پشت پرده آمریکا برای تحریم روسیه چیست؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۰    ۱۳۹۳/۵/۴ کد خبر: 76309 منبع: پرینت

در حالی که تحریم های آمریکایی از نظر اقتصادی تاثیری بر اقتصاد مسکو نداشته این احتمال وجود دارد که اهداف و انگیزه های دیگری در پس این اعمال فشارها وجود داشته باشد .

به گزارش راشاتودی ؛‌ ریچارد ولینگز ، از اعضای ارشد موسسه امور اقتصادی در گفتگو با شبکه "راشاتودی " اظهار داشت : انواع مختلفی از تحریم ها وجود دارد . یکی از آنها این است که موجب می شود که هرگونه فعالیت تاجران و فعالان اقتصادی آمریکایی با تجار روسی غیرقانونی محسوب شود . این امر موجب بلوکه شدن سرمایه های شخصیت ها و بازرگانان روسی در آمریکا و دیگر کشورهای دنیا می گردد .

این اقدام گرچه در کوتاه مدت ممکن است نتایجی را حاصل کند اما در درازمدت می تواند نتایج معکوس ایجاد کرده و حتی به کشوری که تحریم ها را اعمال کرده ،‌آسیب بزند . امپریالیست هایی مانند آمریکا می توانند از تحریم بر ضد کشورهایی انتظار نتیجه بخشی داشته باشند که یا کشور کوچکی هدف قرار گیرد و یا از لحاظ سیاسی یا اقتصادی کشور منزوی باشد . روسیه ازاین طبقه بندی بسیار دور است .

وی در پاسخ به این سوال که تحریم ها ممکن است چه مشکلاتی برای مسکو ایجاد کند ، افزود : مدت زیادی است که هراس از تشدید تحریم های ضد روسی آمریکا و توقف معامله میان تاجران آمریکایی ،‌اروپایی و روسی وجود دارد . بعلاوه ترسی در سرمایه گذاران بین المللی ایجاد شده تا نتوانند در بخش های اقتصادی روسیه سرمایه گذاری کنند . و یا اینکه این سرمایه گذاری ممکن است در آینده غیرقانونی و برخلاف قوانین تحریمی غرب محسوب شود . این مورددر درازمدتبر سرمایه گذاری های دوطرف تاثیرگذار بوده و معامله هایی با تاریخ طولانی اعتبار میان تاجران و کشورهای مورد نظر آنها را تحت تاثیر قرار می دهد .

مهم این است که مسکو در برابر این تحریم ها دست و پا بسته نیست . بی شک اعمال این تحریم ها هزینه های انجام تجارت و داد و ستد در بازارهای آمریکا را افزایش می دهد . اما نحوه اعمال تحریم ها به گونه ای است که دور زدن آنها کار چندان سختی نیست .

این کارشناس تصریح کرد : همانند ایران ، دیگر کشورهای تحت تحریم آمریکا راه های زیاد و البته بسیار آسانی برای دور زدن تحریم های غربی پیدا کرده اند که به روش های مختلفی نیز انجام می گیرد .

مدتهاست تحریم های بسیار شدیدی از سوی آمریکا و دیگر هم پیمانان آن علیه ایران اعمال می شود . با این حال تاجرن این کشور به راحتی با یک سوم کشورهای مورد نظر خود تجارت و دادوستد می کنند . اساسا شما می توانیدنفت خود را به کشورهای مختلفی فروخته و از آنجا به کشورهای مورد نظر خود انتقال دهید .این از ویژگی های بازار جهانی است .

شواهد نشان میدهد که تحریم های آمریکایی بر ضد روسیه نه تنها عمل نکرده بلکه نتایج معکوس نیز داشته است . این تحریم ها موجب تشویق مسکو برای تقویت روابط تجاری درازمدت با کشورهای شرقی شده است .از جمله آنها می توان به انعقاد قرارداد عظیم گازی میان چین و روسیه در اوایل سال جاری میلادی اشاره کرد. محدودیت های تحریمی از غرب منشا گرفته و روند تجارت های جهانی را به شرق منتقل کرده است . در این مسیر اتحادیه اروپا که دارای روابط تجاری گسترده و طولانی مدت با مسکو بوده ،‌ متضرر اصلی است .

وی در انتهای این مقاله آمده است : سوال اینجاست که آیا اهداف سیاسی و جغرافیایی در پس تحریم های اقتصادی آمریکا علیه روسیه وجود دارد ؟ در آمریکا این هراس وجود دارد که محور تجاری میان اتحادیه اروپا ،‌ روسیه و چین بتوانند اتحادی اقتصادی و قدرتمند تشکیل دهند و در مخالفت با ایالات متحده به فعالیت های بین المللی بپردازند .

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است