وظیفه علما و مردم در قبال فلسطين چيست؟
چه چيزي ما را با مردم فلسطين پيوند مي‌دهد؟ جواب واضح است و آن اينکه فقط اسلام است که ما را با ساير برادران و خواهران مسلمان ولو درهر جايي از دنيا که باشند پیوند داده و رابطه‌ اي ناگسستني ايجاد مي‌کند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۵    ۱۳۹۳/۵/۳ کد خبر: 76249 منبع: پرینت

قدس يا بيت المقدس همان مسجد بزرگ و تاريخى در سرزمین فلسطین است که توسط حضرت داود نبى(ع) تهداب گذارى و بناى آن آغاز يافت و حضرت سليمان(ع) که فرزند حضرت داود(ع) بود، علاوه بر وظيفه نبوت، قيادت و حکومت مقتدر و با شکوه داشت آن را به پايه ى اکمال رسانيد.

اين مسجد قبله ى اول مسلمين بوده، زيرا مسلمانها تا در مکه بودند به طرف بيت المقدس نماز مى خواندند و زمان که به مدينه هجرت نمودند به سوى بيت الحرام نماز را ادا نمودند، بدين ترتيب فلسطين سرزمين انبياء(ع)، مدفن حضرت ابراهيم خليل(ع)، معراج پیامبر اسلام(ص) و... لذا قدس (بيت المقدس) در نزد مسلمانان از جايگاه رفيعى برخوردار مى باشد.

اکنون حدود شش دهه مسجدالاقصی زیر چکمه‌ی صهیونیسم بی رحمانه و ستمگرانه به وسیله غداران و فرعونيان زمان در خون می تپد و از اشغال قدس و كشتار خونبارانه بر مردم مظلوم فلسطین می گذرد و این جنایات تا كنون ادامه دارد و هر روز ما شاهد خونین شدن صفحات تاریخ فلسطین هستیم. هر روز مقامات رژیم اشغالگر قدس از تمامی ابزارهای ممکن برای تخریب حرم قدس شریف و احداث معبد ساختگی خود استفاده می‌کنند و به منظور گسترش حاکمیت خود بر این حرم شریف و تخریب مسجدالاقصی تدابیری را نیز اندیشیده‌اند که اجرای این تدابیر از همان اولین روز استیلای صهیونیست‌ها بر بخش شرقی شهر قدس آغاز شده بود.

براساس شواهد تاریخی که وجود دارد، مردم مسلمان افغانستان از ساليان درازي بدين سو با مجاهدین فلسطينی همنوايي و همدردي داشته و به روايت اسناد، مردم افغانستان به رهبری علما و دانشمندان از نخستین روزهای اشغال بیت المقدس حمایت خویش را از ملت مسلمان فلسطین اعلام داشتند، در سال1327 خورشیدی مسلمانان افغانستان، مخصوصا شهروندان کابل در چند نقطه پایتخت کشور از جمله در مرکز شهر (تکیه خانه میراکبرآغا واقع در چنداول) با جمع آوری کمک های نقدی و آن را به مجاهد فلسطينی ارسال داشتند.

سالهای نخستین اشغال قدس شریف، مسلمانان افغانستان، به رهبری شخصیت های دینی و با احساس این کشور به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد الاقصی و بیت المقدس و ارتباط متین شان با باورهای اسلامی واقف شدند، آنها در نخستین روزهای اشغال بیت المقدس درصدد ایجاد حمايت از مجاهدین و مبارزین فلسطینی برآمدند.

در سال 1327 وقتی مردم افغانستان خبر اشغال فلسطين و جريان اولين جنگ اعراب و رژيم صهيونيستي را از طريق راديوي لندن و رسانه هاي ديگر شنيدند، استاد شعاع، مرحوم مجددی، علامه بلخي، مولانا محمد عطاالله فیضانی و دیگر بزرگان این کشور که در اوج مبارزات سياسي شان در كابل بسرمي بردند و مردم شيعه و سني كابل و ولایات همجوار را به برگزاري تجمع و تظاهرات اعتراض آميز به مسجد پل خشتی فراخواندند، و مسجد نامبرده را محل تجمع برای حمایت از مجاهدین فلسطینی قرار دادند که این حرکت بیانگر حضور برجسته و از افتخارات سابقه مبارزات و ویژگی خاص بزرگان آن روز در حمایت از مظلومین فلسطین و دیگر کشورهای اسلامی را می افزاید.

