ما در حال پرتاب تیر در تاریکی هستیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۳/۵/۳ کد خبر: 76241 منبع: پرینت

کار بازرسی آرا همچنان ادامه دارد ولی نگرانی از عدم تداوم و اختلاف در کارشیوه ی آن همچنان وجود دارد. کمیسیون انتخابات نیز اعلام کرده است که بدون توافق روی کارشیوه ی بازرسی، روند یا بر اساس طرزالعمل پیشین به پیش می رود و یا متوقف خواهد شد. کار بازرسی همچنان با اما و اگرهایی از جمله نبود سازوکار مشخص بازرسی همراه است.

فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه انتخابات 93 گفت: روند بازرسی طوری که توقع می رفت پیش نمی رود اما ما امیدواریم که با گذشت هر روز وضعیت بهتر شود. اسناد مورد نظر به تصویب برسد و روند از لحاظ کمیت و کیفیت بهتر گردد.

وی افزود: با فشار زیاد ملل متحد، روند بازرسی بدون این که اسناد آن امضا گردد آغاز گردید و این مساله باعث کندی روند شد. قرار بود که سه روز پس از آغاز روند، این اسناد امضا شود اما پس از گذشت 7 روز تفتیش آرا همچنان بدون امضا به پیش می رود.

به باور معنوی، مشکل اصلی این جا است که باید یک معیار اساسی برای جداسازی آرای پاک از ناپاک تصویب می شد. ما انتظار داشتیم که این جداسازی بر اساس معیارهای جهانی صورت گیرد ولی متاسفانه این گونه نشده و در حال حاضر بر اساس طرحی که ارایه دادیم به پیش می رود.

فضل احمد معنوی اظهار داشت: دو دیدگاه مختلف در بین دو تیم انتخاباتی روی موضوع معیارهای بازرسی وجود دارد. تیم داکتر عبدالله معتقد است که باید معیارهای زیادتر و قوی تری وجود داشته باشد تا آرای بیشتری مورد هدف قرار گیرد ولی تیم داکتر اشرف غنی می خواهد معیارهای کمتر و ضعیف تری باشد تا آرای کمتری مورد هدف قرار بگیرد. بنابراین توافق دو تیم انتخاباتی روی این موضوع بسیار سخت است.
در سال 2009 کمیسیون های انتخاباتی قوی وجود داشت. در آن سه تن خارجی حضور داشت و معیارهای بین المللی روی شمارش آرا و ابطال آن تطبیق می شد اما در این دوره متاسفانه کمیسیون انتخابات بسیار ضعیف، دو تیم انتخاباتی هم همواره در تنازع و گفتگو و بدون هیچ معیار بین المللی این کار انجام می شود. هر چند که اگر امریکا پادرمیانی نمی کرد روند در جایگاه کنونی هم قرار نمی داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چه کاری در این شش روز در کمیسیون انجام شده، گفت: دو تیم روی یک چک لیست که شامل 16 معیار است، توافق کرده اند. تمام مواردی که در صندوق مشاهده می شود در این چک لیست به طور مثال موارد غیرمعمول، ثبت می گردد. این چک لیست ها نگاهداری می شوند تا مستند اصلی به تصویب برسد که کدام یک از موارد دیده شده در صندوق باعث ابطال آرا می شود. کمیسیون انتخابات نیز در انتظار توافق و امضای این لایحه ی تفتیش توسط نامزدان است، سپس برنامه ای به کامپیوتر داده می شود تا مطابق لایحه ی تفتیش به صورت خودکار آرای مورد نظر را باطل کند. در پایان نیز کمیسیون انتخابات فیصله می کند که کدام نامزد آرای پاک بیشتری را از آن خود کرده است.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات تصریح کرد: اگر لایحه ی تفتیش و بازرسی ابطال آرا به امضا نرسد این بازرسی، نمایشی بیش نخواهد بود. متاسفانه سازمان ملل نیز فشار زیادتری وارد کرده تا این بازی نمایشی در انظار عمومی دیده شود. این کار نه تنها کمکی به ما نمی کند بلکه ما را از رسیدن به هدف باز می دارد.

معنوی خاطرنشان ساخت: من در راس تیم مذاکره کننده ی تکنیکی هستم اما تصمیم نهایی را هر دو نامزد می گیرند. ما تفتیش را به عنوان یک وسیله می شناسیم تا به هدف برسیم اما متاسفانه هنوز هدف تعیین نشده است. این کار منطقی نیست. من نگرانم مبادا این تفتیش بر اساس پالسی سیاسی دنبال شود به این معنا که هدف قبلاً تعیین شده و این پالسی را مطابق همان برنامه ی سیاسی عیار ساخته باشند. اگر این کار برنامه ی سیاسی بوده باشد دموکراسی و انتخابات افغانستان به سختی آسیب می بیند. بحث تکنیکی و توافق سیاسی دو تیم باید مجزا از یکدیگر ولی با هم به پیش برود من نگرانم که این دو موضوع با یکدیگر مخلوط شوند.

