فرمان عفو رییس جمهور به مناسبت عید فطر
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۳/۵/۶ کد خبر: 76392 منبع: پرینت

به گزارش ریاست اداره امور، مطابق حکم مندرج فقره 18 ماده 64 قانون اساسی افغانستان، به مناسبت حلول عید سعید فطر، تخفیف و عفو مجازات حجز و حبس محکومان اعم از (ملکی و نظامی) را که به حکم قطعی و نهایی محاکم، محکوم به مجازات گردیده اند، حسب زیر منظور می گردد.

تخفیف و عفو مجازات محجوزان
ماده اول:
(1) محجوزینی که به حجز تا یک سال و شش ماه محکوم گردیده اند، بدون در نظر داشت نوع جرم و مدت سپری شده، مدت حجز باقیمانده آنها عفو و از حجز رها گردند.
(2) محجوزینی که به حجز بیش از یک سال و شش ماه تا پنج سال محکوم گردیده اند، در صورتی که ثلث ( یک بر 3) مدت حجز محکوم بها را سپری نموده باشند، مدت باقیمانده حجز آنها عفو و از حجز رها گردند.
(3) محجوزینی که به حجز بیش از پنج سال محکوم گردیده اند، در صورتی که نصف مدت حجز حکم بها را سپری نموده باشند، مدت باقیمانده حجز آنها عفو و از حجز رها گردند.
(4) محجوزینی که از مزایای احکام مندرج فقره های (2 و 3) این ماده مستفید نشده اند، در مدت حجز محکوم بهای باقیمانده آنها تخفیفی به این شرح به عمل می آید.
1- در مدت حجز محکوم بهای محجوزان مندرج فقره 2 این ماده، در برابر هر سال، مدت سه ماه
2- در مدت حجز محکوم بهای محجوزان مندرج فقره 3 این ماده، در برابر هر سال، مدت دو ماه

کبر سن:
ماده دوم:
(1) محبوسان مردی که سن 64 سالگی یا بیشتر از آن و محبوسان زنی که سن 54 سالگی یا بیشتر از آن را تکمیل و به مدت بیش از یک سال تا پنج سال به حبس محکوم گردیده اند، در صورتی که ربع ( یک بر 4) مدت حبس را سپری نموده باشند، مدت باقیمانده حبس آنها عفو و از حبس رها گردند.
(2) محبوسان مردی که سن 69 سالگی یا بیشتر از آن و محبوسان زنی که سن 59 سالگی یا بیشتر از آن را تکمیل و به حبس بیش از پنج سال محکوم گردیده باشند، در صورتی که نصف حبس را سپری نموده باشند، مدت باقیمانده حبس آنها عفو و از حبس رها گردند.

تخفیف و عفو مجازات محبوسان:
ماده سوم:
(1) محبوسانی که به مدت یک سال به حبس محکوم گردیده اند، بدون درنظر داشت نوع جرم و مدت سپری شده، مدت باقیمانده حبس آنها عفو و از حبس رها گردند.
(2) محبوسانی که به مدت بیش از یک سال تا پنج سال حبس محکوم گردیده اند، در صورتی که نصف حبس را سپری نموده باشند، مدت باقیمانده حبس آنها عفو و از حبس رها گردند.
(3) محبوسانی که به مدت بیش از پنج تا ده سال به حبس محکوم گردیده اند، در صورتی که دو ثلث حبس را سپری نموده باشند، مدت باقیمانده حبس آنها عفو و از حبس رها گردند.
(4) محبوسانی که از مزایای احکام مندرج فقره های 2 و 3 این ماده مستفید نشدند یا حبس آنها بیشتر از ده سال باشد در مدت حبس باقی مانده آنها در برابر هرسال مدت یک ماه تخفیف به عمل آید.
(5) محبوسان مندرج ماده دوم این فرمان در صورتی که مدت های معین را تکمیل ننموده باشند درمدت حبس باقیمانده آنها، در برابر هرسال مدت دو ماه تخفیف به عمل آید.
(6) محکومان جرایم فساد اداری، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، جرایم تروریستی، جرایم مندرج ماده 429 قانون جزا، اختطاف، سرقت مسلحانه یا سرقت با استفاده از یونیفورم نظامی، راهزنی ( قطاع الطریقی)، مجرمین متکرر، محکومان جرایم مندرج مواد (15، 16، 17، 18، 19، 24، 34، 35 و38) قانون جزای عسکری و مواد (15، 17، 18، 19، 20، 37، 38 و41) قانون جرایم عسکری حسب احوال، از نصف تخفیف های مندرج فقره 4 ماده اول و فقره های 4 و 5 این ماده مستفید می گردند.
(7) مجرمان متکرر، محکومینی اند که مطابق حکم مندرج فقره یک، ماده 152 قانون جزا محکوم گردیده باشند.

