نقش قدرتمند اسراییل در صحنه سیاسی آمریکا
در وسایل ارتباط جمعی این نفوذ به حدی است که بسیاری از آمریکایی‌ها باور کرده‌اند که فلسطینی ها به طور «غیر قانونی» در سرزمین‌های خود به سر می‌برند و این حق اسراییل است زمین‌های آنها را غصب کند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۰    ۱۳۹۳/۵/۷ کد خبر: 76439 منبع: رادیو زمانه پرینت

در این گزارش به بررسی چگونگی استقرار لابی صهیونیسم در صحنه سیاسی آمریکا پرداخته شده است:

«جریان یهودیان صهیونیست در آمریکا به ویژه در آستانه جنگ جهانی دوم رشدی روز افزون داشته و پس از آن به طور درازمدت در صحنه مستقر شدند. با تاسیس اسراییل و ضرورت دفاع همه جانبه از آن، رشد و فعالیت جریان‌های طرفدار اسراییل در آمریکا وارد فاز جدیدی شد که به استقرار سازمان یافته و دراز مدت آنها در این کشور انجامید. برای درک حضور این جریان در صحنه سیاسی آمریکا باید نگاهی به برخی از مهم‌ترین تشکل‌های یهودی فعال در ایالات متحده بیاندازیم، بدون آن که ادعا کنیم این لیست کامل و یا مشروح است:

● کمیته امور عمومی آمریکا و اسراییل

این کمیته قدرتمندترین جزء لابی یهودیان در آمریکا است که به طور تمام عیار و سیستماتیک طرفدار اسراییل و سیاست‌های آن است. این لابی به عنوان اولین یا دومین گروه فشار قدرتمند حاضر در ساختار سیاسی آمریکا شناخته می‌شود. لوایح پیشنهادی این کمیته مورد استقبال و پشتیبانی جدی نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات کنگره ایالات متحده ی آمریکا قرار می‌گیرد.

این کمیته ۶۰ میلیون دالر در سال درآمد دارد تا به کارهای خود به نفع اسراییل در آمریکا بپردازد. بالاترین مقامات حکومتی در کنگره سالانه این کمیته شرکت کرده و حمایت خود را از اسراییل و سیاست‌های آن اعلام می‌کنند. به طور معمول حمایت این کمیته از یک کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا برای پیروزی او در انتخابات ضروری جلوه می‌کند.

● کمیته‌های اقدام طرفدار اسراییل

این سازمان که متشکل از ۳۰ کمیته حامی اسراییل است در واقع امر بازوی اجرایی «کمیته امور عمومی آمریکا و اسراییل» محسوب می‌شود. فقط چهارتا از تشکل‌های سی‌گانه ی آن نامی را با خود دارند که نشان می‌دهد چه منظوری را دنبال می‌کنند، مانند «متحدین اسراییل»؛ باقی آنها نام‌هایی دارند که بیانگر هدفشان نیست مثل «کمیته اقدام ملی». این امر برای پوشاندن منظوروهدف تشکلی است که از حیث مالی به نمایندگان کنگره یاری می‌دهد.

● گردهم‌آیی روسای سازمان‌های اصلی یهودی آمریکا

این تشکل دربرگیرنده ۵۱ سازمان یهودی آمریکاست که برای دفاع از منافع اسراییل تلاش می‌کنند. در سال ۲۰۱۱ درآمد این گردهم آیی معادل ۲.۲ میلیون دالر بوده است. تمامی اعضای این تشکیلات در هئیت مدیره «کمیته امور عمومی اسراییل و آمریکا» نیز حضور دارند و در مورد روش‌های لابی‌گری نزد سیاستمداران آمریکایی تصمیم‌گیری می‌کنند.

● بنیاد آموزشی آمریکا و اسراییل

این بنیاد از زیر مجموعه‌های «کمیته امور عمومی اسراییل و آمریکا» است که وظیفه پرداخت هزینه‌های لازم برای سفر نمایندگان کنگره را بر عهده دارد. در سال ۲۰۱۱ این بنیاد ۸۱ نماینده را از هر دو حزب به خرج خود عازم بازدید از اسراییل کرده است تا از نزدیک با نخبگان اسراییلی دیدار کنند. بودجه سالانه ی این بنیاد ۲۶میلیون دالر است.

● موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک

این موسسه که از خرده اجزاء «کمیته امور عمومی اسراییل و آمریکا» است به عنوان یک اتاق فکر بانفوذ میان سیاستمداران آمریکایی عمل می‌کند و خط نظری لازم برای دفاع از منافع اسراییل را با بودجه‌ای نزدیک به ۲۳.۵ میلیون دالر و درآمدی معادل ۹.۴ میلیون دالر در سال به پیش می‌برد.

در مورد سایر تشکل‌های مهم متعلق به لابی اسراییل در آمریکا به ذکر نام آنها بسنده می‌کنیم.

● لیگ ضد اتهام

● همبستگی بین‌المللی یهودیان و مسیحیان (با نام مستعار «برای اسراییل بیایستیم)
در آمد سالیانه این تشکیلات که برای حمایت از اسراییل هزینه می‌شود بالغ بر ۱۰۰ میلیون دالر است.

● مسیحیان متحد برای اسراییل
این تشکیلات زیر نظر کشیش «جان هیگی» است که خود میلیونر بوده و بیش از یک میلیون عضو در آمریکا دارد. این کشیش می‌گوید بر اساس انجیل باید از اسراییل حمایت کرد و به محض آن که قرار باشد لایحه‌ای در کنگره آمریکا برخلاف میل اسراییل تصویب شود او از هودارانش می‌خواهد نمایندگان را نامه‌باران کنند.

● مرکز سیمون ویزنتال با بودجه‌ای معادل ۶۷ میلیون دالر

● پروژه اسراییل

با ۱۱ میلیون دالر بودجه در سال و دفاتری در هند و چین و سایر کشورهای جهان. کار این سازمان، تبلیغات تخصصی و ویژه به نفع اسراییل در رسانه‌های آمریکایی است. آنها «فرهنگ لغات مناسب برای تبلیغات به نفع اسراییل» هم منتشر کرده‌اند.

● دوستان نیروهای دفاعی اسراییل

وظیفه این تشکیلات آن است که تصویر ارتش اسراییل را در آمریکا و سایر نقاط جهان بهبود ببخشد. این تشکیلات هر سال صدها سرباز ارتش اسراییل را به آمریکا می‌آورد تا به سخنرانی به نفع ارتش اسراییل در کنیسه‌ها و دانشگاه‌ها و مدارس بپردازند. برای این منظور این تشکیلات ۳۰ میلیون دالر بودجه در سال در اختیار دارد.

این لیست بسیار بلندبالا است و به همین حد بسنده می‌کنیم.

با یک چنین شبکه عظیمی از تشکل‌های سازمان یافته، هدفمند و برنامه دار، اسراییل کمترین نگرانی برای جلب حمایت کامل سیاستمداران آمریکا از عملکرد خود را ندارد. به همت کار نیم قرنی این سازمان‌ها، بدنه قدرت در آمریکا و نیز در اسراییل به طوری شکل گرفته است که به طور مشخص ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و حتی طبقاتی را در هر دو کشور تحت تاثیر خود قرار داده است.

تاثیر قدرت اقتصادی بر قدرت سیاسی راه را برای این تشکل‌های لابی‌گر باز کرده است تا بتوانند با به کارگیری پول‌های کلان تا حد زیادی دمکراسی آمریکا را از محتوا تهی و آن را به یک دمکراسی شکلی تقلیل دهند که در آن، در ورای رای مردم، قدرت مالی چنین تشکل‌هایی حرف آخر را در زمینه انتخاب نمایندگان و رییس جمهوری بزند. به همین دلیل برای ده‌ها سال است که حکومت آمریکا بدون کمترین قید و شرطی از عملکرد و سیاست‌های اسراییل در منطقه خاورمیانه دفاع کرده است و هیچ فشار جدیی را بابت زیرپا گذاشتن قوانین حقوق بین‌الملل و یا حقوق بشر و یا عدم تعهد به صلح با فلسطینی‌ها بر اسراییل وارد نساخته است.

خوب است نگاهی بیندازیم به لیست کمک های مالی آمریکا به اسراییل

«مورد باراک اوباما در قبال اسراییل چندان متفاوت از سایر روسای جمهوری این کشور نیست، در واقع یک نمونه بسیار متداول است. بسیاری از روسای جمهور آمریکا، مانند جرج بوش و یا رونالد ریگان، حتی حرف از حق و حقوق فلسطینی‌ها در مقابل اسراییل به زبان نیاورده‌اند، اما مواردی هم مثل اوباما که از آن سخن گفته‌اند از مرز کلام و شعار فراتر نرفته است.

