کارگران افغانی در ایران تهدید هستند یا فرصت؟!
چرا شغل های مهارتی باید در دسترس کارگران مهاجر افغانستانی باشد؟ مشاغل مهارتی فرصتی برای کارگران ایرانی است که با فعالیت این کارگران از بین رفته است. 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۸    ۱۳۹۳/۵/۱ کد خبر: 76086 منبع: پرینت

دو روز پیش دولت ایران، کار کردن مهاجرین افغانستانی را در 17 ولایت این کشور ممنوع اعلام کرد تا یکبار دیگر این سوال پیش آید که کارگران مهاجر برای ایران تهدید هستند یا فرصت؟

پاسخ به این سوال را خبرگزاری تسنیم در مطلبی به شرح ذیل آورده که بدون تغییر به سمع و نظر شما می رسد تا شما عزیزان درباره این سوال نظر بدهید:


حضور آسان و اشتغال اتباع خارجی در ایران به ویژه اتباع کشور افغانستان؛ معضلی است که چند دهه در بازار کار کشور به یک واقعیت انکارناپذیر و مشکلی جدی تبدیل شده است، تا جایی که امروز حتی مقامات عالی کشور در دولت نیز از آن سخن می گویند.

دو روز پیش معاون اول رییس جمهور در بخشنامه‌ای جدید، ممنوعیت اشتغال اتباع بیگانه را ابلاغ کرد و به وزارت کار ماموریت داد تا اسامی دستگاه‌هایی را که در این باره همکاری نمی‌کنند، اعلام کند.

کشور در چند دهه اخیر به ویژه بعد از دهه 60 با حضور یکباره صدها هزار نیروی کار خارجی مواجه شده است که عموما به راحتی در کشور فعالیت می ‌کنند و بسیاری از فرصت‌های شغلی را تصاحب کرده‌اند. به راستی وجود کارگران ایرانی در کشور تهدید است یا فرصت؟

نه اینکه باید درب‌های کشور را به روی خارجیان و کارجویان سایر کشورها بست و نه اینکه هیچ کشور دیگری با این پدیده مواجه نیست اما نکته حائز اهمیت این است که اشغال موقعیت های شغلی در بازار کار داخلی از سوی خارجیان باعث از دست رفتن فرصت اشتغال برای کارجویان ایرانی در موارد بسیاری می‌شود.

تاکنون قوانین و مقررات در کشور در مورد پدیده اشتغال اتباع بیگانه در ایران تاکنون در حد جریمه کارفرمایان متخلف استفاده کننده از نیروی کار خارجی غیرمجاز و یا تذکراتی در این زمینه ها بوده است و کاربرد دیگری که بتواند شرایط بازدارندگی کارفرمایان در استفاده از نیروی کار خارجی و افزایش انگیزه برای بکارگیری کارجویان داخلی را فراهم کند، نداشته است.

بخشنامه جدید جهانگیری تصریح می‌کند که کافرمایان در صورت ضرورت بکار گیری کارگران نیروی کار خارجی در موارد خاص، تنها از نیروهای کار دارای کارت کار موقت که توسط ادارات زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می‌شود، با رعایت مقررات مربوط استفاده کرده و از بکارگیری کارگران غیر مجاز تحت هر شرایطی پرهیز کنند.

اهمیت این موضوع در راستای ابلاغ بخشنامه معاون اول رییس جمهور بهانه ای شد که به سراغ علی اقبالی،مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون کارورفاه اجتماعی برویم و با وی در این زمینه گفتگو کنیم.

*تابع قوانین کنوانسیون پناهندگی هستیم

در حال حاضر تعداد کل اتباع خارجی شاغل در کشور به چه میزان است؟

سال گذشته تعداد 190 هزار مجوز برای پناهندگان اتباع افغانی در داخل کشور صادر شده است. این تعداد مطابق با مجوزها و کارت‌های کار صادر شده است که البته ما در این اداره کل فقط برای پناهندگان کارت کار در کنار کارت آمایش صادر می‌کنیم. کارت آمایش از سوی وزارت کشور صادر می‌شود که کارگر اتباع خارجی زمانی که برای دریافت کارت کار مراجعه می کند باید کارت آمایش را ارائه کنند.ما برای سن بالای 18سال تا 60سال، کارت کار مطابق قانون صادر کرده ایم.

در تمام کشورهای پناهنده پذیر، پناهنده مانند جریان آب است. یعنی ابتدا آرام جریان می یابد و رفته رفته به تمام مجراهای زمین نفوذ می‌کند، از آنجایی که قرار است خود را با جامعه که در آن پناهنده شده است هماهنگ کند در ابتدا از شغل‌های سطح پایین شروع به کار می‌کند اما رفته رفته پس از کسب مهارت به شغل های بهتر ارتقا می یابد. نوع بشر و نوع انسان این است که مهارت کسب می‌کند.

در حال حاضر مشاهده می کنیم تعداد زیادی از کارگران اتباع خارجه در کشور ما پس از چند سال وارد مشاغل مهارتی شده‌اند. چرا که تجربه لازم برای پیشرفت را کسب کرده‌اند. ایرانی‌ها هم هنگامی که به کشورهای دیگر پناهنده می‌شوند ابتدا از مشاغل سطح پایین شروع می‌کنند و سپس به مشاغل بالاتر رشد پیدا می‌کنند. در حال حاضر شرایط پناهندگی از کشور افغانستان شاید منتفی شده باشد و آنها با توجه به امنیت حاکم شرایط لازم برای فعالیت در کشور خود را داشته باشند، اما بازنگشته اند.

ماده 17 و 18 کنوانسیون پناهندگی 1951 تصریح دارد که کشور پناهنده پذیرباید شغلی را به پناهنده بدهد که به سایر اتباع خارجی هم همین شغل را واگذار می‌کند.یعنی من شغلی را که به طور مثال به بنگلادشی می‌دهم باید همان شغل را تبعه افغانی هم بدهم. این ماده تاکید دارد اگر تمام شغل‌ها مانند هم نیست، کمتر از یکدیگر هم نباید باشد. به همین دلیل با توجه به اینکه عضو کنوانسیون پناهنگی هستیم نمی‌توانیم خطا کنیم. بنابر این اگر مشاهده می‌شود بعضی اتباع خارجی در بعضی شغل‌ها مشغول فعالیت هستند که به زعم ایرانی ها نباید این شغل‌ها به آنها واگذار شود به همین دلیل است.در بحث جوشکاری و نقاشی اتومبیل در حال حاضر بسیاری از کارگران اتباع خارجی مشغول فعالیت هستند.

* کارگران ایرانی تمایلی به برخی مشاغل مهارتی ندارند

چرا شغل های مهارتی باید در دسترس این کارگران باشد؟ مشاغل مهارتی فرصتی برای کارگران ایرانی است که با فعالیت افغانی ها از بین رفته است.

گاهی در برخی شهرستان‌ها کمبود نیروی ماهر ایرانی دیده می‌شود که اتباع خارجی قابلیت رشد پیدا کرده اند. به دلیل مشکلات و مرطوب بودن هوای بندرعباس در حال حاضر مشاهده می کنیم که تمام کارگران شاغل در صافکاری و نقاشی و مکانیکی اتومبیل افغانی هستند چرا که ایرانی‌ها تمایل به فعالیت در آن شهرستان را به دلیل شرایط نامناسب آب و هوایی ندارند.

به طور مثال کرمان نیز شرایطی شبیه بندرعباس را دارد و هیچ کارگر ایرانی برای نقاشی و صافکاری اتومبیل فعالیت نمی کند. مدیر کل این استان از ما دریافت صدور مجوز برای فعالیت اتباع خارجی را دارد. متاسفانه نوع فرهنگ کار در کشورمان دچار مشکل است. در حال حاضر در بسیاری از مشاغل کارگر ایرانی حاضر به فعالیت نمی شود. به طور مثال مقنی‌گری یکی از مشاغل سنتی یزد بوده است که در حال حاضر هیچ کدام از یزدی‌ها تمایل به فعالیت در این شغل را ندارند و تمام کارگران در این شغل اتباع افغانی هستند.

