وحدت ملی رشوت یک طرف انتخاباتی به دیگری
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۲    ۱۳۹۳/۵/۴ کد خبر: 76302 منبع: پرینت

پس از توافق دو نامزد برای تفتیش کل آرا و تشکیل حکومت وحدت ملی، هزاران ناظر ملی و بین المللی در دفتر کمیسیون انتخابات سرگردان بودند تا از پروسه نظارت کنند اما اختلاف نظر بین دو ستاد انتخاباتی روی مواردی که باعث ابطال رای می شود وجود داشت. در پایان هر دو طرف به فیصله ی کمیسیون انتخابات در این موارد بسنده کردند. گپ آخر بازرسی را چه کسی خواهد گفت؟ آ یا دیگر اختلاف نظرهایی در چگونگی بازرسی وجود نخواهد داشت؟

فیض الله ذکی عضو ستاد اشرف غنی احمدزی در برنامه انتخابات 93 گفت: معیاری که برای تشخیص صحت برگه رای دهی وجود دارد چک مارک است. این پروسه ی تکنیکی، کلان و تازه در نوع خود است. پیدا شدن اختلاف نظر در این پروسه، طبیعی است و هرگاه هیچ اختلاف نظری وجود نداشته باشد سوال برانگیز است. مهم این است که اراده ی مستحکم برای حل این اختلاف و پیشبرد کار به صورت شفاف وجود دارد.

وی افزود: طرح و پیشنهاد ضرورت تفتیش کل آرا برای آن که هیچ شبهه ای در پایان کار تفتیش باقی نماند، از سوی داکتر اشرف غنی احمدزی مطرح شد. بنابراین دادن این پیشنهاد به این معنا است که تیم ما کاملاً معتقد به این است که نتایج انتخابات متکی به رای مشروع باید باشد و هر رایی که باطل تشخیص می شود به هر دلیل یا به هر پیمانه و به نفع هر کسی که باشد باید باطل گردد.

ذکی تصریح کرد: در این مقطع و مرحله آن چه که اهمیت دارد درک و تفاهم متقابل نامزدان و مواظبت بیشتر از شفافیت پروسه است. در صورتی که به صورت غریزی هدف ستادهای انتخاباتی به سود یک طرف و بر علیه طرف دیگر باشد کار با مشکل روبرو خواهد شد.

فیض الله ذکی خاطرنشان ساخت: معیارهای اولیه ای که در انتخابات گذشته موجود بوده است مورد منازعه نیست ولی در جریان کار مسایلی پیش می آید به طور مثال معیارهای جدیدی مطرح و یا در تعبیر معیارها سوال ایجاد می گردد اما اصل، توافق و تفاهم دو ستاد انتخاباتی است. بهترین کارها در جریان عمل، صحت و سقم خود را نشان می دهد و این پروسه هم شامل این موضوع می گردد.

به باور عضو ستاد اشرف غنی احمدزی کار بازرسی در آغاز روند کندی خواهد داشت اما به مجردی که سوال ها جواب داده شود و اشکالات برطرف گردد سرعت بیشتر می شود.
وی از دادن هر گونه اطلاعات خودداری ورزید و گفت: هر چند که تفتیش آرا به نفع تیم ما باشد نمی خواهم اطلاعات آن را در اختیار رسانه ها بگذارم زیرا این کار تبلیغاتی است. برای ما پروسه و همکاری و توافق دو تیم برای موفقیت تفتیش اهمیت دارد.

ذکی اظهار داشت: من با صداقت و کمال روشنی به مردم بگویم که هر دو تیم انتخاباتی حاضر نیستند که رای مردم، قربانی شود. ایجاد حکومت وحدت ملی بعد از اعلام نتایج انتخابات، اعلام موضع دو نامزد پس از مذاکره بود. همچنین رفتن نامزدان به دور دوم به این معنا است که برای آن ها رای مردم اهمیت دارد.

به گفته ی فیض الله ذکی هر دو نامزد حق دارند در فردای تفتیش خود را برنده احساس کنند زیرا در برنده ی وحدت ملی، ملت است در این صورت دو تیم برنده هستند. کسی که بیشترین آرای مردم را دارد رییس جمهور آینده ی کشور خواهد بود و صلاحیت های وی در قانون اساسی مشخص است. در همه ی انتخابات نقاط جهان، یکی برنده و یکی بازنده می شود اما در بعضی مناطق نخبگان سیاسی به این نتیجه می رسند که توافق بهترین راه حل است. به باور ما تیم برنده وجوددارد ولی این خطای بزرگی است که در کشوری مانند افغانستان کسی که برنده است صاحب تمام اختیارات گردد ولی بازنده محروم بماند.