در اين تظاهرات هزاران تن زن و مرد، شيعه و سنی شرکت نموده بودند که آنها در محوطه و اطراف مسجد جامع پل خشتي كابل تجمع نمودند و نیز آنها کمیته هایی را جهت جمع آوري كمك به ملت مظلوم فلسطين در نقاط مختلف افغانستان با همکاری علما و دانشمندان اهل تشیع و اهل تسنن تشكيل دادند.

علما آن زمان در سخنرانی ها فریاد می زدند که: امروز يك ميليارد مسلمان در دنيا زندگي مي كنند، چه شده است اينها را كه كوچكترين حركت عليه استعمار پير انگليس و اين شيطان قرن انجام نمی دهند؟! چرا يك عده ي محدود صهیونیست نژادپرست و پول پرست آمده اند و فلسطين را گرفته اند. مگر اين ها به فلسطين اكتفا مي كنند؟ اين ها هدف شان نيل تا فرات و از فرات تا ايران و از ايران تا هرات و از هرات تا بلخ و بخارا است، مي خواهند در آينده برهمه جوامع اسلامي تسلط پيدا كنند و ذخاير طبيعي اين كشورها را غارت كنند. و در حقيقت نگذارند چيزي به نام اسلام قدرتمند، در جهان وجود داشته باشد و دنيا دربست بايد تحت سلطه ی استعمار و قدر ت هاي استكباري باشد.

اما مهمترین سوال این است که مسوولیت ما در قبال فلسطين چيست؟

شايد نزد بسياري‌ها سوال پيدا شود که چه چيزي ما را با مردم فلسطين پيوند مي‌دهد؟ جواب واضح است و آن اينکه فقط اسلام است که ما را با ساير برادران و خواهران مسلمان ولو درهر جايي از دنيا که باشند پیوند داده و رابطه‌ اي ناگسستني ايجاد مي‌کند.

پشتيباني از حقوق مسلم مردم ستمديده و آواره فلسطين و حمايت همه جانبه از آنان براي بيرون راندن متجاوزان صهيونيستي از سراسر فلسطين و حاكميّت بر سرنوشت خويش از روشن ترين مصاديق مسووليت ديني هر مسلمان است.

به حكم آيه كريمة «اِنّ هذه اُمّتكم اُمَّةً واحدةً» همه مسلمانان در چارچوب مسووليت مشترك و متقابل قرار مي گيرند براساس مفهوم «امت اسلامي» كه برخاسته از انديشه اسلامي و مستند به متون صريح و موكد ديني است ديگر مرزهاي شناخته شده بين المللي و نژاد و زبان و حتي نوع حكومتها نمي توانند هيچ مسلماني را از شمول دايره امت بيرون ببرد و همه سرزمينهاي مسلمانان به عنوان سرزمين امت اسلامي در حمايت آحاد امت اسلامي قرار مي گيرد از اين منظر ملت مسلمان افغانستان نمي تواند و نبايد خود را از سرنوشت ديگر ملتهاي اسلامي و مردمان مسلمان فارغ و جدا بداند، فرهنگ اسلامي ما سرشار از آموزه هاي مبارزه با ظلم و عدم پذيرش آن و حمايت از مظلومان است. «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتِلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ» اجازه داده است خداوند به جنگجويان اسلام زيرا آنها از دشمن ستم كشيده اند و خدا بر ياري آنها قادر است آن مومناني كه به ناحق از خانه هايشان آواره شدند جز آنكه مي گفتند پروردگار ما خداي يكتاست...» «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ...»(7) محمد(ص) فرستاده خداست و ياران و همراهانش بر كافران بسيار دلسخت و با يكديگر مهربانند...» پيامبر اسلام(ص) فرمودند: «مَنْ اَصْبَحَ‌لا يَهتَمُ بِاُمُورِ المُسلِمينَ فَلَيْسَ بِمُسٌلِمِ» كسي كه صبح كند و به امور مسلمانان اهتمام نكند مسلمان نيست. حضرت امام علي(ع) فرمودند:‌«كونوا لِلظالِمِ‌خَصْما وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»(9) دشمن ستمگر و ياور ستميده باشيد.