حق انتخاب اتباع خارجی برای شغل با خودشان است؟

در بعضی از مناطق از سوی اداره کل اتباع خارجی اعلام نیاز می‌شود. اما در برخی مناطق چون خودشان کار می کنند کارفرمایان آنها را می‌شناسند و کارگارن را به اداره کل اتباع خارجی معرفی می‌کنند. دفاتر کفالت با کارگر و کارفرما قرارداد کار امضا می‌کند تا آنها بتوانند مشغول کار شوند. با راه اندازی دفاتر کفالت بخشی از امور اجرایی وزارت کار به دفاتر کفالت برون سپاری شد.

نزدیک به 60 هزار نفر تبعه افغانی طی یک هفته گذشته برای ساماندهی به دفاتر کفالت واگذار شدند. 46 دفتر کفالت در تهران مشغول فعالیت هستند که پس از بررسی وضعیت اتباع افغان برای آنها کارت کار صادر می‌کنند. که هر کدام از دفاتر کفالت بین 800 تا 1000 نفر سهمیه صدور کارت کار دارند، افراد مراجعه و تمام امورات خود را انجام می‌دهند. در کل کشور 164 دفتر کفالت مشغول فعالیت هستند. مجوز دفاتر کفالت از اداره کل اتباع خارجه است. کارت اجرا و اقدام در بخش خصوصی در حال انجام است. با کمترین خطا در بحث اداری امورات در حال انجام است. در حال حاضر بیشتر اتباع خارجی از کشور افغانستان هستند، تعدادی کمی هم عراقی و بنگلادش و پاکستان هستند. رتبه اول را اتباع افغانی دارند.

*بستر اعزام نیروی کار ایرانی به افغانستان مهیا نیست

نمی‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم تا نیروی فارغ التحصیل ایرانی که بازار کار در ایران ندارد به خارج از کشور اعزام شود. مثلا به کشورهایی که تبعه داریم؟

اقبالی:دفتر هدایت نیروی انسانی و دفاتر کاریابی خارجی پس از یافتن فرصت‌های شغلی در خارج از کشور نیرو اعزام می‌کند. در افغانستان شرایطی در قالب شرکت های خدمات فنی و مهندسی وجود ندارد. بستر این کار آماده نیست که نیرو به افغانستان اعزام کنیم. نیرویی که در حال حاضر در کشور مشغول فعالیت است در قالب پناهنده مشغول فعالیتند. اما ایرانیانی هم هستند که در حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند که یا تحت آموزش ما بوده اند یا خودشان در حین کار مهارت کسب کرده‌اند .

*پای خارجی‌ها به شغل چوپانی هم باز شد

آزاد شدن فرصت های شغلی که در حال حاضر در دست کارگران اتباع خارجی است، می‌تواند باعث کاهش نرخ بیکاری شود؟

به ناچار باید بخشی از کار را به نیروی افغان واگذار کنیم. اسفند ماه سال گذشته برای بازرسی به کشتارگاه میثم طیور در رباط کریم رفتیم. محیطه مملو از برف بود که پس از عبوراز برف به سوله اصلی رسیدیم، فعالیت اصلی این مجموعه تمیز کردن روده گوسفند و صادرات به خارج از کشور بود. زمانی که از نزدیک در جریان فعالیت کارگران افغان مشغول در کارخانه قرار گرفتم، بسیار متعجب شدم چرا که بوی بسیار بدی مجموعه را در بر گرفته بود. با چنین شرایطی هیچ کارگر ایرانی حاضر به فعالیت نیست و این در حالی است که هم اکنون 5 کارگر افغانی در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.

سود صادرات این شرکت به گونه ای است که برخی از شرکت‌ها در کنار آن 7 میلیارد تومان سود داشته اند. برخی از مشاغل هر چه قدر درآمد بالایی داشته باشد اما باز هم کارگر ایرانی تمایل به فعالیت در آن مکان را ندارد. به طور مثال در شغل چوپانی هیچ کارگر ایرانی در هیچ کجای ایران دیگر تمایل به این شغل ندارد. به طور مثال استان سمنان اعلام کرده است که تا سه سال دیگر هیچ گله گوسفندی در سمنان نداریم چرا که چوپان نداریم. در کنار این مسئله که هیچ کارگری تمایل به فعالیت در شغل چوپانی ندارد ما اعلام کرده‌ایم که چوپانی از مشاغل ممنوعه ای است که کارگر افغانی نباید در این شغل فعالیت کند. با این شرایط سمنان اعلام کرده است که اگر مجوز فعالیت به کارگران افغانی ندهید گله های گوسفند سمنان را کارگران افغانی صحرا نبرند سه سال دیگر تهران از گوسفند سمنان محروم است.

خلاصه با کسب مجوزی که از کمیسیون ساماندهی دریافت کردیم فعالیت چوپان افغانی را برای سمنان آزاد کردیم یا به طور مثال کارگران بازیافت ایرانی نیستند. اینها مشاغلی است که حتی اگر آزاد هم شود کارگر افغانی در آنها فعالیت نخواهد کرد.

در چه صورتی به کار گیری نیروی کار افغانی تخلف محسوب می شود؟

کارفرمایان باید تا حد ممکن از کارگر ایرانی استفاده کنند اما در جایی که ضرورت بکار گیری کارگران نیروی کار خارجی در موارد خاص دیده می شود ، تنها از نیروهای کار دارای کارت کار موقت که توسط ادارات زیر مجموعه وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی صادر می شود باید استفاده کنند و با رعایت مقررات مربوط استفاده کرده و از بکارگیری کارگران غیر مجاز تحت هر شرایطی پرهیز کنند.

شرایط اخذ کارت کار در حال حاضر چیست؟

اقبالی: از 18 سال تا 60 سال با داشتن کارت آمایش می توانند کارت کار دریافت کنند. سلامت جسمی هم یکی از شرایط دریافت کارت کار است. کارگران افغان می‌توانند تحت پوشش بیمه خویش فرما صرفاً برای جنبه درمانی، قرار بگیرند. ما طرحی را برای بیمه شدن کارگران اتباع افغان داریم که بیمه حوادث ناشی از کار است. این طرح در حال نهایی شدن است. در طرح بیمه حوادث ناشی از کار هم کارفرما احساس رضایت دارد و هم کارگر. در حال حاضر منتظر هستیم بیمه سلامت هزینه ها را اعلام کند. این بیمه صرفا جنبه درمانی دارد و برای بازنشستگی ندارد.

*اشتغال افغانی‌ها در 17 استان ممنوع است

آیا در قانون کار مواردی برای فعالیت اتباع خارجی وجود دارد؟

ماده 121 قانون کار برای آن دسته از نیروی کار است که با گذرنامه وارد می‌شوند و کارفرما و دعوت کننده دارند .در قالب ماده 121 تعدادی از نیروی کار را برای رفع نیازهای بازار کار جذب می کنیم. در بند ج ماده 122 اشاره شده است که پناهندگان و ساکنین کشورهای اسلامی می‌توانند در ایران دارای شغل باشند و فعالیت کنند. آنها می‌توانند به درخواست شرکت‌های ایرانی مشغول کار شوند. بیشتر این کارگران در استان تهران هستند.

برخی استان ها نسبت به فعالیت بیش از حد کارگران اتباع خارجی انتقاد دارند.

در مصوبه شورای عالی امنیت ملی،فعالیت در 14 استان برای اتباع افغانی مجاز اعلام شده است. یعنی در بقیه استان‌ها فعالیت اتباع افغانی ممنوع است. دراین 14 استان مشاهده می‌کنیم که در برخی استان‌ها نفوذ این کارگران بیشتر است. به طور مثال تعداد کارگران شاغل در مرکز شهر تهران بسیار کمتر از کارگران فعال در حاشیه استان تهران هستند. به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که گاهی در برخی استان‌ها تصاحب شغل توسط کارگران افغانی دیده می شود.در حال حاضر انجمن صنفی سنگبری های محلات نامه مستقیم به وزیر داده اند که کارگر افغانی نیاز داریم چرا که کارگر ایرانی در این بخش فعالیت نمی کنند. علت اینکه در این بخش مجوز کارگر افغانی صادر نمی‌کنیم این است که محلات جز شهرهای ممنوعه برای فعالیت اتباع خارجی است.

