دوراندیش

>>>   یک ضرب المثل است که میگوید زور کاکاست که انگور ده تاکاست یعنی این سند توسط جان کیری تایید شده و نیازی به امضا نیست ، به زور باشد یا به رضا آمریکا این توافق را عملی خواهد ساخت پس ریاست جمهوری و یا صدراعظمی را به جناب دو داکتر صاحب پیش از پیش تبریک میگویم
اجمل(پنجشیری)

>>>   این همه صحبت های هوایی وبرای مصروف ساختن مردم است شاید نیم کاسه بعدآ بیرون اید.

>>>   مامعتقد به عدالتی اجتماعی هستیم به شکل چهار چهار پنج
تمام پست های مهم سیاسی بالای چهار قوم بزرگ
افغانستان وقوم اقلیت تقسیم شود. ووالی های هر ولایت ازمردم آن ولایت تعین گردد...
مردم باید درسرنوشت سیاسی شان دقیقا دخیل باشند
وگرنه خون شهدا هدر میرود وتحقق عدالتی اجتماعی
اتفاق نمی افتد پس هوشیار باشیم.بااحترام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است