فضل احمد معنوی با تاکید بر اهمیت عملکرد دو نامزد ریاست جمهوری در پیشبرد روند، گفت: در حال حاضر ما در یک سردرگمی به سر می بریم. کار سیاسی متوقف شده، هنوز فاصله ی زیادی بین دیدگاه های دو تیم وجود دارد و بحث تکنیکی هم در حالت گنگ و مبهمی قرار دارد. ما همچنان در حال پرتاب تیر در تاریکی هستیم و نتیجه ی لازم را به دست نیاوردیم. دو تیم باید کارهای لازم برای پیشبرد اصولی روند را انجام دهند و نگذارند که کار به مرحله ای برسد که باز هم نیاز به دخالت یک خارجی باشد.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات با بیان این موضوع که نیت خوبی برای جداسازی آرای پاک از ناپاک نمی بیند گفت: ظاهراً طوری می خواهند کار را به نمایش بگذارند که نه سیخ بسوزد و نه کباب. تا بحال کار محض تکنیکی را در تفتیش آرا ندیده ام و بیشتر کار ممزوج سیاسی انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دست هایی در کار است تا هنوز هم در نتیجه دست ببرد، گفت: ما چاره ی دیگری نداریم و گزینه ی دیگری جز ادامه دادن این روند نداریم. تا وقتی که بتوانم در این فرایند موثر واقع شوم و احساس عجز و ناتوانی نکنم و بدانم که کاری که انجام می شود به نفع دموکراسی و ملت افغانستان است به وظیفه ی خود که ریاست تیم تکنیکی است ادامه می دهم ولی اگر بدانم که این بازی سیاسی است موقف خود را اعلام خواهم کرد.

معنوی در پایان افزود: من نگرانی سازمان ملل متحد را در بیرون شدن آرای میلیونی تقلبی از صندوق ها و بحث مشروعیت بخشیدن به کمیسیون ها، انتخابات و حکومت بعدی، درک می کنم ولی اگر بخواهیم با خاک ریختن این تعفن را بپوشانیم کار درست و منطقی نیست. باید رای های تقلبی و باطل از صندوق ها بیرون کشیده شوند تا انتخابات مسیر درست و واقعی خود را بپیماید. در حال حاضر وضعیت زیر کنترول است و آن چه که می گذرد بر ما پوشیده نیست. به این دلیل نگرانی جدی ندارم و به توانایی های خود نیز اطمینان و باور دارم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی می داند که تقلب به چه نحوی صورت گرفته است، لذا تلاش دارد، روند تفتیش به گونه ای مدیریت شود که این تقلب ها کمتر آشکار شوند.
زلمی از بدخشان

>>>   خیانت خود معنوی به آرای مردم انجام داد کمتر از امرخیل نبود.
تخاری

>>>   تقلبات گسترده امرخیل وهمکارانش به حدی زیادی به نفع یک تیم صورت گرفته که جدا سازی ان از رای پاک ملت در بساز تیمی که به نفع ان تلب صورت گرفته چیزی باقی نم ماند بدین لحاظ وار خطا شده اند و طرفه روی دارند تا تقلبات را کتمان کنند اما نمیشود خوردوریزه نیست که پنهان شود وتمام ملت انرا درک کرده اند حتی جامعه جهانی هم مستند مدلل شده اندبهتر خواهد بود که تیم به نفعش تلب صورت گرفت شریفانه اعتراف کند واز ملت پوزش بخواهد واز وقت کشی بیشتر موضوع دست بردار شود در غیر ان هر قدریکه کاه بی دانه بالا اندخته شود چیز مفید بدست نمی اید .

>>>   دیدن چهرهء معنویگک خیلی خسته کن است.

>>>   اقای معنوی شما راست ګفتید که درحال پرتاب تیر درتاریکی هستید مثلیکه در دوران جنګهای داخلی دهه ۷۰ ګروه ... شورای نظار شما درحال پرتاب راکتها بالای شهر کابل درتاریکی بودید که منتج به شهادت بیشتراز ۶۵۰۰۰ شهریان بیګناه کابل توسط ګروه شما ګردید ولی حالا که دست شما از سلاح کوتاه شده است حالا شما توسط قلم تان مردم را راکت باران میکنید چنانچه خودتان به این مسله اشاره نموده اید
مصطفی کمالزاده ازشهرمولاعلی

>>>   خیانت عالم دین آقای معنوی به مراتب بزرگتر از آن است که توصیف شود. ایشان نیز متقاعد با پیاده نمودن دیموکراسی با میل تفنگ اند نه با کلام و قلم.
از چهره اش معلوم میشود که حین طرفداری از تیم اختلاف و قومگرائی بسیار غمگین میباشد اما فشار هائیکه بالایش است مجبور است از تیم دفاع کند. من نمیدانم که در آخرت چی جواب خواهد داد؟ خداوند هدایت و کمکش کند.