اوباما در سخنرانی معروف خود در قاهره در سال ۲۰۱۰ اعلام داشت که «فلسطینی‌ها ۶۰ سال است رنج جدا شدن از سرزمین خود و تحقیرهای کوچک و بزرگ روزانه را با اشغال‌گری تحمل کرده‌اند...این وضعیت برای فلسطینی‌ها غیر قابل اغماض است.» او سپس از این سخن گفت که آمریکا به فلسطینی‌ها پشت نخواهد کرد و خطاب به اسراییلی‌ها افزود:«اسراییل باید با تعهدات خود مبنی بر این که فلسطینی‌ها بتوانند به کار و زندگی و توسعه جامعه خود بپردازند عمل کند.

این سخنان اوباما که در آن زمان نطفه‌های امید را در دل فلسطینی‌ها کاشت، با کمترین اقدام عملی از جانب کاخ سفید برای واداشتن اسراییل به اجرای آنها همراه نبوده است. ماشین قدرتمند لابی یهود در آمریکا شرایط را به گونه‌ای پردازش کرد که اوباما جز حمایت بی چون و چرا از اسراییل و ارائه کمک‌های مالی هر چه بیشتر و دادن آخرین فنآوری‌های نظامی به تل‌آویو کار دیگری نکرد.

برای درک اهمیت میزان کمک‌های آمریکا به اسراییل کافیست اشاره کنیم به سخنان وزیر دفاع وقت اسراییل «گابی اشکنازی» که در سال ۲۰۱۲ اظهار داشته بود: «میزان کمک مالیات دهندگان آمریکایی به سیستم دفاعی اسراییل بیش از کمک مالیات دهندگان اسراییلی است.»

کمک‌های نظامی آمریکا به اسراییل در سال بالغ بر ۳ میلیارد دالر است. قرار بر این است که بین سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ هر سال ایالات متحده آمریکا مبلغی معادل ۳.۱۵ میلیارد دالر به اسراییل کمک نظامی کند. این کمک‌ها شامل میلیاردها دالر تسهیلات مالی و انتقال پول بدون پرداخت مالیات از آمریکا به اسراییل و یا کمک‌های فن‌آوری در عرصه‌های مختلف نمی‌شود.

دراین جا برای درک هر چه بهتر روابط مالی میان این دو کشور به برخی از ارقام اشاره می کنیم:

فواید مالی رسیده از آمریکا به اسراییل در بین سال های ۱۹۴۹ تا اول نوامبر سال ۱۹۹۷ :
وام و کمک مالی خارجی: ۷۴,۱۵۷,۶۰۰,۰۰۰ دالر
سایر کمک‌های مالی آمریکا: ۹,۰۴۷,۲۲۷,۲۰۰ دالر
بهره به نفع اسراییل بابت پرداخت‌ها: ۱,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ دالر
مجموع کمک‌های مالی : ۸۴,۸۵۴,۸۲۷,۲۰۰ دالر
سهم هر اسراییلی از این کمک‌ها : ۱۴,۶۳۰ دالر

حال به طرف آمریکایی بپردازیم:
کمک بلاعوض مالی آمریکا به اسراییل: ۸۴,۸۵۴,۸۲۷,۲۰۰ دالر
بهره پرداخت شده بابت این کمک‌ها: ۴۹,۹۳۶,۶۸۰,۰۰۰ دالر
مجموع هزینه تحمیل شده به آمریکا: ۱۳۴,۷۹۱,۵۰۷,۲۰۰ دالر
سهم هر آمریکایی بابت کمک های مالی آمریکا به اسراییل در بین سال های ۱۹۴۹ تا ۲۰۰۷: ۲۳,۲۴۰ دالر

در مورد نفوذ طرفداران اسراییل در آمریکا در حوزه‌های مختلف می توان کتاب‌ها نوشت، اما به همین حد بسنده کنیم که در وسایل ارتباط جمعی این نفوذ به حدی است که بسیاری از آمریکایی‌ها باور کرده‌اند که فلسطینی ها به طور «غیر قانونی» در سرزمین‌های خود به سر می‌برند و بنابراین عادی‌ است که اسراییل زمین‌های آنها را غصب کند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است