تفتیش برای تفتیش
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۵    ۱۳۹۳/۵/۲ کد خبر: 76174 منبع: پرینت

این اعضای تیم تداوم و تحول عجب اعجوبه‌هایی هستند. من که حیران مانده‌ام به این بزرگواران

تقلب را چنان گسترده و ناشیانه انجام دادند که حتی اگر اسناد صوتی آقای امرخیل و شرکای ایشان هم منتشر نمی‌شد، به هیچ وجه قابل انکار نبود. هیچ عاقلی باور نمی‌کرد که در ولایت‌های جنوبی و مشرقی چنان انفجار عظیم جمعیتی و انقلاب فکری و سیاسی رخ داده باشد که فقط در ظرف دو-سه هفته تعداد واجدین شرایط رای تا حدود چهار برابر افزایش یافته باشند و همه‌ این تازه‌ افزایش‌ یافته‌ها هم طرفدار داکتر اشرف غنی احمدزی شده باشند. با این همه، سخنگویان تیم تداوم و تحول اما تقلب را رد می‌کردند و می‌گفتند علت افزایش میلیونی آرای دکتر اشرف غنی در مناطق جنوب و شرق، شرکت گسترده‌ زنان و طالبان و مهاجران در دور دوم انتخابات بوده است.

حالا که در اثر فشارهای داخلی و خارجی اصل وقوع تقلب و تفتیش آرا را پذیرفته‌اند، می‌گویند که ما با میانجیگری آقای جان کری توافق کرده‌ایم که همه‌‌ آرا «بازشماری» گردد. ما توافق نکرده‌ایم که آرای واقعی از آرای جعلی جدا و ابطال بشود. ما بازشماری را پذیرفته‌ایم نه ابطال را.

مثلا گفته می‌شود در جریان تفتیش آرا صندوقی را باز کرده‌اند که ۶۱۷ رای داخل آن بوده است. حدود ۵۹۰ رای از داکتر اشرف غنی و بقیه از داکتر عبدالله. همه‌ برگه‌ها با یک قلم علامت زده شده‌اند. براساس سه معیار پذیرفته‌شده، معلوم است که آرای این صندوق تقلبی است. در اینجا ناظرین تیم اصلاحات و همگرایی و ناظرین بین‌المللی می‌گویند، آرای این صندوق باید باطل شناخته شود اما اعضای تیم تداوم و تحول می‌گویند نه، ما ابطال را قبول نکرده‌ایم، فقط توافق کرده‌ایم که بازشماری شود!

در واقع اعضای تیم تداوم و تحول، تفتیش را برای تفتیش می‌خواهند نه برای تفکیک. این همان چیزی است که آقای فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات از آن به عنوان کار عبث و بیهوده یاد می‌کند. به راستی اگر در نتیجه‌ تفتیش، آرای جعلی از آرای واقعی تفکیک و ابطال نگردد، بازشماری آرا چه فایده‌ای دارد؟

اعضای تیم تداوم و تحول می‌گویند: بر فرض که ما علاوه بر تفتیش آرا، تفکیک و ابطال آرای جعلی را هم بپذیریم، صلاحیت این امر مربوط و منحصر به کمیسیون انتخابات است. معنای این سخن این است که ما دزد را داور دعوی انتخاب کنیم. اعضای کمیسیون انتخابات اگر مستقل و متعهد به اصول اخلاقی و قانونی می‌بودند که میلیون‌ها برگ رای تقلبی را به نفع دکتر اشرف غنی احمدزی به صندوق‌ها نمی‌ریختند.

تیم تداوم و تحول، نظارت واقعی نمایندگان جامعه‌ جهانی را هم قبول ندارد. می‌گویند: ناظران بین‌المللی فقط حق دارند بیایند و روند بازشماری آرا را نگاه کنند و بروند. بیشتر از این نه حق اظهار نظردارند، نه حق شرکت در تصمیم‌گیری‌ها و نه حق باطل کردن آرای جعلی را.

به نظر می‌رسد مثلث تقلب (تیم تداوم و تحول، کمیسیون انتخابات و حلقه‌ی ارگ) چون می‌دانند که با رای واقعی مردم نمی‌توانند به پیروزی برسند، تلاش می‌کنند به هر بهانه‌ای تن به ابطال آرای جعلی ندهند. از سوی دیگر کلی و مبهم بودن محتوای توافقات میان دو تیم اصلاحات و همگرایی و تداوم و تحول، زمینه را برای سوءاستفاده‌ این مثلث تقلب مساعد ساخته است.

به خاطر همین مانع‌تراشی‌ها و مشکل‌آفرینی‌ها است که فعلا هم روند بازشماری آرا با کندی مواجه شده و هم مذاکرات سیاسی میان دو تیم در فضای مثبت و همدلانه‌ اولیه صورت نمی‌گیرد. یعنی علاوه بر اختلاف نظر در بخش تکنیکی، در بعد سیاسی و بر سر تفسیر و مکانیزم تشکیل حکومت وحدت ملی نیز میان دو طرف، تفاوت دیدگاه و برداشت وجود دارد. تیم تداوم و تحول به طور کلی طرفدار دیدگاه تمرکز قدرت است و توافقات در مورد تشکیل حکومت وحدت ملی را نیز مبتنی و متناسب به همین هدف محوری و استراتژیک خود تفسیر و طراحی می‌کند. در مقابل، تیم اصلاحات و همگرایی خواستار توزیع قدرت است و توافقات سیاسی میان دو تیم و شکل و محتوای حکومت وحدت ملی را براساس همین نگاه و خواست مرکزی خود تعبیر می‌نماید.

به رغم خوشبینی‌های اولیه، اکنون مشکلات واقعی افغانستان دوباره سربرآورده است. از یکسو استبداگرایان تن به توزیع قدرت نمی‌دهند و به سختی می‌کوشند که سنت تاریخی انحصار قومی قدرت را به نحوی تداوم ببخشند. از سوی دیگر، اقشار و اقوام مختلف افغانستان خواستار مشارکت در قدرت هستند.

نظام تمرکز قدرت در افغانستان ازهم‌پاشیده و باز تولید استبداد دیگر ممکن نیست. آینده‌ افغانستان یا پذیرش دموکراسی و انتخابات و مبتنی بر آن نوعی توزیع قدرت و یا جنگ و خشونت و در نهایت تجزیه است.


محمد امین حلیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کم کم روشن می شود که اشرف غنی متفکر دوم جهان است!!!
کدام بی عقل این را باور می کند که تفتیش صورت بگیرد، اما از ابطال ارا خبری نباشد؟!!! کدام عاقل این کار را می کند؟ تفتیش برای چه؟؟
واقعا که متفکر بوده!!!
به این می گویند متفکر!!
زلمی از بدخشان

>>>   بلی همه ای گپها به سری سرلشکرکمیسیون نامستقل که شاه ئ شاشجاعی ثانی تعلق دارد.
گلمیری از وردک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است