مدت اعتبار کارت‌های کار چه میزان است؟

در حالت کلی مدت اعتبار این کارت‌ها یک ساله است اما در حال حاضر براساس ابلاغ وزارت کشور درخصوص تمدید کارت آمایش مرحله 9، اعتبار این کارتها از پایان خرداد تاپایان شهریور سال جاری تمدید شده است. براین اساس آن دسته از اتباع افغانستان که دارای کارت آمایش مرحله 9 هستند می توانند به دفاترکفالت، اقامت و اشتغال 2 استان تهران و خراسان رضوی از روز شنبه 14تیر به مدت یک ماه مراجعه نمایند.اتباع استان های، سمنان، قزوین،قم، البرز، مرکزی، خراسان جنوبی، بوشهر، فارس، اصفهان، کرمان ،یزد و گلستان موظف هستند برای دریافت کارت موقت کار،صرفا به دفاتری که سال گذشته پرونده تشکیل داده اند مراجعه کنند. براساس ابلاغ وزارت کشور در خصوص تمدیدکارت آمایش مرحله 9 و اعتباراین کارت‌ها از پایان خرداد تاپایان شهریور امسال تمدید شده است.

* جریمه کارفرمایان به ازای به کارگیری نیروی غیر مجاز روزانه 101 هزار تومان است

جریمه به کار گیری نیروی کار غیر مجاز در بازار کار چقدر است؟

بر اساس بند «ج» ماده 11 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380/11/27، به منظور جلوگیری از حضور نیروی کار غیر مجاز خارجی دربازار کار کشور، وزارت کار واموراجتماعی مکلف است کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه رابه کار می گیرند بابت هر روز اشتغال غیر مجاز هر کارگرخارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه نماید، در صورت تکرار تخلف این جریمه دو برابر خواهد شد.در صورت خودداری کارفرمایان از پرداخت جریمه مقرر در این بند، تعقیب کیفری براساس ماده (181) قانون کار مصوب 1369/08/29 مجمع تشخیص مصلحت نظام به عمل خواهد آمد. میزان جریمه کارفرمایان به ازای به کارگیری نیروی غیر مجاز روزانه 101 هزار تومان است. هدف ما جریمه کردن کارفرمایان نیست بلکه انجام تمام امورات قانونی در مسیر کار است.

برنامه ای برای بهبود سیکل کاری خود دارید؟

در حال حاضر ساماندهی وضعیت 190 هزار کارگر پناهده را در دستور کار داریم. البته تعداد کارگرانی که با داشتن ویزا و پروانه کار وارد بازار می‌شود به غیر از تعداد کارگران پناهنده است. اجرای طرح دفاتر کفالت بخشی از قوانین در مسیر بهبود شرایط بود که پس از سال‌ها اجرا شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حدود 4 میلیون مهاجر افغان در ایران حتی یک نماینده در مجلس این کشور اسلامی ندارند ولی برای 50 هزار یهودی یا مجوس نماینده وجود دارد تا از حقوقشان دفاع شود

>>>   يهوديها ايراني هستند و تبعه ايران، مهاجر نيستند پس در مجلس نماينده دارند.

>>>   سلام بر همه فکری نان کن که خربزه اب است وحالا بها نیست بهانه شروع میشود خوب به هرمختلیف خوش امدی جانم حالا چرا

>>>   در پاسخ به نفر اول در ایران ما چیزی به اسم مسلمان و یهودی و مسیحی نداریم.همه انها هموطن های عزیز ما ایرانیها هستند و هیچ ربطی به اتباع خارجی مثل تو ندارند.اتباع افغانی هیچ حقوقی در ایران ندارند و همینکه به شما کار و زندگی داده ایم بسیار به شما لطف کرده ایم.اگر حتی کمی به ادعاهای خودتون اعتقاد داشتید لحظه ای در ایران نمیماندید نه انکه دهها سال سربار ملت ایران شده اید.

>>>   برای دریافت کارت کارگری علاوه بر دریافت مبالغ،زمان زیادی نیز صرف انجام امورات اداری میشود.همچنین عده ای از این کارگران در سالهای اخیر مدت زیادی را با بیکاری روبرو بوده اند و این امر پرداخت هزینه های کارت کارگری را برایشان مشکل کرده است.

>>>   دوست عزیزما که در حد ابتدایی اطلاعات ندارد از نماینده داشتن اتباع افغانی در مجلس ایران گله کرده است!به ایشان یاد آوری می کنم که کمی مطالعه داشته باش تا این که انتقاد را اصولی تر طرح کنی،اصلا بحث اسلام را قاطی مسایل اتباع نکن،چون هر کشور اسلامی، در محدوده اتباع خود مسلمان است!

>>>   من با تجارب که در دیگر کشور ها کسب کردم و مطالعاتی که انجام دادم به این نتیجه دست یافتم که هر انسانی اگر واقعا دلش برای خودش می سوزد باید در کشور خودش زندگی کند و در فکر توسعه و پیشرفت کشور خودش باشد،کشورهای دیگر ولو که با دعوت و التماس آدم را ببرد اگر طبق میل و خواسته هایش نوکری نکنی ، یک روزی توی دهنی هم می زند و اخراج هم می کند ولو که تابعیت هم داده باشد.

>>>   چقدر راحت هستی برادر . نماینده .... خنده دار است... واقعا یک موتور سیکلت نمیتوانیم سوار شویم .
خانه اتومبیل موتور همه چی به نام ایرانی هست نه افغانی حتی یک سیمکارت و هر موقع که بخواهند از ما میگیرن

>>>   مگر مهاجران افغانی هم جزو ملت ایران به حساب میان؟ یهودیها زرتشتیان و مسیحیان ایرانی در مجلس ایران نماینده دارند افغانهایی هم که تابعیت ایرانی میگیرند بسته به اینکه در کدام شهر ایران زندگی میکنند میتوانند مشکلاتشان را با نماینده اون شهر در میون بزارن.تاکید میکنم فقط افغانهایی که تابعیت ایرانی دارند یعنی جزو ملت ایران حساب میشن نه محاجران افغان

>>>   در زمان پیغمبر از اهل کتاب جزیه میگرتند اما الان از هم دین و هم مذهبشان جزیه می گیرند!
هر وقت دولت ایران نوعی سفت گیری برای خروج و تحت فشار دادن اتباع گرفت،طرحشان جواب عکس داد.
گران کردن اجناس و اجاره ها در شهر های مهاجر نشین=بالا رفتن تورم
جلوگیری از کار کردن اتباع خارجی= بر عکس افزایش بیکاری
سهمیه بندی بنزین و هدفمند کردن یارانه ها= تحریم های شدید و کاهش شدید پول ایران
و...برعکس دولت ایران می خواست با ندادن یارانه به اتباع وگرفتن مالیات درآمد کسب کند،اما با تحریم های کلی ونفتی به جای سود باعث از دست دادن بازار های نفتی و خروج پیمانکاران نفتی شد که الان درآمد تنها یکی ازکشورهای عربی از چاه های مشترک با ایران بیشتر از درآمد کلی چاه های نفت و گاز ایران میباشد.
مهدی سرخجویی

