تفتیش، نمایش و تیاتر بی هدف نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۶    ۱۳۹۳/۵/۴ کد خبر: 76298 منبع: پرینت

در برنامه طلوع درباره تاخیر در روند تفتیش آرا بحث صورت گرفت که در این مطلب به آن اشاره می شود.

البته تاخیر و کندی در روند تفتیش آرا دلایلی دارد که می خواهم به آن اشاره نمایم. همانگونه که اطلاع دارید با توافق روی بعد تکنیکی و سیاسی تا به حال چهار سند تهیه شده است اما هیچ یک از این اسناد امضا نشده است. تیم تحول و تداوم علاقمند به امضای این موافقتنامه ها نیست. شنیده می شود که تیم تحول نشستی داشته و درپایان جلسه خود به این نتیجه دست یافته است که سند مورد توافق را امضا نکند البته این مساله را از دوست گرامی جناب آقای پتمل باید پرسید که چنین فیصله ای را داشته است و یانه؟ ولی من مطمین هستم که تیم تحول علاقه ندارد که اسناد مورد توافق را امضا نماید همان گونه که اشاره کردم چهارسند عمده تا بحال تهیه شده است ولی این اسناد از سوی تیم تحول امضا نمی شود. ده روز پیش ازاین داکتراشرف غنی در ملاقات با داکترعبدالله خواهان مهلت برای ده روز شد که درباره توافقنامه مشوره نماید. توافقی که شامل دو بخش تکنیکی و سیاسی می شود، با حضور و وساطت آقای جان کری وزیرخارجه آمریکا و حضور نامزدان صورت گرفت ولی این سند تا کنون امضا نشده است.

بعد تکنیکی توافقنامه عملیاتی شده است ولی دو سند عمده در مورد تکنیک امضا نشده است. همان گونه که اشاره کردم سند اصلی در هفت ماده تهیه شده است. در این سند چهارچوب سیاسی و تکنیکی به خوبی شرح داده شده است. در بعد سیاسی گفته شده که تیم اول و برنده به رهبری تیم دوم فرمان می دهد که دو کاراساسی را نماید یکی ایجاد پست اپوزیسیون و دیگری معرفی یک نفر در سمت اجرایی. تیم دوم در حقیقت دو مقام را احراز می کند یکی مقام اپوزیسیون و دیگری سمت اجرایی که همان صدراعظم اجرایی است. در بعد تکنیکی نیز دو سند مهم با مشوره های زیادی تهیه شده است اولین سند، معیارهای تفتیش است شانزده فقره، مورد توافق هردو تیم قرارگرفته است. البته در تهیه این شاخص ها نمایندگی ملل متحد نقش عمده ای داشته است.

در مورد معیارهای تفتیش توافق صورت گرفته است. بررسی صددرصد صندوق ها با معیار صورت می گیرد و این معیارها که از آن به نام "چک لیست" یاد می شود این سند مورد توافق قرارگرفته است ولی تیم تحول نمی خواهد این سند را امضا نماید دلیل آن را به صورت واضحی بیان نکرده است تنها گفته است که خوب همین که با هم توافق می کنیم این خود کفایت می کند ولی حقیقت چیزی دیگری است که به آن اشاره خواهیم کرد.

سند دیگری که بی نهایت مهم است و آن لایحه ابطال آرای باطل است. ببینید مسایلی بسیار پیچیده ای جا وجود دارد معیارهای تفتیش برای شفافیت همان است که به آن اشاره کردم اما وقتی که شما با معیارهای بین المللی آرا را تفتیش و تفکیک کردید حال این پرسش پیش می آید که خوب چگونه آرا را باید باطل کرد چون تفتیش ازخود فلسفه دارد و آن شفافیت است حال باید رای ناپاک را با مصوبه ابطال آرا باطل اعلام کرد لایحه ابطال آرا در ساحت تکنیکی مثل همان چک لیست و شاخص ها از سوی تیم تحول امضا نمی شود یعنی اینکه آنها قبول نکرده اند که هیچ یک از این اسناد را امضا نماید. همان گونه که اشاره کردم چهار سند تهیه شده ولی امضا نشده است. موافقتنامه ای هفت فقره ای با حضور جان کری بدون امضا است، این سند دو بعد سیاسی و تکنیکی دارد. دو سند شاخص ها و لایحه ای ابطال آرا نیز امضا نشده است. تیم تحول زیربار امضا نرفته است درصورتی که این اوراق امضا نشود با چالش عمده ای در تفتیش روبرو خواهیم شد اینکه تاخیر و تعلل می شود و یا گاهی هم بازرسی متوقف می گردد دقیقا به همین رد امضا ازسوی تیم تحول و تداوم برمی گردد.

