تولید موادمخدر صنعتی از مرز هشدار هم گذشت
تا قبل از این نگرانی ها این بود که چرا 90 درصد تریاک مورد نیاز جهان در افغانستان کشت می شود، اما اکنون استفاده و تولید مواد مخدر صنعتی مثل کریستال و شیشه از جدی ترین معضلات رو به گسترش در کشور و جهان است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۴    ۱۳۹۳/۵/۱ کد خبر: 76088 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، آمارها نشان می دهد که سالانه حدود ۷۰۰ تن هرویین در افغانستان تولید می‌شود که این میزان تولید، به ورود سالانه ۱۳ هزار تن مواد پیش‌ساز بستگی دارد.

سوال اساسی اینجا است که این مقدار مواد پیش ساز چگونه وارد کشور می شود؟ این مواد پیش ساز چیزی نیست که به آسانی در دسترس عموم قرار گیرد و جز مافیا کسی توان ورود آن را ندارد. به حدی که اگر از ورود پیش‌سازها به داخل افغانستان جلوگیری شود، تولید هرویین در افغانستان متوقف خواهد شد.

گفته می شود محموله‌های مواد پیش‌ساز به‌صورت قانونی و با عناوین جعلی به داخل کشور ترانزیت می‌شوند. با این توضیح که اغلب محموله‌های مواد پیش‌ساز به‌صورت قانونی و در قالب بارهای ترانزیتی و با عناوین جعلی از مبدا کشورهای اروپایی و آسیایی از مسیرهای شمالی، جنوبی و غربی به افغانستان ترانزیت می‌شود و باندهای مافیای مواد مخدر نیز به دنبال تولید بیشتر هستند.

با اینکه بسیاری از دست اندرکاران مدعی اند که مقامات ارشد نظامی آمریکا در این امر دخیل هستند و با حمایت همه جانبه آنها این تولیدات به ثمر می رسد، اما متاسفانه وزارت مبارزه با مواد مخدر در این زمینه هیچگاه پاسخگو نبوده و تا به حال هیچ گزارشی در این رابطه ارایه نکرده است.

آنچه مسلم است اینکه ادامه این روند، مشکلات جدی را برای کشور خود ما و حتی کشورهای منطقه به وجود خواهد آورد چرا که گسترش روز افزون مواد مخدر در دهه اخیر و پیامدهای زیانبار آن بر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع بشری، باعث بروز مشکلات عدیده و نابسامانی‌های عمده در سطح جهان شده است.

تا پیش از این کشت و قاچاق مواد مخدر جز معضلات اساسی افغانستان بود که شاید برای برخی بسیار سودآور بود اما چند صد هزار مرد و زن افغانستانی را آلوده کرد به نحوی که روز به روز نیز بر تعداد معتادان اضافه می شود.

اما تهدید جدی و اساسی دیگری که در بخصوص جوانان در معرض آن قرار دارند، تولید، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر صنعتی و روند تغییر الگوی مصرف به مواد روانگردان و صنعتی و استفاده از فضای مجازی اینترنت به‌منظور ترویج مصرف، آموزش ساخت و تولید و ترانزیت این مواد و همچنین انجام اقدامات غیرقانونی است.

تا قبل از این نگرانی ها این بود که چرا 90 درصد تریاک مورد نیاز جهان در افغانستان کشت می شود تا هم جوانان ما در معرض اعتیاد قرار گیرند و هم در سطح جهانی باعث آبروریزی باشد، اما اکنون استفاده و تولید مواد مخدر صنعتی مثل کریستال و شیشه از جدی ترین معضلات رو به گسترش در کشور است.

متاسفانه در فضای مجازی اینترنت نحوه تولید و مصرف این مواد در اختیار کسانی قرار می گیرد که در فقر و نبود کار به سر می برند. شاید بسیاری با این موضوعات اجتماعی کنار بیایند اما جوانانی هم هستند که بر اثر سختی زندگی و البته با ترغیب یک جریان خاص و زنجیره ای، رو به تولید، توزیع و حتی ترانزیت این مواد افیونی جدید روی می آورند.

این مطلب را بدان جهت ارایه کردیم که مسوولان و مردم بدانند که برخی کشورهای غربی در تلاش اند تا با افزایش تولید و قاچاق این مواد خطرناک، به‌صورت هدفمند و انسجام یافته، هرویین فشرده را در سطح گسترده به بازارهای مصرف جهانی در اروپا ارایه نمایند.

اما شاید برای برخی سوال باشد که چطور با وجود این همه نیروی خارجی و ناتو باز هم آمارها اینگونه تاسف بار است؟ در پاسخ باید گفت در حال حاضر ناتو در افغانستان به دنبال تروریزم است و کشت و تولید مواد مخدر را رها کرده در حالی که مواد مخدر یکی از منابع اصلی تروریزم در افغانستان است.

بسیاری از آگاهان بر این باورند که تروریزم و مواد مخدر دو روی یک سکه هستند که اگر با هر یک از آنها به تنهایی مبارزه شود، به نتیجه نخواهد رسید و اگر در کنترول و کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان توفیق حاصل نشود، مبارزه با این جریان بی فایده است.

که البته به دلیل دست داشتن برخی مقامات داخلی و خارجی و زد بند وزارت مبارزه با مواد مخدر با این افراد و گروه ها، نباید امیدوار به روند رو به کاهش این مسیر باشیم. هرچند باید خطاب به عالی جنابان مستقر در وزارت مبارزه با مواد مخدر بگوییم کشت و تولید تریاک و ننگ آن را شاید بتوان تحمل کرد ولی اینکه افغانستان تبدیل به منبع تولید مواد مخدر صنعتی شود، واقعا قابل پذیرش نیست زیرا آفات و اثرات بسیاری مضر و مخربی برای جوانان کشور در پی خواهد داشت.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تمام بدبختی های اوغانستان از استانهای جنوبی و مشرقی سرچشمه میگیرد
اجمل(پنجشیری)

>>>   ن ب ی کابل : در ین کار هم دست غربی ها و هم مقامات دولتی و مافیای مواد مخدر داخلی و خارجی می باشد.

>>>   وقتی استقلال یک کشور زیرپاشد و آن کشور به یک مستعمره بدل شد از ای قصه ها زیاد دارد. اگر امریکا می خواست تمام مزارع کوکنار را با طیاره صرف در یکشب حریق می کرد و دیگر مواد مخدری نبود. ولی بعد از اشغال افغانستان بدست امریکا تولید مواد صدها برابر شده. آنهایی که همچون طفل صرف چند سرکی را که امریکا جور کرده می بینند و عاشق امریکا میشوند چشمها را باز کنند و ای جنایات امریکا را هم ببینند. امریکا جوانان ما ره معتاد و بدبخت کرد.جوانان کشورهای همسایه را هم امریکا معتاد می کند.

>>>   واقعا سخته برای افغانها که بجای تولید مواد مخدر گندم و برنج و....کشت کنند.مشکل انست که افغانها عادت کردن زندگی خود را با اسیب رساندن به دیگران ادامه دهند و گرنه امریکا 13 سال است در افغانستان بوده قبل از ان هم با افتخار مقام اول تولید مواد مخدر را مال خود کرده بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است