>>>   خوانندگان عزيز!
لطفا با طناب پوسيده نظر دهنده اولي به ته چاه نرويد. اين اقا در ميان انجمنهاي گفتگوي مهاجران يك شخص پيشاني سفيده كه مهاجران نيز به صحبتهاي او وقعي نميدن چرا كه باصحبتهاي خود معلوم كرده از چه قوميتيست و هدفش بيشتر بجاي احقاق حق مهاجرين كه مدام از ان دم ميزند . موش دواندن بين ايرانيها و مهاجران است و بركسي پوشيده نيست كه كدامين شهروندان افغانستان با كدامين سو فكري از خراب كردن رابطه سود ميبرد. اين اقا هربار با مقاومت مهاجران روبرو ميشود و هردفعه اكانت كاربريش در فرومها و سايتها مسدود ميشود و مجددا با نام كاربري جديد وارد ميشود كه ديگر حنايش رنگ ندارد. پس لطفا كسي حرفهاي اين انسان را بپاي تمام ملت افغانستان نگذارد كه اين شازده براي خودش صرفا يك عنصر بي همتاست و لاغير.
اقاي مهدي سرخجويي!
بازهم برداشت شخصي و تحريف غرض ورزانه از دين!
چه در دين اسلام از زمان نبي مكرم چه در طول حيات بشري در ميان حكوتها مردم هر بلاد جزيه اي به حكومت خود تحت لواي ماليات پرداخت ميكنن. همان مالياتي كه ايرانيها نيز پرداخت ميكنن. حالا شما ميخواهي ماليات ندهي برو ببين كجاي دنيا تو را قبول ميكنند لطفا براي قانون شكني خود دين خدا را تحريف نكن.
الباقي فرمايشات شما هم از شدت بي ارزشي محلي از اعراب ندارد.

>>>   با سلام به برادران افغانی
با وجود همه مشکلات٫ مهاجران افغانی زیادی در این سالها در کنار ایرانی ها به خوبی و خوشی زندگی کردند٫ تحصیل کردند٫ مداوا کردند٬ ازدواج کردند و ...
اصولا مشکلات مربوط به مهاجرین در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و مختص ایران نیست. همین الان در کشور افغانستان ٫ یک مهاجر خارجی حقوق کامل یک افعانی را ندارد. حتی ایرانی ها برای سفر به اففانستان وبزای مناسبی دریافت نمی کنند. بهبود مناسبات در سایه افزایش تبادلات تجاری و فرهنگی بیشتر امکان پذیر است و باید سطح تجارت بین دو کشور افزایش یابد٫ ان شاالله
از تهران

>>>   مسأله مهاجرت افغان ها جنبه سیاسی دارد. هر دولتی که رویکار می آید تلاش می کند با طرح این مسأله کاستی ها و کم کاری های خود را توجیه کند. این پدیده بهانه خوبی است حتی در دولت اعتدال و... امیدوارم خداوند به حال این ملت مظلوم رحم کند. این حقیقت را همه ما می دانیم که افغانی ها در این کشور مظلومانه زندگی می کنند و اصلا تهدید نیستند.
یک ایرانی همکار افغانی

>>>   ...به هر حال امروز کشورهای اول به فکر منافع خودشان هستند بعد به فکر دیگر مردم
افغانی ها هم مادامی که استفاده ابزاری برای اینها داشته باشند از آنها حمایت می کنند اما هنگامی که تاریخ مصرف شان گذشت آنها را طرد می کند.
افغانی ها وقتی به درد اینها می خورد که کارگر ایرانی خواهان کار کردن در دماه 50 درجه نباشد. در اینجا از روی ناچاری به کارگر افغانی روی می آورند
یا در دامداری های کثیف و دام طیور آلوده به هر حال امروز از .......

>>>   قربون برم خدا را یک بام و دو هوا را
چطور می شود که ما تحریم کافران محکوم می کنیم اما خودمان زیردستان مان را تحریم می کنیم؟؟؟
وقتی که یک مسلمان حاضر است هم کیش و هم آیین خود را از نظر محل اقامت و از نظر برخورداری از حق اشتغال مورد تحریم قرار دهد و جلو فعالیت او را بگیرد دیگر نباید اعمال تحریم را از سوی اروپایی ها و آمریکایی ها ناعادلانه بخوانیم.
چرا که وقتی مسلمان به مسلمان رحم نمی کند و او را تحریم می کند از یک کافری که نه به خدا اعتقاد دارد و نه به قیامت، چه انتظاری می توان داشت!
اگر بگویید که اینها دلایل خود را دارد. باید گفت که اروپایی ها هم دلایل خود را دارد

>>>   در مورد نظر دهنده اولی موافقم طبق قوانین بین الممل هر شخصی 5 سال در هر کشوری بماند قانونا" تبعه آن کشور محسوب میشود پس باید حق داشته باشد یک نماینده از خود رد پارلمان آن کشور داشته باشد حق تعیین سرنوشت داشته باشد نه اینکه بیش از سه میلیون مهاجر در ایران هنوز اتباع بیگانه هستند آنهم در کشوری که جزیی از بلاد اسلامی است نباید حق مسلمان پایمال شود

>>>   در جواب به مهدی سرخجوییو بقیه اتباع کشور افغانستان
حداقل اگر می خواهی از کسانی بد بگویی کمی مطالعه کن و فکرت اگر داری به کار بیانداز.
اولا مساله گرفتن جزیه و اینها هیچ ربطی به اتباع بیگانه ندارد.تو بعنوان یک خارجی که وارد کشور من شدی موظف هستی طبق قوانین کشور من رفتار کنی.جالبه که نزدیک 30 ساله در این مملکت حضور دارید و هنوز این مسائل را درک نمیکنید.
اما در مورد هدفمندی و ........اتفاقا یکی از دلایل اجرای این طرح بزرگ همین کوتاه کردن دست بیگانگان از ثروت ملت ایران است.دلیلی ندارد که اتباع غیرایرانی هزینه های زندگی در ایران را با یارانه بپردازند.ما از اجرای این طرح که منجر به کاهش قاچاق سوخت ایران به کشورهای خارجی و ارزان شدن هزینه های درمان و بیمه همه ایرانیها و بهتر شدن مصرف انرزی شده بسیار خوشحالیم.و قطعا در اینده نزدیک مراحل بعدی این طرح هم با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.اتباع بیگانه هم هر چه میگذرد بیشتر متوجه میشوند از چه امکاناتی در ایران بهره مند بوده اند و قدر نشناختن و در نهایت مجبور به خروج از ایران خواهند بود.
در مورد چاههای نفت اولا جالبه اینقدر نگران درامد ایران از چاه نفت شدی.ثانیا زیاد نگران نباش.طرح های افزایش تولید به میزان بیش از 5 میلیون بشکه نفت و تکمیل فازهای طرح گازی پارس جنوبی تا 3 سال اینده در حال اجرا است که فقط درامد ایران از پارس جنوبی را به بیش از 110 میلیارد دلار می رساند.حداقل اگر فکر داشتی و طرح های بزرگ ساخت و ساز و ابادانی که در حدود 200 میلیارد دلار است نگاهی می انداختی متوجه میشدی در مورد چه قدرت ثروتمندی سخن میگویی.
اما در مورد کسانی که دم از تحریم میزنن ما هم مثل امثال ترکیه و اعراب بی غیرت نیستیم که نوکری امریکا و اسرائیل را بکنیم.همین الان اگر پول و سلاح ایرانی نبود همین ضرباتی که فلسطینی ها به اسرائیل زدن هرگز اتفاق نمی افتاد.البته سیاست کشور ما تعدیل شده و تا ابان بر سر برنامه اتمی با غرب توافق خواهیم کرد و توافق بر چیزهای دیگر و رفع تحریم ها هم بسیار راحت است.
جالبه من ایرانی نگاهم به کشورم اینگونه است بعد یک افغانی امده نگران رفاه و درامد ما است.
حرف اخر انکه در کشورهای مرفه که از سطح سواد بالایی برخوردار هستند جوانهای ان کشور حاضر به انجام هر کاری نیستند.کارهایی که در همینجا بیان شد را هیچگاه جوان های ایرانی انجام نمی دهند در نتیجه ما از اتباع دیگر کشور ها برای انجام ان استفاده میکنیم.هیچگاه کسی را به زور برای انجام این کارها به ایران نیاورده ایم و ولیکن این افراد باید قوانین ایران را رعایت کنن و بهای واقعی انچه استفاده میکنند را بپردازند در غیر اینصورت میتوانن به کشورشان برگردند.
هر گاه طرح اخراج گسترده اتباع افغانی را خواستیم اجرا کنیم انقدر به حکومتتان فشار می اورید و در نتیجه مسئولانتان سریع به ایران می ایند و التماس میکنن که اخراجتان نکنیم.بعد که میبینید خبری نیست دم از استفاده ابزاری میزنید.همین نمک نشناسی ها را کرده اید که امثال ترکیه و سریلانکا درس گرفته اند و تحمل بودن چند هزار نفر از شما را هم ندارند.البته با بسته شدن کامل مرز تا شهریور و جلوگیری از تردد غیر قانونی و اجرای مراحل بعدی ازاد سازی قیمت ها در ایران خود مجبور به خروج از ایران خواهید شد.