البته رد امضای موافقتنامه های انتخاباتی درهردو بعد تکنیکی و سیاسی احتمالا دلایلی سیاسی باید داشته باشد. شنیده شده است که آقای اشرف غنی احمد زی تحت فشارهای زیادی قرارگرفته است و به وی گفته شده است که خود را از این روند خارج نماید و بی جهت خود را گرفتار چنین دردسرهای گسترده نکند. این گونه توصفیه ها و مشوق ها هم هست و به ایشان گفته می شود که از روند شمارش آرا خودرا بیرون بکشد این گونه توصیه و تشویق ماهیت ضد آمریکایی دارد کسانی که این گونه سفارش ها را کرده می خواهد حثیت آمریکا ضربه بخورد زیرا می دانیم که آمریکا در مورد توافق ها حیثیت خود را به گروگان گذاشته است و اگر روند بازرسی به شکست روبرو شود در واقع سیاست و و ساطت آمریکا نیز ضربه خورده است. چیزی که برای این کشور بسیار سخت تمام خواهد شد. گفته باشم توافقنامه انتخاباتی ماهیت چند جانبه دارد این سند تنها متعلق به دو تیم نمی شود. این نکته ای است که داکتراشرف غنی خود به آن نسبت به هرکسی واقف است. گذشته از تشویق های که داکترغنی شده است که خود را از این ماجرای بیرون نماید دلایلی دیگری نیز درکار برای تعلل دیده می شود.

من فکر می کنم این درست است که چهارسند تکنیکی و سیاسی تهیه شده است. توافقنامه سیاسی براساس "تشکیل حکومت وحدت ملی" توافق های امور تکنیکی که شامل دو بخش شاخصه ها و معیارهای تفتیش و لایحه ابطال می گردد، این توافق ها با همکاری ملل متحد و تیم ها قبول شده است اما امضا نشده است برای امضا تیم اصلاحات مشکل ندارد تیم تحول به شدت با امضای آن مخالفت کرده است. استدلالی که شنیده این است که تیم تحول به دلیل اینکه به ارگ و کمیسیون ها بسیار نزدیک می باشد. این گونه فکرمی کند که امضای اسناد به معنی قضاوت است یعنی اینکه در مورد آرای پاک و ناپاک قضاوت صورت گرفته است. آنها می گویند: قضاوت از آن دو کمیسیون بخصوص کمیسیون سمع شکایات می باشد ما نباید قضاوت نماییم. تیم تحول می خواهد همه بررسی ها بدون اینکه گفته شود که چه مقدار باطل است را در اختیار دو کمیسیون بگذاریم آنها قانونا صلاحیت دارند که قضاوت نمایند و آرا را باطل اعلام نمایند. از نظر تیم تحول دو کار به دوش کمیسیون ها گذاشته شده است. یکی قضاوت و دیگری اعلام آن به این دلیل است که امضای اسناد را قبول ندارند.

تیم اصلاحات معتقد است که دو کمیسیون فاقد صلاحیت است و نتوانسته انتخابات را مدیریت نمایند و خود ناقض قوانین است و به همین دلیل با آنها قطع رابطه کرد. تحلیلگران معتقد هستند که دو کمیسیون، انتخابات را به بحران کشاندند و فاقد اعتبارملی می باشند. آقای اسپنتا مشاور امنیت ملی با صراحت دو نهاد را فاقد وجاهت و اعتبارملی می داند. ارجاع بررسی صددرصد آرا به ناظران ملی و بین المللی به همین دلیل است. برخی از اعضای تیم تحول اشاره به کارهای فراقانونی کرده اند و گفته اند که توافق های سیاسی و یا قضاوت در مورد آرا امور فرا قانونی است. آقای دانش معاون دوم آقای غنی گفته است: توافقنامه سیاسی که درآن به سمت اجرایی اشاره شده یک کار فراقانونی می باشد. در حالی که توافق های سیاسی دریک شرایط دشوار و بحرانی، یک امر منطقی است و این کار در خیلی ازکشورها دیده و تجربه شده است. کمسیونها با نقض بی طرفی و نقض قوانین، انتخابات را به بحران کشاند درهرکشوری عاملان و فاعلان چنین بحران عظیم جایش زندان است ولی درافغانستان به آنها لقب قهرمان ملی می دهد. وقتی که اوضاع به سمت بحران نا پیدا درحرکت بود، این گونه تشخیص داده شد که دو تیم باید به توافق سیاسی دست پید نمایند و این کار صورت گرفت.