عفو مجازات حبس قطعه:
ماده چهارم:
آن عده افسران و سربازان ارتش ملی، پولیس ملی، منسوبان ریاست عمومی امنیت ملی و سایر وزارت ها و اداره های دارای تشکیلات نظامی که به حبس تنفیذی تا یک سال در قطعات مربوط محکوم گردیده اند، در صورتی که نصف مدت حبس محکوم بهای خویش را در قطعه سپری نموده باشند، مدت باقیمانده حبس آنها عفو و از حبس رها گردند.

محکوم بها
ماده پنجم:
محجوزان و محبوسانی که بر اثر فرمان های تخفیف و عفو رییس جمهوری اسلامی افغانستان در میعاد حجز یا حبس آنها تخفیف به عمل آمده است، مدت باقی مانده حجز یا حبس، بعد از وضع تخفیف های قبلی به مفهوم این فرمان مجازات محکومیت آنها شمرده می شود.

ممنوعیت تخفیف و عفو
ماده ششم:
(1) محکومان جرایم زیر از مزایای عفو این فرمان مستفید نمی شوند.
1- جرایم مندرج فقره 2 ماده 350 قانون اجرایی جزای منتشره جریده رسمی شماره 1132 سال 1393
2- جرایم راهزنی ( قطاع الطریقی)
3- جرایم سرقت مسلحانه مندرج مواد 455، 456 و457 قانون جزا
4- جرایم مندرج ماده 429 قانون جزا و جرایم مندرج مواد (17، 20، 21 و22) قانون منع خشونت علیه زن
5- جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و جرایم تروریستی
6- محجوزان و محبوسانی که به رد مال یا جبران خساره نیز محکوم گردیده اند، مگر اینکه وجه محکوم بها را تادیه نمایند.

(2) محکومان زیر از مزایای تخفیف این فرمان مستفید نمی شوند.
1- محکومان جرایم قتل عمد، اختطاف، گروگان گیری و فساد اداری مگر اینکه در جرم قتل، ورثه مقتول ابرا نموده باشد و در جرم اختطاف، گروگان گیری و فساد اداری مال یا منفعت به دست آمده، طبق قانون اعاده گردیده باشد.
2- محکومانی که در سال جاری در میعاد حجز و یا حبس محکوم بهای آنها تخفیف به عمل آمده باشد.

(3) محکومان زیر از مزایای تخفیف و عفو این فرمان مستفید نمی شوند.
1- محکومان به حجز یا حبس بیش از پنج سال که مجازات محکوم بهای آنها بر اثر فرمان تخفیف و عفو قبلی، به نصف یا بیشتر از آن تخفیف گردیده باشد.
2- محکومان به جزای اعدام که مجازات محکوم بهای آنها به حبس تبدیل گردیده است.

عفو جزای نقدی
ماده هفتم:
(1) محجوزان و محبوسانی که به جزای نقدی نیز محکوم گردیده اند و مجازات حجز یا حبس آنها بر اثر فرمان قبلی رییس جمهوری اسلامی افغانستان عفو یا تخفیف گردیده باشد یا بر اساس این فرمان قابل عفو یا تخفیف بوده و یا با اکمال مدت حجز یا حبس رها می گردند ولی وجه محکوم بهای خویش را تادیه نکرده باشند، نصف جزای نقدی آنها عفو گردد.
(2) محکومان مندرج فقره یک، این ماده که به اساس فرمان تخفیف و عفو قبلی رییس جمهوری اسلامی افغانستان نصف جزای نقدی آنها عفو گردیده از عفو مندرج فقره مذکور مستفید نمی شوند.