>>>   چرا ایران تادیروز خودرا دوست میگفت باز چطور کار های به زد افغانی هامیکند یار بیکسان خداوند است میشه که این روز ما بخیر بالای شان بیاید باز ماکوفت خودمگیریم .بدبختی طرف شان درحرکت است باشد چی وفت مبتلا شوند. م.ی

>>>   بهترین راه حل برای بهبود اوضاع افغانستان وهمچنین بازگشت مهاجران به شهرهای خود پیوستن به کشور ایران است مثل دیگر اقوام ایرانی که در زیر پرچم ایران زندگی می کنند وزندگی خوبی دارند شما هم باید این کار را انجام دهید تا هم از شر طالبان خلاص شوید وهم امریکاییها واروپاییها وعربها

>>>   استفاده از اتباع بیگانه در این شرایط اقتصادی بیشتر باعث خروج ارز از کشور می شود ( مهاجران غیر قانونی که مالیات پرداخت نمی کنند )

>>>   اهل قران پیام قران را بیشنو اگر قبول داری قران را////
انمالموامنین اخوه حق برادری ازدید گاه قران چیست در کنار پیغمبر دوگروه قرار داشت مهاجر وانصار تبعض بین این دو گروه وجود داشت از دیدگاه پیمبر پیامبر . قران وگفتار ورفتارپیمبر برما حجت است وامام ره هم فرمود اسلام مرز ندارد

>>>   ایا سه میلیون ایرانی که در امریکا زندگی میکنند کارت کارگری دارند ویا در ولایاتی اجازه کارکردن ندارند؟ایا بین مهاجرین و پناهنده های ایرانی و بومی های امریکا فرقی وجود دارد؟ایا از ایرانیها مالیات جداگانه گرفته میشود؟ایا ایرانیها در امریکا مورد ازار و اذیت امریکا ییها هستند؟ایا کودکان ایرانی در امریکا از نعمت تدریس محرومند؟ایا در امریکا اردوگاه مخصوص ایرانیها وجود دارد؟ایا مهاجرین ایران به غیر از کارهای سنگین و پرمشقت اجازه کار دیگری ندارند؟ایا امریکاییها هرروز و به هر بهانه به مهاجرین ایرانی تهمت و زخم زبان میزنند؟ به خدا در هیچ کجای دنیا به مانند ایران اینقدر به مهاجرین سخت گرفته نمیشود
بیطرف

>>>   با عرض سلام وخسته نباشید نمی خواهم زیاد بحس کنم، ..مختصر ومهم من یک افغانستانی هستم جوانی ام در ایران گذشت کار کردم ایران آباد شد ..حرف مذهب را نمی گم .چون خودمم شیعه هستم .از لحاظی حقوق بشر یا انسانیت یک بچه کوچک چی گناهی دارد ..اون کی در ایران به دنیا آمده بافرهنگ ایران آشنا شده‌ اون چیکار کند ونسلی بدیش چیکار کند تا چند نسل برده بی ماند .از جمهوری اسلامی ایران خواهش دارم، اگر مهاجر افغانستان به ضرر شماست همه ی مهاجران را برون کنید ..تا شاید دری بروی ما باز شود .خدا بزرگ است، ماهم خستم شدیم !!!!!!

>>>   واقعا منع كار كر مسلمان شيعي در دولت كه سنك اسلام وامام زماني را به سينه ميزند شرم اّور و...است

>>>   اقای بیطرف خودت به حرفهایت فکر کردی !!!!!!واقعا این حرفهای...را از کجا اوردی اولا ایرانیها در کل دنیا سه میلیون هستند نه فقط در امریکا دوما ایرانیها در امریکا با سواد ثر وتمند واز بهترین شهروندان امریکا نه مثل شما افغانها ... طلبکار از دنیا ... قبل از اینکه چیزی را بنویسی کمی تحقیق کن

>>>   ثروتمندان و با سوادهای افغان به ایران بیایند ما هم به مانند دوستتان امریکا با شما رفتار می کنیم ... واقعا... اقایی که گفته ایران بدترین است یاد یونان ترکیه واسترالیا بیفتد واز ایران سپاسکزار باشد با این همه... توقع دارید در ایران بمانید!!!!!!!!!

>>>   هر کس به ایران رفت تحقیرشد،سربه زیرشد،وهزاران مرض لا علاجی مانند دیکس کمر و...
کارگر بود وگارگر برگشت...به قول شاعر پیاده امده بودیم وپیاده برگشتیم.
اما انهایی که به کشور های کفر رفتند ،باسواد شدند ،مدیر شدند،
و...شمارا بخدا بنگرید تفاوت از کجا تابه کجاست؟

>>>   این مشکلاتی که امروز در ایران هست آیا فکر نمی کنید که یکی از علت هایش ظلمی است که در حق مهاجرین افغانستانی در ایران می شود؟
رضا

>>>   ایرانی ها باید بداند که 1)به هر طریقی که حساب کند حق مهاجر را رعایت نکرده،نمی کند و نخواهد کرد. 2)ایرانی ها بیشترین سود را از کارگر ارزان افغانی با بهترین کار در بدترین کارهای که یک ایرانی حاضر به کارکردن در آن کار نیست بدون بیمه و بدون هیچ هزینه ای،برده است.بسیاری از آبادانی ایران به برکت وجود همین مظلومین افغانستانی بوده است.
اما افغانی ها نیز باید بداند:1)اگر کار میخوایی،حقوق میخوایی،تحصیل فرزند میخوایی،عزت و احترام میخوایی،زندگی بدون دغدغه میخوایی،آبادانی کشورت را میخوایی و هر چی که میخوایی. دست یابی به آن فقط در کشور خودت میسر است،نه دنبال شناسنامه ایرانی بگرد نه به دنبال کمک مسوول ایرانی بگرد نه دنبال کمک سازمان ملل بگرد ونه دنبال مهاجرت به کشور دیگر که این حقوق را برایت نمی دهند.
2)تو کارگر افغانی نوکریی را که میخوایی برای ایران انجام بدهی سودش به جیب ایران می رود فردایش منت یک لقمه نان خود را می کند و بی احترامی و در آخر یک توی دهی نیز می زند و از کشورش بیرون می کند،اما اگر همین نوکری را برای کشور خودت انجام بدهی سودش وآبادانیش به جیب کشور خودت می رود و در آینده خودت و فرزندانت مفید خواهد بود، واقعا من که فکر می کنم از هموطن خود تعجب می کنم حد اقل از فلسطینی ها درس بگیرم که قتل عامشان می کنند ولی حاضر نیست سرزمین خود را ترک کنند ولی ما افغانستانی ها از سرزمین خود متنفریم آخر چرا؟؟؟!!!