روشن است كه طبق آيات و روايات حمايت از مظلومان از وظايف مومنان است و لذا در اين راستا حمايت از مردم ستمديده فلسطين وظيفه و مسووليت ديني ما است.
حتي با صرفنظر از مسووليتهاي ديني و علايق ايماني و منافع ملي از مسووليتي كه «وجدان انساني» در دفاع از عدالت و صلح و حمايت از مظلومان فلسطيني و رانده شدگان از سرزمين خويش و زنان و كودكاني كه خانه بر سرشان خراب مي شود نميتوان شانه خالي كرد. اين منطق انساني اميرالمومنين(ع) است كه ميفرمايند: «اِمّا اَخٌ‌لَكَ فيالدّينِ‌اَوْ نظيرٌ لَكَ فِيالخَلْقِ» مردمان يا برادر ايماني تو هستند يا همانند تو اند در آفرينش پس بر هر انسان آزاده و داراي وجداني لازم است كه به حمايت از مردم فلسطين و ساير مظلومين بشتابد فراتر از عقيده و آرماني كه دارد و اين مسووليتي است كه وجدان، اخلاق و فطرت انسانها بر دوش آنها قرار مي دهد.

براساس همین انگیزه‌ی دینی و مسوولیت سترگ اسلامی، وظیفه خطیر علما و اندیشمندان کشور را بیشتر از هر قشر دیگر جامعه سنگین نموده تا در شرایط کنونی که دشمنان آگاه و دوستان نادان با هراندیشه افراطی و یا تفریط گرایانه ای شان موجب به انحراف کشاندن حرکت های اسلامی می شوند، چنانچه لائیک ها و دشمنان اسلام به بهانه های مختلف تبلیغات مسموم کننده علیه مسلمانان را به راه می اندازند و ایجاد شبهه می کنند، از این رو علمای امروز، چون علمای گذشته کشور در قبال جامعه خویش احساس مسوولیت نمایند و در مقابل نابرابری ها، قانونی و شرعی عمل کنند، سکوت را بشکانند و در برابر بی عدالتی، ستم و سایر مشکلات و معضلات که در جامعه ای اسلامی ما می گذرد سکوت نکنند و حق و باطل را برای مردم روشن سازند و جلو استفاده جویی ها به آدرس احیای ارزشهای دینی را بگیرند، به افراد و اشخاص فرصت طلب اجازه ندهند که قداست و معنویت حرکت های اسلامی را خدشه دار سازند و برعلما هست که در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزند.

وظیفه علما است که از یکسو حمایت از ملت مسلمان فلسطین را همانند اندیشمندان گذشته کشور بومی و به آن جنبه معنوی و مردمی دهند و از سوی دیگر، حرکت های اسلامی و مدنی را فرهنگ سازی نموده و در برابر هر گونه بی عدالتی و ظلم در کشور و دفاع از ملت های مسلمان و ستمدیده با اعترضات مسالمت آمیز شان اظهار وجود نمایند، نباید منتظر تمویل کنندگان اجرای پروژه های مشخص وموردی بیرون مرزی بود که این نوع برنامه های وارداتی جامعه ما را آسیب پذیر می سازد.

