چرا کمیسیون مسوولیت قانونی خود را انجام نمی دهد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۵    ۱۳۹۳/۵/۵ کد خبر: 76359 منبع: پرینت

در حالی که بن بست انتخاباتی افغانستان با پادرمیانی امریکا و ملل متحد شکسته شد و توافق تکنیکی و سیاسی بین نامزدان برقرار گردید، اماپروسه ی تفتیش آرا همچنان با اما و اگرهایی به پیش می رود. کارشیوه ی ابطال آرا هنوز نهایی نشده و نامزدان ریاست جمهوری روی جزییات آن با یکدیگر به توافق نرسیده اند. این سوال وجوددارد که با وجود توافق دو طرف در ایجاد حکومت وحدت ملی چرا روی جزییات لایحه ی ابطال آرا با یکدیگر اختلاف دارند.

جانداد اسپین غر رییس دیدبان انتخابات افغانستان گفت: من شخصاً از روند پروسه راضی نیستم زیرا آغاز پروسه ی تفتیش آرا مطابق معیارهای پذیرفته شده ی جهانی و اصولی نبوده است. درست است که باید در چنین اوضاع سیاسی کشور دو طرف و میانجی ابتکار عمل را در اختیار داشته باشند اما زمانی که بعد تکنیکی مساله پرداخته می شود نهادهای قانونی باید ابتکار عمل را به دست داشته باشند تا مشروعیت و مسلکی بودن پروسه حفظ شود ولی متاسفانه کمیسیون انتخابات که مطابق قانون مسوولیت و صلاحیت تصویب لایحه را برعهده داشت به وظیفه ی خودعمل نکرد.

وی افزود: کارشیوه را اول باید کمیسیون مصوده می کرد و پس از آن نظر کارشناسانه ی دو ستاد انتخاباتی و سازمان ملل را در آن لحاظ می کرد، سپس آن را نهایی می ساخت و کار تفتیش آرا بر اساس آن آغاز می گردید. کمیسیون با ضعف عملکردی بسیار این کار را نکرد و پروسه آن طور که توقع می رفت به پیش نرفت و یکی دوبار هم با توقف مواجه شد. از سوی دیگر سازمان ملل متحد هم که باید در ساختن این کارشیوه کمک می کرد به آن علاقمندی نشان نداد.

به باور اسپین غر، معیارها یک سقف و اصول هستند و باید برای تطبیق آن ها سلسله مکانیزم های تطبیقی ساخته شود. مسلماً تهیه ی معیارها و آغاز پروسه بر اساس آن کافی نیست زیرا برای هر معیار باید مکانیزم تطبیقی اندیشیده می شد. من بسیار از چنین وضعیتی نگران هستم. اگر پروسه ی تفتیش آرا به همین منوال به پیش برود ممکن است بارها شاهد توقف روند باشیم.

رییس دیده بان انتخابات افغانستان گفت: اگر این کارشیوه نهایی نشود ممکن است باعث اعتراض نامزدان ریاست جمهوری و توقف روند گردد و پیامدهای منفی بسیاری در پی خواهد داشت. کمیسیون های انتخاباتی باید مطابق صلاحیت و مسوولیت قانونی خود این کارشیوه را نهایی نماید در غیر اینصورت ممکن است نتیجه ی این تفتیش قابل قبول برای نامزدان و مردم نباشد.

جانداد سپین غر اظهارداشت: بعد از توافق سیاسی یک مربعی ایجاد شد که یک ضلع آن کمیسیون انتخابات بود. این کمیسیون نمی تواند خارج از چوکات اصولی رایج در تمام دنیا عمل نماید زیرا نقش هر ضلع در آن معلوم است. هرچند که مشکلات و اشتباهات بعضی افراد در این نهاد انتخاباتی وجود داشت اما به عنوان یگانه نهاد با صلاحیت در این زمینه باید این پروسه را به درستی و اصولی به اتمام برساند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: اگر کارمندان کمیسیون در مرحله ی تفتیش آرا به کلی تغییر می کردند شاید بعضی نگرانی ها و مشکلات حل می شد اما فرصت کم بود و این گونه نشد. در حال حاضر باید تفتیش آرا انجام شود و سپس به تخطی های کارمندان کمیسیون مطابق قانون رسیدگی گردد.

رییس دیدبان انتخابات افغانستان تصریح کرد: چرا کمیسیون انتخابات خصوصاً بعد از توافق مسوولیت تکنیکی و صلاحیت قانونی خود را انجام نمی دهد؟ آیا ظرفیت لازم تکنیکی و مسلکی را ندارد و یا به طور عمدی سهل انگاری می کند تا این مشکل هم کلان شود و تفتیش آرا نتیجه ی درستی نداشته باشد؟

اسپین غر در پایان گفت: هر دو ستاد با کمک ملل متحد باید کمیسیون را مجبور به نهایی کردن این لایحه کنند. با وجود عدم مدیریت صحیح کمیسیون، من موافق نیستم که کار کمیسیون را به دیگر اشخاص و نهادها بسپاریم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کدام کمیسون .... انکه خودش به همه هویداشد