>>>   (جالبه من ایرانی نگاهم به کشورم اینگونه است بعد یک افغانی امده نگران رفاه و درامد ما است)
از تمام پرحرفیهایت، فقط همین یک جمله به درد بخور بود!!!
اونهم نشان دهنده بغض بی اندازه شما نسبت به افغانی هاست.
افغانیها برای شما سود دارد واگرنه شما دلتان به حال هیچ کس نمی سوزد.
برو به دولتت بگو همه را اخراج کند وخلاص! اینجا امده بحث هفتاد من مثنوی نکن.
رضا از غزنی

>>>   ايران را ما ساختيم و نسل بعد از ما بايد از منفعت آن استفاده ببرد نسل جوان مهاجر افغان بايد در ايران آقايي كند چون پدرانش آن كشور را ساختند نسل جوان بايد طالب حقوقش باشد

>>>   در جنك عراق با ايران افغانيها صد ها شهيد دادند<اسلام مرز ندارد>اما بعد از پيروزي افغانهاي مسلمان شيعي خارجي و...شد ومرز بيدا كرد,

>>>   اقایی که گفتی مشکلاتی که در ایران هست به خاطر ظلم به افغانها است .....مشکلاتی که افغانستان را ویران کرده به خاطر ظلم به چه کسی است!!!!!!!! ایا واقعا شما اینقدر ظالمید که کشورتان ویرانه و خودتان اواره اید! شما افغانها همه چیز را از دید خود میبینید و هیچ منطقی ندارید باور کنید اگر شما جای ما بودید حتی این کارهای به اصطلاح کوچکی که ما در حق شما کردیم نمی کردید بهتر است در صحبت کردن خدا را مد نظر قرار دهید واین قدر بی انصاف نباشید اگر ایران مشکلی دارد ما خود ان را حل می کنیم ما کشور خود را دوست داریم و لازم نیست شما نگران مشکلات ما باشید ما خدا را داریم شما دوستان امریکایی و اروپایتان

>>>   اقای مهاجر که پیاده امدی و پیاده رفتی انهایی که به بلد کفر رفتند ثروتمند و با سواد بودند ودر واقع قشر مرفه افغانستان به بلاد کفر رفتند وهر چه ... بود به ایران امدوهیچ کاری بلد نبودند به ایران امدند والان هم با سواد شدید هم خانه دارید هم ارامش و امنیت توقع نداری که به صورت رایگان در ایران زندگی کنی وقتی بی سوادی توقع داری چه کاری انجام دهی جالبه شما افغانها واقعا بی منطق هستید

>>>   اگر افغانها به ضرر دولت ایران بود تا الان هیچ افغانی در ایران زندگی نمیکرد.اگر واقعا افغانها به ضرر شما هستند انها را اخراج کنید.چرا اخراج نمیکنید؟پس مطمینا جز سود برای شما چیزی ندارد.خودتان را سیاه کنید
ایمان

>>>   با سلام و احترم خدمت برادر ایرانی که بانفس قلم حرف می زند و ادعایی باسواد بودن دارد، عرض شود:
که اگر تابحال هم افغانیها را باتمام اما و اگر ها اخراج نکرده اید نه به خاطر این است که شما ها بشر دوست و یا از جهت اسلامی بودن است؛ بلکه بخاطر منافعی است که برای شما و کشور تان وجود دارد. در دولت قبلی سیاست اخراج کار گران به شدت آغاز شد ولی در میان راه کاملا نتیجه عکس گرفتید؛ پس بودن اتباع در ایران براساس منافع صورت می گیرد و اهرم فشار برای دولت افغانستان. اینکه می گوید شما باید بروید حرف منطقی است ولی خواهشا این روند را تسریع نماید افغانیها هم از این بازی موش و گربه خسته شده اند. یک روز برادر مسلمان قهر شجاع می خوانید و از عدم مرز در اسلام صحبت می کنید و روز دیگر برای در یافت کارت فراخوان می دهید روز دیگر سربار ملت قلمداد می کنید تو رو خدا بس کنید ؟؟؟؟؟؟

>>>   سلام دوستان شیعه ی ایرانی ام
می خواهم این برخورد مولا امیر المومنین را نسبت به یک یهودی بخوانید و بعد آن را با برخورد شما با هزاران جوان افغانستانی مهاجر که در سر کارهای طاقت فرسای شما جانشان را از دست دادند و اگر زنده مانده اند اکنون به سن پیری و کهولت رسیده است، بخوانید و منصفانه قضاوت کنید:
این هم روایت با آدرس:
آن حضرت‌ پیر مرد از کار افتاده‌ نابینایی‌ را می‌بیند که‌ از مردم‌ تقاضای‌ کمک‌ می‌کرد مشاهده‌ نمود بی‌درنگ‌ از حال‌ وی‌ جویا شد و یکی‌ از اطرافیان‌ خود را مأمور رسیدگی‌ به‌ حال‌ و وضع‌ وی‌ نمود. او پس‌ از تحقیق‌ گزارش‌ داد که وی‌ نصرانی‌ است‌ و از مردم‌ درخواست‌ کمک‌ می‌نماید، امام‌ از شنیدن‌ این‌ سخن‌ آثار خشم‌ در چهره‌اش‌ آشکار گردید و فریاد برآورد: او تا جوان‌ بود او را به‌ کار کشیدید و از نیروی‌ او بهره‌ گرفتید و اکنون‌ که‌ پیر و ناتوان‌ گشته‌ وی‌ را به‌ حال‌ خود رها نموده‌ و از احسان‌ و کمک‌ خویش‌ محرومش‌ می‌نمایید؟ آنگاه‌ این‌ فرمان‌ ماندگار را صادر نمود که: «انفقوا علیه‌ من‌ بیت‌المال: برای‌ وی‌ از بیت‌المال‌ مستمری‌ قرار دهید.»(عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعة، ج 15، ص 66، مؤسسه آل البیت، قم، 1409ق).با احترام
مهاجر از ایران - قم

>>>   متن خوبی بود

>>>   نظردهنده اولی اون یهودیان که گفتی ایرانی هستند!!
احسان از ایران

>>>   رضا از غزنی ما بیکار نیستیم که به افغانها بغض داشته باشیم

>>>   برادری که ایران را ساختی و نسل بعدت باید از ان استفاده کند!! تو اگر ابادگر و سازنده بودی کشور خودت را اباد می کردی شما افغانها طوری حرف میزنید انگار ما ایرانیها راحت نشستهایم وشما کارهای ما را می کنید اگر منظورت از اباد کردن ساختن خانه و چاه کندن است برادر هیچ کشوری این گونه اباد نمی شود بلکه با علم ودانش و فناوری است که یک کشور پیشرفته و اباد میشود در ضمن اگر کاری کردی پولش را گرفتی ما برایت دعوت نامه نفرستاده ایم غیر قاتونی امده اید طلبکار هم هستید همین است که دولت به شما حق شهر وندی نمیدهد چون چند صباحی بعد حق اب و گل میکنید و ایران را صاحب می شوید کمی فکر کنید بعد حرف بزنید

>>>   شما افغانها پناهنده اید که دولت ایران اشتباه کرد و پناهتان داد وشما تا می توانستید زاد وولد کردید حالا کشورتان امنیت دارد باید بر گردید ما وظیفه ایجاد کار برای شما را نداریم شما افغانها به دلایلی شاید همزبانی حس مالکیت در ایران دارید و برایتان این شبهه را ایجاد می کند که دارای حقید که ای طور نیست فقط زمانی حق دارید که تبعه ایران باشید حقتان را در کشور خود جستجو کنید.