>>>   معنوی بچیش زیات صدا نه کش که ګل مرجان سریی تو هم عتیبار نه داره بخاطر که تو نظارت درست نه کردی و سری تمامی افغانیها عتیبار نه دارد بخاطر که امریکایی را به نظارت روان کرده بود که دستګیر شود.

>>>   ترسم نه رسی به کعبه ای اقای فضل احمد معنوی
این رهی که تومیروی به قبل ابایی تان تاجکستان است
ولی احمد بغلانی

>>>   آقای محترم معنوی !
آقای کرزی همه را مصروف انتخاب کرده است .خودش همرای کابینه ودوستان وهم رکاب هایش درچور وچپاول دارائی عامه مصروف هستند وای بحال مردم بیچاره که غرق روزگار هستند.
امل

>>>   او ملا معنوی تو شرم کو همان دو موتر دولتی کمیسیون را تسلیم کو حالی معلوما شد که تو نفر عبدالله بودی در دور انتخابات پارلمانی تمام وکیلای جمعیت و شورای نظار را ته و به پارلمان رساندی... در سرای شاهزاده پول برایت جمع میشد اخر مرداری بوی برآمد و فیصله نهای را ستره محکمه کرد شرم است به تو...
گل بچه از آنابه

>>>   به نظر بنده که مطلب اقای ولی احمد بغلانی از قبل قبله است چونکه اقای معنوی واقعآ به طرف تاجکستان درحرکت است عوض انکه به طرف کعبه درحرکت باشد
مسلم دوست ازکانادا

>>>   اقای معنوی شما دردوران حکومت ...تان دردهه هفتاد که زمام حکومت تان بدست استاد متوفی بود بسیار زیاد تیر پرتاب کردید چی درتاریکی و چی درروشنی بناآ مردم افغانستان با تبر پرتابګنی های تان اشنایی دارند درانوقت واقعآ که شما بالای مردم راکت پرتاب میکردید ولی حالا که سلاح بدست ندارید با جاسوسی وغلامی خود به بیګانګان بالای مردم تیر پرتاب میکنید
شغنانی از فیض اباد بدخشان

>>>   بس است برادران آیا میخواهید تا یک سال دیگر بر سر ریاست دعوا کنید
عراق به سرعت رییس جمهور جدیدش معلوم شد در افغانستان هنوز بر سر ریاست دعواست

>>>   اقای معنوی چهره تکراری شما برای مردم خسته کن شده قبل ازانکه مردم شمارا دست گرفته بیرون کنند خودتان از سرراه انتخابات دور سازید .

>>>   اقای معنوی واقعآ که درتیر فراګنی ها شما وبقیه زمامداران شورای نظار شما بالای مردم بیګناه افغانستان از تجربه خوبی برخوردار هستید که اقایان هریک مصطفی کمالزاده ازشهر مولاعلی و شغنانی از فیض اباد بدخشان به ان اشارات خوبی داشته اند که تیرباران منطقه ابشار کابل مثال خوبی ان میباشد
حسین علی از جاغوری غزنی

>>>   معنوی خنجر بران درقلب دشمنان اسلام وافغانستان است معنوی خارچشم متقلبان و دزدان رای مردم است و معنوی یک افغان صادق مسلمان مجاهد وعالم است که نمیخواهد کشورش دردامن اسراییل سقوط کند

>>>   از معنوی کرده خیانت به آرای مردم در تاریخ معاصر کشور کس در گذشته و حال و آینده نخواهد بیشتر انجام داده و نداد و نخواهم داد. خداوند متعال حق ما مظلوم ها را از تو بگیرد دیگر توان ما نداریم چون قضا هم معامله کرد بخاطر چوکی خاموشی را گرفت ؛ خدا حق است انشالله،
جوزجانی

>>>   ګاه باشد که کودک نادان - بګمان بر هدف زند تیری!
بدخشان لر

>>>   مسالۀ سومی، کشف رابطه میان ستاد اشرف‌غنی و این تقلب گسترده است. تصور می‌شود که تقلبی به این گسترده‌گی نمی‌تواند بدون تبانی با آقای اشرف‌غنی صورت گرفته باشد. اگر کمیسیون حقیقت‌یاب بتواند به این نتیجه برسد که آقای اشرف‌غنی واقعاً در این تقلب گسترده دست داشته و یا از آن آگاه بوده، بی‌هیچ تردیدی او باید از این پروسه کنار گذاشته شود. زیرا، کسی که رسماً در یک پروسۀ ملی و دموکراتیک تقلب‌کاری می‌کند و شایسته‌گی زعامت کشور را ندارد

>>>   معنوی بچیش به خیالم که موضوع دو موتر چپق زدگی ات از کمسیون سابقه بی اعتبارت ساخت دگه نه خوده بشرمان نه مردم ما را بس است بقدر کافی جمع کردی.
اجمل پینجشیری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است