نهایی نشدن کارشیوه یا بن بست پروسه
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۸    ۱۳۹۳/۵/۳ کد خبر: 76246 منبع: پرینت

کشمکش و بن بست انتخاباتی باعث شد تا ما شاهد پادرمیانی هایی باشیم که حاصل آن توافق تکنیکی و سیاسی نامزدان ریاست جمهوری بود. حالا که هر رای زیر ذره بین قرار گرفته است هنوز هم نگرانی هایی در بین تیم های انتخاباتی وجود دارد. جانبدارانه عمل کردن کارمندان کمیسیون انتخاباتی و عدم موافقت روی مفاد لایحه برای ابطال آرا از این جمله می باشد. سرنوشت این پروسه که فوق العاده زمان بر است چه خواهد بود؟

نعیم اصغری مسوول برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه یا فیفا در برنامه همگام با انتخابات گفت: از جایی که انتخابات یک پروسه ی مسلکی و تکنیکی است و همچنان برعلاوه ی این که یک پروسه ی ملی است پدیده ای بین المللی نیز است.
چهار اصل انتخابات مانند آزاد بودن، عمومی، سرّی و مستقل بودن در تمام کشورها رعایت می شود و خوشبختانه در قانون اساسی ما نیز وجود دارد. بنابراین انتخابات یک فرایند بین المللی است باید در آن روش ها و معیارهای بین المللی مراعات شود. بیشترین استاندارد معیارهای بین المللی در انتخابات ما وجود دارد.

وی افزود: در کمیسیون انتخابات، کارشیوه ی تفتیش از قبل وجود دارد اما آن تفتیش آرا متمایز از تفتیش صددرصدی است. ستادهای انتخاباتی و سازمان ملل روی چک لیست 16 ماده ای توافق کردند بدون این که روی کارشیوه توافق کنند. متاسفانه اختلافات کنونی نامزدان روی بعضی موارد به علت عدم توافق روی کارشیوه ی تفتیش آرا است. آن ها باید ابتدا کارشیوه را نهایی و سپس پروسه ی بازرسی را آغاز می نمودند.

اصغری تصریح کرد: در حال حاضر فقط بررسی آرا انجام می شود و تصمیم گیری در این مورد به علت نبود کارشیوه صورت نمی گیرد. با وجود این که تیم های انتخاباتی کارکرد عملی خوبی دارند اما نتوانسته اند عملاً پروسه را به پیش ببرند.

مسوول برنامه های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه گفت: مواردی را برای بهبود روند بازرسی پیشنهاد کردیم از جمله این که باید هر چه ستادهای انتخاباتی زیر نظر کمیسیون انتخابات و سازمان ملل متحد این کارشیوه را تصویب و نهایی کنند. دوم، تقویم انتخاباتی تعیین شود که چه زمانی تفتیش کل آرا به پایان می رسد و نتیجه اعلام می گردد.
سوم، اگر در جریان بررسی ها اختلاف نظر و مشکلی ایجاد شد تیم های تکنیکی با دفتر ملل متحد و کمیسیون در تماس شوند تا مشکل حل گردد، پروسه را توقف نداده و ادامه بدهند.

به باور نعیم اصغری اگر کارشیوه نهایی شود ممکن است پروسه ی تفتیش صددرصد آرا در سه یا چهار هفته تکمیل گردد و در غیر این صورت پروسه با بن بست مواجه می شود زیرا مواردی در چک لیست است که باید در کارشیوه تشریح شود. اگر کارشیوه نهایی نشود ممکن است بیش از ده هزار صندوق تفتیش و چک لیست ها پر شده اما کمیسیون انتخابات این ظرفیت را نداشته باشد تا روی آن تصمیم گیری کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این همه جاروجنجال و فتنه رانفر اول مملکت جهت باقیماندن در قدرت مهندسی کرده است. دونفر دزد خری دزدیدند سر تقسم باه جنگیدند آندو چو گرم زدو خورد دزد سوم خر شانرا زدو برد.این کار همان شیر آغای دغلباز است. انشا ئالله حق بجایش قرار خواهد گرفت و فتنه گر رسوا خواهد شد چراکه او قاتل ملت واطفال بیگناه این سرزمین است.
بابه ختگر ازجنوبی

>>>   مسالۀ سومی، کشف رابطه میان ستاد اشرف‌غنی و این تقلب گسترده است. تصور می‌شود که تقلبی به این گسترده‌گی نمی‌تواند بدون تبانی با آقای اشرف‌غنی صورت گرفته باشد. اگر کمیسیون حقیقت‌یاب بتواند به این نتیجه برسد که آقای اشرف‌غنی واقعاً در این تقلب گسترده دست داشته و یا از آن آگاه بوده، بی‌هیچ تردیدی او باید از این پروسه کنار گذاشته شود. زیرا، کسی که رسماً در یک پروسۀ ملی و دموکراتیک تقلب‌کاری می‌کند و شایسته‌گی زعامت کشور را ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است