اقامه دعوی حق العبدی
ماده هشتم:
احکام این فرمان، مانع اقامه دعوی حق العبدی اشخاص نمی گردد.

تدارک محل مناسب رهایشی
ماده نهم:
وزارت امور زنان مکلف است برای آن عده محجوزان و محبوسان زنی که طبق احکام این فرمان از حجز یا حبس رها می گردند تا پیدا شدن محرم شرعی آنها، محل مناسب رهایش را در مرکز و ولایات تدارک نماید.

مرجع تطبیق کننده
ماده دهم:
به منظور تنفیذ و تعمیل احکام این فرمان، کمیسیون به ترکیب زیر در هر ولایت تشکیل گردد.
1- دادستان سلب آزادی بحیث رییس
2- نماینده ریاست عمومی امنیت ملی بحیث عضو
3- آمر محبس در بخش محبوسان بحیث عضو
4- آمر مرکز اصلاح و تربیت اطفال در بخش محجوزان بحیث عضو
5- نماینده وزارت دفاع ملی در بخش محبوسان ارتش ملی بحیث عضو
6- نماینده وزارت امور زنان در بخش محجوزان و محبوسان زن به حیث عضو
7- نماینده کمیسیون حقوق بشر افغانستان بحیث عضو

کمیسیون تقویتی
ماده یازدهم:
(1) آن عده محجوزان و محبوسانی که فیصله های محاکم، با تاخیر در موردشان قطعی و نهایی گردیده است از تاریخ محکومیت از مزایای فرمان تخفیف و عفو قبلی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، مانند سایر محجوزان و محبوسان مستفید گردند.
(2) به منظور تطبیق حکم مندرج فقره یک، این ماده در هر ولایت کمیسیون دایمی به ترکیب زیر تشکیل گردد.
1- نماینده دادستانی استیناف بحیث رییس
2- نماینده ریاست عمومی امنیت ملی بحیث عضو
3- آمر محبس در بخش محبوسان بحیث عضو
4- آمر مرکز اصلاح و تربیت اطفال در بخش محجوزان به حیث عضو
5- نماینده وزارت دفاع ملی در بخش محبوسان ارتش ملی به حیث عضو
6- نماینده وزارت امور زنان در بخش محبوسان زن به حیث عضو
7- نماینده کمیسیون حقوق بشر افغانستان به حیث عضو

ارایه گزارش
ماده دوازدهم:
(1) کمیسیون های مندرج مواد دهم و یازدهم این فرمان مکلف اند، گزارش کاری خویش را به قید تعداد مجموع استفاده کنندگان با تفکیک مرد، زن و اطفال و تاریخ انجام کار به وزارت امور داخله و ریاست عمومی اداره امور و دارالانشای شورای وزیران ارایه نماید.

(2) ریاست نظارت برتطبیق احکام قطعی و نهایی محاکم از تعمیل سالم، دقیق و یکسان احکام این فرمان نظارت جدی به عمل آورده و به کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی گزارش ارایه می نماید.

انفاذ
ماده سیزدهم:
این فرمان از تاریخ 7 اسد سال 1393 نافذ و احکام مندرج آن بالای محجوزان و محبوسانی که تا فرا رسیدن تاریخ مذکور حکم قطعی و نهایی محاکم علیه آنها صادر می گردد، تطبیق می شود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این هم حکومت اوغانی دوستان در هیچ جای جهان ریس جمهور و یا نخست وزیر حق رها کردن مجرم را ندارند. اما در کشور ما چون اوغان ها حکومت میکنند..........

>>>   ... به اين ريس جمهور منفور نفرين شده چون اينده خودش با ترويستها است از اين رو دوست و همدم تروريست ها است

>>>   باز صد ها دهشت افگن در صفوف تروزیست ها اضافه خواهد شد.
وای بحال ما مردم بی دفاع


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است