>>>   همه این مشکلات از خود افغان ها است.افغانها تاوان تجزیه طلبی و خیانت به سرزمین مادریشان ایران زمین را میکشن.هزینه هایی که می پردازند به خاطر خیانت عده ای است که با انگلیسی ها همراه شدن و علیه سربازان ایران زمین جنگیدن تا به فکر خود استقلال به دست اورند.
وگرنه اصلا افغانستان کجا هست.افغان نام تنها یک قوم از اقوام ان سرزمین است.بقیه مردم اصلا افغان نیستندکه همیشه باید بر او این نام نهند.تا جز ایران زمین بودند شهرها اباد و تجارت برقرار و دانشمندان بزرگ به دنیا معرفی میشد.و حال تاریخ را در این بعد از مثلا استقلال بخوانید ببینید چه شد!!!
قومی با اجنبی کار کرد و به حکومت رسید و قوم دیگر باز با کمک اجانب بر ان چیره شد و قدرت را به دست گرفت.من تعجب میکنم چرا هنوز افراد نمی خواهند از خواب بیدار شوند.جز ایران بزرگ بودن و در راحتی و افتخار زندگانی را دوست ندارند اما جز سرزمینی که به نام یک قوم انگلیسی ها درست کردن را دوست دارند.بجای حرف های بیخود بالای ایرانیها به انچه باید انجام دهید فکر کنید.تاریخ این 200 سال را بخوانید.بعد نگاه کنید ببینید ایرانی که دست ساخته کسی نیست چگونه اقوام مختلف با اسایش کنار هم زندگانی میکنن.ببینید چه رفاهی دارند.در علوم به کجا رسیده اند.چه امنیتی دارند.چقدر طرح های ابادانی در کشورشان انجام میدهند و خیلی چیزهای دیگر.
فقط افرادی از قوم محترم پشتون نیایند و باز دم از استقلال طلبی بزنن و ...چرا که در اوغانستان فقط پشتونها حکومت کردن و بس و دستاوردهایشان هم معلم است.اینهم از وضع انتخابات برگزار کردنشان بود!!!!همانطور که قوم محترم پشتون حق دارند نگران کشورشان اوغانستان باشند اقوام دیگر این سرزمین هم حق دارند اینده خود را معلم کنند.
پس بردران و خواهران عزیز بجای این حرفها تصمیم جدی بگیرید همانطور که مردم کریمه تصمیم گرفتن.بازگشت به سرزمین مادری یعنی تبدیل شدن به قومی مثل اقوام دیگر.یعنی رفاه و داشتن اینده.اما تا زمانیکه جز افغانستان باشید انتظار داشتن از اجانب درحالیکه ما را در تاریخ به تجزیه طلب بودن و شمشیر کشیدن علیه عساکر ایرانی شناخته اند خواسته زیادی است.
هیچ کشور خارجی ثروت کشورشان را برای اجانب خرج نمیکند حالا چه رسد به اینکه تجزیه طلب هم بوده باشند!!!!

>>>   در جواب به رضا از غزنی
اتفاقا تمام جملات به درد بخور بود.حداقل یاد میگیرید در مورد چه کشوری و با چه توان اقتصادی سخن میگویید و بی جهت برای کشورهای قدرتمند دنیا بیانیه صادر نمیکنید.شما بهتر است به فکر کشور فقیر خود باشید که تنها عامل سخن گفتن با شما شده مواد مخدر و مهاجرت های غیر قانونیتان!!!
در مورد توصیه به دولت ایران.منتظر شما نبودیم سالها است که این توصیه ها داره انجام میشه و به خاطر همین خواست ملی است که مرزهای رها شده در شرق ایران امروز به پیشرفته ترین سیستم ها در حال تجهیز است که امکان ورود غیر قانونی را از بین خواهد برد.تا اگر کسی اخراج میشود دوباره چند برابر وارد نشوند.
...هر کس هم دوست ندارد میتواند به کشور خود یا هر جای دیگر که می خواهد برود.قرار نیست که ما تا ابد ثروتمان را خرج بیگانگان کنیم.همین فلسطین هم از صدقه سر پول و سلاح ایرانی مقابل اسرائیل ایستاده وگرنه که امثال ترکیه اردوغان بزرگترین متحد اسرائیل است و وهابیها هم مشغول به هم ریختن عراق و سوریه و کشتن مسلمانان دیگر هستند.

>>>   با سلام به خوانندگان عزیزم ، هموطنان بی پناهم و ایرانشهری های با انصاف
نظرات جالبی رو مرور کردم ، لذا تشویق شدم منم چند چند جمله ای عرض کنم.
1- نماینده حق مهاجران است، همان طوریکه امروزه در دنیای کفر هم حتی مهاجران مسلمان و غیر مسلمان نماینده در مجالس معتبر آن کشورهاست، و این چیز عجیبی نیست، اما دریغ که ادعای برادری داریم اما برابری هیهات.
2- حرف دوستمون جالب بود که اسلام کشورهای اسلامی فقط برای اتباع خودشون هستند، یعنی برای اتباع مسلمان کشور همسایه از کفر هم بدتر رفتار باید کرد، اگر چه کفر فعلا و عملا نسبت به مهاجرین مسلمان بهتر رفتار می کند.
3- جناب سرخجویی در کامنت اولش، منتقد رفتار ایران نسبت به اخذ مالیات چندین برابر است که شامل ( مالیات بر مصرف، مالیات بر درآمد ، مالیات و عوارض مضاعف، اخذ هزینه تحصیل، اخذ حق کارت کارگری، و اخذ آب نمان و هزینه های کارت تردد و ...... ) از مهاجرین می شود و تعبیر آن به جزیه ، را درست نمی داند.
4- دوستان محترم از حرفهای عقده ای و ... که مثلا اگر دوست ندارید خوب بروید و ... بپرهیزید، ما این جا صحبت منطقی و اسلامی و انسانی به میان می آوریم، و مسلم است که ایران نه قادر است که نان ما را بدهد و نمی دهد، ایران ... برای بیکاران خودش کار درست کند، نه اینکه نان عرق جبین و زحمت طاقت فرسای مهاجرین مظلوم را با انواع عوارض و بهانه و محروم کردن از حقوق انسانی شان از آنها بگیرد. اگر قیامتی در کار باشد باید پاسخگو باشند.
5- خدا نگهدار کسی است که غیر از خدا یاوری ندارد، مسلم بدانید که با ظلم به این مظلومان که نه دولت فاسد کرزی به فکرشان هست و نه دولتهای مدعی ... آنها را شامل می شود. فقط خدا نگهدارشان هست و خدا هم شر بدخواهانش را به خودشان بر می گرداند که چوب خدا صدا ندارد.
6-...با اخراج بی رویه و پرتاب از سر ساختمان ها می خواست کار برای بیکارانش ایجاد کند، ولی دچار رکود و تورمی شد که بی سابقه بود و با اخذ عوارض چندین برابر... دچار تحریم ها و سقوط ارزش پول ملی اش شد ...
7- دوستان داشتم فکر می کردم که...برخی از مردم دم از اسلام و مسلمانی می زنند ،این اسلام در برخورد با هم نوع آواره مهاجر افغانی کجاست؟
8- در پایان تشکر می کنم از حوصله شما ، اما بیشتر فکر کنیم که توفیق دین داری و مسلمان و انسان زندگی کنیم، خوک نباشیم که همه همتمان خوردن و خوابیدن باشد.
مهاجر از ایران - قم

>>>   (مهاجر از ایران - قم.....با سلام به خوانندگان عزیزم ، هموطنان بی پناهم و ایرانشهری های با انصاف )
هموطنان ایرانی من به شما و هموطنانتان بارها گفتند که نگران اقتصاد و رفاه و دین ایرانیها نباشید ولی جالب است که مثل اینکه خارجی ها خیلی نگران ما ایرانیها و رفاه و دینمان هستند!!!!! ادعاهای اقتصادی و دینی که بیان کردی که ارزش بحث بیشتر ندارد و پاسخ داده شد انچه مهم است همان چیزی است که سالها گفته شد و باز هم گفته میشود و ان اینست اتباع بیگانه در صورتیکه واقعا ناراضی هستند میتوانن به هر جا که دلشان خواست بروند.افغانی ها جایی بهتر از ایران پیدا نکردن که ول کن ما نیستند.ترکیه چند هزار تن از شما را تحمل نکرد.حتی سریلانکا هم تعداد محدودی از شما که انجا بودید را اخراج کرد فقط ما هستیم که شده ایم بنگاه خیریه برای فقرا. اخرش هم اینجا افغانی صاحب ادعا میشود جای دیگر فلسطینی سفارت ایران در بیروت را منفجر میکند.ایرانیها دوست و دشمن خود را شناخته اند.ما اینجا صحبت منطقی میکنیم پس اگر خیلی به حرفهای خود اعتقاد دارید و به شما بد میگذرد به کشور خود برگردید.نه انکه نان ایرانی بخورید و نمکدان بشکنید.خوشبختانه دولت ایران زیر فشار افکار عمومی چند سالی است که با اجرای طرح هایی اتباع خارجی را وادار کرده تمام هزینه های زندگی در ایران را بپردازند و در اینده این هزینه ها بیشتر هم خواهد شد هر کس هم جای بهتری دوست دارد میتواند برود.
کسانیکه از ایران بد میگویند بخاطر انست که سالها در ایران به اسایش بوده اند و حال که میبینند زندگی با ازاد شدن قیمت ها برایشان سخت شده و جایی هم نیست که انها را بپذیرد و سربارشان شوند این سیاه نمایی ها را میکنن.دوران سهیم بودن بیگانکان در ثروت ایران سالها است که به پایان رسیده!!!