سیدجعفر عادلی حسینی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کرزی ازقبولی سفارت فلسطین شکرانه کافی دریافت خواهد کرد.
خانشیرین از خانآباد

>>>   بصورت عموم امت امروز در خواب عیش وطرب منفعت خویش غرق است چی میدانند که مسئولیت ما برای الله سبحانه وتعالی چی خواهد؟ کفار دست بادست هم داده برای کشتار وازبین بردن امت شب وروز زحمات زیادی را متقبل میشود،مگر مسلمانان بخصوص عرب ها وترک ها بصورت کل درفکر تامین منافع خود که غرب استعمارگر ایشان را درآن مصروف ساخته است میباشد بطور مثال روزانه صدها فلسطینی شهید توسط کفار مامسلمانان ماتم ملی اعلان میکنیم ویا تظاهرات ها .....وغیره درحالیکه همین کشور که ماتم اعلان میکند دارای بهترین اردو ، منابع .... وغیره که هر کدام آن تاثیرات عمیق را بالای کفار ببار میاورد مگر متاسفانه از هراس خشمگین شدن بادار هایشان چیزی را که الله سبحانه وتعالی میفرماید "مسلمانان برادر اند"انکار میکنندنکات ذکر شده که مسلمانان انجام میدهد یکی از این ها راه حل برای مشاکل امت نمیباشد چون همه اینها یکنوع احساسات دروقوع حوادث ببار میایددنبال راه حل دایمی که اسرائیل را از سرزمین های اسلامی حذف کنند هیچگاه نمی اندیشند.

>>>   نویسنده محترم
... دیگر کشورهارا خو نمیدانم اما ... افغانستان یک دیگر را جنگاندن ، چشم به پول مردم دوختن ، رشوه خوری کردن ، فتوی های غلت دادن ( یعنی مسلمان را کافر و کافر را مسلمان خطاب کردن)، یک مساله را به نفع خود چرخاندن ، دین مبین اسلام را وحشتناک توصیف کردن ، نعمت های خداوند (ج) را پنهان کردن و ازآن یاد نکردن ، در محراب ومنبر هرچیز که برابر شد گفتن و از همه کرده بزرگتر اینکه آن عده ... که در محاکم کار میکنند بدون رشوه هیچ کاری را انجام نمیدهند. پس شما ...چی توقع دارید؟؟؟
حقیار

>>>   درافعانستان چی وظیفه را ما وعلما پیش بردیم که در فلسطین بتانیم هر کس پیسه زیاد داد بمنفعت او گپ میزنیم نه در قصه وطن هستیم و نه درقصه فلسطین تان. بانید که ما دالرها و بلند منزل های خود را هوش کنیم.
م.ی

>>>   برادران عزیز افغانی
فلسطینیان قبل از اینکه رنج و درد اشغالگری را داشته باشند و با دشمن صهیونیستی در ستیز باشند متاسفانه باید تاوان ظلم و جور برادران عرب خود را بخورند. دولت مردان عربی که اکثرا دیکنانور و حتی یک بار انتخابات نداشته اند برای حفظ حیات و حکومت موروثی خود دست به هر کاری من جمله خیانت به مردم مظلوم فلسطین دست میزنند. مثلا ایا میدانید که نظر حکام عرب حوزه خلیج فارس در مورد تجاوز اسراییل به غزه چیست؟ هیچ میدانید که برخی گزارشات مبنی بر اطلاع آنان از حمله اسراییل باخبر بوده اند. هیچ میدانید برخی از همین کشورها جاسوس با عنوان امدادگر به غزه فرستاده اند. هیچ میدانید که این حکام ثروتمند حتی یک گلوله را به مبارزان غزه نداده و البته مانع ارسال هم شده اند؟ هیچ میدانید که مردم غزه 7 سال است که در محاصره کامل یعنی در یک زندان بزرگ قرار دارند و به یک مرگ تدریجی ناشی از گرسنگی و فقر دست و پنجه نرم میکنند ولی این حکام دشمن شادکن در کمال آرامش و اسایش در کنار زنانشنان خفته اند؟ ولی جان به قربان اریاییهای پاکزاد که رحمت خداوند بر این قوم پاک باد. هرآنچه مردم غزه دارند از نان تا فشنگ مرهون این قوم پاکزاد است. برادران عزیز این از سخنان معاون جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است