تقدیر بانک خون مرکزی از خدمات وزیر صحت عامه
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۳۹۳/۵/۶ کد خبر: 76390 منبع: پرینت

بانک خون مرکزی وزارت صحت عامه کشور با تفویض لوح تقدیر از حمایت و توجه جدی داکتر ثریا دلیل وزیر صحت عامه در ترویج فرهنگ اهدای خون در سراسر کشور، قدردانی به عمل آورد.

وزیر صحت عامه در پنج سال گذشته با شرکت در کمپاین های سراسری جمع آوری خون که سالانه دو بار در 14 جون روز جهانی اهدای خون و دهه محرم به شکل داوطلبانه راه اندازی می گردد، هشت بار خون خویش را اهدا نمود و در همگانی شدن و سراسری شدن این فرهنگ در کشور منحیث یک ارزش و عمل مدنی و انسان دوستانه پیش قدم گردیده است.

به گزارش وزارت صحت، قابل تذکر است که در سال 1388 به مقدار 9647 پاینت خون، به طور رضاکارانه در بانک های خون در سراسر کشور جمع آوری گردید. وزارت صحت عامه با راه اندازی کمپاین های ملی اهدای خون توانسته است این رقم را در سال های89 تا 92 به ترتیب به 9310، 22786، 25311 و 31883 پاینت خون افزایش دهد. در پنج سال گذشته تنها در شهر کابل از طریق راه اندازی این کمپاین ها در حدود هفتاد میلیون سی سی خون جمع آوری شده است.

خون های جمع آوری شده برای نیازمندان در وقایع، مجروحان ملکی جنگ، عملیات های زمان ولادت، امراض سرطانی خون مانند تلاسیمیا و نوزادان قبل از وقت که به اخذ خون ضرورت دارند، تطبیق می گردد.

به گفته علمای طب، خون دادن نه تنها برای صحت مضر نیست بلکه مفید می باشد، مرد سالم و صحتمند بعد از هرسه ماه و هر خانم صحتمند بعد از هر چهار ماه می تواند خون اهدا نماید.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر من ترويج اهدأ خون توسط وزارت صحت يك حركت نيك بوده است و مسؤليت پذيرى افراد جامعه را در برابر هموطنان نيازمند تقويت مينمايد. مخصوصاً كه زيادترين نيازمندان خون مجروهين جنگ و زخمى ها اند.

>>>   همچنان برنامه هاى اگاهى دهى وزارت صحت عامه در مورد اهدأ خون تاثير گذار بوده است. من تا يك سال قبل نميدانستم كه افراد سالم ميتوانند منظم خون بدهند و بدن شان قدرت خونسازى منظم و كامل را با وجود اهدأ خون ميداشته باشد. من تا حالا خودم خون نه داده ام ولى اگر فرصت مهيأ شود اينكار ثواب را ميكنم.
صادق از لوگر.

>>>   افغانستان به كمك و پول جامعه خارج در سالهاى گذشته زياد متكى بوده، كار هاى مثل اهدأ مجانى خون توسط شهروندان يك كار عالى است و من از آن استقبال ميكنم. اين كار بايد در ولايات دور هم توسط وزارت صحت كشور تبليغ شود.
امید جلالی از شهر کابل!

>>>   این نهایت یک کار مقدس و پرثواب است. اهدأ خون میتواند زندگی یک هموطن دیگر را نجات دهد. ممنون از تمامی کارکنان این وزارت برای چنین ترویج خوب و مقدس.
نوید مسعودی

>>>   سلام خدمت تمامی کارمندان این وزارت خوب و حیاطی. چند قبل پدرجانم در شفاخانه وزیر اکبر خان مریض بود و بسیار عاجل به خون ضرورت داشتیم برای بهبودی پدرجانم به رهنمای یکی از داکتر دلسوز این شفاخانه به بانک خون مرکزی مراجعه نمودیم و توانستیم بسیار به سهولت و عاجل خون مورد نیاز خود را از این مرجع به دست آورده جان پدر گرانقدر خود را نجاد دادند. با سپاس فراوان از این وزارت و از کارکنان شان.
سحر از کابل.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است