افزایش ناامنی ها شرم آور است
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۰    ۱۳۹۳/۵/۳ کد خبر: 76247 منبع: پرینت

امروز جمعه مخالفان مسلح 15 فرد ملکی را به شمول زنان و کودکان در غور تیر باران کردند.
همچنین برای اولین بار دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد ولی عملکرد نادرست کمیسیون انتخابات سبب مقاطعه ی یکی از نامزدان با کمیسیون شد. این مقاطعه سبب بن بست سیاسی در کشور و ایجاد موج فزاینده ای از نگرانی ها در بین مردم و سیاسیون گردید. پس از پادرمیانی امریکا این وضعیت شکسته شد و توافق نامزدان روی بازرسی کل آرا و ایجاد حکومت وحدت ملی حاصل گردید. متاسفانه وضعیت اقتصادی و امنیتی کشور در این مدت روبه وخامت گذاشت.

جاوید کوهستانی تحلیلگر مسایل نظامی در «باز نگاه» گفت: بدون شک طولانی شدن روند انتخابات فرصت ها و زمینه هایی را برای دشمنان افغانستان برای ایجاد ناامنی فراهم ساخته است. در شرایطی که در خلای قدرت قرار داریم و برای انتقال قدرت روزشماری می شود مقامات حکومتی نیز در پایان دوره ی کاری خود به فکر رفتن و بستن بار و جمع آوری پول برای خود هستند، بنابراین وظایف خودرا به درستی انجام نمی دهند به طور مثال برنامه های امنیتی و استراتژیک حکومت به طور جدی، تطبیق، عملی و پیگیری نمی شود.

وی افزود: وقتی که وزرا و ارگ ریاست جمهوری برنامه های حکومتی را جدی نمی گیرند بنابراین فرماندهان در سطوح پایین هم نسبت به وظیفه ی خود بی توجه می شوند. از سوی دیگر پاکستان نیز خواهان یک حکومت وحدت ملی در افغانستان نیست زیرا با ایجاد حکومت وحدت ملی اختلافات بین نخبگان سیاسی کشور کاهش می یابد و این برخلاف منافع پاکستان است.

کوهستانی تصریح کرد: بسیاری از بن بست سیاسی افغانستان و رفتن به سوی بحران رضایت داشتند زیرا تزلزل در حکومت بوجود می آمد ولی وقتی این بن بست شکست و نامزدان ریاست جمهوری در کنار یکدیگر قرار گرفتند، دشمنان فرصت طلب نیز دچار نگرانی و یاس شدند. آن ها تلاش می کنند از مجموع مشکلات کشور، اهدافی را شناسایی کنند و فعالیت های خود و فضای بی اعتمادی را بیشتر بسازند. حملات اخیر می تواند از حضور ناظرین بین المللی در روند انتخابات جلوگیری کند. به این معنا که تلاش های سازمان یافته ای برای مختل ساختن بازشماری و بازرسی آرا وجود دارد.

به باور جاوید کوهستانی، طولانی شدن روند انتخابات روی اقتصاد و بازار کشور تاثیر منفی گذاشته است. هر چقدر که پروسه ی انتقال قدرت و بازشماری آرا طول بکشد روی وضعیت امنیتی کشور نیز تاثیرگذار خواهد بود و دشمن تلاش می کند از این شرایط به نفع خود استفاده کند.

تحلیلگر مسایل نظامی اظهار داشت: با شکست بن بست سیاسی امیدواری ها بیشتر شده و کشور از شرایط رو به بحران خارج شده است. در چنین شرایطی نیروهای امنیتی کشور می توانند روی مسایل امنیتی تمرکز کنند. همان طور که وزارت خارجه افغانستان و رسانه ها گفته اند، عملیات وزیرستان شمالی با اهداف خاصی انجام شده است. اخیراً عملیات موفقیت آمیزی را پاکستان بر علیه طالبان انجام داده است که تلفات زیادی بیش از هزار تن داشته است. اکثر مراکز آموزشی و تربیتی تروریست ها در پاکستان منهدم شده اند و تعدادی از طالبان پاکستانی به کوه ها و دره ی خیبر انتقال یافته اند.

وی عملکرد ضعیف ارگان های امنیتی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در این جنگ برخی طالبان افغانستانی نیز مراکز خود را از دست داده اند. در حال حاضر اکثر اعضای شورای پیشاور نیز در مناطق مختلف پراکنده شده اند. متاسفانه استخبارات افغانستان ضعیف بوده و نتوانسته اطلاعات کافی را از وضعیت طالبان در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند. اکنون فرصت های خوبی وجود دارد که می توان به نفع نیروهای امنیتی و ثبات کشور استفاده کرد اما متاسفانه اکثر مقام های حکومتی و امنیتی در پایان حکومت فعلی به فکر امور شخصی خود هستند. هر روز شهرها و ولایات افغانستان شاهد حمله های انتحاری و راکتی است و این وضعیت برای ارگان های امنیتی شرم آور است. خلاهای موجود در ارگان های امنیتی و استخبارات کشور باید کشف و ترمیم شود.

کوهستانی اظهار داشت: بسیار منطقی است که هر دو نامزد ریاست جمهوری در جلسات شورای امنیت حضور داشته باشند تا از مسایل کشور آگاه باشند. حضور این دو نامزد می تواند روی عملکرد خوب ساختارهای امنیتی تاثیرگذار باشد.

جاوید کوهستانی در پایان افزود: ساختار حکومت وحدت ملی باید سه مرحله را پشت سر بگذارد، اول تفاهم در مسایل سیاسی و تکنیکی که آغاز شده و دوم، بعد از بازشماری و اعلام نتیجه که ساختار ابتدایی حکومت شکل می گیرد. سوم برگزاری لویه جرگه و تعدیل قانون اساسی است. اگر دو نامزد در حکومت سهیم شوند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعا شرم آور است
...بر کرزی و دار و دسته کرزی با میراث منحوثی که برای مردم به جا گذاشت نفرین تاریخ بر این قوم ...
نبی تخاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است