>>>   اقاي سيين غر !
شما خود نيكو ميدانيد كه اين كميسيون نالايق كوسفند جاق كر است .بيشتر توجه شان به تقلب به نفع تيم تقلب است وازين مدرك اين أعضا صاحب خانه وثروت شده اند .تنها نورستاني مفلوك يك بلند منزل رأ تحفه كرفته وسند ملكيتش توسط مدير توزيع زمين شهر داري كابل به دفترش برده شده است وامتيازات كه ما نميدانيم زياد است .هوتكي نيز نانش به روغن تر است .اينان أصلا وجدان ندارند ودر كرو ماديات غرق اند .سي مليون دالري كه احمد زي از سعودي كرفت كه به اين كميسيون وأمر خيل داده شد كه از ولايات جنوبي رأي غير منطقي رأ بيشرمانه به صندوق هاي احمد زي ريزاندند .
در غير ان جي معجزه بكار رفت كه رأي ٣١درصدي دريك شب از مرز ٥٠ كذشت اين رأي رأ يا اجنه به صندوق هاي او ريخت اين رأ هم جناب شما وهم مردم وجامعه جهاني بطور روشن ميداند .از أنست كه احمد زي مانند نؤكر كنهكار نزد جان كري دست به أدب ًكوش بفرمان ايستاده بود وحال جان كري رأ دور ديده از از امضا معيار بطلان رأي تقلبي آش دفع الوقت ميكند ،وأين رأ بداند كه جان كري تصميم سفر عاجل رأ جهت تسريع بازشماري دارد ،
احمد

>>>   با درنظرداشت جانبداری کمیسون انتخابات از یک تیم خاص وضعف مدیریت کمیسون مذکور که منجر به بن بست دوردوم انتخابات شد برای نجات از بن بست ومسیر درست روند انتخابات از نهایت ناگزیری دوستان مردم ما چه داخلی وخارجی دخیل پروسه شدند وپروسه را از بن بست نجات دادند حالا که روند انتخابات به مسیر اصلی هدایت شده کمیسون انتخابات روی هر ملحوظی که است در روند درست پروسه نه تنها کم علاقه گی نشان میدهند بل میخواهند پروسه را باز هم به بن بست کشاند تا تقلبات گسترده کمیسون انتخابات پوشیده بماند حراس کمیسون انتخابات ازین است تا تقلبات شان یکایک شناسایی وبه همین اساس مورد پیگرد قانونی قرار نگیرند وتیمی که به نفعش تقلب شده هم از شناسایی اکثر ارای تقلبی به عناوین مختلف شنانه خالی میکند وحاضر نیست تا ابطال ارای تقلبی بشکل اصولی ان به تصویب برسد.
هاشمی

>>>   گمیسونکه مشروعیت نسبت تقلب انجام داده ندارد چطور میتواند حایز مسولیت قانونی باشد ؟
دوراندیش

>>>   جواب این همه چرا ها واضح ومبرهن است کمیسیون این همه تقلب ودست بازی های سازمان یافته را از روی تصادف ویا سهوا انجام نداده تا باصلاح ان بپرداد انها باساس یک برنامه ای وسیع وبا اتفاق اقای کرزی وخلیل زاد و... خواستند تا به چشم ملت خاک زده یک بار دیگرکاندید مورد نظر خودرا برای چند سال دیگر روانه ای ارگ سازند که تاهنوز باین مامول نامقدس موفق نگردیده اند اینکه اقای کری برجنازه ای ما اشک می ریزد ویا اتحادیه اروپااظهار همدردی وتسلیت مینمایند همه در توطئه شریک وشامل انداینها همه روی یک مسئله اتفاق نظر دارند وان اینکه ازادیخواه ومسلمان وبا ایمان را نمیخواهیم مانند سابق مزدور وبی ارده وبیدین را رویکار مینمایم وبرای رسیدن باین مامول از نیرنگ های مختلف کار میگیرندوبه دسیسه های گوناگو ن دست می یازندواز ترور ووحشت کار میگیرند تا یکی نه یکی کار گرافتد
اما جانب مقابل هم فوق العاده بی ارده وضعیف وتسلیم پذیر معامله گر است که هر بار اعتماد ملت رابه یاس مبدل نموده به نحوی با انها کنار می اید واز داعیه ای برحق ملت دفاع نمیتواند اگر اشرف غنی نصف همین هواخواهان را که در جاده ها برامدند میداشت روز را بالای اینها شب میساخت انها با لجاجت وپر روی شیر را سیاه میسازند وروز را شب قلمدادمینمایند ولی ما جرئت اظهار حقایق جامعه را نداریم اگر من بجای اقای عبدالله میبودم به خارجی ها میگفتم جز فیصله ای ارای واقعی ملت به هیچ مصلحت دیگر کنار نمی ایم به هرصورت اول تفتیش ارا واعلان نتایج وبعد هر حکومت که شما میخواهید روی ان صحبت مینمایم ولی اینها پیش از پیش نصف بیشتر مطالب انها را دربست پذیرفتن ونصف دیگر را میخواهند با لجاجت وزرنگی از ما بگیرند خداکند که این نصف نصف اخیر نباشد
تبنگ چی

>>>   من ایمان دارم اگر این کمسیون به نفع شما شرم اورترین تقلب را میکرد که بنفع شما میبود به یقین شما انها را از بهترین کمسیون ها مانند کمسیون اقای معنوی تمجید می کردید وبر علاوه سامان های انها را سر شانه انتقال میدادید.
فکر میکنم این غوغا بعد از ....زدن چار زانو زدن است وهیچ کمک تان نمیکند.یادتان باشد!!! شما امتحان تان را به مردم دادید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است