>>>   اقای مهاجر از قم شما صحبت منطقی نمیکنید و همه چیز را از دید خود می بینی من ایرانی دوست ندارم مهاجر افغان در کشورم باشد وهزار... بکند در اخ بگوید ایران بد است اخر برادر اگر ایران بد است عقل سلیم می گوید برو چرا مانده ای !!!!در کشور های دیگر مهاجرین تبعه ان کشور شده اند که نماینده دارند مثل ارمنی های ایران اخر تو که دم از خدا و مسلمانی و اسلام میزنی کمی منطقی وعادل باش به خدا قسم اگر جایمان عوض می شد شما افغانها ما ایرانیان را می کشتید همانطور که در کشور ما به جنایت دست می زنید و باز طلبکارید!اخر چرا دین و اسلام را با همه چیز قاطی میکنید ما نمی خوایم شما در ایران باشید ما راضی نیستیم در اسلام چیزی از رضایت صاحبخانه نگفته!!!!!!!!!!!

>>>   ما ایرانیها به کسانی که در سر ارزوی بدبختی وعذاب ما را دارند اقامت نمی دهیم هیچ ادم عاقلی این کار را نمی کند تک تک شماافغانها نسبت به ایران و ایرانی عقده مندید چرا باید به ادم هایی مثل شما نماینده در مجلس بدهیم تا باز ادعای استقلال کنید بروید و از خدا شرم کنید کاری که ما در حق شما کردیم و به شما پناه دادیم هیچ کشور دیگری نکرد یونان و ترکیه استرالیا و..... شما افغنها خود را به فراموشی زده اید خوب بود ما نیز به مانند یونان و ترکیه رفتار می کردیم هیچ کشوری مهاجر فقیر و بی سواد وبی سرمایه را جذب نمی کندما هم به خاطر خدا وهمزبانی کردیم بهتراست شما نیز کمی سپاسگزار باشید

>>>   باسلام از نظرات مختلف شما متشکر نطر هر کس پش خودش محترم . بنا به نظر بنده عامل تمام بد بختی ها مردوم افغا نستان در داخل وخارج افغا نستان مسئو لین خود ی ما است نمونه اش 1بیبنم چند ماه از انتخابات مگذرت هر روز کاغس پاره میشمارت که اصلا در فکر زند گی وسر نویشت ملت نیست خجالت اور است وفقط در فکر به قدرت رسیدن خودش 2به تمام مسئو لین کشور ها بیبینید اگر مقام در کشور ی سفر می کند حتما از مها جرین که دران کشور دارد دیدار می کند از درد ومشکلات که دارد با خبر می شود پیگر میشود ریس جمهور کرزی در مدت ریاستش ودیگر مسئولین مثلی وزیری خارجه وداخله وووچندین بار در ایران امده یکه کسی به یاد دارد که با مها جرینش دیدار داشت با شد واز مشکلا تش سوال کند قطعا نبود ه پس از ایران چه گیله داشت باشیم فقط خدا به داد مایان بیرسد وسلام
احسانی لعلی

>>>   مغالطه نکن!
اقا یا خانم که نام خود راهم نوشته نمیکنی.
ارزوی قلبی هر مسلمانی پیشرفت ایران است چه اقتصادی چه علمی،چشم حسود کور. واین را هم بدان که هیچ چاقویی دسته خود را نمی برد.
برگردیم به بحثمان،(مرزهای شرق را می بندی)
من می دانم چرا،برای اینکه ان کارگر هایی که انجا هستند فرار نکنند،فقط برای همین وبس!
چون کارگر بی جیره ومواجب با اعمال شاقه که از انواع مزایا محروم باشد پیدانمی توانی،نه بیمه حوادث کاری نه بیمه درمانی نه بیمه تامین اجتماعی نه بیمه از کار افتادگی نه بیمه باز نشستگی ونه حق اولاد نه حق مسکن نه حق سنوات کاری نه عیدی وپاداش.
و اخر هم یک سیم کارت ایرانسل هم به نامش نکی.وبدتر از همه همان اجرتی که میدهی به بهانه های مختلف بس بگیری!!!
ایاچنین کارگری پیدا می توانی؟ پس باید مرز راببندی که فرار نکند،
وبعد منت هم بگذاری که من بیش از این ثروت ملی خود را خرج بیگانگان نمی کنم!!!!!
الله اکبر
رضا از غزنی

>>>   در جواب به رضا از غزنی
معلوم است چقدر دوستدار ایران هستید.هم تاریخ این را نشان داده و هم سخنانی که میگویی بیانگر این میزان دوستداری است.اما همین یک مورد که گفتی بیانگر میزان اگاهی تو از مسائل افغانی های داخل ایران است.
هموطنان افغانی رضا غزنی در ایران یک سئوال روشن از شما می پرسم.
ایا شما برای ترک ایران کوچکترین محدودیتی دارید؟؟؟؟؟؟ایا تا بحال اتفاق افتاده که بخواهید به کشورتان برگردید و کسی کوچکترین مشکلی برای شما ایجاد کند؟؟؟چون این فرد میگوید ما داریم مرزها را میبندیم که از ایران فرار نکنید!!
دولت ایران به روشهای مختلف مثل ازاد کردن قیمتها و عدم تمدید برگه های اقامت و تبلیغات بسیار در مورد پیشرفت افغانستان تلاش میکند این میلیونها نفر پناهنده را وادار به برگشت به کشورشان بکند.اما چه سود که در این سالها مرزها باز بود و اگر 1 نفر اخراج میشد 3 نفر وارد میشد.اما با نا امنی هایی که در شرق ایران بوجود امده و تهدیدات امنیتی حاصل از ان بستن مرزها با سرمایه گذاری بزرگ میلیارد دلاری در حال انجام است و تا شهریور هم تکمیل خواهد شد.این باعث کنترل کامل مرزها و مقابله موثر با تهدیدات امنیتی و قاچاق سوخت و مواد مخدر خواهد شد و البته نتیجه بسیار خوب بعدی ان انست که کسانیکه اخراج میشوند امکان بازگشت را نخواهند داشت.
اونوقت رضا از غزنی هم متوجه خواهد شد ما علاقه داریم چند میلیون تبعه خارجی غیر قانونی را در کشورمان نگه داریم یا نه!!!!!!

>>>   با رضا از غزنی موافقم...و جناب ایرانی بی نام
باز هم داری مغالطه میکنی بدون اینکه حتی بتونید دید تحقیر امیز اعمال و ظلم هایی که به هم وطنانم میکنید قوانین کاملا یک طرفه و.... رو به ظاهر حتی توجیح کنید و کاملا انسانی و محترمانه همونطور که حق ماست دلایل رو برای ما توضیح بدی مانند یه غول نادان معذرت میخوام زورگو چماق اخراج اخراج رو بدست گرفتید متاسفم منطق ناقصم میگه با چون شمایی بیشتر نباید ادامه داد بی فایده است ما همدیگر رو نمیفهمیم مشکل اینجاست ...
فیروزه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است