حملات بی سابقه اسراییل در 5 سال گذشته
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۰    ۱۳۹۳/۵/۲ کد خبر: 76230 منبع: پرینت

به نظر می رسد دولت نتانیاهو تحت فشار دستگاه امنیتی، گروه های دست راستی و یهودی های افراطی پاسخ منفی حماس به طرح آتش بس دولت مصر را تبدیل به فرصتی برای کاهش توان موشکی و نظامی حماس کرده است.

«با گذشت بیش از سه هفته از بحران غزه، ابعاد فاجعه انسانی به درگیری های خونین سال۲۰۰۸ -۲۰۰۹ نزدیک شده است. در سومین روز از حملات زمینی ارتش اسراییل، حملات سنگین به الشجاعیه تعداد کشته شدگان فلسطینی بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه را به بیش از ۵۸۰ نفر رساند. تا کنون در حدود ۲۷ اسراییلی کشته شده اند. در ادامه ارتکاب جنایت ها و هدف قرار دادن غیر نظامیان راکت های ارتش اسراییل به شفاخانه ها نیز اصابت کرده است.

به نظر می رسد با توجه به شدت عمل دولت اسراییل و ناتوانی عملیات موشک پراکنی حماس و گروه های همسو در جلوگیری از تهاجم زمینی ارتش اسراییل تعداد تلفات انسانی در روز های آینده افزایش یابد. تا کنون اگرچه دولت های ترکیه، قطر، فرانسه و آمریکا خواستار توقف درگیری و صلح شده اند ولی عملا دولت مصر پیشنهاد مشخص آتش بس ارایه داده است که با پاسخ منفی حماس بلاتکلیف باقی مانده است. سفر بانکی مون به خاورمیانه تلاش سازمان ملل برای جلوگیری از کشتار غیر نظامیان را نشان می دهد. اما عملا با توجه به کاهش چشمگیر فعالیت های دول عربی در متوقف کردن حملات اسراییل و کاهش حمایت از حماس چشم انداز امیدوار کننده ای در برقراری صلح فوری دیده نمی شود. بانکی مون و جان کری در قاهره می کوشند تا نسخه جدیدی از طرح صلح را ارایه بدهند که مورد موافقت حماس قرار بگیرد.

آنچه باعث افزایش سطح درگیری شده است به مانند شروع آن ترکیبی از سیاست سختگیرانه، ناقض حقوق بشر و تهاجمی اسراییل در تضعیف هر چه بیشتر فلسطینی ها و ممانعت از صلح عادلانه است.

به نظر می رسد دولت نتانیاهو تحت فشار دستگاه امنیتی، گروه های دست راستی و یهودی های افراطی پاسخ منفی حماس به طرح آتش بس دولت مصر را تبدیل به فرصتی برای کاهش توان موشکی و نظامی حماس کرده است. حملات سنگین که در ۵ سال گذشته بی سابقه بوده است با هدف از بین بردن مراکز پرتاب موشک، انهدام ذخایر موشکی، از بین بردن تونل ها و شبکه های ارتباطی زیر زمینی، تضعیف موقعیت سیاسی حماس و دیگر گروه هایی که موجودیت اسراییل را به رسمیت نمی شناسند، صورت می گیرد.

بعد از اتحاد اخیر آنها بخش های تند روی اسراییل به سمت برخورد با حماس متمایل شده بودند. در حالی که استمرار وحدت بین حماس و فتح باعث تقویت رویکرد سیاسی در حماس می شد اما دولت نتانیاهو افزایش گسیختگی و چند پارگی در بین فلسطینی ها را مطلوب ارزیابی می کند.

همین اتفاق در شروع ماجرا نیز رخ داد. پرتاب موشک های پراکنده باعث شد تا اسراییل در قالب دفاع مشروع به واکنش تلافی جویانه بپردازد و به نحو گسترده ای مناطق مسکونی غزه را مورد حمله قرار دهد. اسراییل حماس را متهم می کند که موشک هایش را در بین خانه های مردم قرار داده است ادعایی که راست آزمایی آن محتاج تحقیق پیرامون مستندات است. اما برخورد اسراییل در عدم تفکیک بین نظامی ها و غیر نظامیان این توجیه ها را زایل می سازد. همچنین عدم تناسب واکنش اسراییل نیز توسل به دفاع مشروع را زیر سوال می برد.»

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است