آقای اشرف غنی احمدزی خود این توافق را قبول کرد و حتی در زمان رقابت های انتخاباتی آقای احمد ضیا مسعود را در تیم خود جلب کرد و مقام پست اجرایی را به وی داد اگر سمت اجرایی غیرقانونی و فرا قانونی بود پس چرا خود تیم تحول این کار را کرده است. در توافقنامه سیاسی اشاره به پست اجرایی برای مدت دو سال شده است. تیم اصلاحات به هیچ وجه قضاوت دو کمیسیون را قبول ندارد زیرا که هیچ اعتمادی به این دو کمیسیون با همان دلایلی که عرض کردم را ندارد.

تیم اصلاحات با اختلاف نظر، به این نکات اشاره دارد. اول اینکه اسناد تفتیش و ابطال آرا باید امضا شود زیرا تفتیش، نمایش و تیاتر بی هدف نیست هدف از تفتیش این است که به هدف یعنی شفافیت دست پیدا نماییم. نکته دوم که روی آن تاکید دارد که اسناد امضا شود و نتیجه بررسی ها در اختیار مرجع بی طرف گذاشته شود و این مرجع بی طرف قضاوت نماید. مرجع بی طرف نمایندگی ملل متحد درکابل است. اینها تفاوت دیدگاه های دوتیم درمورد پروسه تفتیش می باشد. این خیلی ساده انگاری است که گفته شود مسایل حل شده است تیم تحول کماکان تکیه به دو کمیسیون و به ارگ دارد و به دلیل اینکه امضا معنی قضاوت را دارد و این برخلاف قوانین و دخالت در کار دو کمیسیون است و به همین دلیل از امضای آن سرباز می زند و در نهایت تاکید دارد که نتیجه بررسی ها به دو کمیسیون ارجاع شود آنها هرکاری کردند درست است اما تیم اصلاحات می گوید: نه این کار شدنی نیست. موافقت نامه های تکنیکی و سیاسی باید امضا شود و نتیجه بررسی ها در اختیار یک نهاد بی طرف برای قضاوت گذاشته شود و آن مرجع بی طرف سازمان ملل متحد است.


محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   همان سازمان ایکه به نام است ولی تمامی قدرت به دست امربکا واسراییل است. بس تبم عبدالله هم از پشتوانی غیر مستیقیم امریکا واسراییل تغذیه میشود. ودر برابر اراده ملت ومردم دسیسه بزرگ دزلین های اوباما وجان کیری تا وبالا میشود. چی شد ان جهاد وان جهادیان که در برابر تهاجم خارجی ها میجنگیدن. همه به خاطری رسیدن قدرت فراموش شده وبه خاک سپرده شده است.

>>>   ازقراریکه تاریخ گواه است- با وجودیکه عبدالله هم پشتون است -اما پشتوانه تاجیکان را دارد- تیم کوچی و مشاورین پاکستانیش -سیاست تفرقه و نفرین را خیلی به آسانی به پسش میبرند/ درینجا تیم قبیله و پاکستان و انگلیس واسراییل و روس و امریکا وغیره استعمارگران خورد و بزرگ که سالهاازیک قشر.... بنام اوغان حمایت نموده اند- نمیخواهند انتخابات و دموکراسی دراوغانستان -ادامه یابد- آنها ازین روند باتقلبات گسترده و به درازا کشانیدن نتیجه آرا اهدافی خاصی را پیاده مینمایند.
اولین هدف شان -نابودی انتخابات و احیآ لویه جرگه و تحمیل یک مزدور اوغانی -بدون رای اکثریت مردم میباشند.
هدف دوم شان- عقبمانی و قبیله سالاری درافغانستان میباشد- که مردم ساده لوح ما سالهای سال - چنمین شعار میدهند که هرکس... شد ما پالانش میشویم/ درحالیکه این شعار نتیجه برعکس را دارد- یعنی همه ... میشوند -یک مزدور قبیله سواربرگرده های شان و هرروز خون شانرا میمکدو.
ازینرو برمردم ما فرض است که علیه این نابسامانی قبیله گرایان و باداران فرعونیشان بایستند -بخاطریکه چه پس -چه پیش / اوغانا هرگز رحم نمیکنند و... با فجیعترین شکلش -مردمان بومی این سرزمین را هلاک مینمایند- که مثالهایش درین سی سال کم نیست.

>>>   اشرف عنی می داند که تقلب های گسترده ای صورت گرفته، وگرنه کسی که پاک است از محاسبه چه باک است.
زلمی از بدخشان

>>>   دیده شود مفکوره اعضائ تیم که پشتونهارا به چه نامها یادمیکنند وشما پشتونهای ... هنوز هم به دسترخوان عبدالله نشسته اید یکروز به شما هم حرفهابالاکه اقای شخص دوم تحریر داشته میگویند وتا چکها نیزافتخار کنند با چنین مفکوره مترقی که بدون درنظر داشت 5 ملیون رای دهنده یک تیم را که از ملیونها افغان رای دارد ویک قوم بزرگ را توهین میکنند وای به حال تان .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است