عضو ستاد تحول و تداوم گفت: بعضی سعی دارند که این رابه اذهان عامه تلقین کنند که حکومت وحدت ملی رشوت یک جانب انتخاباتی به جانب دیگر است. در حالی که داکتر احمدزی تا هنوز رنگ تاپه خشک نشده بود که اعلام کرد خواهان تفتیش آرا است. هرگاه این خواسته بعد از مشکلاتی در آرا و یا پس از شمارش آن بوجودمی آمد این شایعه قابل قبول بود در حالی که این گونه نیست و مااز نخستین روز مساله ی تفتیش را مطرح ساختیم. توافق روی حکومت وحدت ملی بر اساس منافع کشور و ضرورت های فعلی صورت گرفته است.

وی بازرسی کل آرا را موفقیت بزرگی برای ملت افغانستان دانست و افزود: ممکن است دموکراسی ناب و ایده آل در افغانستان عملی نشده باشد ولی اجرای این پروسه یک موفقیت بسیار بزرگ است اما باید در نظر داشت که در هر دهه یکبار دموکراسی به قهقرا رفته است اگر این بار توافق سیاسی و تکنیکی بتواند ما را از این گردنه عبور دهد موفقیت بزرگی خواهد بود.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   كاملا راست ودرست كفتيد ذكي صاحب !
به واقعت كه مرد بزرك وسياسي با تجربه هستيد ،وأين كره توسط معجزه اي باز شده و وطن رأ از بحران نجات داد و حال بر شما و اقاي سنكجاركي است كه مسوليت تبليغات دشمنان وحدت ملي رأ شرافتمندانه مندانه بكيريد كه وفاق بدست أمده رأ صدمه نرساند وأفراد مريض وإفراطي رأ موقع ندهيد كه سرنوشت انتخابات ودولتً. وحدت ملي رأ بازيجهً احساسات منفي كرايانه شان سازد ومردم رأ محروم از رسيدنً به حاكميت همه شمول سازد. خداوند ذكي صاحب شمارا بركت دهد كه درمورد اظهاراتً غير مسولانه احمد ضياه موضع سياسي معقول و خردمندانه كرفته از احتراق اتشي خانمان سوزي كه او با حرف هاي احساساتي خود اشتعال ميكرد جلو كيري بموقع نموديد. به هردوي شما سخن كوبان محترم هر دو سناد ارزوي موفقيت دارم،و سنجاركي عزيز نيز مرد بزرك طرفدار تفاهم ملي است. خداوند حفظش كند.
دوست مشترك شما

>>>   اگر با توافقات موجود ، نسل جوان امروز - نسل آگاه و تحصیل کرده و با دانش ما فقط یک دهۀ دیگر با صلح و آرامش و بدور از جنگ و خونریزی چانس یابد - سهم گیری و تصمیم گیری در فردای سیاسی کشور برای شان میسر و آنگاه با ایمان به این نسل اثر گذار که از میان دود و آتش سربلند کرده اند یقین دارم به دور از قوم گرایی و با صفای نیت و فقط در خدمت وطن و مردمش چنان مسولانه و وطندوستانه عمل خواهند کرد که برای زورگویان و به اصطلاح عام چوکیداران زر و زور مجالی باقی نماند و علم و دانش و دلسوزی به مردم ، معیار دولت مداری خواهد بود نه وابستگی های قومی و قبیلوی و منطقوی به امید آنروز برای سعادت و سربلندی وطندارانم . ظاهر نافع

>>>   درتشکیل دولت اینده هردو جانب یک تعهد را بدهند که رشوت خوران وغاصبین را درهیچ پست دولت جای نمیدهند باز ما خاطر جمع میشویم که اگر برای ما ارزش قایل داده نشد خد اقل دولت متشکل از افراد سالم و وطندوست را نصیب شدیم در غیر ان معلوم است که هم دین رفت و هم دنیا .

>>>   این فیض الله ذکی نمیداند که این چانس آخر وی در قدرت سیاسی است ؛ وی مشاور قتل عام های دشت لیلی است بنا دیر یا زود به سراغش خواهیم آمد!
لطیف ننګرهاری

>>>   ذکی جان جان جان!
مسخره شده ای ولی میدانم خبر هم نداری!میدانی ګاو شیری تان اشرف غنی تقلب میلیونی کرده ؛ این را هم بدان که هستند کسانی که عزت مردم را هم به اسانی به کسانی فرومایه چون شما به سادګی واګذار نخواهند کرد؛ زیرا شما ...بیش نیستید.
لطیف ننګرهاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است